طرز تهیه کلوچه خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی

خرما نمونه‌ای کامل از یک بمب غذایی است. شما با مصرف این میوه یا فراورده‌های آن می‌توانید مقدار زیادی انرژی و مواد آلی را در اختیار بدنتان قرار دهید. آهن، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، تیامین، روی، فولات، ویتامین A و ویتامین K از جمله مواد معدنی موجود در خرما هستند. شما با مصرف روزانه خرما به شکل خشک یا تازه، شیره، کیک و کلوچه‌های خرمایی یا هر نوع فراورده دیگری می‌توانید سیستم ایمنی خود را در برابر عوامل خارجی تقویت کنید. خاصیت ضد سرطانی، افزایش انرژی و بهبود سلامت پوست با خرما سبب شد تا به این میوه توجه فراوانی شود.
در این قسمت از مجله سیرنگ قصد داریم تا طرز تهیه کلوچه خرمایی را به دو روش حرفه‌ای و خانگی بررسی کنیم. برای آشنایی با دستور تهیه این میان‌وعده سالم و خوش‌طعم با همراه شوید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی ساده و خانگی

این دستور تهیه با دردسترس‌ترین مواد ممکن تهیه می‌شود و طعمی کاملاً سنتی و خانگی دارد. برای تهیه کلوچه خرمایی ساده و فوری مواد زیر را فراهم کنید و گام‌به‌گام با دستور پیش بروید.
مواد زیر برای تهیه خمیر کلوچه لازم است.
آرد: 4 لیوان
شکر: 1/2 لیوان 
تخم‌مرغ متوسط: 2 عدد
روغن‌مایع: 1/4 لیوان
کره: 1 قاشق غذاخوری
ماست: 3/4 لیوان
وانیل: 1/4 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چایخوری
خمیرمایه: 1 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه مواد میانی عبارتند از:
خرما: 20 عدد
کره: 1 قاشق چای‌خوری
پودر هل: 1/2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین: 1/2 قاشق غذاخوری
آب جوش: 4 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای رومال عبارتند از:
زرده تخم‌مرغ: 1 عدد
ماست: 1 قاشق چای‌خوری
روغن‌مایع: 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کلوچه خرمایی

دستور تهیه کلوچه خرمایی

در گام نخست باید خمیر کلوچه‌ها را آماده کنیم. یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا تمام مراحل را در همان اجرا کنید. تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. با همزن دستی یا برقی تخم‌مرغ و شکر را بزنید تا از لختگی در بیاید و مواد کرم رنگی به دست بیاید.
ماست و روغن‌مایع را به مواد اضافه کرده و کمی هم بزنید تا ماست به‌خوبی رقیق شود. با قاشق کره به دمای محیط را نرم کنید تا برای مخلوط کردن راحت‌تر باشید. کره را به کاسه بیفزایید و باز هم ترکیب کنید.
وقت آن رسیده که آرد، بیکینگ‌پودر و وانیل را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید. خمیرمایه را به مواد خشک اضافه کرده و در آخر در 3 مرحله همه مواد را به محتویات کاسه اضافه کنید. مواد را ابتدا با قاشق یا لیسک هم بزنید تا از حالت چسبندگی آن کم شود. پس از جمع شدن خمیر باید با دست ادامه کار را دنبال کنید.
خمیر شما در حال حاضر چسبنده است و نیاز به ورز دادن دارد. خمیر را روی سینی یا میز کار آرد پاشی شده انتقال دهید و با دست برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیلی خوب ورز دهید تا کاملاً منسجم و لطیف شود. در طی مراحل ورز دادن ممکن خمیر به دست شما بچسبد. در این مرحله اصلاً به مواد آرد اضافه نکنید، کف دست خود را با مقداری روغن‌مایع چرب کرده و خمیر را ورز دهید.
درصورتی‌که خمیر جمع نشد، به‌اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد الک شده اضافه کرده و خمیر را آماده کنید. خمیر کلوچه خرمایی را به کاسه انتقال دهید و روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید تا برای ۱ تا ۲ ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند.
حالا باید مواد میانی کلوچه خرمایی را آماده کنیم. برای این کار باید هسته و پوست خرماها را جدا کنید. خرماها را به همراه آب جوش در تابه یا ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید. زمانی که آب اضافی مواد بخار شد. کره را به ترکیب اضافه کنید و مواد را زیر و رو کنید.
پودر هل و دارچین را در این مرحله به مواد میانی اضافه می‌کنیم تا عطرشان بلند شود. شعله گاز در این مرحله باید بسیار کم باشد تا خرماها نسوزند و تلخ نشوند. به‌محض یک‌دست شدن مواد اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید تا مواد خنک شوند.
با گذشت ۱ تا ۲ ساعت خمیر کلوچه‌ها باید به‌خوبی حجیم و سبک شده باشند. خمیر را در کاسه کمی ورز دهید تا هوای اضافی از میان آن خارج شود. به‌اندازه یک نارنگی از خمیر جدا کنید و چانه بگیرید.
زمانی که چانه‌گیری به اتمام رسید، خمیرها را دانه‌دانه به کمک وردنه باز کنید و به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری از مواد میانی را روی خمیرها بریزید و به شکل دلخواه بقچه یا گرد کنید.
همه کلوچه‌ها را به همین ترتیب آماده کنید و کنار بگذارید تا کمی استراحت کنند. در این زمان باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد و برای ۱۵ دقیقه تنظیم کنید تا فضای داخلی فر به‌خوبی گرم شود. سینی فر را با کاغذروغنی بپوشانید و مواد رومال را حاضر کنید.
زرده تخم‌مرغ را با چنگال کمی بزنید تا باز شود. ماست را به تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب بزنید تا مخلوطی رقیق به دست بیاید. در آخر روغن یا کره را به مواد رومال کلوچه‌ خرمایی اضافه کرده و هم بزنید.
کلوچه‌ها را با فاصله در سینی فر بچینید و مواد رومال را با فرچه روی آن‌ها بمالید. در صورت تمایل کمی سیاه‌دانه یا کنجد روی کلوچه‌ها بپاشید. سینی را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا کاملاً پخته شوند. اکنون شما می‌دانید که این نوع کلوچه چگونه درست می‌شود. نوش جان.

مقاله طرز تهیه کلوچه سیب را از دست ندهید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی به سبک قنادی

کلوچه خرمایی به روش حرفه‌ای‌ها تفاوت چندانی با کلوچه خرمایی سنتی ندارد؛ اما ادویه و چاشنی‌های به کار رفته در این دستور با طرز تهیه قبلی اندکی فرق خواهد داشت.
مواد لازم برای تهیه خمیر کلوچه خرمایی به روش قنادی عبارتند از:
آرد: 4 لیوان
شکر: 1/2 لیوان 
شیر: 3/4 لیوان
تخم‌مرغ متوسط: 2 عدد
روغن‌مایع: 1/4 لیوان
کره: 1 قاشق غذاخوری
آب ولرم: 1/4 لیوان
نمک: 1/4 قاشق چای‌خوری
وانیل: 1/4 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چایخوری
خمیرمایه: 1 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای مواد میانی کلوچه خرمایی به روش قنادی عبارتند از:
خرما بدون هسته: 1 لیوان
پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر دارچین: 2 قاشق چای‌خوری
جوز هندی:  1/2 قاشق چای‌خوری
پودر گردو: ۲ قاشق غذاخوری
آب: 1/4 پیمانه
مواد زیر برای تهیه رومال کلوچه خرمایی به روش قنادی نیاز است.
زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد
شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
آب گرم: ۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق چای‌خوری
کنجد: به مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه خرمایی

دستور تهیه کلوچه خرمایی به روش قنادی

خمیرمایه را به همراه شکر و آب ولرم در ظرفی ریخته و خوب ترکیب کنید تا خمیرمایه گلوله، گلوله نشود. روی ظرف را بپوشانید تا حجم آن دوبرابر شود. تا خمیرمایه عمل بیاید به سراغ تهیه باقی مواد می‌رویم. تخم‌مرغ، شکر، شیر ولرم، کره نرم شده و روغن را داخل کاسه بریزید.
مواد را با همزن دستی یا برقی بزنید تا کاملاً یک‌دست شوند. اکنون باید خمیرمایه را به مواد اضافه کنید و باز هم ترکیب را هم بزنید. آرد، بیکینگ‌پودر، وانیل و نمک را سه مرتبه الک کرده تا کاملاً سبک شوند و گلوله‌ای از آرد در آن باقی نماند.
آرد را آرام‌آرام به مواد تر اضافه کرده و هم بزنید. خمیر کلوچه را مطابق طرز تهیه کلوچه خرمایی ساده و سنتی با رعایت نکات نام‌برده تهیه کنید و کنار بگذارید.
خرماها را در مخلوط‌کن با مقداری آب ترکیب کنید تا بافتی یک‌دست پیدا کند. تابه‌ای را روی اجاق با حرارت کم بگذارید. به‌محض گرم شدن تابه مواد خرمایی و کره را داخل تابه بیندازید و هم بزنید. کمی که خرماها تفت خوردند، ادویه‌ها را اضافه کنید تا عطرشان آزاد شود.
اجاق را خاموش کنید تا مواد میانی خنک شوند. زمانی که خمیر حجیم شد باید برای تهیه کلوچه خرمایی به روش حرفه‌ای‌ها دست‌به‌کار شوید. به دلخواه چانه‌هایی به‌اندازه یک گردو تا یک نارنگی جدا کنید یا خمیر را یک‌دست باز کنید و با کاتر شکل دلخواهتان را برش بزنید.
از مواد میانی داخل خمیر بریزید و خمیرها را ببندید. فر را در این زمان باید روشن کرد. فر باید با دمای ۱۷۰ درجه برای ۱۰ دقیقه گرم شود. همان‌طور که در دستور تهیه کلوچه خرمایی به روش سنتی مطالعه کردید، کلوچه‌ها را در سینی فر قرار دهید.
مواد رومال را آماده کنید. تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا از لختگی در بیاید. شکر را با آب گرم مخلوط کنید تا دانه‌ها به‌خوبی حل شوند. زعفران را به ترکیب شکر و آب اضافه کرده و هم بزنید. زمانی که زعفران در مخلوط پخش شد، به تخم‌مرغ زده شده اضافه کنید و مواد را به‌خوبی ترکیب کرده تا آماده شوند.
با فرچه روی کلوچه‌ها را رومال بزنید و کنجد رویشان بپاشید. سینی را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا رویشان طلایی شوند. کار شما به اتمام رسید. نوش جان.

فوت‌وفن تهیه کلوچه خرمایی 

  • در تهیه کلوچه خرمایی سنتی می‌توانید از گلاب هم استفاده کنید.
  • در صورت تمایل به‌جای پودر هل یا پودر دارچین از عرق آن‌ها کمک بگیرید.
  • اگر به جوز هندی دسترسی ندارید از ترکیب حذف کنید.
  • از بیکینگ‌پودر و مایه‌خمیر تازه برای تهیه خمیر بهره بگیرید.
  • اگر بیش از حد از آرد استفاده کنید یا آرد، بیکینگ‌پودر و پودر خمیرمایه بی‌کیفیت برای تهیه خمیر به کار بگیرید، خمیر شما به‌خوبی حجیم نمی‌شود.
  • آرد را آرام‌آرام به مواد اضافه کنید تا در صورت زیاد بودن مقدار آن، خمیر شما سفت و سنگین نشود.
  • آرد قنادی یا آرد چندمنظوره برای تهیه کلوچه خرمایی بسیار مناسب است.
  • اگر مواد اولیه یا ابزار لازم برای تهیه کلوچه خرمایی را ندارید می‌توانید از کلوچه‌های خرمایی سیرنگ در طعم‌های وانیلی، زعفرانی و نارگیلی خریداری کنید.

مجله دانستنی‌های سیرنگ مجموعه از طرز تهیه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند: طرز تهیه دسر با ارده و شیره.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ شما با ۲ طرز تهیه کلوچه خرمایی آشنا شدید. دانستید که برای داشتن کلوچه خرمایی سنتی باید از چه مواد استفاده کنید و راز خوشمزگی کلوچه خرمایی به روش قنادی در چیست. شما می‌توانید با تهیه مواد اولیه و رعایت فوت‌وفن‌های طرز تهیه کلوچه خرمایی در خانه از عزیزان خود پذیرایی کنید. امیدواریم که از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید. در صورت تمایل این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

سؤالات متداول

برای تهیه کلوچه خرمایی از چه آردی باید استفاده کرد؟ 
آرد قنادی یا آرد چندمنظوره بهترین نمونه برای تهیه کلوچه خرمایی هستند.
چه ادویه‌هایی را می‌توان جایگزین جوز هندی کرد؟ 
اگر به جوز هندی دسترسی ندارید می‌توانید آن را از ترکیب حذف کنید.
علت پف نکردن خمیر کلوچه خرمایی چیست؟ 
استفاده از آرد، بیکینگ‌پودر و پودر خمیرمایه بی‌کیفیت، کافی نبودن ورز دادن خمیر و استفاده بیش از حد از آرد عوامل اصلی حجیم نشدن خمیر کلوچه خرمایی هستند.