طرز تهیه کلوچه سیب

طرز تهیه کلوچه سیب

کلوچه را شاید بتوان خوشمزه‌ترین میان‌وعده دنیا به‌حساب آورد. یکی از ویژگی‌های مثبت این خوراکی محبوب، آن است که هزار و یک نوع مختلف دارد و با هر چیزی که فکرش را کنید می‌توان درستش کرد! همین باعث شده است که از بچه‌های کوچک تا  بزرگسالان، همگی عاشق انواع کلوچه باشند و در هر فرصتی آن را نوش جان کنند. در این میان به‌جرئت می‌توان اعتراف کرد که کلوچه سیب، یک‌سروگردن از همه بالاتر است.
در این مقاله از مجله سیرنگ، می‌خواهیم طرز تهیه کلوچه سیب را در کنار هم یاد بگیریم. این کلوچه بسیار ساده و سریع آماده می‌شود و همچنین به مواد اولیه آن‌چنانی هم نیاز ندارد. شما می‌توانید این کلوچه را به مقدار بالا تهیه کنید و سپس تا چند هفته آن‌ها را در یک شیشه نگه دارید؛ بدون آنکه ذره‌ای از تازگی آن‌ها کاسته شود!

روش تهیه کلوچه سیب

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، برای تهیه کلوچه سیب در خانه، به مواد اولیه چندانی نیاز نخواهید داشت. اگر همین‌الان به آشپزخانه خود سری بزنید، خواهید دید که تمام وسایل لازم برای شما حاضر و آماده هستند. اگر نگاهی به مقاله کلوچه چگونه درست می‌شود در مجله سیرنگ داشته باشید، خواهید دید که ماجرای اکثر کلوچه‌ها همین است.
از جمله مواد لازم در طرز تهیه کلوچه سیب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
سیب استخوانی: 1 عدد بزرگ
آرد: 1 و 1/2 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
تخم‌مرغ: 1 عدد بزرگ
کره: 6 قاشق غذاخوری (1/2 پیمانه)
بیکینگ‌پودر: 3/4 قاشق غذاخوری
وانیل: 1/2 قاشق چا‌ی‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
جوز هندی: 1/2 قاشق چای‌خوری
دارچین (دلخواه): به مقدار لازم
این مقدار از اولیه که در طرز تهیه کلوچه سیب مشاهده می‌کنید، برای تهیه حدود 20 تا 25 عدد کلوچه کافی می‌باشد. اگر دوست دارید که برای بار اول مقدار کمتری تهیه کنید، تنها کافی است که میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. اگر هم می‌خواهید مقدار بیشتر از این کلوچه داشته باشید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی زیاد کنید.

کلوچه سیب

مراحل تهیه کلوچه سیب

تهیه این کلوچه در خانه، کار بسیار راحتی است. اگر مهارت آشپزی شما به‌اندازه جوش‌آوردن آب است، باز هم می‌توانید با دستوری که در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم، کلوچه‌هایی باکیفیت تهیه نمایید.
مدت‌زمانی آماده‌سازی و  پخت کلوچه سیب، حدود 1 ساعت 30 دقیقه است؛ پس می‌توانید خیلی سریع آن‌ها را حاضر کنید. دونات نیز از دیگر میان‌وعده‌هایی است که می‌توانید در کمترین زمان حاضرش کنید. توصیه می‌کنیم که طرز تهیه دونات را نیز از مجله کیک و شیرینی سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه کلوچه سیب باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
در ابتدای کار، فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی فر را نیز خارج کرده و روی آن کاغذ روغنی قرار دهید. در ادامه، باید سیب را پوست بگیرید، هسته و چوبه آن را جدا کنید و سپس آن‌ را با دندانه درشت، رنده کنید.
اکنون یک ظرف مناسب انتخاب کنید، آرد را یک‌بار در آن الک کنید، نمک، وانیل و سپس بیکینگ‌پودر را داخل آن بریزید. می‌توانید دارچین و پودر جوز هندی را نیز در همین مرحله اضافه کنید. همه مواد را خوب به هم بزنید تا یکدست شوند.
کره را روی حرارت غیرمستقیم کتری، به روش بنماری ذوب کنید. آن را در یک ظرف جداگانه بریزید. شکر را نیز داخل آن ریخته و به کمک همزن، آن‌قدر هم بزنید تا به یک ترکیب سفید، یکدست و پف‌دار برسید. بعد از آن تخم‌مرغ را داخل ظرف شکانده و مجدداً شروع به هم زدن کنید. بعد از آن باید وانیل را اضافه کنید و باز هم بزنید. در نهایت نیز سیب رنده شده را اضافه کرده و با قاشق هم بزنید.
آرد را آرام‌آرام به این ترکیب اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود. بافت خمیر شما نه باید زیاد سفت و نه باید زیاد از حد شل باشد. ظرف را با چیزی بپوشانید و سپس برای 30 دقیقه آن را کنار بگذارید تا استراحت کند.
بعدازاین مدت‌زمان، به اندازة 2 قاشق غذاخوری از خمیر جدا کرده و آن را به شکل کروی حالت دهید. این کار را آن‌قدر انجام دهید تا حدود 20 تا 25 توپک از خمیر آماده کرده باشید. هر یک را روی کاغذ روغنی سینی فر قرار دهید و سپس اجازه دهید که به مدت 15 تا 18 دقیقه در فر بپزند. اگر خمیرها بیش از حد به هم نزدیک هستند، بهتر است که فاصله آن‌ها را بیشتر کرده و در عوض، کلوچه‌ها در دو مرحله بپزید.
بعد از اینکه کلوچه سیب شما پخت، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید که کلوچه‌ها در دمای محیط کاملاً خنک شوند. سپس آن‌ها را یکی‌یکی بردارید و داخل ظرف سرو قرار دهید. می‌توانید برای تزیین از پودر قند یا سیروپ کارامل استفاده کنید. نوش جان!

کلوچه سیب

نکات مهم در تهیه کلوچه سیب

ما تلاشمان را کردیم که در این دستور تهیه، تمام نکات لازم را به شما آموزش دهیم. همیشه برای اینکه بتوانید یک خوراکی را خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تر کرد، راهکارهای زیادی وجود دارد. شما هم برای اینکه بتوانید کلوچه سیب خوشمزه‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشید، بد نیست که نکات زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • می‌توانید خمیر کلوچه را از قبل آماده کرده و به مدت 2 روز آن را در یخچال نگه دارید.
  • برای نگهداری از کلوچه‌ها بعد از پخت، می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای بزرگ قرار داده و یک تکه نان تست روی آن‌ها قرار دهید؛ با این روش، کلوچه‌های شما به مدت 1 هفته و حتی بیشتر، تازه خواهند ماند.
  • به‌دلخواه خود می‌توانید در طرز تهیه کلوچه سیب، از گردو یا بادام خرد شده نیز استفاده  کنید.
  • به‌جای استفاده از شکر سفید، می‌توانید از ترکیب 1/2 شکر قهوه‌ای استفاده کنید.
  • بسته به سلیقه خود، می‌توانید به‌جای سیب رنده شده از سیب در ابعاد نگینی ریز استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کلوچه سیب، می‌توانید از 1/2 موز نیز در آن استفاده کنید.
  • بهتر است که کلوچه‌ها را در طبقه بالای فر قرار دهید تا زیرشان بیش از اندازه برشته نشود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ، طرز تهیه کلوچه سیب را در کنار یکدیگر یاد گرفتیم. این کلوچه بسیار خوشمزه است و خیلی هم سریع و ساده حاضر می‌شود. امیدواریم که این مقاله به‌اندازه کافی شما را برای تهیه این کلوچه خوشمزه، وسوسه کرده باشد. اگر هم حال‌وحوصله پخت آن را ندارید، کلوچه‌ سنتی سیرنگ یا کلوچه هل و دارچین ما می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای شما باشد!

سؤالات متداول

میزان کالری کلوچه سیب چقدر است؟
این کلوچه حدود 115 واحد کالری دارد و چربی آن نیز تنها 5 گرم است؛ به همین دلیل می‌توان آن را یک میان وعده رژیمی در نظر گرفت.
به‌جای استفاده از کره در طرز تهیه کلوچه سیب می‌توان از روغن‌مایع استفاده کرد؟
بهتر است که از کره برای تهیه این کلوچه استفاده کنید؛ روغن‌مایع می‌تواند بافت و همین‌طور مزه کلوچه سیب شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
بهترین آرد در طرز تهیه کلوچه سیب چیست؟
آرد سفید همه‌کاره، بهترین آردی است که می‌توانید برای تهیه این کلوچه از آن استفاده کنید؛ همه‌جا هم در دسترس است.