رییس هیات مدیره گروه کارخانجات سیرنگ: ایجاد علاقه و کشف استعدادها از اهداف برگزاری جام سیرنگ

رییس هیات مدیره گروه کارخانجات سیرنگ: ایجاد علاقه و کشف استعدادها از اهداف برگزاری جام سیرنگ

رقابت‌های پرش با اسب جام سیرنگ مشهد طی روز‌های ششم تا نهم تیرماه ۱۴۰۲ در مجموعه سوارکاری کاظمیان برگزار شد. مسابقات پرش با اسب جام سیرنگ مشهد در حالی روز جمعه در شهر مشهد به پایان رسید که قهرمانان و شرکت‌کنندگان در این دوره، سطح کیفی بازی‌ها را در حد رقابت‌های کشوری می‌دانستند و معتقد بودند با حمایت بخش خصوصی، مشهد پتانسیل برگزاری مسابقات بزرگ‌تر را هم دارد. آقای بهرام همایی رییس هیات مدیره گروه کارخانجات سیرنگ که به‌عنوان اسپانسر اصلی این رقابت‌ها در مجموعه کاظمیان حاضر شده بود در پایان این دوره از رقابت‌ها مقابل میکروفن خبرنگاران قرار گرفت و درخصوص اهداف و نیت خود از حضور در این برنامه سخن گفت. آقای همایی از مسئولیت‌های اجتماعی و علاقه‌ای که به ورزش دارد، صحبت کرد و به برنامه‌های بزرگ مجموعه سیرنگ اشاره کرد. در ادامه، صحبت‌های ایشان درخصوص تورنمنت “جام سیرنگ” مشهد را با هم مرور می‌کنیم.

شما در حمایت از ورزش سوارکاری چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

حمایت از ورزش و فعالیت‌های ورزشی یکی از رسالت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی گروه کارخانجات سیرنگ است که همواره به آن توجه ویژه‌ای داشته و خواهیم داشت. معتقدیم علاقه‌مندسازی جوانان به ورزش می‌تواند نقش موثری در افزایش توان فکری و ارتقای سلامت روانی جامعه داشته باشد. از طرفی تلاش ما این است بستری آماده کنیم تا با حضور نونهالان و نوجوانان، سهمی در کشف استعدادهای سوارکاری داشته باشیم.

چرا این‌روزها ورزش سوارکاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است؟

ورزش سوارکاری یکی از معدود ورزش‌هایی است که علاوه بر مفرح بودن و افزایش روحیه رقابت در میان ورزشکاران و جوانان می‌تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی اسب‌های اصیل ایرانی نقش موثری داشته باشد و تنها با گرم‌نگهداشتن عرصه رقابت در میادین ورزشی می‌توان به این مهم دست یافت. نقش دولت و مسئولین در این زمینه چه می‌تواند باشد؟ با توجه به ذخایر ژنتیکی غنی، وجود مربیان و باشگاه‌داران باتجربه که در این عرصه با همه سختی‌ها و مشکلات تلاش کرده‌اند و همچنین به خدمت گرفتن علوم و فناوری روز در زمینه اصلاح نژاد، امیدواریم با حمایت بیشتر و همه‌جانبه مسئولین در عرصه ورزش و بالاخص ورزش سوارکاری، به کشور صادرکننده اسب و دانش سوارکاری به اقصا نقاط جهان تبدیل شویم.

رئیس هیات سوارکاری استان خراسان رضوی: به همت گروه کارخانجات سیرنگ، مسابقات باکیفیتی را برگزار کردیم آقای دکتر عباس‌زادگان رئیس هیات سوارکاری استان خراسان رضوی هم تشکر ویژه‌ای از حضور اسپانسرها و بخش خصوصی در این مسابقات داشت و اظهار کرد، مجموعه گروه کارخانجات سیرنگ، به بهترین شکل وظیفه ورزشی و اسپانسری خودش را انجام داده است و مسابقات بی‌نظیری را در استان اجرا کرده است.

از برگزاری این رقابت‌ها تا چه حدی رضایت داشتید؟

من اول از همه از اهالی رسانه که در این رویداد حاضر شدند تا پوشش مناسبی از این رقابت داشته باشند، تشکر می‌کنم. به همت اسپانسر خوب‌مان گروه کارخانجات سیرنگ این رقابت‌ها را با کیفیت بالا و در ۳ روز برگزار کردیم. مجموع امتیازات در ۲ روز اول محاسبه شد و روز جمعه رقابت‌های پایانی برگزار شد و نفرات برتر هر رده بعد از مسابقه با یکدیگر مشخص شدند. در این مسابقات ۳۰۰ نفر شرکت‌کننده ثبت‌نام کردند که یک آمار فوق‌العاده برای ما محسوب می‌شود و یکی از بزرگترین مسابقات سال ۱۴۰۲ تا اینجای کار بوده است. این رقابت‌ها که به‌صورت مستمر و در قالب جام برگزار می‌شود، کمک بسیار خوبی است برای ورزشکاران ما تا خودشان را در سطح بالای آمادگی نگه دارند تا در مسابقات آتی عملکرد مطلوبی از خودشان داشته باشند. در شهریور و مهرماه سال ۱۴۰۲ مسابقات کشوری را در پیش داریم و امیدواریم مثل سال ۱۴۰۰ یک بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببریم. جایگاه سوارکاری استان خراسان در کشور قابل قبول است و برای ارتقای آن باید همه، پای کار بیایند تا روزهای خوبی را باهم رقم بزنیم.

برای جذب سرمایه‌گذاران و حضور بخش خصوصی در ورزش چه کارهایی انجام داده‌اید؟

این روزها و در شرایط خاص کنونی نیاز داریم تا جوانان را به سمت ورزش بکشانیم و تشویق کنیم تا نشاط اجتماعی را در جامعه به‌وجود بیاوریم و نقش خودمان را در ساختن آینده شکوفاتر و بهتر این عزیزان ایفا کنیم. سعی کردیم با سرمایه‌گذاران، کارخانه‌داران و افرادی که در این استان کارآفرینی کردند، جلساتی را داشته باشیم و ایشان را دعوت کنیم تا برای بحث اسپانسرینگ این رقابت‌ها پای کار بیایند و در کنار تبلیغ محصولات‌شان، کمکی هم برای هیات سوارکاری استان بگیریم. خیلی خوشحالم که عزیزان ما در گروه کارخانجات سیرنگ پای کار آمدند و مسابقات را با سطح کیفی عالی برگزار کردند و آبروی هیات سوارکاری استان را خریدند.

آیا نیازهای شما از سوی اداره کل ورزش و جوانان تامین شده است؟

از همین جا به آقای تاج فیروز بابت تصدی‌گری عنوان ریاست اداره کل ورزش و جوانان استان تبریک می‌گویم و مطمئنم با شناختی که از ایشان دارم، شور و نشاط خوبی را به ورزش خواهند آورد. همچنین امیدواریم با حضور ایشان در راس ورزش استان، رشته کورس اسب سواری را هم در مجموعه ثامن راه‌اندازی کنیم. در دوره های قبلی مسائل حقوقی مانع تحقق این اتفاق شد و حالا امیدواریم با رفع این موانع بتوانیم کورس سوارکاری ثامن را در ابعاد استاندارد و حتی بزرگتر از کورس گنبد راه اندازی کنیم و یک فضای شاد و مفرح را برای جوانان این شهر به ارمغان بیاوریم.

چه مسابقات متنوع دیگری برای ورزشکاران علاقه‌مند به این رشته دارید؟

برنامه مستمری در رشته پرش داریم که هفته درمیان در باشگاه‌های ورزشی برگزار می‌شود. علاوه بر این برنامه اسب‌دوانی راهور یا یرقه را داریم که یکی از رشته‌های محبوب سوارکاران محسوب می‌شود و ما هم برای برگزاری آن برنامه‌های ویژه‌ای را داریم. همچنین مسابقات استقامت ۶۰ و ۸۰ کیلومتر را در دستور کار داریم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن انجام داده‌ایم و به دنبال فرصت مناسبی هستیم تا آن را هم اجرایی کنیم. در کل، سال ۱۴۰۲ را سال آموزش در هیات سوارکاری دیده‌ایم و برنامه‌های آموزشی متنوع و گسترده‌ای برای سوارکاران، کلانترها و داوران داریم.

دبیرهیات سوارکاری استان خراسان رضوی: مسابقات کشوری را با همت دوستان‌مان درمجموعه سیرنگ برگزار خواهیم کرد آقای مهران کاظمیان دبیرهیات سوارکاری استان خراسان رضوی هم جزو افرادی بود که از روز اول این مسابقات کنار ورزشکاران حضور داشت و نقش پررنگی در اجرای مطلوب این تورنمنت ایفا کرد. کاظمیان برای لحظاتی پاسخگوی سوالات ما بود که شرح آن را در ادامه می‌خوانید. لطفا پیشینه اسب‌سواری و صنعت پرورش اسب را برای خوانندگان تشریح کنید. ما در استان خراسان ۳۳ شهرستان داریم که در صنعت سوارکاری مشغول به فعالیت هستند و این اتفاق نشان از پویایی و سرزندگی این رشته در استان خراسان رضوی دارد. اسب‌سواری یکی از معدود رشته‌هایی است که ابزار آن یک موجود زنده است.

ما با این رشته می‌توانیم انرژی‌های خوب را به جوانان‌مان بدهیم و حال آنان را از این طریق بهتر کنیم. ایران یکی از نژادهای اصیل اسب را در دنیا دارد و اسب ترکمن یکی از سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شود. شاید غلو نباشد اگر بگوییم بعد از نفت، صنعت پرورش اسب و آن هم پرورش اسب اصیل ایرانی یکی از مهم‌ترین صنایع فعال در کشور است. مسابقات جام سیرنگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ جام سیرنگ برای اولین بار در شهر مشهد برگزار می‌شود و در این تورنمنت بیش از ۳۰۰ ورزشکار در ۳ روز و در رده‌های مختلف سنی و نژادهای گوناگون باهم رقابت کردند. بسیار خرسندم که دلسوزان و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در شهر مشهد و استان خراسان همیشه همراه ما بودند و دراین دوره آقای همایی مدیرعامل محترم مجموعه سیرنگ به‌عنوان حامی این صنعت و این ورزش همراه ما بودند که باید تشکر ویژه‌ای از ایشان داشته باشم.

برنامه‌های آتی و مسابقات پیش روی هیات سوارکاری را هم برای ما تشریح کنید. در سال ۱۴۰۲، این دوازدهمین دوره مسابقات پرش با اسب است که شروع کردیم و بعد از این هم با قدرت مسابقات بعدی را برنامه‌ریزی و اجرا خواهیم کرد. در گام بعدی مسابقات قهرمانی استان را در پیش رو داریم. پس از آن یک جام کشوری داریم که آن را در استان خراسان رضوی میزبانی خواهیم کرد که از همین حالا از دوستان عزیزمان در شرکت سیرنگ قول همکاری مجدد را گرفته‌ایم. آقای همایی به‌عنوان اسپانسر احتمالا در این دوره از مسابقات کشوری هم هیات اسب‌سواری استان را همراهی خواهند کرد تا این مسابقات کشوری را برگزار کنیم.

وضعیت سوارکاری استان را در سطح کشوری چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال ۱۴۰۰ کاپ قهرمانی کشور را کسب کردیم و خوشبختانه سوارکاران ما در سطح خیلی خوبی سوارکاری می‌کنند. ورزشکاران ما نه‌تنها در سطح کشوری که در سطح آسیایی هم در رده مدعیان هستند و اغراق نیست اگر بگویم سوارکاران ما در حد اروپایی سواری می‌کنند و کیفیت بسیار خوبی دارند. به‌زودی و با برگزاری مسابقات کشوری، یک بار دیگر کاپ قهرمانی را برای ورزش استان به ارمغان خواهیم آورد. قهرمان رده بزرگسالان مسابقات پرش با اسب: مطمئنم اگر جام سیرنگ با حضور قهرمانان ایران برگزار می‌شد، بازهم کاپ قهرمانی در مشهد می‌ماند حامد مرتضایی یکی از سوارکاران جوان این دوره از مسابقات بود که در حساس‌ترین و جذاب‌ترین رقابت این دوره موفق شد با یک سواری بی‌نقص عنوان قهرمانی را به نام خودش ثبت کند و کاپ و جایزه قهرمانی را از دستان جناب آقای همایی و لیلا اوتادی بگیرد. مرتضایی از شرایط ایده‌آل و برنامه‌های آتی خودش گفت و اظهار امیدواری کرد در آینده بتواند در سطح ملی برای شهر مشهد افتخارآفرینی کند. آقای مرتضایی کسب مقام قهرمانی را تبریک می‌گویم، لطفا از شرایط مسابقه و عنوانی که کسب کردید صحبت کنید.

اول از همه تشکر می‌کنم از تمام مردم و هوادارانی که در ۳ روز برگزاری مسابقات جو فوق‌العاده‌ای را در مجموعه کاظمیان ایجاد کردند. مسابقات سطح بسیار بالایی داشت و انصافا سوارکاران رقابت خیلی خوبی باهم داشتند. من هم سعی کردم مسیر مسابقه را بدون خطا و در سریع‌ترین زمان طی کنم که شکر خدا موفق بودم. از این به بعد باید بیشتر تلاش کنم تا بازهم در سطح قهرمانی بمانم و امیدوارم تلاش‌هایم بازهم نتیجه بدهد و صحنه‌های جذاب قهرمانی را رقم بزنم.

سطح سواری ورزشکاران استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حقیقت این است که ما پیش از این، عنوان قهرمانی کشور را در مشهد داشتیم و امیدوارم یک بار دیگر در این عرصه پرچم شهر و استان‌مان را در کشور به اهتزاز درآوریم. برخی ورزشکاران ما بدون تعارف در حد اروپا سواری می‌کنند و سطح کیفی آن‌ها خیلی بالاست. همین مسابقات جام سیرنگ اگر با حضور سایر ورزشکاران ایران برگزار می‌شد شک نکنید بازهم کاپ قهرمانی را در مشهد نگه می‌داشتیم.

نظر شما درخصوص حمایت اسپانسرها و بخش خصوصی چیست؟

من همین‌جا و از طریق همین تریبون از جناب همایی و مجموعه سیرنگ تشکر می‌کنم که این مسابقات را برگزار کردند. حقیقت ماجرا این است که در مشهد صنایع و کارخانجات بزرگی داریم که می‌توانند از این رشته ورزشی حمایت کنند و پای کار بیایند. حرکت امروز می‌تواند شروع مسیری باشد که در آینده نتایج آن را خواهیم دید. مجموعه سیرنگ امروز برای برگزاری مسابقات سنگ تمام گذاشت و همه چیز در سطح عالی برگزار شد و من امیدوارم این حمایت‌ها مقطعی نباشد و بازهم شاهد حضور این عزیزان در مسابقات و رویدادهای دیگر باشیم. این اتفاق باعث دلگرمی ورزشکاران می‌شود و شما مطمئن باشید زمانی که ورزشکار از لحاظ ذهنی در اوج آمادگی باشد، نتایج به بهترین شکل رقم می‌خورد. اسپانسر، ورزشکار، اسب، حمایت‌های روانی و … قطعات پازلی هستند که در پایان تابلوی قهرمانی را به تصویر می‌کشند. بازهم تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که شرایط مسابقه امروز را فراهم کردند. خیلی متاسف شدم برای دوست خوبم جواد امامی که نتوانست مسیر مسابقه را تا پایان طی کند. مطمئنم اگر جواد در مسابقه حضور داشت کار سخت‌تر می‌شد. از همین جا برای او در ادامه راه آرزوی موفقیت می‌کنم. سوارکار مشهدی: کیفیت فنی جام سیرنگ در حد مسابقات کشوری بود جواد امامی یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی در این دوره از مسابقات بود که با یک بدشانسی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. با او درخصوص شرایط مسابقه و حادثه‌ای که برایش رقم خورد، صحبت کردیم.

سطح کیفی مسابقات جام سیرنگ مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسابقه در شرایط سختی برگزار شد، هوا گرم بود و همه بچه‌ها با تمام آمادگی شرکت کردند که این اتفاق کار را سخت کرد. البته نکته جذاب این دوره، استقبال هواداران بود که بسیار دلگرم‌کننده و جذاب بود و همه ورزشکاران از استقبال تماشاگران راضی بودند. درکل، بازی‌ها از سطح کیفی خیلی خوبی برخوردار بود و ورزشکاران با همه توان‌شان در این بازی‌ها شرکت کرده بودند. مسابقه را تمام نکردید و یک حادثه، کار را برای شما و اسب شما تمام کرد. از اتفاقی که در زمین افتاد، صحبت کنید! لذت و حساسیت مسابقه سوارکاری به همین است که هیچ جایی برای جبران اشتباه خودمان و اسب‌مان نداریم. شما در هر مسابقه یک تایم مشخصی دارید و در این‌مدت باید تمام تمرکزخودتان را روی مسابقه جمع کنید. ما یک جمله معروف داریم که بین سوارکاران روتین شده و همیشه آن را در تمرینات‌مان تکرار می‌کنیم. در این رشته ورزشی، اولین خطا همیشه آخرین خطاست و آخرین خطا تبعات بدی برای شما به همراه خواهد داشت.

اینجا در اسب‌سواری مثل فوتبال، والیبال یا سایر رشته‌های ورزشی نیست که اگر یک بازیکن اشتباه کند بقیه بتوانند آن خطا را جبران کنند و جریان بازی را به نفع خودشان تغییر دهند. در این مسابقات باید سعی کنید بدون کوچکترین خطایی مسیر را طی کنید و در تمام طول زمان مسابقه به هیچ چیز دیگری غیر از خودت، اسب و مسیر نباید فکر کنید. البته در رشته ما همیشه سوارکار به‌تنهایی تاثیرگذار نیست و اسب‌ها هم دخیل هستند. استرس مسابقه گاها به اسب‌ها منتقل می‌شود و این کار را سخت‌تر می‌کند. این اتفاق متاسفانه در مسابقه روز جمعه برای من افتاد و ضربه‌اش را هم خوردم. اسب من که در دو مسابقه قبلی هم عنوان قهرمانی را داشت در مسابقه پایانی کمی استرس داشت و باعث شد بیش از اندازه از مانع فاصله بگیرد و همین اتفاق در نهایت خطای من را ثبت کرد و باعث شد از اسب پایین بیایم و از دور مسابقات حذف شوم.

حامد مرتضایی در این دوره عنوان قهرمانی را کسب کرد، فکر می‌کنید اگر تا پایان در زمین بودید، بازهم قهرمان می‌شد؟

حامد مرتضایی از سوارکاران خوب ماست که از رده سنی جوانان کار را شروع کرده و الان چندسالی می‌شود که سواری می‌کند و خوشبختانه در این مدت خیلی خوب مسیر را جلو رفته و انصافا قهرمانی در این دوره از بازی‌ها برازنده خودش بود و بازهم به او تبریک می‌گویم. خیلی سواری خوبی را به نمایش گذاشت و بدون خطا همه مسیر را رفت. حضور اسپانسرها و بخش خصوصی در این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تشکر می‌کنم از آقای همایی مدیر محترم مجموعه سیرنگ که از ورزشکاران حمایت کردند و رونق خوبی به این رشته ورزشی دادند. امیدوارم این حمایت‌ها در آینده هم ادامه داشته باشد و بازهم شاهد برگزاری مسابقات در این سطح و با همین کیفیت درشهرخودمان باشیم.