بهترین صبحانه برای کودکان

بهترین صبحانه برای کودکان

صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای کودکان است. به همین دلیل می‌توان گفت اهمیت آن از سایر وعده‌های غذایی بیشتر است. صبحانه اولین وعده‌ای است که کودک پس از بیداری میل می‌کند و می‌تواند اثر زیادی بر وضعیت سلامت بدن و مغز او داشته باشد. از طرفی برخی از مادران بسیاری از اوقات نمی‌توانند تنوع خوبی در صبحانه کودکان به وجود بیاورند چرا که فکر می‌کنند گزینه‌های غذایی برای این وعده محدود است؛ اما اصلاً این‌طور نیست. در این مطلب چند صبحانه مقوی و مناسب برای کودکان به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه نان سبزیجات با جعفری و گشنیز برای صبحانه کودکان

نان از مهم‌ترین اجزای سر سفره است. بیایید کمی از نان‌های معمول و همیشگی فاصله گرفته و با یک دستور جدید، یک نان خوشمزه و مفید برای کودکتان تهیه کنید. نان سبزیجات با جعفری و گشنیز را می‌توان یکی از بهترین نان‌هایی دانست که می‌توان آن را برای صبحانه کودک در نظر گرفت. در این نان، قرارگرفتن سبزیجات و غلات در کنار هم ارزش غذایی نان را تا حد زیادی بالا برده است. در ادامه، مواد موردنیاز و طرز تهیه این نان برای شما عزیزان قرار داده می‌شود.

مواد موردنیاز برای تهیه نان سبزیجات با جعفری و گشنیز

برای تهیه این نان به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آرد  نان: ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم (بسته به نوع آرد)

پودر خمیرمایه فوری: ۱ قاشق‌چای‌خوری سرخالی

شکر: ۵ تا ۷ گرم

نمک: ۱ قاشق‌چای‌خوری سرخالی

روغن: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری برای خمیر نان و به مقدار کافی برای سرخ‌کردن

آب: ۱ لیوان

سبزی: ۱ کیلو (۵۰۰ گرم جعفری و ۵۰۰ گرم گشنیز)

روش تهیه نان سبزیجات با جعفری و گشنیز

برای تهیه این نان ابتدا آرد را الک کنید. انتخاب نوع آرد به سلیقه شما بستگی دارد. هر آرد به میزان متفاوتی آب جذب می‌کند. به همین دلیل بهتر است ابتدا ۳۰۰ گرم از آرد را ریخته، کم‌کم به آن آب اضافه کرده و آن را ورز دهید.

با ۵۰ گرم آرد باقی‌مانده سفتی خمیر را تنظیم کنید. خمیر نان نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد. پس از الک‌کردن آرد آن را کنار بگذارید. در ظرفی دیگر خمیرمایه را همراه با نمک، شکر و آب ولرم مخلوط کرده و به آن ۲۰ دقیقه زمان دهید.

در این مدت سبزی‌های پاک شده و شسته شده را به‌خوبی خرد کنید و کنار بگذارید. حالا باید خمیر نان را اضافه کنید. برای این کار خمیرمایه را همراه با آرد داخل ظرفی ریخته و کم‌کم به آن آب اضافه کنید.

خمیر را مدام ورز دهید تا جایی که چسبندگی خوبی داشته باشد؛ اما خیلی شل نباشد. حالا روغن را به آن اضافه کرده و دوباره ورز دهید. اجازه دهید خمیر برای حداقل نیم ساعت در محیط گرم عمل بیاید تا حجم آن دو برابر شود. پس از گذشت این مدت مقداری از خمیر را چانه‌ بگیرید. آن را پهن کنید و سبزی‌ها را وسط آن بریزید. چانه‌ها را طوری بگیرید که حدوداً ۲ قاشق غذاخوری سبزی در آن جا شود. حالا روی آن را هم با یک‌لایه خمیر پهن شده بپوشانید.

دو طرف آن را کاملاً سفت کرده و قسمت‌های اضافی نان را ببرید. حالا وقت سرخ‌کردن نان‌ها رسیده است. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملاً گرم شود. سپس نان‌ها را در آن ریخته و شعله را کم کنید تا به‌آرامی نان‌ها سرخ شوند. سپس روغن اضافی آن‌ها را بگیرید. نان سبزیجات با گشنیز و جعفری شما آماده است. نوش‌جان!

بهترین صبحانه برای کودکان

نان لانه‌زنبوری برای صبحانه کودکان

نان لانه‌زنبوری هم یک گزینه عالی برای وعده صبحانه است. این نان هم از نظر ظاهری توجه کودک را به خود جلب می‌کند و هم خوشمزه است. این موضوع می‌تواند اشتهای کودک را به خوردن صبحانه بیشتر کند. در ادامه طرز تهیه این نان برای شما قرار داده می‌شود.

مواد موردنیاز برای تهیه نان لانه‌زنبوری برای ۴ نفر 

آرد فانتزی: ۳ پیمانه

پودر خمیرمایه فوری: ۱ قاشق‌چای‌خوری

شیر ولرم: ۱ پیمانه

شکر: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری

کره: ۷۵ گرم

زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد

تخم خرفه یا مغز تخمه: به میزان دلخواه

پنیر خامه‌ای به میزان دلخواه

روش تهیه نان لانه‌زنبوری 

برای تهیه نان لانه‌زنبوری، باید ابتدا آرد را به‌خوبی الک کنید. به آرد پودر خمیرمایه فوری و شکر را اضافه کنید. کره را ذوب کرده و آن را به همراه شیر ولرم به آرد و خمیرمایه اضافه کنید. این مخلوط را خوب هم بزنید و ورز دهید تا یک خمیر یکدست حاصل شود. حالا خمیر به‌دست‌آمده را به شکل یک چانه درآورده و در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید. روی آن را با یک پارچه تمیز، نایلون یا سلفون بپوشانید.

خمیر را در جای گرم به مدت یک ساعت قرار دهید. پس از یک ساعت که حجم خمیر دوبرابر شد، آن را دوباره یک مرحله ورز دهید. در این مرحله نیازی نیست خیلی ورز دادن را ادامه دهید. در حدی که پف خمیر گرفته شود کافی است. حال روی سطح آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید.

حالا به‌اندازه دلخواه خود از خمیرها جدا کنید. معمولاً به‌اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر جدا می‌شود. خمیر را کمی پهن کرده و در مرکز آن کمی پنیر خامه‌ای قرار دهید. این کار را ادامه دهید تا خمیر تمام شود. حالا باید یک قالب دلخواه آماده کرده و سطح آن را با مقدار کمی روغن چرب کنید.

حالا چانه‌های کوچکی که گرفته‌اید را درون آن بچینید. در این مرحله دقت کنید که چانه‌ها را با کمی فاصله از هم بچینید؛ ‌ زیرا در هنگام پخت پف‌کرده و حجم بیشتری را اشغال می‌کنند. سپس روی آن‌ها را دوباره پوشانده و به مدت ۲۰ دقیقه دوباره استراحت دهید. پس از گذشت این زمان، حجم چانه‌ها بیشتر می‌شود. حالا یک تا دو قاشق غذاخوری شیر را با زرده تخم‌مرغ مخلوط کرده و آن را روی چانه‌ها رومال کنید. تخم خرفه یا مغز تخمه را هم به‌دلخواه روی چانه‌ها بپاشید. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا به‌خوبی روی آن طلایی شود. پس از اینکه نان خوش‌رنگ و طلایی شد، آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. نان لانه‌زنبوری شما آماده است. نوش‌جان!

بهترین صبحانه برای کودکان

طرز تهیه کوکی شکری برای صبحانه کودکان

بسیاری از کودکان علاقه دارند در وعده صبحانه شیرینی بخورند. اگر زمان زیادی برای تهیه صبحانه ندارید، می‌توانید از انواع کلوچه و کیک سیرنگ استفاده کنید. کیفیت بالا و مواد اولیه سالم که در این محصولات استفاده می‌شود، آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای صبحانه کودکان تبدیل کرده است.

یکی از بهترین شیرینی‌هایی که می‌توانید برای کودکانتان تهیه کنید کوکی شکری است. این شیرینی هم دستور پخت راحتی دارد و هم سالم است. برای تهیه این شیرینی مواد اولیه مورد نیاز تقریباً مانند تمام شیرینی‌های دیگر است. در ادامه میزان دقیق این مواد برای 4 نفر قرار داده می‌شود. شما می‌توانید بسته به تعدادی که مدنظر دارید، به نسبت حجم مواد را بیشتر یا کمتر کنید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کوکی شکری ساده

آرد: ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم (بسته به نوع آرد مصرفی)

تخم‌مرغ: ۲ عدد بزرگ یا ۳ عدد کوچک

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق‌چای‌خوری سرخالی

وانیل: ‌ ۱ قاشق‌چای‌خوری سرخالی

شکر: ۵۰ گرم

روغن: ‌ ۱ پیمانه 

روش تهیه کوکی شکری ساده

مراحل تهیه کوکی بسیار ساده‌تر از سایر شیرینی‌ها است. برای تهیه این شیرینی ابتدا تخم‌مرغ‌ها، شکر، روغن، وانیل و بیکینگ‌پودر را در ظرفی ریخته و با همزن به مدت ۵ تا ۸ دقیقه هم می‌زنیم. پس از اینکه این مواد با هم یکدست شدند، کم‌کم‌ آرد را اضافه می‌کنیم تا خمیر کوکی به دست آید. خمیر کوکی از سایر شیرینی‌ها سفت‌تر است و اصلاً نباید به دست بچسبد.

حالا فر را روشن کرده و اجازه می‌دهیم کمی گرم شود. در این مدت روی سینی فر را با کاغذروغنی می‌پوشانیم. به‌اندازه یک گردو از خمیر را برمی‌داریم. آن را روی سطح کار قرار داده و کمی پهن می‌کنیم. تمام خمیر را به این شکل پهن می‌کنیم. حالا باید خمیرها را داخل شکر کمی غلت دهیم تا دانه‌های شکر را به خود بگیرد. کوکی‌ها را با کمی فاصله داخل سینی فر قرار داده و اجازه می‌دهیم کوکی‌ها مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه بپزند. پس از گذشت این زمان کوکی شما آماده است.

علاوه‌بر کوکی شکری، کلوچه خرمایی نارگیلی ميتوانى به همان اندازه انرژی صبحگاهی مورد نیاز فرزند شما را تامین کند.

بهترین صبحانه برای کودکان

طرز تهیه تست کنجدی و مربایی برای صبحانه کودکان

این یکی از ساده‌ترین و مقوی‌ترین صبحانه‌هایی است که می‌توانید برای کودکانتان تهیه کنید. برای این تهیه این صبحانه کافی است روی یک نان تست را با حلوای کنجدی بپوشانید. حالا کمی کره روی یک نان تست دیگر بمالید و این دو را روی‌هم قرار دهید. می‌توانید با قالب‌های دلخواه آن را قالب‌زده یا به همان شکل مربع برای کودکتان سرو کنید. برای این کار پیشنهاد می‌شود از حلوای سیرنگ استفاده کنید که کیفیت عالی و طعم بی‌نظیری دارد. حتی می‌توانید انواع حلوا مانند حلوا با تزیین پسته را برای کودک خود سرو کنید. ظاهر زیبا و مزه این حلوا اشتهای کودک را بیش‌ازپیش می‌کند. شما می‌توانید همین تست را به همین روش با مربا و کره هم تهیه کنید.

کلام آخر

اهمیت تغذیه کودکان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این میان صبحانه کودک وعده مهم و اثرگذاری برای شروع روز او و افزایش اشتهای او است. مهم‌ترین عضو هر سفره صبحانه، نان است. اگر بتوانید نان کودک را مقوی‌تر و مغذی‌تر از حالت عادی کنید، قدم بزرگی برای افزایش ارزش غذایی وعده صبحانه او برداشته‌اید. در این مقاله ما به شما آموزش دو نان خوشمزه را قرار دادیم که می‌توانید با تهیه آن‌ها یکنواختی را از سفره صبحانه حذف کنید.

سؤالات متداول

آیا نان سبزیجات را فقط در وعده صبحانه می‌توان استفاده کرد؟

نان سبزیجات را برای همه وعده‌های غذایی می‌توان استفاده کرد؛ اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این نان را به‌عنوان صبحانه یا شام مصرف کنند.

در تهیه کوکی بهتر است از چه نوع آردی استفاده شود؟

آرد قنادی یا آرد سه صفر بهترین آردها برای تهیه کوکی هستند.

آیا مصرف کیک و شیرینی‌های بازاری در وعده صبحانه کودک مضر است؟

پاسخ این سؤال در حالت کلی بستگی به کیفیت کیک و شیرینی خریداری شده دارد. بهتر است اگر زمان کافی برای تهیه صبحانه خانگی ندارید، از محصولاتی استفاده کنید که مواد اولیه سالم داشته و باکیفیت هستند. در این صورت ضرری برای کودک شما وجود نخواهد داشت.