طرز تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی نوعی شیرینی اصیل ایرانی است که تقریباً باب میل تمام سنین است. این شیرینی را معمولاً در مناسبت‌های مذهبی می‌پزند. شیرینی کشمشی نسبت به سایر شیرینی‌ها روغن و قند کمتری دارد. به همین دلیل شیرینی کشمشی را می‌توان یکی از شیرینی‌های رژیمی دانست. در این مقاله قصد داریم بهترین روش تهیه شیرینی کشمشی ترد و خوشمزه را به شما آموزش دهیم تا آن را در کنار خانواده تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. 

روش تهیه شیرینی کشمشی  

طرز تهیه شیرینی کشمشی

در ادامه مواد اولیه موردنیاز برای ۴ نفر قرار داده شده است. اگر شما آن را برای تعداد افراد بیشتری تهیه می‌کنید، به نسبت میزان مواد آن را بیشتر کنید. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه شیرینی کشمشی برای ۴ نفر:
پودر قند: ۱۰۰ گرم 
وانیل: ½ قاشق چای‌خوری 
کره: ۸۰ گرم 
تخم‌مرغ: ۱ عدد 
آرد قنادی: ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم 
کشمش: ۵۰ گرم 
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق‌ چای‌خوری 

مراحل تهیه شیرینی کشمشی 

طرز تهیه شیرینی کشمشی

برای تهیه شیرینی کشمشی ابتدا کره را داخل ظرفی ریخته و به آن پودر قند اضافه کنید. حالا خوب آن‌ها را با همزن هم بزنید تا یکدست شوند. در این مرحله وانیل را هم اضافه کرده و دوباره کمی هم می‌زنیم. حالا تخم‌مرغ را هم به مواد اضافه کرده و دوباره ۲ دقیقه هم می‌زنیم. هم‌زدن باید تا جایی ادامه پیدا کند که مایع کرمی و کشدار شود. حالا بیکینگ‌پودر و آرد را با هم الک کرده و کم‌کم در چند مرحله به مواد اضافه می‌کنیم. وقتی مواد با هم مخلوط شدند، کشمش‌ها را هم اضافه کرده و با لیسک هم می‌زنیم. حالا باید فر را روشن کنید تا حداقل ۱۰ دقیقه پیش از پخت شیرینی‌ها گرم شود. در این مرحله روی سینی فر را با کاغذروغنی بپوشانید و از مواد شیرینی کشمشی به‌اندازه یک گردو با فاصله روی آن بریزید. بهتر است این کار را با قاشق انجام دهید. حالا کمی به آن‌ها استراحت داده سپس شیرینی‌ها را داخل فر با دمای ۱۷۰ درجه قرار دهید. زمان حدودی پخت این شیرینی ۱۰ دقیقه است؛ اما این زمان به فر شما بستگی دارد. بهتر است چند دقیقه یک بار به شیرینی‌ها سر بزنید و وقتی لبه‌های شیرینی طلایی شد، آن را از فر خارج کنید. اگر به انواع شیرینی علاقه دارید، می‌توانید انواع شیرینی‌ و کیک‌های شرکت سیرنگ را یک بار امتحان کنید.

فوت‌وفن‌های پخت شیرینی کشمشی

  • هنگام چیدن شیرینی‌ها روی سینی فر، آن‌ها را کمی بافاصله از هم قرار دهید؛ زیرا شیرینی کشمشی روی سینی فر وارفته و پهن‌تر می‌شود.  
  • بهتر است کره و تخم‌مرغ را حداقل از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. در این صورت کیفیت شیرینی شما بسیار بهتر خواهد شد. 
  • اگر دوست دارید شیرینی کشمشی شما ترد باشد، باید زمان پخت شیرینی را کمی بیشتر در نظر بگیرید. 
  • ممکن است در تهیه این شیرینی کشمش‌ها در ته شیرینی جمع شوند. برای جلوگیری از این کار باید کشمش‌ها را کمی داخل آرد بغلتانید سپس به مایه شیرینی اضافه کنید.

مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی، شما را با روش تهیه یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار آشنا می‌کند.

کلام آخر 

شیرینی کشمشی بافتی مانند کوکی داشته و بسیار خوشمزه است. این شیرینی خیلی سبک بوده و می‌توان آن را به‌عنوان یک دسر عالی هم در نظر گرفت. شیرینی کشمشی را به‌عنوان شیرینی نذری هم در ایران می‌شناسند؛ زیرا در بسیاری از مناسبت‌های مذهبی مردم آن را تهیه کرده و به‌عنوان نذری پخش می‌کنند. همچنین باتوجه‌به مقرون‌به‌صرفه بودن مواد اولیه و سبک بودن این شیرینی، آن را به‌عنوان یک شیرینی عالی برای مهمانی‌ها هم می‌شناسند. در این مقاله دستور پخت عالی برای تهیه شیرینی کشمشی را برای شما قرار دادیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. 

سؤالات متداول 

در تهیه شیرینی کشمشی آیا می‌توان به‌جای کره از روغن استفاده کرد؟ 
بله. می‌توان در تهیه شیرینی کشمشی از روغن جامد هم استفاده کرد؛ اما این کار توصیه نمی‌شود چون مزه کره در این شیرینی بسیار خوب بوده و همچنین عطر بی‌نظیری به آن می‌بخشد. 
آیا لازم است در تهیه شیرینی کشمشی، کشمش‌ها را خیس کنیم؟ 
این کار بسته به سلیقه شما دارد. در حالت کلی نیازی به این کار نیست؛ اما اگر دوست دارید کشمش‌ها داخل شیرینی‌ پف‌ کنند می‌توانید آن‌ها را از قبل خیس کنید. 
آیا می‌توان به شیرینی کشمشی مغز گردو استفاده کرد؟ 
بله. اضافه‌کردن مغز گردو به شیرینی کشمشی آن را خوشمزه‌تر هم می‌کند. گردوها را باید هم‌زمان با کشمش‌ها به آن اضافه کنید.