طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی از بهترین شیرینی‌های شهر قزوین است. اگرچه اصالت این شیرینی به قزوین برمی‌گردد اما امروزه در تمام ایران به‌عنوان یک شیرینی محبوب شناخته می‌شود. در بیشتر مهمانی‌ها یا مناسبت‌های ایرانی‌ها این شیرینی روی میز سرو جا خوش کرده است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تهیه شیرینی نخودچی در خانه کار سختی است و به همین دلیل ترجیح می‌دهند آن را آماده از قنادی‌ها بخرند؛ اما اصلاً این‌طور نیست. اگر دستور پختی که در ادامه برای شیرینی نخودچی به شما آموزش می‌دهیم را موبه‌مو اجرا کنید، شیرینی شما با بهترین کیفیت آماده می‌شود. 

روش تهیه شیرینی نخودچی  

اگرچه این شیرینی را معمولاً به‌عنوان عصرانه یا دسر سرو می‌کنند؛ اما گزینه‌ای عالی برای صبحانه نیز است. اگر کودکتان دوست دارد در وعده صبحانه، شیرینی بخورد، می‌توانید با دستوری که در ادامه برای شما قرار می‌دهیم این شیرینی را برای او تهیه کنید. اگر زمان این کار را ندارید، می‌توانید از انواع شیرینی‌ها و کیک‌های شرکت سیرنگ که کیفیت عالی داشته و برای کودکان مناسب هستند استفاده کنید. کیفیت شیرینی نخودچی تا حد زیادی بستگی به رعایت نسبت مواد اولیه دارد. سعی کنید حتماً نسبت‌هایی که در ادامه برایتان قرار داده می‌شود را رعایت کنید. ما در ادامه میزان مواد اولیه را برای ۴ نفر قرار می‌دهیم. شما درصورتی‌که می‌خواهید این شیرینی را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری بپزید، کافی است به نسبت مواد را کم‌تر یا بیشتر در نظر بگیرید. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه شیرینی نخودچی برای ۴ نفر:
پودر قند: ۱۰۰ گرم 
هل سبز: ۳ عدد آسیاب ‌شده 
زعفران: به میزان لازم 
وانیل: ½ قاشق چای‌خوری 
آرد نخودچی: ۲۰۰ گرم 
روغن جامد: ۱۰۰ گرم 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مراحل تهیه شیرینی نخودچی 

برای تهیه شیرینی نخودچی ابتدا باید پودر قند را دو بار الک کنید. این کار به بهبود کیفیت شیرینی بسیار کمک می‌کند. حالا روغن جامد را به آن اضافه کرده و خوب ورز دهید تا خمیری شود. سپس آرام‌آرام به آن آرد نخودچی را اضافه کرده و مدام ورز دهید تا خمیر از چسبندگی بیفتد. حالا  باید زعفران، هل و وانیل را هم به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید. پس از اینکه خمیر آماده شد، آن را داخل ظرفی قرار داده و روی آن را بپوشانید. باید حداقل ۶ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت به خمیر استراحت دهید. سعی کنید آن را در جای خنک نگهداری کنید. اگر دمای محیط خانه شما گرم است، آن را داخل یخچال قرار دهید. پس از این مرحله نوبت به قالب‌زدن شیرینی می‌رسد. در این مرحله فر را روشن کنید تا گرم شود. خمیر شیرینی را به ضخامت حدود ۲ سانت روی سطح خود با وردنه پهن کنید. با قالب‌های موردنظرتان شیرینی را قالب بزنید. حالا کف سینی فر را با کاغذروغنی پوشانده و شیرینی‌ها را روی آن بچینید. حالا سینی را داخل فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید. زمان پخت شیرینی نخودچی به فر شما بستگی دارد و این زمان حدودی است. بهتر است وقتی شیرینی‌ها را داخل فر قرار دادید مدام به آن‌ها سر بزنید تا نسوزند. پس از آماده‌شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند. حالا آن‌ها را در ظرفی چیده و سرو کنید. نوش جان!

در ادامه به شما پیشنهاد می‎کنیم که به مقاله طرز تهیه دونات سر بزنید.

فوت‌وفن‌های پخت شیرینی نخودچی  

  • هرچه میزان استراحت خمیر بیشتر باشد بهتر است.
  • خمیر شیرینی نخودچی مانند سایر خمیرها نیاز به محیط گرم ندارد؛ بلکه برعکس باید در محیط خنک باشد. پس بهتر است آن را داخل یخچال نگهداری کنید. 
  • بهتر است هم برای داشتن طعمی بهتر و هم ظاهری زیباتر، روی شیرینی‌ها مقداری خلال پسته بریزید. این کار را پیش از قراردادن آن‌ها در فر انجام دهید. 
  • سعی کنید هنگام تهیه شیرینی نخودچی قالب شیرینی را کوچک در نظر بگیرید. 
  • خمیر این شیرینی مانند سایر خمیرها سفت نیست و به همین دلیل ممکن است کمی قالب‌زدن آن سخت باشد. اگر در قالب‌زدن خمیر دچار مشکل هستید می‌توانید کمی میزان روغن آن را بیشتر کنید؛ اما این کار ممکن است کمی کیفیت شیرینی شما را پایین بیاورد. احتمالاً پس از چند بار پخت این شیرینی، در قالب‌زدن آن‌ هم به مهارت کافی می‌رسید. 
  • هنگام چیدن شیرینی‌ها روی سینی فر، آن‌ها را کمی با فاصله از هم قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

خواص شیرینی نخودچی  

از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی، آرد نخودچی است. خواص آرد نخودچی با نخود تقریباً یکی است. یکی از خواص آرد نخودچی این است که مقدار زیادی فیبر و پروتئین داشته و درعین‌حال گلوتن ندارد. ازآنجایی‌که این نوع آرد منبع خوبی از فیبر به شمار می‌رود، می‌تواند مشکلات مربوط به دستگاه گوارش را برطرف کند. این آرد همچنین سطح قند خون را متعادل کرده و به همین دلیل در درمان دیابت مفید است. آرد نخودچی برای سلامت قلب یک ترکیب عالی به شمار می‌رود و می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. این آرد همچنین منبعی غنی از ویتامین‌ها مانند ریبوفلاون، نیاسین، فولات و بتاکاروتن است. زینک (روی) موجود در آرد نخود می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های ایجادکننده جوش کمک کند. همچنین فیبر این آرد در ثابت‌کردن سطح قند خون هم اثرگذار است. اگر سطح قند خونتان نامتعادل باشد، سطح هورمون استرس به نام کورتیزول در بدنتان افزایش پیدا کرده که این موضوع بروز جوش و آکنه را به دنبال دارد. آرد نخود می‌تواند از طریق ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون از بروز جوش جلوگیری کند. در این شیرینی زعفران هم وجود دارد که خواص آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. زعفران موجود در شیرینی نخودچی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از بدن شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند؛ زیرا زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است. زعفران ماده‌ای انرژی‌زا بوده و می‌تواند به بازگشت قوای بدن شما کمک کند. زعفران متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند در لاغری مؤثر باشد. همچنین این ماده اثر شادی‌آوری هم دارد.

برای تهیه کلوچه گردویی می‌توانید از مقاله طرز تهیه کلوچه گردویی کمک بگیرید.

کلام آخر 

ایرانی‌ها معمولاً روی سفره هفت‌سین یا در مناسبت‌های خاص، شیرینی نخودچی خریده و با آن از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. پخت شیرینی نخودچی در منزل اصلاً کار سختی نیست. همچنین مواد اولیه موردنیاز برای پخت شیرینی نخودچی هم معمولاً در دسترس هستند و مواد زیادی را شامل نمی‌شود. در حالت کلی شما فقط با چند قلم مواد می‌توانید این شیرینی بسیار خوشمزه را در منزل تهیه کنید. در این مقاله سعی کردیم بهترین روش پخت شیرینی نخودچی همراه با تمام فوت‌وفن‌های آن را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این شیرینی را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. 

سؤالات متداول 

آیا می‌توان در تهیه شیرینی نخودچی به‌جای پودر قند از شکر استفاده کرد؟ 
اگر شما در منزل پودر قند ندارید و ناچار به این کار هستید، مشکلی ندارد؛ اما باید بدانید در این صورت کیفیت شیرینی شما پایین می‌آید. برای داشتن یک شیرینی نخودچی اصیل و خوشمزه سعی کنید حتماً از پودر قند استفاده کنید. 
آیا شیرینی نخودچی برای کودکان خوب است؟ 
شیرینی نخودچی از سالم‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید برای کودکان خود آماده کنید. آرد نخودچی خواص زیادی برای کودک شما دارد و نسبت به سایر شیرینی‌ها که در تهیه آن‌ها از آرد سفید استفاده می‌شود بهتر است. 
آیا در تهیه شیرینی نخودچی می‌توان از آرد برنج استفاده کرد؟ 
بله، شما می‌توانید کمی از میزان آرد نخودچی بکاهید و به همان اندازه آرد برنج را به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود شیرینی شما تردتر هم باشد.