طرز تهیه دسر بدون شیر و خامه

طرز تهیه دسر بدون شیر و خامه

برخی افراد منع مصرف لبنیات دارند. وقتی این افراد مهمان خانه شما باشند، ممکن است کمی تهیه دسر را با چالش مواجه کنند؛ زیرا در بیشتر دسرها شیر یا خامه وجود دارد؛ اما شما می‌توانید از دسرهای همیشگی کمی گذر کرده و انواع دیگری از دسرها که بدون لبنیات هستند را تهیه کنید. ممکن است تصور کنید این دسرها از نظر مزه ضعیف‌تر از سایر دسرها باشند؛ اما همیشه این‌طور نیست. انواع دسر بدون لبنیات هم وجود دارند که هم مزه و هم عطر فوق‌العاده‌ای دارند. این دسرها معمولاً چون خامه هم ندارند، رژیمی‌تر از سایر دسرها هستند و این نکته مثبت مهمی است. در این مقاله طرز تهیه انواع دسر خوشمزه بدون لبنیات برای شما قرار داده می‌شود.

انواع طرز تهیه شیرینی بدون شیر و خامه برای دسر

در ادامه برای شما طرز تهیه کیک وانیلی بدون شکر و خامه و کوکی شکری را قرار خواهیم داد. کیک وانیلی از پایه‌ترین کیک‌هایی است که در انواع قنادی‌ها می‌توانید پیدا کنید؛ اما معمولاً در مواد اولیه آن‌ها شیر وجود دارد. در این مقاله طرز تهیه کیک وانیلی کرم‌دار متفاوت بدون شیر و خامه برای شما قرار داده می‌شود. همچنین دستور پخت یک کوکی خوشمزه که باب ذائقه اکثر افراد هست هم معرفی می‌شود. کوکی نوعی شیرینی است که نسبت به سایر شیرینی‌ها سبک‌تر بوده و طرفداران خاص خود را در سراسر دنیا دارد. کوکی را می‌توان با طعم‌های مختلف تهیه کرد. یکی از ساده‌ترین و بیسیک‌ترین کوکی‌ها، کوکی شکری ساده است. این کوکی برای میل‌کردن همراه با چای به‌عنوان عصرانه یا میان‌وعده بسیار مناسب است.

کیک وانیلی

این کیک یکی از بهترین دسر‌ها بدون شیر و خامه و حتی بدون فر است. درعین‌حال بسیار خوشمزه و خوش‌عطر هم هست که همین کافی است تا آن را تبدیل به دسر موردعلاقه شما کند. مواد لازم تهیه کیک و کرم آن را به‌صورت جداگانه می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

تخم‌مرغ: 2 عدد

روغن: 1/2 لیوان

آرد: 1.5 لیوان

وانیل:  1/4 قاشق چای‌خوری

شکر: 1/4 لیوان

آب جوش: 1/2 لیوان

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری

نمک: 1/4 قاشق چای‌خوری

زعفران دم‌کرده: 2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه کرم میانی کیک وانیلی:
تخم‌مرغ: 1 عدد

شیر: 1 لیوان

وانیل: 1/4  قاشق چایخوری

آرد: 4 قاشق غذاخوری

شکر: 5 قاشق غذاخوری

پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری

مراحل پخت کیک وانیلی

کیک وانیلی کرم‌دار بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است و به دلیل ظاهر زیبایی که دارد برای مهمانی‌ها مناسب است. پس از یک مرتبه پخت آن درون تابه می‌توانید دفعات بعد به‌صورت حرفه‌ای آن را درست کرده و برای میهمان‌های خود سرو کنید. در اولین قدم از درست‌کردن کیک باید کرم آن را آماده کنید. برای تهیه کرم، در یک ظرف کوچک شکر و تخم‌مرغ را مخلوط کنید و حدود یک دقیقه آن را هم بزنید. سپس یک‌سوم از آب را به مخلوط خود اضافه کنید و به‌خوبی آن‌ها را هم بزنید. در مرحله بعد آرد الک شده را به مخلوط اضافه کنید و پس از هم زدن آن مابقی آب را اضافه کنید. مخلوط به‌دست‌آمده را به یک قابلمه منتقل کنید و رو حرارت ملایم قرار دهید. حین حرارت‌ دادن مخلوط آن را به‌آرامی هم بزنید تا غلیظ شود. پودر کاکائو را به کرم اضافه کنید و در این مرحله کرم را تازمانی که غلظت آن مانند ماست شد هم بزنید. در قدم آخر، کرم را از روی حرارت بردارید، وانیل را به آن اضافه کنید و پس از هم زدن، آن را در جایی قرار دهید تا خنک شود.

حال سراغ تهیه کیک می‌رویم. تخم‌مرغ، شکر و وانیل را درون یک ظرف ریخته و با همزن آن‌ها را به‌خوبی مخلوط کنید. در حین کار کم‌کم آب جوش را به مخلوط اضافه کنید. دقت داشته باشید که اگر آب جوش را یک مرتبه به مخلوط اضافه کنید ممکن است تخم‌مرغ بپزد و مخلوط شما خراب شود. پس از ۴ دقیقه هم زدن، روغن و زعفران را اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید. در این مرحله می‌توانید آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را به‌صورت الک شده مخلوط کرده و پس از آن به مواد اضافه کنید. حال سراغ تابه می‌رویم. تابه را چرب کرده و با دست درون آن را آرد پاشی کنید. مایه کیک را که در مرحله قبل آماده کرده‌اید درون تابه بریزید و قاشق یا وسیله دیگری آن را یکدست کنید. حال می‌توانید کرم را درون یک قیف ریخته و به‌صورت نواری یا هر شکلی که دوست دارید روی کیک بریزید. یک عدد شعله‌پخش‌کن روی شعله گاز قرار دهید و تابه را روی آن بگذارید. حرارت را ملایم کرده، درب تابه را گذاشته و منتظر بمانید تا کیک به‌آرامی پخته شود. برای‌آنکه از پف‌کردن کیک خود مطمئن شوید می‌توانید روی تابه یک دم‌کنی نیز قرار دهید. حدود ۴۰ دقیقه زمان نیاز است تا کیک شما به‌خوبی پخته شود.

کوکی شکری ساده

کوکی شکری ساده نوعی شیرینی بسیار سبک با قند کم مانند شیرینی کشمشی است. برای تهیه این شیرینی مواد اولیه موردنیاز تقریباً مانند تمام شیرینی‌های دیگر است. در ادامه میزان دقیق این مواد برای ۴ نفر قرار داده می‌شود. شما می‌توانید بسته به تعدادی که مدنظر دارید، به نسبت حجم مواد را بیشتر یا کمتر کنید.

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کوکی شکری ساده:
آرد: ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم (بسته به نوع آرد مصرفی)

تخم‌مرغ: ۲ عدد بزرگ یا ۳ عدد کوچک

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق چای‌خوری سرخالی

وانیل:۱ قاشق چای‌خوری سرخالی

شکر: ۵۰ گرم

روغن: ‌ ۱ پیمانه 

طرز تهیه دسر بدون شیر و خامه

مراحل تهیه کوکی شکری ساده

مراحل تهیه کوکی بسیار ساده‌تر از سایر شیرینی‌ها است. برای تهیه این شیرینی ابتدا تخم‌مرغ‌ها، شکر، روغن، وانیل و بیکینگ‌پودر را در ظرفی ریخته و با همزن به مدت ۵ تا ۸ دقیقه هم می‌زنیم. پس از اینکه این مواد با هم یکدست شدند، کم‌کم‌ آرد را اضافه می‌کنیم تا خمیر کوکی به دست آید. خمیر کوکی از سایر شیرینی‌ها سفت‌تر است و اصلاً نباید به دست بچسبد. حالا فر را روشن کرده و اجازه می‌دهیم کمی گرم شود. در این مدت روی سینی فر را با کاغذروغنی می‌پوشانیم. به‌اندازه یک گردو از خمیر را برمی‌داریم. آن را روی سطح کار قرار داده و کمی پهن می‌کنیم. تمام خمیر را به این شکل پهن می‌کنیم. حالا باید خمیرها را داخل شکر کمی غلت دهیم تا دانه‌های شکر را به خود بگیرد. کوکی‌ها را با کمی فاصله داخل سینی فر قرار داده و اجازه می‌دهیم کوکی‌ها مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه بپزند. پس از گذشت این زمان کوکی شما آماده است.

شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی هم از انواع شیرینی است که برای دسر عالی است. این شیرینی برای افرادی که منع مصرف شیر دارند عالی است و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مهمانی‌های شما باشد.

برای تهیه شیرینی خرمایی به مواد زیر نیاز داریم:

روغن: ۴ تا ۵ قاشق

ارده: ۴ تا ۶ قاشق

خرما: ۳۰۰ گرم یا بیشتر به‌دلخواه

هل یا پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر قند: ۴ تا ۶ قاشق

آرد: ۱ پیمانه

گردو: به‌ میزان کافی (در صورت تمایل)

کنجد: به میزان کافی (در صورت تمایل)

مراحل تهیه شیرینی خرمایی

برای تهیه شیرینی ارده و خرما باید ابتدا هسته‌های خرما را جدا کنید. حالا مقدار خیلی کمی روغن را در یک ماهیتابه ریخته و خرماها را به آن اضافه کنید. این مخلوط را خیلی کمی روی گاز تفت دهید، سپس شعله را خاموش کنید. پس از اینکه کمی سرد شد، خرماها را ورز دهید تا کاملاً نرم شوند. حالا ارده و باقی‌مانده روغن را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. در تهیه این شیرینی می‌توانید از کرم کنجد یا ارده سیرنگ استفاده کنید که کیفیت بسیار بالایی داشته و عطروطعم بی‌نظیری به شیرینی شما می‌دهد. این مخلوط را با همزن خوب هم بزنید تا جایی که مواد کاملاً یکدست شوند. حالا پودر هل و پودر قند را به این مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا باید آرد را دو بار الک کرده و کم‌کم آن را به مواد اضافه کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که خمیر خود را کاملاً بگیرد. در این مرحله کمی از خمیر را برداشته و آن را کف دست خود پهن کنید. کمی از خرما را به همراه گردو در وسط آن قرار داده و خمیر را ببندید. خوب درزهای خمیر را بگیرید. تمام خمیر را به همین شکل آماده کنید. حالا شیرینی‌ها را کف سینی فر بچینید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید. در این مدت به شیرینی‌ها سر بزنید و هروقت رویه بالایی شیرینی طلایی‌رنگ شد، شیرینی شما حاضر است. پس از خارج‌کردن شیرینی‌ها از فر باید اجازه دهید آن‌ها هم‌دمای محیط شوند. حال شیرینی شما آماده خوردن است. نوش جان!

طرز تهیه دسر بدون شیر و خامه

شیرینی مرنگ (Meringue)

این شیرینی از متفاوت‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید. کافی است دقیقاً به دستور زیر عمل کنید.

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه شیرینی مرنگ بدون شیر و خامه:
شکر گرانول: ۱ فنجان

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

کرم تارتار: ۱ قاشق چای‌خوری

سفیده تخم‌مرغ: ۸ عدد

مراحل تهیه شیرینی مرنگ

ابتدا سفیده‌ها را از زرده جدا کرده و خوب با همزن هم بزنید تا فرم گرفته و وقتی کاسه را برعکس می‌کنید، سفیده‌ها از ظرف جدا نشوند. حالا کرم تارتار، وانیل و نمک را همراه با شکر به‌آرامی به آن اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی آبلیموی تازه را جایگزین کرم تارتار کنید. مواد را داخل یک ماسوره ریخته و داخل سینی فر بریزید. آن‌ها را در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا کاملاً بپزند. شیرینی مرنگ شما آماده است. نوش جان!

کیک کدوحلوایی

این کیک از متفاوت‌ترین دسرها بدون شیر و خامه است. طعم شیرین و بافت لطیف این کیک به‌خاطر کدوحلوایی آن است و گزینه‌ای عالی برای مهمانی‌های شماست. برای تهیه این کیک شما نیاز به مواد اولیه زیر دارید.

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کیک کدوحلوایی:

تخم‌مرغ: ۴ عدد

کدوحلوایی: ۱ لیوان پوره شده

گردو: ۱ فنجان

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

آرد: ۲ لیوان

پوست لیمو رنده‌شده: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ لیوان

روغن‌مایع: ۱ فنجان

مراحل تهیه کیک کدوحلوایی بدون شیر

برای تهیه این کیک ابتدا آرد، بیکینگ‌پودر و وانیل را سه بار الک کنید. بهتر است از آرد قنادی استفاده کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با همزن برقی خوب هم بزنید تا رنگ کرمی پیدا کنند. روغن‌مایع، شکر و پوست لیمو را به آن اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا بافت یکدستی پیدا کنند. در این مرحله همزن را کنار گذاشته و مواد آردی را در سه مرحله به آن اضافه کرده و با لیسک خوب هم بزنید. پوره کدوحلوایی و گردوهای خرد شده را هم در مرحله آخر اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حالا قالب دلخواه خود را چرب کرده و مواد کیک را داخل آن بریزید. حالا آن را داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. حدوداً ۴۰ دقیقه برای پخت این کیک کافی است. نوش جان!

سایر دسرها بدون شیر و خامه

به‌جز انواع شیرینی، انتخاب‌های دیگری هم برای تهیه دسر بدون شیر و خامه پیش روی شما هست که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم.

انواع ژله

ژله انتخابی عالی برای دسر است. اگرچه برخی افراد از انواع پایه‌های لبنیاتی برای تهیه دسر استفاده می‌کنند؛ اما شما می‌توانید انواع ژله ساده و ژله‌های چندرنگ را با طعم‌های مختلف ژله تهیه کرده و سرو کنید. شما حتی می‌توانید از ژله بیسکویت به‌عنوان دسر استفاده کنید. برای این کار کافی است یک بسته بیسکویت ساده را پودر کرده و همراه با کمی کره یکدست کنید. حالا آن را کف یک قالب کمربندی ریخته و در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد. در این مرحله ژله دلخواه خود را با آب مخلوط کرده و روی آن بریزید. می‌توانید پیش از اضافه‌کردن ژله، انواع میوه متناسب با طعم ژله را هم روی بیسکویت بریزید. ژله میوه‌ای هم می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. این دسر را می‌توان ساده‌ترین دسر بدون شیر و خامه دانست. کافی است برش‌های میوه و ژله را با هم مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید. 

انواع بستنی بدون شیر

شما می‌توانید انواع بستنی را تهیه کنید. شاید فکر کنید تهیه بستنی بدون شیر ممکن نیست؛ اما این تصور درست نیست. شما می‌توانید در دستور تهیه بستنی، به‌جای شیر از شیر نارگیل یا شیر بادام استفاده کرده و این بستنی را به‌عنوان یک دسر عالی سرو کنید.

کلام آخر

تهیه دسر معمولاً یکی از چالش‌هایی است که وقتی مهمان دارید برایتان پیش می‌آید. اگر در تهیه آن محدودیتی مانند محدودیت استفاده از لبنیات داشته باشید کار شما سخت‌تر هم می‌شود؛ ‌ اما نیاز نیست نگران باشید. انواع شیرینی و دسرهای خوشمزه بدون شیر و خامه هم وجود دارند. نکته جالب‌تر اینجاست که تهیه این دسرها زمان زیادی را هم از شما نمی‌گیرد و برای مهمانی‌ها گزینه‌ای عالی است. در این مقاله چند دسر بدون شیر و لبنیات به شما آموزش داده شد. امیدواریم آن‌ها را تهیه کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان در انواع کیک، شیر نارگیل یا شیر بادام را جایگزین شیر معمولی کرد؟
این کار توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است مزه شیرینی را تغییر داده و با ذائقه بسیاری از افراد همخوانی نداشته باشد. به‌جای آن پیشنهاد می‌شود شیرینی‌هایی را تهیه کنید که در دستور پخت آن‌ها شیر وجود ندارد.

آیا می‌توان انواع کیک را بدون شیر تهیه کرد؟
بله، در تهیه یک کیک خوشمزه حتماً نیاز نیست از شیر استفاده کنید. بسیاری از کیک‌ها بدون نیاز به شیر تهیه می‌شوند.

به‌جای خامه در دسر چه جایگزینی پیشنهاد می‌شود؟
این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه شما و نوع دسر شما دارد. اگر شما انواع کیک را به‌عنوان دسر سرو می‌کنید، می‌توانید مربای متناسب با آن را به‌عنوان شیرین‌کننده روی آن بریزید و طعم آن را متفاوت کنید. شما حتی می‌توانید به‌جای خامه، کمی پودر قند روی کیک الک کنید تا هم رنگ سفیدی مانند خامه به خود بگیرد هم کمی شیرین‌تر شود.