طرز تهیه شیرینی بدون قند خانگی

طرز تهیه شیرینی بدون قند خانگی

این روزها، علاقه مردم به محصولات بدون شکر، افزایش ‌یافته است و اغلب مردم تمایل به مصرف محصولات فاقد شکر، کم‌کالری و رژیمی دارند. برخی افراد به علت بیماری‌هایی نظیر دیابت، منع مصرف شکر دارند؛ اما تمایل دارند از انواع شیرینی‌ها استفاده کنند. دانش صنایع‌ غذایی با معرفی جایگزین‌های شکر به کمک این افراد آمده است. به‌طورکلی محصولات بدون شکر، شامل سه گروه اصلی می‌شوند: محصولات شیرین شده با جایگزین‌های شکر، محصولات شیرین شده با شیره‌های طبیعی و محصولاتی که خیلی کم شیرین شده‌اند. در این مقاله، قصد داریم چند مدل شیرینی بدون قند خانگی را به شما آموزش دهیم که هر 3 گروه از شیرینی‌ها و محصولات بدون شکر را در بر بگیرد.

طرز تهیه شیرینی بدون قند خانگی

مواد لازم برای تهیه شیرینی بدون قند خانگی، ترافل شکلاتی:
شکلات تلخ: 170 گرم
آووکادو: 1 عدد رسیده و له شده
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
شکلات و وانیل را روی شعله باحرارت غیرمستقیم به روش بن ماری آب می‌کنیم. آووکادو له شده را به مایع شکلاتی اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم. به مدت بیست دقیقه استراحت می‌دهیم و با کمک یک قاشق، اسکوپ می‌زنیم و توپک درست می‌کنیم. توپک‌های آماده شده را در پودر کاکائو ‌غلت می‌دهیم. 
بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلوچه خرمایی

طرز تهیه کیک بدون قند خانگی

طرز تهیه کیک بدون شکر

مواد لازم برای تهیه کیک بدون شکر:
پودر اریتریتول: 3/4 پیمانه
کره: 3/4 پیمانه
تخم‌مرغ: 6 عدد
زرده تخم‌مرغ: 2 عدد
سرکه سیب: 2 قاشق چای‌خوری
شیر: 3/4 پیمانه
آرد: 3 پیمانه
پودر نارگیل: نصف پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غداخوری
وانیل: 1 قاشق غذاخوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
ابتدا فر را روشن کرده و سپس تخم‌مرغ‌ها را به مدت 2 دقیقه هم می‌زنیم. کره ذوب شده، وانیل، شیر و سرکه سیب را به تخم‌مرغ ها اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. در ادامه آرد، پودر نارگیل، بیکینگ پودر، ارتیریتول و نمک را باهم مخلوط کرده و مخلوط مواد خشک را با تخم‌مرغ هایی که هم زده بودیم ترکیب می‌کنیم و خیلی آهسته هم می‌زنیم. مواد را داخل قالب از قبل چرب شده ریخته و در فر قرار می‌دهیم. دمای 170 درجه به مدت 35 دقیقه. در نهایت می‌توانید با خامه قنادی یا گاناش شکلات تزیین کنید.
اگر تمایل به چیزکیک دارید، مقاله طرز تهیه چیزکیک را بخوانید.

طرز تهیه کاپ کیک بدون قند خانگی

طرز تهیه کاپ کیک بدون شکر

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک بدون شکر:
آرد گندم کامل: 3/4 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/8 قاشق چای‌خوری
دارچین: 1/2 قاشق چای‌خوری
بلوبری له شده: 1/2 پیمانه
شیر: 1/2 لیوان
تخم‌مرغ: 1 عدد
عصاره وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
سیب نگینی خرد شده: 1/2 پیمانه
برای شروع، فر را تا 180 درجه گرم می‌کنیم و قالب‌های کاپ‌کیک را با اسپری چرب می‌کنیم. آرد، دارچین، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط می‌کنیم. سپس تخم‌مرغ، سیب و بلوبری را به ترکیب خشک، اضافه می‌کنیم. در ادامه با قاشق در قالب‌های چرب شده می‌ریزیم و در فر قرار می‌دهیم. با این مقدار مواد، حدودا 20 کاپ‌کیک کوچک خواهیم داشت. برای مدت 15 دقیقه در فر قرار می‌دهیم و پس از پخت کامل، اجازه می‌دهیم تا خنک شوند. در نهایت از قالب جدا می‌کنیم.

فوت‌وفن‌های تهیه شیرینی بدون قند خانگی 

به‌طورکلی، شکر علاوه بر نقشی که در طعم شیرینی‌ها دارد، نقش مهمی را در ساختار و بافت شیرینی و کیک ایفا می‌کند. به همین دلیل لازم است در تهیه شیرینی و کیک بدون قند، تمامی مراحل و اندازه‌ها را مطابق دستورالعمل پیشنهادی پیش ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید شیرینی شما برای افراد دیابتی مناسب باشد بهتر است از جایگزین‌های شکر مانند اریتریتول، مالیتول، استویا و یا ایزومالت استفاده کنید. درصورتی‌که تمایل دارید از شیرین‌کننده‌های طبیعی با قند کمتر استفاده کنید و ترجیح می‌دهید از شکر به طور مستقیم استفاده نکنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از شیره‌های طبیعی یا قند میوه‌ها است. به‌طورکلی بهتر است بدانید طعم‌ها بسیار سلیقه‌ای و ذائقه‌ای هستند و به‌مرور زمان، می‌توانید ذائقه خود را به محصولات بدون شکر عادت دهید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان در شیرینی بدون قند خانگی، از شیره انگور استفاده کرد؟
بله، در صورت تمایل می‌توانید از شیره انگور، شیره توت یا شیره افرا استفاده کنید.
اریتریتول چیست؟ 
اریتریتول الکل قندی، یک شیرین‌کننده کم‌کالری است که طعم آن تقریباً مشابه شکر است و حدود 60 درصد شکر شیرینی دارد.
آیا اریتریتول ضرر دارد؟
خیر، اریتریتول اثرات جانبی خاصی ندارد. بیشتر برای بیماران دیابتی و افراد با رژیم‌های غذایی خاص (لوکرب، کتوژنیک و...) تجویز می‌شود.