طرز تهیه انواع مافین خانگی

طرز تهیه انواع مافین خانگی

مافین از شیرینی‌های تک‌نفره‌ای است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود آن را تهیه کنند. مافین انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید بنا به سلیقه خود انواع مافین خانگی را تهیه کنید. همچنین زمان پخت مافین هم به نسبت کیک‌های بزرگ‌تر کمتر بوده و سریع‌تر حاضر می‌شود. اگر مرحله‌به‌مرحله دستورهای گفته شده را اجرا کنید یک مافین بی‌نظیر خواهید داشت که جایگزین خوبی برای کیک‌های همیشگی شما بوده و در زمان کمی هم آماده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا دستور پخت ۶ مافین متفاوت و خوشمزه را یاد بگیرید. 

روش تهیه انواع مافین خانگی 

برای مهمانی‌های خود می‌توانید این مافین‌ها را تهیه کرده و در کنار هم سرو کنید. اگر وقت تهیه چند مافین در کنار هم را ندارید، می‌توانید فقط یکی از آن‌ها را تهیه کنید. اگر دوست دارید از بین این مافین‌ها فقط یکی را انتخاب کنید پیشنهاد ما به شما مافین هویج است که طعمی به‌یادماندنی دارد. 

طرز تهیه مافین ساده 

این ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مافین است که می‌توانید پیدا کنید. مواد اولیه موردنیاز در تهیه این مافین همان مواد اولیه کیک‌های بیسیک است. اگر برای تعداد زیادی می‌خواهید مافین تهیه کنید این گزینه پیشنهاد می‌شود؛ چون با سلیقه بیشتر افراد همخوانی دارد. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه مافین ساده برای ۸ نفر:
روغن: ۱ پیمانه  
آرد: ۲ پیمانه 
شکر: ۱ پیمانه 
وانیل: ۱ قاشق غذاخوری
 بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری 
تخم‌مرغ: ۲ عدد متوسط 
شیر: ۱ فنجان 
نمک: ‌ به میزان بسیار کم 

مراحل تهیه مافین ساده 

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را همراه با شکر، شیر، وانیل و نمک خوب هم بزنید تا جایی که پف کند و رنگ آن کرمی شود. روغن را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید دوباره حداقل یک دقیقه هم زده شود. حالا آرد را الک کنید. آرد و بیکینگ‌پودر را در 3 مرحله به این مواد اضافه کنید. سعی کنید در این مرحله از لیسک برای هم زدن مافین استفاده کنید. حالا قالب‌های مافین را تا نصفه پر کرده و آن‌ها را روی سینی فر بچینید. حدود ۲۰ دقیقه اجازه دهید با دمای ۱۸۰ درجه بپزند. پس از گذشت این زمان مافین‌های شما آماده‌اند. 
تهیه این مافین بسیار ساده است. دستور تهیه مافین زعفرانی مانند مافین ساده است. تنها تفاوت آن در این است که در این دستور شما باید مقدار وانیل را نصف کرده و به مواد مافین کمی زعفران بزنید تا عطر و رنگ آن تغییر کند. سپس قالب‌های مافین را از مواد پر کرده و با همان دما و زمان داخل فر قرار دهید. این مافین بسیار خوشمزه بوده و به‌خصوص برای فصل زمستان پیشنهاد می‌شود.

اگر رژیم دارید، به مقاله طرز تهیه کاپ کیک رژیمی نیز سر بزنید.

انواع مافین

طرز تهیه مافین بلوبری 

مافین بلوبری برای مهمانی‌ها بسیار شیک و خوشمزه خواهد شد. در ادامه مواد اولیه موردنیاز برای تهیه این مافین برای ۸ نفر قرار داده شده است. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه مافین بلوبری برای ۸ نفر:
آرد: ۲ پیمانه 
شکر: ۱ پیمانه 
روغن: ۱ پیمانه 
تخم‌مرغ: ۴ عدد 
بلوبری: ۱ پیمانه 
وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری 
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری 
گردو: ۱۰ عدد (در صورت تمایل) 

مراحل تهیه مافین بلوبری 

برای تهیه این مافین کافی است ابتدا تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با هم به‌خوبی هم بزنید. حالا باید به آن مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر اضافه کرده و هم بزنید. وقتی مواد مافین حاضر شد در لحظه آخر بلوبری و گردو را به آن اضافه کنید. مواد مافین را داخل کاغذ مافین ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. اگر دوست دارید می‌توانید در این دستور گردو را حذف کنید. 

طرز تهیه مافین هویج 

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه مافین هویج برای ۸ نفر برای شما قرار داده شده است. اگر شما برای تعداد افراد بیشتری این مافین را می‌پزید می‌توانید نسبت مواد را بیشتر کنید. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه مافین هویج:
آرد: ۲ پیمانه 
شکر: ۱ پیمانه 
روغن: ۱ پیمانه 
پودر دارچین: ۱ قاشق غذاخوری 
پودر هل: ‌ ۱ قاشق چای‌خوری 
زست لیمو: ۱ عدد لیمو 
تخم‌مرغ: ۴ عدد 
وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری 
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری 
هویج: ۲ عدد 
گردو: ۱۰ عدد (در صورت تمایل) 

مراحل تهیه مافین هویج 

هویج‌ها را خوب بشویید، پوست بگیرید سپس رنده کنید. برای تهیه این مافین ابتدا شکر را همراه با تخم‌مرغ و وانیل خوب هم بزنید. این کار باید تا جایی ادامه پیدا کند که مواد رنگ کرمی به خود بگیرد و خوب پف کند. سپس به آن روغن را اضافه کرده و دوباره کمی هم بزنید. حالا آرد را همراه با بیکینگ‌پودر و دارچین و هل الک کنید. در این مرحله بهتر است مواد را با دست هم بزنید تا پف آن‌ها نخوابد. مواد خشک را در سه مرحله به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید.  پس از اینکه مواد کاملاً با هم مخلوط شدند هویج و گردو را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید. حالا داخل کاغذ مافین‌ها را با این مواد پرکرده و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این زمان مافین هویج شما آماده است. نوش جان!

مطالعه بیشتر: طرز تهیه کیک هویج

طرز تهیه مافین شکلاتی 

برای تهیه مافین شکلاتی برای ۸ نفر شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید:
آرد: 2 پیمانه 
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری سرپر 
پودر کاکائو: 6 قاشق غذاخوری 
شکر: 1 پیمانه  
تخم‌مرغ: 3 عدد  
شیر: 1 پیمانه  
روغن: 1 پیمانه سرخالی  
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری 

مراحل تهیه مافین شکلاتی 

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و همراه با شکر و وانیل به‌خوبی با همزن برقی هم بزنید تا جایی که کاملاً پف‌ کنند. در این مرحله باید رنگ زرده‌ها کاملاً روشن شده و تمام شکر در آن حل شده باشد. سپس به آن‌ها روغن را اضافه کنید. حالا باید آرد، بیکینگ‌پودر و پودر کاکائو را الک کنید. بهتر است آرد را دو بار الک کنید تا سبک‌تر شود. مخلوط آرد را به زرده تخم‌مرغ اضافه کرده و دوباره هم بزنید. وقتی این مواد با هم خوب ترکیب شدند مواد مافین شما حاضر است. در این مرحله بهتر است از همزن استفاده نکنید. حالا باید مواد را داخل قالب‌های مافین بریزید. سپس آن را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا پف‌کرده و کاملاً پخته شود. شما می‌توانید یک تکه شکلات کوچک را داخل هر کدام از مافین‌ها بریزید تا در نهایت مزه بهتری پیدا کنند. همچنین پس از پخت این مافین‌ها می‌توانید کمی پودر قند و پودر کاکائو را روی آن‌ها الک کنید.

اگر به کیک‌های شکلاتی علاقه دارید، مقاله طرز تهیه کیک شکلاتی را از دست ندهید.

طرز تهیه مافین شکلاتی

طرز تهیه مافین آلبالو 

اگر طعم آلبالو را می‌پسندید یا کیک‌های ترش را دوست دارید قطعاً این عاشق این مافین خواهید شد. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه مافین آلبالو برای ۸ نفر:
آرد: 2 پیمانه 
شکر: 1 پیمانه 
آلبالو: ‌ 1 پیمانه 
روغن: 1 پیمانه 
تخم‌مرغ: 4 عدد 
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری 
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غذاخوری 
گردو: 10 عدد (در صورت تمایل) 

مراحل تهیه مافین آلبالو 

تهیه این مافین در عین شیک‌بودن بسیار ساده هم هست. مانند دستور بقیه مافین‌ها باید تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با هم خوب هم بزنید تا کرمی شود. سپس به آن آرد و بیکینگ‌پودر را اضافه کنید. این کار را مرحله‌به‌مرحله انجام دهید. حالا گردو و آلبالو را به مواد اضافه کرده و داخل قالب‌های مافین قرار دهید. فقط باید دقت کنید که داخل هر قالب مافین، حداقل یکی دو تا آلبالو قرار بگیرد. مافین‌‌ها باید داخل فر ۱۸۰ درجه حداقل ۲۰ دقیقه بپزند و پس از گذشت این مدت آماده‌اند. نوش‌ جان! 

نکات مهم در تهیه انواع مافین خانگی  

  • بهترین آرد برای تهیه مافین خانگی آرد قنادی است. البته می‌توان از سایر آردها هم استفاده کرد؛ ‌ اما توصیه می‌شود حتماً آرد قنادی تهیه کنید تا مافین شما خوشمزه‌تر شود. 
  • حتماً آرد را حداقل یکبار الک کنید تا بین آن هوا رفته و بافت مافین را بهتر کند. اگر زمان داشتید آرد را حتی ۲ تا ۳ بار الک کنید. 
  • حتماً فر را از قبل روشن کنید و مافین‌ها را داخل فر داخل قرار دهید تا بافت و کیفیت بهتری داشته باشند. 
  • بهتر است کاغذ مافین‌ها را تا وسط پر کنید و بقیه فضا را برای پف‌کردن کیک خالی بگذارید. در غیر این صورت ممکن است مواد مافین از داخل کاغذ بیرون بریزد. 
  • از خوب‌بودن کیفیت وانیل و بیکینگ‌پودر مطمئن شوید. زیرا کیفیت مافین تا حد زیادی به این مواد بستگی دارد. 
  • در تهیه انواع مافین خانگی حتماً از روغن‌مایع استفاده کنید تا بافت کیک شما بهتر شود. 
  • سعی کنید کاغذ مافینی که تهیه می‌کنید خوب باشد تا پخت مافین به‌خوبی انجام شده و کاغذ نسوزد. 
  • می‌توانید داخل مافین به‌دلخواه از انواع شکلات یا مغز استفاده کنید. این کار به ذائقه شما بستگی دارد. 

کلام آخر 

مافین را می‌توانید در مهمانی‌ها و مناسبت‌ها به‌عنوان یک شیرینی خاص تهیه کنید. این شیرینی را می‌توانید جایگزین کیک‌های معمولی کرده و به میز پذیرایی خود جلوه خاصی ببخشید. مافین‌ها چون تک‌نفره هم هستند سرو راحت‌تری دارند. همچنین می‌توانید چند طعم مافین تهیه کنید تا هر کس بنا به ذائقه خود یکی از آن‌ها را بردارد. همچنین با این کار میز شما رنگین‌تر هم خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه انواع مافین خانگی به ساده‌ترین روش را برای شما قرار دهیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. 

سؤالات متداول 

آیا می‌توان به‌جای روغن‌مایع در تهیه مافین از روغن جامد استفاده کرد؟ 
بله. شما می‌توانید این کار را بکنید؛ اما کیفیت مافین شما پایین می‌آید. بهتر است از همان روغن‌مایع در تهیه انواع مافین خانگی استفاده کنید. 
چگونه می‌توان مافین رژیمی خانگی تهیه کرد؟ 
می‌توانید همین دستورهای گفته شده را اجرا کنید؛ ‌ اما میزان شکر و روغن آن را کمتر کنید. در این دستورها اگر میزان روغن را کمتر می‌کنید باید به‌جای آن کمی شیر اضافه کنید تا مواد زیاد سفت نشوند. 
آیا می‌توان به‌جای شیر معمولی از شیر نارگیل هم در تهیه انواع مافین خانگی استفاده کرد؟ 
بله. این کار به ذائقه شما بستگی دارد؛ اما طعم شیر معمولی پرچرب در مافین بهتر است. 

 

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)