طرز تهیه کروسان کره ای

طرز تهیه کروسان کره ای

انواع کروسان (croissants) خانگی یک انتخاب عالی برای میان‌وعده یا صبحانه است. اگرچه ممکن است فکر کنید این شیرینی فرانسوی طرز تهیه سخت و زمان‌بری داشته باشد؛ اما این‌طور نیست. دستورهای مختلفی برای تهیه کروسان کره‌ای وجود دارد که ما در این مقاله ساده‌ترین روش آن را برای شما قرار خواهیم داد. با این دستور پخت می‌توانید ظرف چند ساعت یک کروسان کاملاً طلایی، پوسته‌دار و کره‌ای با بافت لانه‌زنبوری سبک تهیه کنید.   

طرز تهیه کروسان با مغز کره 

پخت کروسان اصیل فرانسوی لایه‌لایه ممکن است حتی یک روز زمان ببرد؛ اما ما ساده‌ترین دستور پخت کروسان کره‌ای را آموزش می‌دهیم.  
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کروسان خانگی با مغز کره‌ای برای ۸ نفر:
آرد: 800 گرم 
آب: 120 میلی‌لیتر (1/2 پیمانه) 
روغن‌مایع: 80 میلی‌لیتر 
شیر: 60 میلی‌لیتر (1/4 پیمانه)  
زرده تخم‌مرغ: 2 عدد
پودر خمیرمایه فوری: 1 قاشق غذاخوری 
شکر: 50 گرم (1/4  پیمانه )
نمک: 2 قاشق چای‌خوری 
نشاسته ذرت: 1 قاشق غذاخوری 
کره: 300 گرم

طرز تهیه کروسان کره ای

مراحل تهیه کروسان با مغز کره

اولین مرحله برای تهیه کروسان کره‌‌ای آماده‌کردن خمیر آن است. برای این کار کافی است در یک کاسه بزرگ آب، شیر، شکر، نمک و پودر مایه‌خمیر را با هم مخلوط کنید. حالا به آن روغن‌مایع را هم اضافه کنید. آرد را دو مرحله الک کرده و کم‌کم به مواد اضافه کنید. اضافه‌کردن آرد باید تا جایی ادامه پیدا کند که خمیر جمع شده و به دست نچسبد؛ اما سفت هم نباشد. وقتی خمیر کاملاً جمع شد، آن را روی سطح کار خود باز کنید. خمیر را کمی ورز داده و آن را داخل ظرفی قرار دهید. روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. پس از گذشت این زمان باید خمیر را پهن کنید. برای پهن کردن خمیر، پیشخوان را کمی آرد پاشی کنید. می‌توانید به‌جای آرد از نشاسته ذرت هم استفاده کنید. حالا باید سطح روی خمیر را با کره سرد بپوشانید. برای این کار کره سرد را با وردنه روی خمیر پهن کنید. حالا خمیر را از گوشه‌ها تا بزنید و روی کره قرار دهید.

در این حالت باید کره کاملاً داخل خمیر قرار بگیرد. در این مرحله با وردنه کمی خمیر و کره را پهن کرده سپس آن را از وسط تا بزنید. سپس دوباره با وردنه خمیر را پهن کنید. این مرحله را چند بار تکرار کنید و هر بار بین لایه‌ها کمی نشاسته ذرت بریزید. برای اینکه نتیجه بهتری حاصل شود می‌توانید پس از هر بار تا کردن، خمیر را داخل یخچال قرار دهید تا کره آب نشود. با این کار بافت کروسان شما لایه‌لایه می‌شود. پس از انجام این کار خمیر را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. این مرحله اختیاری است و اگر عجله دارید می‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید. شما حتی می‌توانید خمیر را از شب قبل آماده کرده و روز بعد آن را بپزید. پس از گذشت این مدت خمیر را از یخچال بیرون آورده و با وردنه به شکل مستطیل بزرگ درآورید. حالا خمیر را به شکل مثلث‌های کوچک درآورده و رول کنید. این رول‌ها را روی سینی فر بچینید و روی آن‌ها را بپوشانید.

آن‌ها را به مدت ۲ ساعت در جای گرمی قرار دهید تا عمل بیایند و پف کنند. پس از گذشت ۲ ساعت روی کروسان‌ها را با زرده تخم‌مرغ رومال کنید. زرده تخم‌مرغ را با شیر مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا بافت کرمی پیدا کند سپس رومال کنید. فر را از قبل گرم کرده و کروسان‌ها را با دمای ۱۹۰ درجه‌ سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید. پس از گذشت این مدت کروسان‌ کره‌ای شما آماده است. نوش جان! کروسان‌های سیرنگ اگرچه بازاری هستند اما طعم و عطری بسیار نزدیک به کروسان‌های خانگی دارند. درصورتی‌که زمان کافی برای تهیه کروسان در خانه ندارید می‌توانید این کروسان‌ها را از مغازه تهیه کرده و نوش‌جان کنید. 

طرز تهیه کروسان کره ای

مطالعه مقاله طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر را از دست ندهید.

نکات مهم در تهیه کروسان خانگی با مغز کره‌ای

  • برای تهیه کروسان کره‌ای بهتر است یا کره را با وردنه خوب پهن کنید یا آن را با کمک چاقو یا هر وسیله دیگر به برش‌های نازکی تقسیم کنید. در این فرایند کره نباید ذوب شود یا به دمای محیط برسد. می‌توانید کره را پس از پهن کردن با وردنه یا ورقه کردن، در یخچال قرار دهید تا خوب سفت شود، سپس آن را استفاده کنید. 
  • اگر دوست دارید می‌توانید روی کروسان خود انواع مغزها را بریزید. کنجد بو داده، مغز تخمه و سیاه‌دانه گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند؛ اما استفاده از این مواد روی کروسان در دستور اصلی تهیه کروسان کره‌ ای نیست.  
  • برای اینکه ظاهر کروسان‌های کره‌ای شما طلایی‌تر و خوش‌رنگ‌تر باشد می‌توانید زرده تخم‌مرغ را با کمی آب و یک قاشق شیر مخلوط کرده سپس رومال کنید. 
  • بهتر است برای اینکه کروسان کره‌ای شما ظاهری طلایی‌تر داشته باشد، دو بار با تخم‌مرغ آن را رومال کنید. یک بار دقیقاً پس از رول کردن و بار دیگر پس از استراحت ۲ ساعته رول‌ها. 
  • می‌توانید به‌جای کره ساده، از انواع کره طعم‌دار هم در تهیه کروسان کره‌ای استفاده کنید. این موضوع کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. 
  • بهتر است تخم‌مرغ‌ها پیش از مصرف به دمای محیط رسیده باشند. 
  • کروسان اگر گرم سرو شود بهتر است؛ اما در صورت تمایل می‌توانید آن را نگهداری کرده و بعداً بخورید. باید توجه داشته باشید کروسان اگر در معرض هوا باشد خشک می‌شود. این موضوع را برای نگهداری کروسان در نظر داشته باشید. 
  • بهترین آرد برای تهیه کروسان کره‌ای آرد قنادی یا آرد سه صفر است که می‌توانید آن را از شیرینی‌فروشی‌ها یا لوازم قنادی تهیه کنید.

مطالعه بیشتر:‌ طرز تهیه کروسان فرانسوی

کلام آخر 

اگر دوست دارید یک عصرانه جذاب و متفاوت تهیه کنید کروسان کره‌ای انتخاب بسیار خوبی است. معمولاً کودکان این شیرینی را دوست دارند و بهتر است آن را به‌صورت بهداشتی و سالم در منزل تهیه کنید تا جایگزین خوراکی‌های ناسالم شود. طرز تهیه کروسان کره‌ای برخلاف تصور عموم راحت بوده و می‌توان آن را در زمان کمی تهیه کرد. 

سؤالات متداول 

آیا می‌توان خمیر کروسان را از قبل تهیه کرد؟ 
بله. شما حتی می‌توانید خمیر آن را از قبل تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید. اگرچه بهتر است خمیر تازه باشد تا بافت و مزه شیرینی بهتر باشد؛ اما درصورتی‌که زمان ندارید می‌توانید از قبل هم آن را تهیه کنید. اگر قرار است خمیر را در یخچال نگهداری کنید می‌توانید تا ۲ روز هم بین تهیه خمیر و پخت آن فاصله بیندازید. اگر آن را در فریزر نگهداری می‌کنید بهتر است حداکثر تا یک ماه مصرف شود. 
چگونه می‌توان کروسان کره‌ای برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند تهیه کرد؟ 
در دستور اصلی خمیر کروسان کره‌ای شیر وجود ندارد. به همین دلیل محدودیتی برای مصرف در افراد حساس به لاکتوز وجود ندارد؛ اما هنگام رومال تخم‌مرغ باید دقت داشته باشید تخم‌مرغ را با شیر مخلوط نکنید یا از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنید. شما حتی می‌توانید زرده تخم‌مرغ را فقط با یک قاشق آب مخلوط کنید. 
چرا خمیر کروسان کره‌ای پف نمی‌کند؟ 
این مشکل معمولاً به‌خاطر خمیرمایه است. خمیرمایه باید تازه باشد و به مقدار موردنیاز مصرف شود. ورز دادن خمیر هم در عمل آمدن آن می‌تواند مؤثر باشد. نکته بعدی در مورد پف‌کردن خمیر کروسان کره‌ای دمای محیط است. برای اینکه خمیر خوب عمل بیاید بهتر است حتماً آن را در جای گرم نگهداری کنید. 
آیا می‌تواند قبل از رول کردن خمیر کروسان کره‌ای، داخل آن مواد دیگری قرار داد؟ 
بله. انجام این کار کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. انواع شکلات چیپسی، نوتلا و حتی انواع ژامبون را می‌توانید داخل خمیر قرار داده سپس رول کنید. 

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)