طرز تهیه کروسان فرانسوی

طرز تهیه کروسان فرانسوی

اگر از هر کسی بپرسید که فرانسه را به چه چیزی می‌شناسد، بدون شک جوابش یک کلمه خواهد بود؛ کروسان! معروف‌ترین شیرینی فرانسوی که نماد این کشور در کل دنیا به شمار می‌رود، کروسان است؛ کروسان، باگت و شکلات سه خوراکی مهم فرانسوی هستند و مایه فخر این کشور اروپایی به‌حساب می‌آیند؛ خیلی از ما ایرانی‌ها نیز عاشق کروسان هستیم.
در این مقاله از مجله سیرنگ می‌خواهیم طرز تهیه کروسان فرانسوی اصیل را در کنار یکدیگر یاد بگیریم. تهیه این نان فرانسوی بسیار ساده است، اما باید نکات آن را بادقت دنبال کنید و حسابی حواستان را در زمان پخت آن جمع کنید. با دستوری که در ادامه همین مطلب در اختیار شما قرار خواهیم داد، می‌توانید کروسان را بهتر از خود فرانسوی‌ها درست کنید!

روش تهیه کروسان فرانسوی

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت کروسان فرانسوی آن است که مواد اولیه آن را می‌توان هر جایی پیدا کرد. خیلی از شما خوانندگان عزیز احتمالاً مواد اولیه این نان را در خانه خود دارید؛ اگر هم نداشته باشید هیچ ایرادی ندارد، زیرا احتمالاً سوپرمارکت سر کوچه‌تان همه را دارد! همین ویژگی‌ها را می‌توان در کیک شیر نیز مشاهده کرد؛ طرز تهیه کیک شیر اسفنجی را می‌توانید در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
از جمله مواد اولیه کروسان فرانسوی باید به موارد زیر اشاره کنیم:
شیر: 1/3 پیمانه (85 گرم)
آب: 1/4 پیمانه (60 گرم)
پودر مخمر: 2 قاشق چای‌خوری (6 گرم)
عسل یا شکر: 1 قاشق چای‌خوری (5 گرم)
کره ذوب شده: 1.5 قاشق غذاخوری (25 گرم) + 10 قاشق غذاخوری (140 گرم)
شکر: 1.5 قاشق غذاخوری سرپر (20 گرم)
آرد سفید همه‌کاره: 2 پیمانه (250 گرم)
نمک: 1 قاشق چای‌خوری (5 گرم)
زرده تخم‌مرغ: 1 عدد
خامه: 2 قاشق غذاخوری
به یاد داشته باشید که رعایت میزان دقیق مواد اولیه بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل سعی کنید که این مقدار را تغییر ندهید. این مقدار از مواد اولیه در طرز تهیه کروسان فرانسوی، برای تهیه 6 عدد از این شیرینی کافی خواهد بود؛ اگر دوست داشتید که مقدار بیشتری از این خوراکی تهیه کنید، کافی است که مقدار مواد اولیه با نسبت مساوی افزایش دهید.

طرز تهیه کروسان فرانسوی

مراحل تهیه کروسان فرانسوی

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، طرز تهیه کروسان فرانسوی بسیار ساده است، به‌شرط آنکه دستور پخت آن را با دقت کافی دنبال کنید. تنها چیزی که برای پخت این خوراکی به آن نیاز دارید، صبر است و حوصله است؛ زیرا علاوه بر زمان آماده‌سازی مواد اولیه، خمیر کروسان باید حدود چند ساعت استراحت کند که مدت تهیه این نان فرانسوی را به حدود 7 ساعت و 30 دقیقه می‌رساند.
اگر فکر می‌کنید به‌اندازه کافی فرصت ندارید، می‌توانید به‌جایش کیک زبرا تهیه کنید؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر را در مجله سیرنگ بخوانید.
در طرز تهیه کروسان فرانسوی، باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
در مرحله اول، شیر را به همراه عسل داخل یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. حال پودر مخمر یا همان خمیرمایه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید که این ترکیب حدود 10 تا 20 دقیقه استراحت کند تا عمل بیاید.
بعدازاین مدت‌زمان، باید باقی مواد اولیه را نیز داخل همان ظرف بریزید. ابتدا با آب شروع کنید، سپس کره ذوب شده را اضافه کنید. بعد از آن شکر و نمک را اضافه کرده و مقدار هم بزنید تا یکدست شوند. در نهایت نیز آرد را اضافه کنید. 
اکنون دست‌ها خود را خوب شسته و شروع به ترکیب مواد داخل ظرف کنید. آن‌قدر مواد را هم بزنید تا خمیر ایجاد شود. این مرحله حدود 1 تا 2 دقیقه طول می‌کشد و بعد از آن خمیر ما حاضر و آماده ورز دادن خواهد شد.
روی اُپن یا میز یا سطح کار خود را آرد بپاشید، خمیر را از کاسه بیرون آورده و روی آرد قرار دهید. به مدت 4 دقیقه خمیر را ورز دهید اما حواستان باشد که زیاد خمیر را فشار ندهید، زیرا هنوز خمیر به‌خوبی خودش را نگرفته است.
خمیر را داخل ظرف برگردانید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. ظرف را در جایی گرم داخل آشپزخانه قرار دهید و صبر کنید که حجم خمیر حدوداً 2 برابر شود. این کار ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد؛ پس حوصله به خرج دهید.
بعدازاین مدت، مجدداً خمیر را از کاسه خارج کنید و روی سطح کار قرار دهید. به کمک نوک انگشتان خود آن را پهن کنید تا حباب‌های اضافی داخل خمیر از آن خارج شوند. حال یک کاغذروغنی بزرگ روی سطح کار پهن کنید و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. خمیر را روی یک طرف آن قرار دهید و آن را با دست خود حالت دهید تا شبیه به مستطیل شود. حال قسمت دیگر کاغذروغنی را روی خمیر برگردانید و با کمک وردنه آن را فشرده کنید و حالت دهید تا خمیر شما ابعادی نزدیک به 18 در 25 سانتی‌متر پیدا کند.
بعد از رسیدن به این ابعاد، خمیر را با استفاده از گوشه‌های باقی‌مانده کاغذروغنی بسته‌بندی کنید و یک لایه سلفون نیز روی آن بکشید. اجازه دهید که خمیر به مدت 2 تا 3 ساعت داخل فریزر استراحت کند. اگر فرصت کافی دارید، بگذارید یک شب در فریزر بماند.
در این مدت، باید کره داخل خمیر را حاضر کنید. برای این کار، حدود 140 گرم کره‌ای را در بخش مواد اولیه کروسان فرانسوی گفتیم، از یخچال خارج کنید. بهتر است در این مرحله کره قالبی باشد تا بتوانید راحت‌تر آن را برش بزنید. اسلایس‌های کوچکی از کره جدا کرده و روی یک کاغذ روغنی قرار دهید.
کره‌ها را به‌صورت مستطیلی در کنار هم قرار دهید و روی آن‌ها را نیز مانند خمیر، یک لایه کاغذروغنی بکشید. با کمک وردنه کره‌ها را صاف کنید تا مستطیل شما به ابعاد حدودی 13 در 17 سانتی‌متر برسد. (کره باید نصف اندازه خمیر باشد) حواستان باشد که ضخامت کره در تمام نقاط یکسان باشد. حال کره را به‌خوبی با کاغذ بپوشانید و داخل فریزر قرار دهید تا سفت شود.
بعد از 2 تا 3 ساعت، خمیر را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید که حدود 30 دقیقه در دمای اتاق بماند تا یخش آب شده و نرم شود. کره را نیز اندکی دیرتر از یخچال در بیاورید تا آن هم نرم شود. برای تهیه کروسان فرانسوی، نرمی یا سفتی کره و خمیر باید برابر باشد.
مقدار بسیار کمی آرد روی سطح کار بپاشید و خمیر را نیز روی آن قرار دهید. خمیر را یک‌بار دیگر با وردنه صاف کنید تا ابعاد آن حدود 18 در 25 سانتی‌متر شود؛ توجه کنید که ضخامت آن نیز باید در همه قسمت‌ها یکسان باشد.
کره را نیز از داخل کاغذروغنی بیرون بیاورید و روی نیمی از سطح خمیر کروسان قرار دهید. (مقداری از خمیر باید از دور کره بیرون بزند) کاغذروغنی را روی کره قرار دهید و به‌آرامی با وردنه فشارش دهید تا مقدار داخل خمیر فرو برود. 
حال نیمه دیگر خمیر را تا کرده و روی کره قرار دهید؛ گوشه‌های آن را با دست سفت کنید تا خوب به هم بچسبند. یک‌بار دیگر با وردنه خمیر را صاف کنید. در این مرحله خمیر باید همچنان سرد باشد؛ اگر به‌اندازه کافی سرد نیست، 30 دقیقه آن را داخل یخچال قرار دهید.
بعد از اینکه خمیر سرد شد، آن را از یخچال خارج کنید. روی سطح کار را حسابی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. حال با وردنه خمیر را صاف کنید، عرض خمیر را حدود 13 سانتي‌متر نگه دارید و طول آن را با وردنه تا حدود 40 سانتی‌متر زیاد کنید.
برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به میز، مدام روی آن آرد بپاشید. در این میان اگر خمیر نرم شد، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید تا دوباره سفت شود. حال خمیر را مجدداً از وسط تا کنید و آن را با وردنه صاف کنید. خمیر را داخل یخچال برگردانید تا حدود 30 تا 60 دقیقه استراحت کنید.
بعدازاین مدت دوباره خمیر را از یخچال بیرون آورده و مراحل قبلی را تکرار کنید. خمیر را روی سطح کار که آردپاشی شده پهن کنید، آن را به اندازة 10 در 38 سانتی‌متر پهن کنید و سپس آن را از وسط تا کنید. در نهایت خمیر را داخل کاغذروغنی یا سلفون قرار داده و باز هم 30 دقیقه داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.
مرحله قبلی را یک مرتبة دیگر هم تکرار کنید. در نهایت خمیر را از یخچال خارج کنید. طول خمیر ما باید حدود 23 سانتی‌متر و ضخامت آن نیز حدود 5 میلی‌متر باشد. روی یک ضلع مستطیل را با فاصله 9 سانتی‌متر علامت‌گذاری کنید. ضلع روبه‌رویی را نیز به همین شکل علامت‌گذاری کنید، اما این بار علامت‌ها باید وسط علامت‌های قبلی باشند تا بتوانید شکل مثلث داشته باشید.
خمیر را برش دهید، آن را از پایین مثلث به سمت بالا لوله کنید. نوک مثلث بعد از لوله‌شدن باید زیر هر کروسان قرار بگیرد. خمیرها را داخل یک سینی فر قرار داده و زیر و روی آن‌ها را با کاغذروغنی بپوشانید. آن‌ها را در دمای اتاق قرار دهید تا استراحت کنند و حجمشان 2 برابر قبل شود. این کار حدود 2 ساعت طول خواهد کشید.
حدود 30 دقیقه قبل از اتمام این مدت، فر را روشن کرده و روی دمای 190 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در همین حین مواد رومال کروسان را نیز آماده کنید؛ زرده تخم‌مرغ را همراه با خامه ترکیب کرده و با قلموی مخصوص روی کروسان‌ها بمالید.
حال کروسان‌ها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید حدود 20 تا 30 دقیقه بپزند. زمانی که روی آن‌ها به حد متوسط طلایی شد، آن‌ها را از فر خارج کنید. کروسان‌ها باید حسابی خنک شوند تا آماده سرو باشند. می‌توانید برای تزیین کروسان فرانسوی روی آن‌ها سس شکلات یا پودر قند بریزید. نوش جان!

طرز تهیه کروسان فرانسوی

نکات مهم در تهیه کروسان فرانسوی

تلاش ما بر آن بود که در طرز تهیه این خوراکی خوشمزه فرانسوی، تمام نکات لازم را به شما عزیزان آموزش دهیم. دستور تهیه کروسان فرانسوی ظرافت‌های بسیاری دارد و باید در زمان درست‌کردن آن به نکات زیادی توجه داشت. کلوچه گردویی نیز دقیقاً مانند کروسان، نکات مهمی دارد که می‌توانید در طرز تهیه کلوچه گردویی بدون فر در مجله سیرنگ، به طور کامل آن‌ها را یاد بگیرید.
از جمله نکات مهم در طرز تهیه کروسان فرانسوی می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • اگر ابعاد خمیر شما از مقدار گفته‌شده بیشتر شد، می‌توانید طول و عرض آن را برش دهید تا به‌اندازه موردنظر برسید.
  • می‌توانید برای تهیه این شیرینی فرانسوی از فیلینگ شکلات نیز استفاده کنید.
  • خمیر در زمان تهیه باید سرد و سفت باشد، هرجا که بیش از حد نرم شد، آن را داخل فریزر قرار دهید تا دوباره سفت شود.
  • اگر خمیر موقع صاف‌کردن با وردنه از خود مقاومت نشان داد و به‌اندازه دلخواه نرسید، آن را داخل یخچال قرار دهید.
  • به‌جای خامه رومال، می‌توانید از ماست یا شیر نیز استفاده کنید.
  • بسته به سلیقه خود می‌توانید مقداری کنجد یا سیاه‌دانه نیز روی خمیر بپاشید.
  • می‌توانید مقدار شکر و عسل اولیه را بیشتر کنید تا نان شیرین‌تری داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید که کره مورداستفاده در طرز تهیه کروسان فرانسوی باید از نوع حیوانی باشد.
  • در زمان قراردادن خمیر کروسان داخل سینی فر، حواستان باشد که به آن‌ها فضای کافی بدهید، زیرا حجم آن چندبرابر خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله از سیرنگ، طرز تهیه کروسان فرانسوی را به روش اصیل در کنار هم یاد گرفتیم. این نان خوشمزه نماد فرانسه به شمار می‌رود و در تمام دنیا معروف و محبوب است. اگر می‌خواهید مهارت‌های آشپزی خود را به چالش بکشید، بدون شک کروسان فرانسوی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اگر زمان و فرصت کافی برای تهیه این نان را ندارید، می‌توانید از محصولات سیرنگ مانند کلوچه سنتی دوقلو با تزیین کنجد استفاده کنید!

سؤالات متداول

بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار کروسان فرانسوی چیست؟
هرچند انتخاب ما ایرانی‌ها چای است، اما بهترین گزینه برای سرو در کنار این شیرینی، بدون شک قهوه فرانسوی است.
میزان کالری هر عدد از کروسان فرانسوی چقدر است؟
هر عدد کروسان فرانسوی حدود 375 واحد کالری دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود اگر رژیم لاغری دارید، زیاد از حد از این خوراکی میل نکنید.
بهترین جایگزین کروسان فرانسوی در بین محصولات سیرنگ کدام است؟
اگر فرصت کافی برای تهیه کروسان ندارید، می‌توانید از کلوچه خرمایی دوقلو سیرنگ یا شیرینی آردی این مجموعه استفاده کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)