خصوصیات ارده خوب

خصوصیات ارده خوب

ارده یکی از فراورده‌های پرطرف‌دار صبحانه است که معمولاً از کنجد سفید تهیه می‌شود؛ البته می‌توان آن را از سایر انواع کنجد هم تهیه کرد؛ اما معمولاً برای داشتن یک ارده باکیفیت بهتر است از کنجد سفید استفاده شود. کنجد سفید در واقع پوست‌کنده کنجد سیاه است. فرایند پوست کندن کنجد سیاه یا قهوه‌ای کار نسبتاً سختی است. به همین دلیل است که برخی افراد این مرحله را به طور کامل انجام نمی‌دهند و همین امر کیفیت ارده را پایین می‌آورد. پس از پوست کندن کنجد از کوبیدن آن روغن به دست می‌آید که از این روغن در تهیه ارده استفاده می‌شود. حالا سؤال اینجاست از کجا بفهمیم ارده‌ای که به دست ما رسیده باکیفیت و مرغوب است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. 

عطر خوب  

یک ارده خوب و باکیفیت اول‌ازهمه بوی خوبی دارد. ارده باید فقط بوی کنجد تازه بدهد. در غیر این صورت حتماً مواد افزودنی به آن اضافه شده که همین امر کیفیت آن را پایین می‌آورد. از این به بعد به عطر ارده‌ای که می‌خورید دقت کنید تا تفاوت عطر ارده‌های مختلف را متوجه شده و در این کار خبره شوید. 

خصوصیات ارده خوب

 

طعم ارده 

مهم‌ترین عامل در تعیین یک ارده خوب را می‌توان طعم آن دانست. ارده‌ای که از کیفیت خوبی برخوردار باشد به‌هیچ‌عنوان تلخ نیست. اگر حتی خیلی کم طعم تلخی در ارده احساس کردید باید بدانید احتمالاً مواد دیگری هم با کنجد ترکیب شده است. 

رنگ ارده  

رنگ ارده باید روشن باشد. هر گونه تیرگی یا سیاهی در بافت و رنگ ارده می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت پایین ارده باشد؛ البته تشخیص این موضوع کمی سخت است و از فاکتورهای مختلفی اثر می‌پذیرد؛ اما در حالت کلی رنگ ارده از کرم روشن تا قهوه‌ای روشن می‌تواند متفاوت باشد و اگر ترکیب رنگ دیگری در آن باشد یا بیش از حد تیره باشد می‌تواند نشان
‌دهنده ناخالصی یا کهنه بودن آن باشد. 

نوع کنجد مورداستفاده در تهیه ارده  

پیش از خرید ارده، حتماً از فروشنده سؤال کنید که از چه نوع کنجدی در تهیه ارده استفاده شده است؛ زیرا برخی از تولیدکنندگان از کنجدهای وارداتی یا بی‌کیفیت در تهیه ارده استفاده می‌کنند؛ البته این موارد را می‌توان بادقت در طعم، عطر و رنگ ارده هم متوجه شد. 

میزان غلظت ارده 

یک ارده باکیفیت نباید بیش از حد رقیق یا غلیظ باشد. 

توجه به برند عرضه‌کننده محصول  

اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید در تشخیص یک ارده خوب قوی عمل کنید، بهتر است به برند عرضه‌کننده آن دقت کنید. برخی برندها سابقه خوبی در تهیه مواد غذایی داشته و همواره خوشنام‌ هستند. طبیعتاً شما با اطمینان بیشتری نسبت به کیفیت محصول می‌توانید ارده این برندها را تهیه کنید. سیرنگ، عرضه‌کننده انواع ارده و کرم کنجد است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت داشته و از ابتدا به دنبال عرضه محصولات باکیفیت بوده است.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله حلوا ارده چگونه درست می‌شود، سر بزنید.

 

خصوصیات ارده خوب

 

خواص ارده  

ارده اگر از نوع باکیفیت آن باشد خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 

ارده سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن بوده و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد. این صبحانه مقوی منبع خوبی از فسفر و منگنز است و در سلامت استخوان‌ها بسیار مؤثر است. ارده به دلیل وجود ویتامین B۶ برای افزایش انرژی مفید بوده و همین امر باعث شده یک صبحانه عالی برای ورزشکاران باشد. مصرف ارده می‌تواند با بالابردن سطح انرژی، دقت و تمرکز را افزایش داده و به همین دلیل یک صبحانه عالی برای کودکان است. ارده کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که به بافت‌های بدن مانند پوست آسیب رسانده و در ایجاد بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها مؤثر هستند. ارده برای محافظت از کبد و دفع سموم بدن یک ماده غذایی فوق‌العاده است. استفاده از ارده کنجد درصورتی‌که خالص باشد، می‌تواند به دفع سموم کبد کمک کرده و باعث چربی‌سوزی و کاهش تولید چربی در کبد شود. 

کلام آخر 

ارده در اصل همان کنجد پوست گرفته و بوداده شده است. این محصول در یک فرایند خاص آسیاب شده و بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی به ارده تبدیل می‌شود. قطعاً اصل مهم در تهیه محصولات کنجدی در اختیار داشتن کنجد باکیفیت و مرغوب بوده و همین مورد است که یک محصول باکیفیت را از نمونه‌های دیگرش متمایز می‌کند. در این مقاله به شما راه‌هایی برای تشخیص یک ارده خوب را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید باکیفیت‌ترین محصولات را خریداری کرده و از خوردن آن لذت ببرید. 

سؤالات متداول 

مهم‌ترین عامل تمایز یک ارده خوب و بد چیست؟ 

نوع کنجد استفاده شده در تهیه ارده اثرگذارترین عامل در کیفیت نهایی محصول است. 

طبع ارده چیست؟ 

ارده طبع گرم و تر دارد و به همین دلیل یک صبحانه عالی برای فصول سرد سال است. این صبحانه به‌خصوص برای افرادی که طبع سرد و خشک دارند مناسب است. 

آیا ارده می‌تواند ناراحتی‌های معده را تشدید کند؟ 

در حالت کلی خیر. در مورد خواص ارده کنجد برای معده باید بدانید که این ماده غذایی به رفع اختلالات معده و بهبود هضم کمک می‌کند. استفاده از ارده کنجد می‌تواند علائمی نظیر سوزش و رفلاکس معده را کاهش دهد و به درمان زخم معده نیز کمک کند؛ اما درصورتی‌که ناراحتی‌های زمینه‌ای معده دارید بهتر است پیش از مصرف آن حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.