حلوا ارده چگونه درست می شود؟

حلوا ارده چگونه درست می شود؟

حلوا ارده یکی از صبحانه‌های محبوب میان ایرانیان است. این غذای خوشمزه محلی، برای بدن بسیار مفید است و می‌تواند یک وعده غذایی کامل برای شروع یک صبح عالی یا میان وعده‌ای استثنایی برای بازیابی انرژی در اواسط روز باشد. حلوا ارده، فرآورده‌ای از کنجد است. شاید برایتان جالب باشد بدانید حلوا ارده چگونه درست می شود. چگونه دانه‌های طلایی و کوچک کنجد تبدیل به حلوا ارده شیرین و خوشمزه می‌شود؟ اصلا چطور حلوا ارده خانگی درست کنیم؟ در این مطلب ابتدا به سوال حلوا ارده چطور درست می شود، جواب می‌دهیم، سپس طرز تهیه حلوا ارده اردکان، طرز تهیه حلوا ارده بدون شیر خشک، طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم و فوت و فن‌های تهیه حلوا ارده را به شما آموزش می‌دهیم. در انتها نیز هر سوالی درباره حلوا ارده دارید پاسخ می‌گوییم. با مجله کیک وشیرینی سیرنگ همراه باشید:

حلوا ارده چگونه درست می‌شود؟

ماده اصلی تولید حلوا ارده، ارده است. در مطلب حلوا ارده چیست کاملا توضیح داده‌ایم که حلوا ارده به جز ارده مواد دیگری از جمله شکر یا شیره انگور، چوبک، گلوکز، اسانس و انواع مغزها مثل پسته و گردو نیز دارد. برای تهیه حلوا ارده به صورت کارخانه‌ای یا کارگاهی، ابتدا ارده را از آسیاب دانه‌های کنجد برشته شده به دست می‌آوردند. سپس شکر را در دستگاه‌های مخصوص حرارت می‌دهند تا بار شکر تهیه شود. حالا بار شکر و ارده را با نسبت مشخصی با یکدیگر مخلوط می‌کنند و از ترکیب شکر و روغن موجود در ارده، حلوا ارده به دست می‌آید. در حلوا شکری، از چوبک عصاره گیاه ساپوناریا برای سفت کردن حلوا و گرفتن حالت خمیر آن استفاده می‌کنند تا حلوا شکری به صورت چوبی یا رشته‌ای به هم چسبیده و شکننده در بیاید و حالت خمیری روغنی حلوا ارده را نداشته باشد.
ممکن است در مراحل تهیه حلوا ارده، از انواع اسانس‌ها و طعم‌دهنده استفاده کنند یا پس از تهیه به حلوا ارده مغزهای مختلف مثل مغز پسته یا کنجد بیفزایند تا زیباتر شود. حلوا ارده وقتی در جایی ساکن می‌ماند، مواد خمیری‌اش رسوب می‌کند و روغن رو می‌آید که هیچ اشکالی ندارد. می‌توانید برای مصرف دوباره مواد را مخلوط کنید. پس از تولید حلوا ارده آن را درون بسته‌بندی‌هایی که مانع رطوبت می‌شود و از نشت روغن هم جلوگیری می‌کند، می‌ریزند. شرایط نگهداری حلوا ارده هم در جای خشک و خنک است.

چطور حلوا ارده خانگی درست کنیم؟

برای تهیه حلوا ارده خانگی دستور تهیه‌های مختلفی وجود دارد. چند نمونه از طرز تهیه حلوا ارده خانگی را در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم:

طرز تهیه حلوا ارده خانگی

برای درست کردن حلوا ارده خانگی ساده‌ترین روش را برایتان آورده‌ایم. مواد لازم در تهیه حلوا ارده در خانه عبارتند از:
ارده: 1 پیمانه
پودر قند: 1.5 پیمانه
شیر خشک: 1.5 پیمانه
ابتدا پودر قند را الک می‌کنیم و سپس با شیر خشک خوب مخلوط می‌کنیم. در مرحله بعد، ارده را به مواد اضافه می‌کنیم و با دست خوب می‌زنیم. خمیری بریده بریده به دست می‌آید که مایه ابتدایی حلوا ارده خانگی ماست. در این مرحله قالب را با سلیفون خوب می‌پوشانیم، کف قالب را اگر خواستیم با مقداری پودر پسته و گردو تزیین می‌کنیم، سپس خمیر را درون قالب می‌ریزیم و روی سطح حلوا را با سلیفون می‌پوشانیم. حالا باید حدود 7 ساعت حلوا را درون فریزر بگذاریم تا خودش را جمع کند و سفت شود. بعد از این 7 ساعت حلوا ارده خانگی‌مان را از فریزر خارج می‌کنیم، از قالب در می‌آوریم و برش می‌زنیم.

حلوا ارده چگونه درست می شود؟

طرز تهیه حلوا ارده اردکان 

حلوا ارده را اصلا به نام اردکان یزد می‌شناسند. حلوا ارده یزدی معروف‌ترین حلوا ارده است که به روشی بسیار سنتی و البته سالم تهیه می‌شود. در ادامه به طرز تهیه حلوا ارده بدون شیر خشک در خانه می‌پردازیم. مواد اولیه طرز تهیه حلوا ارده اردکان:
ارده: 120 گرم
آردم گندم: 210 گرم
شکر: 500 گرم
گلاب: 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
آب: 250 میلی‌لیتر
گردوی خرد شده: 150 گرم
پودر نارگیل: 100 گرم
پودر پسته: مقداری
کره: کمی در صورت نیاز
در مرحله اول آرد را خوب الک کنید، در تابه‌ای بریزید و روی حرارت تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس ارده را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه تفت بدهید. در مرحله بعد پودر گردو و پودر نارگیل را اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و مواد را از روی حرارت بردارید.
آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس شکر را درون آب بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود. در ادامه زعفران و گلاب را اضافه و مخلوط کنید. حالا شربت را کم کم به ارده و آرد اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا خودش را کمی بگیرد. حالا باید قالبتان را با سلفون به خوبی پوشش دهید، ته قالب مقداری پودر پسته برای تزئین بریزید و مواد را اضافه کنید. روی سطح مواد را با قاشقی چرب، صاف کنید. مواد را برای 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا به انسجام دلخواهتان برسد، سپس از قالب بیرون بیاورید و نوش جان کنید. حلوا ارده سنتی اردکان آماده است.

حلوا ارده چگونه درست می شود؟

فوت و فن‌های تهیه حلوا ارده خانگی

اگر در تهیه حلوا ارده بدون شیر خشک، مواد قبل از گذاشتن در یخچال زیادی سفت شد، از مقدار کره‌ای که در دستور آمده است، برای رسیدن مواد به حالت‌پذیری دلخواه استفاده کنید.
برای درست کردن حلوا ارده شکلاتی می‌توانید به مواد حلوا ارده، شکلات ذوب شده اضافه کنید یا به آردتان کمی پودر کاکائو.
در طرز تهیه حلوا ارده با شیر خشک می‌توانید برای پیمانه از هر چیزی استفاده کنید. مهم تناسب بین مواد است.

کلام آخر

اینکه حلوا ارده چطور درست می شود و اینکه چطور حلوا ارده خانگی درست کنیم، سوالاتی است که در این مقاله به آن پرداختیم. چه خودتان حلوا ارده را در خانه تهیه می‌کنید یا از محصولاتی مانند حلوا ارده سیرنگ استفاده می‌کنید، باید به شما تبریک گفت، چرا که برای سلامتی‌تان اهمیت زیادی قائلید و به تغذیه سالم توجه دارید. شما تا به حال تهیه حلوا ارده را از نزدیک دیده‌اید؟ خودتان حلوا ارده تهیه کرده‌اید؟ اصلا به خوردن حلوا ارده برای صبحانه علاقه دارید؟ 

سوالات متداول

حلوا ارده مایع چیست؟
حلوا ارده مایع ترکیب ارده با آرد گندم است. ترکیب ارده و آدر باعث می‌شود ارده کمی غلیظ‌تر شود و در ترکیب با موادی مانند شیره انگور و خرما یا شیرین‌کننده‌های دیگر بسیار خوشمزه است. حلوا ارده مایع نسبت به حلوا ارده عادی آرد بسیار کمتری دارد. حلوا ارده مایع را می‌توانید برای پوشش کیک یا برای تزئین و خوشمزه‌تر شدن انواع دسر استفاده کنید. ترکیب حلوا ارده مایع با انواع طعم‌دهنده‌ها مثل پودر کاکائو و عسل موجب خوشمزگی بیشتر آن و علاقه افراد بیشتری به خوردن این ماده غذایی ارزشمند می‌شود.
طرز تهیه حلوا ارده با شیره انگور چگونه است؟
اگر در تهیه حلوا ارده اردکان به جای شکر از شیره انگور استفاده کنید، طرز تهیه حلوا ارده با شیره انگور به دست می‌آید.
طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم چگونه است؟
طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم مثل طرز تهیه حلوا ارده اردکان که در مطلب توضیح دادیم است.
در کنار حلوا ارده چی بخوریم؟
در مطلب حلوا شکری را با چی بخوریم، پیشنهادات خوشمزه‌ای برایتان داریم. می‌توانید از انواع میوه، شیر، یا آجیل و مغزها استفاده کنید. حلوا ارده خودش به تنهایی انقدر سیرکننده است که حتی با نان ساده و در کنار چای هم حسابی می‌چسبد.
حلوا ارده چه خواصی دارد؟
در مطلب خواص ارده شیره به مهم‌ترین خواص ارده و انواع شیره پرداخته‌ایم. حلوا ارده هم خواصی مشابه ارده دارد. با میزان پروتئین بالا و چربی‌های خوب، بدن را برای یک روز پرانرژی آماده می‌کند. همین طور با خاصیت سیرکنندگی زیاد مانع از پرخوری در طول روز می‌شود. در طب سنتی، حلوا ارده بدن را گرم می‌کند و از بیماری‌های گوناگونی که منشأ آن سردی بدن است، جلوگیری می‌کند.