بهترین زمان مصرف ارده و شیره

بهترین زمان مصرف ارده و شیره

ارده و شیره از خوشمزه‌ترین ترکیباتی است که با آن می‌توانید یک صبحانه خوشمزه نوش جان کرده، میان‌وعده سالمی داشته، تعداد زیادی دسر مقوی و کم‌کالری درست کنید که حتی نیازی هم به شکر نداشته باشد. ترکیب ارده با شیره‌های توت، خرما و انگور معمولا پیشنهاد می‌شود اما برخی از ورزشکاران برای وعده قبل یا بعد تمرینشان ارده را با عسل ترکیب کرده و نوش جان می‌کنند. البته اگرچه ارده و شیره خواص بسیار زیادی دارد، اما در مصرف آن هم نباید زیاده‌روی کنید زیرا طبع نسبتاً گرمی داشته و برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، احتیاط در مصرف آن توصیه می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر و راهنمای شما در این قسمت از مجله سیرنگ تصمیم گرفتیم درباره بهترین زمان مصرف ارده و شیره صحبت کرده و به خواص مقوی آن اشاره کنیم، پس با ما همراه شوید و برای یاد گرفتن چند مدل دسر خوشمزه و بدون شکر نگاهی به مقاله طرز تهیه دسر با ارده و شیره داشته باشید.

توصیه ارده و شیره برای وعده صبحانه

بهترین زمان مصرف ارده و شیره به‌خصوص برای کودکان وعده صبحانه است. در روزهای سرد پاییز و زمستان به خصوص روزهای برفی می‌توانید یک پیمانه ارده را با نصف قاشق غذاخوری شیره ترکیب کرده و هم بزنید تا غلیظ شود. این ترکیب با نان تست برشته یا نان سنگک تازه، با چای یا شیر گرم یکی از بهترین پیشنهادها برای صبحانه کودکان است. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین صبحانه برای کودکان را بخوانید.

ارده طبع گرمی دارد و در این روزهای سرد به حفظ دمای بدن کودکان کمک می‌کند، از طرف دیگر ارده برای مدتی طولانی کودکتان را سیر نگه داشته و به حفظ هوشیاری او در ساعات اولیه روز و آموختن بهتر درس‌ها کمک می‌کند. این صبحانه مقوی انرژی کودک را در طول روز تأمین کرده، باعث حفظ سیستم ایمنی بدن شده و به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. در مقاله طرز تهیه صبحانه با ارده پیشنهادهای خوبی برایتان آوردیم که بدون شکر آماده می‌شوند.

بهترین زمان مصرف ارده و شیره

بهترین وعده برای قبل و بعد از تمرین

بهترین زمان مصرف ارده و شیره برای ورزشکاران حرفه‌ای، دوچرخه‎سواران، دوندگان و افرادی که سبک زندگی و غذای سالم برایشان اهمیت دارد، قبل یا بعد از تمرین است. البته با توجه به طبع گرم و چربی ارده باید ترکیب ارده و شیره را بسیار محدود کرده و دو تا سه قاشق را برای قبل از تمرین و 2 تا 3 قاشق را هم برای بعد از تمرین نگه دارید.

این ترکیب خوشمزه نه‌تنها برای طولانی‌مدت سیرتان می‌کند؛ بلکه برای بدن هم مفید و انرژی‌زا است؛ در نتیجه می‌توانید به خوبی هم ورزش کنید. البته اگر کلسترول بالایی دارید، بهتر است این مصرف را به 1 تا 2 بار در هفته محدود نگه داشته و به این برنامه غذایی قبل و بعد تمرین، ترکیب کره بادام‌زمینی با عسل را نیز اضافه کنید. تقریباً هر ۱۰۰ گرم ارده  خالص حدود ۵۹۵ کیلوکالری انرژی دارد که می‌توانید بر اساس آن برای برنامه غذایی‌تان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. در مقاله ارده را با چی بخوریم؟ پیشنهادهای جذاب دیگری را هم برایتان آماده کردیم که بد نیست نگاهی به آن داشته باشید.

ارده، تقویت‌کننده قوای جنسی

ارده به دلیل طبع گرم تقویت‌کنندۀ قوای جنسی برای زنان و مردان است و از طرف دیگر در روزهای قاعدگی بدن زنان را گرم نگه می‌دارد.

بهترین زمان مصرف ارده و شیره برای بانوان در روزهای قبل از قاعدگی و دو روز اول است. بهتر است در این بازه زمانی ترکیب ارده و شیره را در صبحانه یا میان‌وعده عصرتان داشته باشید. در ضمن ارده به دلیل اسیدفولیک می‌تواند به خون‌سازی بهتر هم به بدن زنان در این دوره کمک کند. علاوه بر این با توجه به تأثیر بالای ارده در تقویت قوای جنسی، پیش از برقراری رابطه می‌توانید ترکیب ارده با شیره خرما را نوش جان کرده و اگر برنامه‌ای برای حاملگی دارید، در وعده صبحانه حتماً این ترکیب را داشته باشید؛ زیرا بر اساس برخی از یافته‌های علمی، مصرف ارده در مردان باعث باروری و حرکت بهتر اسپرم‌ها می‌شود.

ارده، بهترین پیشنهاد برای افرادی که مشکلات خونی دارند!

دیگر پیشنهاد برای بهترین زمان مصرف ارده و شیره مخصوص افرادی است که مشکلاتی نظیر:

  • انعقاد خود
  • کمبود پلاکت خون
  • فشارخون پایین
  • بسته شدن رگ‌های قلب

دارند. ترکیب شیره خرما و ارده دارای آنتی ترومبوتیک با خاصیت ضد انعقاد خون است و مانع از لختگی خون در بدن می‎شود. از طرف دیگر ارده به پلاکت‌سازی در بدن، تنظیم فشارخون و بهبود ضربان قلب کمک می‌کند و اگر خدایی ناکرده مشکلات قلبی داشته باشید؛ ترکیب شیره خرما و ارده با دو ماده طبیعی سزامیل و سزامول به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی کمک می‌کند؛ در نتیجه یکی از بهترین میان‌وعده‌ها و صبحانه‌هایی است که باید در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

بهترین زمان مصرف ارده و شیره

بهترین صبحانه برای کسانی که مشکلات معده دارند!

شاید بسیاری از شما مشکلات معده به‌خصوص معده دردهای صبحگاهی و رفلاکس شدید داشته باشید و به‌خاطر همین مسئله نتوانید با خیال راحت از وعده صبحانه لذت ببرید. برای شما بهترین زمان مصرف ارده و شیره وعده صبحانه است.

ترکیب ارده با شیره انگور باعث می‌شود تا اسیدهای غیرضروری از بدن دفع شده و معده پاک‌سازی شود. در ضمن ارده کاملاً ضد نفخ است و برای درمان یبوست هم پیشنهاد می‌شود؛ البته مصرف بیش از حد آن مسهل است و اصلاً زیاده‌روی در مصرف ارده توصیه نمی‌شود.

با رعایت تعادل در مصرف ارده با شیره انگور برای وعده صبحانه هم اشتهایتان در طول روز کاهش یافته و هم درد کمتری بعد از خورد غذا و در فرایند هضم خواهید داشت. ترکیب ارده با شیره اختلالات کلیه را بهبود داده، دفع اوره و سموم بدن را بیشتر کرده، رفلاکس معده را کم کرده و به عملکرد گوارش نیز کمک خواهد کرد.

کلام آخر

در این مقاله به بهترین زمان مصرف ارده و شیره اشاره کرده و به افرادی که دچار مشکلات و اختلالات مختلف هستند، پیشنهادهایی برای وعده صبحانه و ترکیب ارده با دیگر افزودنی‌هایی دادیم. اگرچه ارده و شیره یکی از بهترین پیشنهادها برای صبحانه  و میان‌وعده است؛ اما بهتر که تعادل در مصرف آن را نگه داشته و جدا از زیاده‌روی بپرهیزید؛ زیرا همان‌طوری که اشاره کردیم باعث اسهال، افزایش کلسترول خون و حتی کبد چرب می‌شود. بهتر است که در برنامه غذایی‌تان یک تا دو روز در هفته را برای صبحانه و میان‌وعده عصر ارده و شیره نوش جان کرده و لذتش را ببرید.

سؤالات متداول

آیا در پخت نان شیرین می‌توان از ارده استفاده کرد؟

بله، شما دستور پخت انواع نان با ارده را می‌توانید در اینترنت پیدا کرده یا برای داخل پیراشکی و کروسان از ترکیب ارده با عسل یا ارده با شیره استفاده کنید.

ترکیب ارده با عسل چه خواصی دارد؟

ترکیب ارده با عسل انرژی زیادی دارد و برای ورزشکاران خوب است، اگر عسل واقعاً طبیعی باشد، به بهبود دردهای معده کمک کرده و از آرتروز هم جلوگیری می‌کند؛ زیرا یکی از خواص اصلی ارده تقویت و استحکام استخوان‌های بدن است.

آیا دیابتی‌ها می‌توانند شیره و ارده بخورند؟

در این مورد بهتر است که حتماً با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ارده دارای امگا6 است و ممکن است برای برخی از دیابتی‌ها ضرر داشته باشد.