فواید شکلات برای بدن

فواید شکلات برای بدن

عاشقان شکلات که نگران سلامتی‌تان هستید، این مقاله مخصوص شما است؛ زیرا قرار است در ادامه با خواص شکلات برای بدن آشنا شده و ببینیم که اگر عادت به خوردن مداوم شکلات داریم، چه مشکلاتی برایمان به وجود می‌آید.
شکلات یکی از خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌ها است که در هر شرایط و در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. مثلاً شکلات بیشتر اوقات کنار چای و قهوه سرو می‌شود، پودر آن برای درست کرده ده‌ها مدل دسر پیشنهاد شده و حتی بعضی از مدل شکلات‌های تلخ برای قبل یا بعد تمرین و حتی برای رژیم غذایی هم مناسب است، البته همیشه هم شکلات را نمی‌توانیم در برنامه غذایی‌مان داشته باشیم، پس بیایید در ادامه بیشتر با فواید شکلات برای بدن آشنا شویم. پیش از آن اگر همیشه شکلات انتخاب شده برای میان‌وعده بوده، بد نیست که نگاهی به مقاله میان‌وعده چی بخوریم؟ داشته باشید.

چرا خوردن شکلات خوب است؟

اول ببینیم که اصلاً چرا خوردن شکلات خوب است. یک پژوهش علمی در سال 2014 نشان داد زنانی که بدون استرس بابت کالری در رژیم غذایی‌شان شکلات مصرف می‌کنند، وزنشان معمولا تغییر نمی‌کند؛ در حالی که خوردن شکلات با عذاب وجدان بابت کالری برای گروه دیگر همراه با مشکلاتی مانند:

  • تغییر وزن ناگهانی
  • احساس ناامیدی و عدم کنترل در عادت‌های غذایی
  • عادت‌های بد و نامطلوب در رژیم غذایی
  • نارضایتی شدید از شکل ظاهری بدن
  • کاهش کیفیت زندگی 

بوده است.
کلید مقابله با این تأثیرات منفی فقط این است که با فواید شکلات برای بدن آشنا شده و نسبت به خوردن آن در رژیم غذایی‌تان احساس عذاب وجدان نکنید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند به جای چنین احساسی سعی کنید که از خوردن شکلات لذت برده و البته خوردن آن را کنترل کنید. مثلاً به جای نشستن جلوی تلویزیون و خوردن یک ظرف بزرگ پر از شکلات آن را با مقدار کمتری جایگزین کرده و زمان مناسبی برای خوردنش انتخاب کنید، یا مثلاً اگر هر روز عادت به خوردن یک‌تکه شکلات دارید و می‌خواهید آخر هفته هم یک دسر خوشمزه و بزرگ شکلاتی بخورید، یکی از این دو را در طول هفته حذف کرده و آخر هفته را محدود به خوردن شکلات کنید تا هم احساس عذاب وجدان نداشته و هم کالری زیادی به بدنتان نرسد. با این مقدمه بیایید خواص شکلات برای بدن را بررسی کرده و البته پیش از آن نگاهی هم به مقاله میان‌وعده سالم و مقوی برای کودکان داشته باشید.

شکلاتخواص شکلات برای بدن چیست؟

تا اینجا گفتیم که خوردن شکلات به شرطی که غیرقابل‌کنترل نباشد، به کنترل وزن کمک کرده و خیلی هم باعث اضافه‌وزن نمی‌شود، با این مقدمه بیایید با جزئیات بیشتری درباره خواص شکلات برای بدن صحبت کنیم. در ضمن اگر عاشق خوراکی‌های شیرین هستید، بهتر است که علاوه بر آشنایی با فواید شکلات برای بدن نگاهی هم به مقاله خواص حلوا شکری برای بدن داشته باشید.

خوردن شکلات و بهبود سلامت قلب

شاید تا امروز نمی‌دانستید که آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات تلخ برای کاهش فشارخون و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی مفید است و تأثیر خوبی در عملکرد قلب و سیستم عروقی بدن دارد. به همین خاطر اگر با مشکلاتی مانند فشارخون بالا مواجه هستید و پزشکتان هم منعی برای مصرف شکلات صادر نکرده، با خیال راحت شکلات نوش جان کنید.

تأثیر مثبت شکلات در سیستم ایمنی بدن

اگر استرس زیادی دارید و همین اضطراب باعث شده تا سیستم ایمنی بدنتان تقریباً ضعیف باشد، بهتر است که حتماً در برنامه غذایی‌تان شکلات داشته باشید. فلاونولز موجود در شکلات به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کرده و سپر خوبی در برابر رادیکال‌های آزاد است.

بهبود عملکرد مغز با شکلات

تابه‌حال چند بار برایتان پیش آمده که حین درس خواندن به شدت احساس ضعف کرده و یا دلتان بخواهد خوراکی‌های شیرین بخورید. مغز به دلیل فعالیت جدی حین درس خواندن یا انجام برخی کار‌های خاص نیاز به انرژی و سوخت‌وساز بیشتری دارد، به همین خاطر درس خواندن عموماً انسان را گرسنه می‌کند و بهترین پیشنهاد برای رفع این گرسنگی شکلات است. فلاونولز موجود در شکلات تلخ تأثیر بسیار خوبی در عملکرد مغز داشته و باعث بهبود جریان خون در سیستم مغزی می‌شود.
علاوه بر این برخی از پژوهش‌ها درباره فواید شکلات برای بدن و مغز نشان داده که مصرف شکلات به دلیل فلاونولز موجود در آن، سپر خوبی در برابر ابتلا به آلزایمر و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به آلزایمر است.

میان‌وعده‌ای مناسب برای ورزشکاران

اگر اهل ورزش‌های سنگین هستید و عادت به خوردن شکلات ندارید، بهتر است که حتماً در برنامه رژیم غذایی‌تان تجدیدنظر کنید. اپیکاتچین موجود در شکلات تلخ باعث تولید نیتریک اکسید در خون شده، در نتیجه سیستم تنفسی بدن ورزشکار را بهبود بخشیده و باعث افرایش قوای جسمانی، انرژی و میزان اکسیژن موجود در بدن می‌شود به همین خاطر هم توصیه می‌شود در روزهایی که قرار است تمرین کنید، حتماً شکلات خورده و پیش از تمرین خودتان را به نوشیدن یک فنجان قهوه دعوت کنید.
در ضمن اگر در حال ترک عادت نوشیدن قهوه هستید یا می‌خواهید میزان کافئین مصرفی رژیم غذایی‌تان را کاهش دهید بهتر است که حتماً شکلات تلخ را جایگزین کنید. پژوهشی که اخیراً در دانشگاه کینگستون اجرا شده نشان داده که شکلات تأثیر خوبی در عملکرد بسیاری از ورزشکاران در میدان مسابقه داشته و باعث اکسیژن‌رسانی بیشتری به سیستم عضلانی شده است.

کاهش میزان استرس و اضطراب

شاید کاهش استرس و اضطراب را بتوانیم یکی از مهم‌ترین فواید شکلات برای بدن بدانیم. پژوهش‌های مختلف در کلینیک‌های رژیم‌درمانی ثابت کرده که خوردن شکلات تلخ تأثیر خوبی در کاهش استرس داشته  میزان ترشح هورمون کورتیزل  معروف به هورمون اضطراب را کم می‌کند.

تأثیر جالب شکلات برای کاهش وزن

اگر نگران کالری شکلات هستید، بد نیست بدانید که یکی از مهم‌ترین خواص شکلات برای بدن تأثیر خوب آن در کاهش وزن است. ویل کلور  (Will Clower) در یکی از کتاب‌هایش نشان داده که خوردن یک‌تکه شکلات بیست دقیقه قبل غذا و خوردن یک‌تکه دیگر به‌عنوان دسر، 5 دقیقه بعد از غذا تأثیر بسیار خوبی در کاهش اشتها به‌خصوص اشتهای عصبی داشته و میل به خوردن دسرهای پرکالری و غذاهای چرب را تا حد زیادی کنترل می‌کند؛ زیرا باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که فرمان سیری را به مغز صادر می‌کند.
البته به‌خاطر داشته باشید که شکلات‌های بسیار شیرین یا مثلاً شیر شکلات به جای شکلات تلخ باعث افزایش میزان قند خون شده و احساس گرسنگی را بیشتر می‌کند، پس حتماً شکلات تلخ را امتحان کنید.


شکلات

تأثیر باورنکردنی شکلات روی سلامت پوست

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص شکلات برای بدن تأثیر باورنکردنی آن روی سلامت پوست است. می‌دانید که با برخی از رژیم‌های غذایی پوست صورت شادابی‌اش را از دست داده و از آن طرف خوردن بی‌رویه شکر به شدت باعث کدر شدن پوست می‌شود؛ اما در این میان ماجرای شکلات چیست؟
اینجا باز هم پای فلاونولز موجود در شکلات وسط است که تأثیر خوبی در شادابی پوست داشته و حتی از پوست در برابر UV اشعه خورشید محافظت می‌کند. البته این بدان معنا نیست که بی‌خیال استفاده از کرم ضدآفتاب بشوید، زیرا مصرف شکلات اصلاً جایگزین تأثیر عمیق و جدی ضدآفتاب نخواهد بود.

شکلات باعث شادی می‌شود!

از آخرین فواید شکلات برای بدن تأثیر باورنکردنی آن در ایجاد احساس شادی است. تا اینجا گفتیم که مصرف شکلات تأثیر خوبی در کاهش میزان استرس و اضطراب دارد؛ حالا خوب است بدانید که دانشمندان طی پژوهش‌های مختلفی به این نتیجه رسیدند که مصرف شکلات شادی‌آور است؛ زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در آن مانند فنیلثلامین احساسی مشابه احساس عاشق شدن را در بدن ایجاد کرده و باعث ترشح هورمون‌های مرتبط با احساسات خوب و مثبت می‌شود. به همین خاطر هم بد نیست هر موقع که احساس دلهره، ناراحتی یا بی‌انگیزگی داشتید، یک‌تکه شکلات تلخ نوش جان کنید.

کلام آخر

در این مقاله با فواید شکلات برای بدن آشنا شدید و حالا می‌دانید که اگر بدون عذاب وجدان و البته قابل‌کنترل شکلات نوش جان کنید خیلی هم نباید نگران اضافه‌وزن و چاقی باشید.
مصرف روزانه و مداوم شکلات تلخ تأثیر خوبی در بهبود عملکرد قلب و مغز داشته، باعث کاهش استرس شده و حالتان را خوب می‌کند؛ منتها همان‌طوری که گفتیم یادتان باشد که برخی از محدودیت‌ها مانند تناسب در مصرف شکلات و انتخاب شکلات تلخ به جای شکلات شیرین را رعایت کنید.

سؤالات متداول

از کجا شکلاتی که فلاونولز بیشتری دارد را پیدا کنیم؟
هرچقدر درصد کاکائو شکلات بیشتر باشد، میزان فلاونولز موجود هم بیشتر است، به همین خاطر توصیه می‌کنیم شکلات‌های 70% به بالا را استفاده کنید که فلاونولز بالایی دارد.
هنگام خرید شکلات به چه نکاتی دقت کنیم؟
هنگام خرید شکلات حتماً لیبل محصول، جدول حقایق تغذیه‌ای، میزان چربی و شکر موجود را بررسی کنید تا شکلاتی را بخرید که در مقایسه با دیگر محصولات کالری کمتر و خواص بیشتری داشته باشد.
بهترین شکلات برای ورزشکاران کدام است؟
افرادی که رژیم غذایی جدی دارند یا مداوم ورزش می‌کنند بهتر است که شکلات‌های تلخ با درصد بالا مثلاً 80% و 90% را که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد، نوش جان کنند.