میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

غذای کودکان در سنین رشد آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. مادرانی که در منزل کودک دارند بهتر است برای وعده‌های غذایی کودکان خود از قبل فکر کنند و با مواد در دسترس در خانه بهترین وعده و میان‌وعده را برای کودک خود تهیه کنند. ممکن است برخی کودکان در وعده‌های اصلی دوست نداشته باشند یک سری مواد خوراکی را بخورند. بهتر است این خوراکی‌ها را با خوراکی موردعلاقه او ترکیب کرده و به‌عنوان میان‌ وعده به او بدهید.

مصرف انواع کیک و کلوچه به‌عنوان میان‌ وعده کودکان

انواع کیک و کلوچه می‌تواند میان وعده خوبی برای کودکان باشد. همچنین باتوجه ‌به اینکه کودکان معمولا شیرینی‌جات و کیک‌ را دوست دارند، معمولا برای خوردن آن اشتها هم دارند. در قنادی‌ها انواع شیرینی و کیک را می‌توان خرید اما معمولا در تهیه این نوع شیرینی‌ها از خامه، روغن و شکر فراوانی استفاده می‌شود که اصلا برای کودک مفید نیست؛ همچنین می‌تواند باعث چاقی مفرط کودک شود. بهتر است انواع کیک‌ها را خودتان در منزل بپزید. انواع کیک مانند کیک هویج، کیک آلبالو، کیک سیب و کیک شکلاتی می‌تواند از میان‌ وعده‌های عالی برای کودک شما باشد. اگر زمان کافی برای تهیه یک میان وعده را ندارید، می‌توانید از ویفر، کلوچه خرمایی و انواع کیک که شرکت سیرنگ تولید می‌کند استفاده کنید. انواع کیک و کلوچه این شرکت حاوی مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و حفظ سلامت کودک شماست و می‌تواند میان‌وعده‌ای عالی برای روزهایی باشد که زمان کافی برای تهیه میان وعده ندارید.

ترکیب خرما و گردو برای میان وعده کودکان

خرما انرژی لازم برای فعالیت‌هایی روزانه کودک را تأمین می‌کند و موجب افزایش احساس سرزندگی، شادی و کاهش شدید خستگی می‌شود. چربی مفید گردو برای افزایش وزن و تقویت کودکان بسیار مفید است. مصرف گردو همراه با خرما باعث می‌شود تا فسفر گردو بهتر جذب شود. تقریباً بسیاری از ما به یاد داریم که در دوران کودکی مادران هسته خرما را بیرون آورده و به‌جای آن گردو قرار می‌دادند. همین ترکیب ساده یک میان وعده سالم و پر انرژی برای کودکان بود. خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس، پتاسیم و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند؛ همچنین مقدار قابل‌توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون‌رسانی برای بدن لازم است. اسیدفولیک عنصری است که کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد کم‌خونی در بدن شود.

پس حتماً سعی کنید آن را به هر شکلی که باشد وارد سبد غذایی کودک و خانواده کنید. برای تهیه این میان وعده مقوی و سالم شما باید پوست چند خرما را بکنید، هسته‌اش را دربیاورید و با پودر گردو مخلوط کنید و به کودکتان بدهید. میزان گردو و خرما می‌تواند بنا به ذائقه کودک شما تغییر کند. اگر کودک شما مزه شیرین را دوست دارد، میزان خرما را بیشتر در نظر بگیرید. می‌توانید برای تشویق کودکان به خوردن این میان وعده آن‌ها را به شکل گلوله کوچک درآورده و روی آن را تزیین کنید. برای تزیین می‌توانید از پودر نارگیل یا هر چیزی که دوست داشتید، استفاده کنید. اگر کودک شما خوش‌خوراک است یا زمان کافی ندارید، می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن این میان وعده را تهیه کنید. یعنی به همان روش قدیمی فقط هسته خرما را درآورده و نصف یک گردو را جایگزین آن کنید!

میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

ترکیب ارده با کره و شیره برای میان وعده کودکان

باتوجه‌به این که کنجد و تمام مشتقات آن از جمله خوراکی‌های بسیار مفید برای کودکان هستند، بهتر است همیشه در وعده‌های مختلف غذایی کودک نیم‌نگاهی به این خوراکی داشته باشید. یک میان وعده عالی که می‌توانید برای کودکان عزیزتان تهیه کنید، تست ارده با کره و شیره است. تهیه این میان وعده زمان بسیار کمی از شما می‌گیرد. طبع این میان وعده هم گرم است و به همین دلیل در فصول سرد سال گزینه‌ای عالی برای میان وعده کودکانتان است. برای تهیه این میان وعده سالم فقط لازم است یک برش نان تست را با کره رومال کنید سپس روی آن ارده بریزید. حالا روی یک نان تست دیگر مقداری کره و شیره خرما یا هر نوع شیره که دوست داشتید بریزید. این دو برش را روی‌هم قرار دهید. می‌توانید برای افزایش اشتهای کودکتان، با انواع قالب‌های متفاوت آن‌ها را قالب‌زده و برای او سرو کنید. باتوجه ‌به اینکه ارده از محصولاتی است که تهیه آن در خانه سخت است، بسیاری از افراد نوع بازاری آن را تهیه می‌کنند. انواع بازاری ارده کیفیت‌های متفاوتی دارند. حلوا ارده سیرنگ یکی از بهترین کیفیت‌ها در بازار است که می‌توانید با خیال راحت آن را تهیه کرده نوش‌جان کنید.

انواع اسموتی برای میان وعده کودکان

اسموتی می‌تواند مصداقی از میان‌وعده سالم برای کودکان باشد؛ می‌پرسید چرا؟ چون می‌توانید بسیاری از مواد خوراکی پرخاصیت را با هم ترکیب کرده و به خورد کودک بدهید! شما می‌توانید در اسموتی از بسیاری از مواد مغذی استفاده کنید. اگر کودک شما به میوه یا خوراکی خاصی علاقه ندارد می‌توانید از آن در اسموتی استفاده کنید؛ به دلیل شیرین بودن اسموتی و ترکیب مزه‌ مواد غذایی در آن، کودک متوجه طعم آن ماده غذایی نخواهد شد. اسموتی از بهترین میان‌وعده‌ها برای کودکان در فصل تابستان است. هنگام اسموتی بهتر است از میوه و مواد تازه استفاده کنید؛ اما اگر در منزل برخی میوه‌ها مانند موز کمی له‌شده یا سیاه شده باشد هم برای تهیه اسموتی مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا دو دستور ساده اما مقوی اسموتی را به شما آموزش دهیم.

اسموتی موز، فندق و عسل

این یکی از بهترین اسموتی‌هایی است که می‌توانید برای کودکان خود تهیه کنید. این اسموتی خوشمزه  به‌خاطر غنی‌بودن از پتاسیم و آهن برای کم‌خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. مواد اولیه لازم برای تهیه این اسموتی به شرح زیر است.

موز: 1 عدد

فندق: 6 عدد

شیر: 200 میلی‌لیتر

عسل: 1 قاشق

طرز تهیه این اسموتی آن‌قدر راحت است که باورتان نمی‌شود. ابتدا موز را پوست کنده و خرد کنید و به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید. سپس موز یخ‌زده را به همراه سایر مواد در مخلوط‌کن ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. اسموتی شما آماده است! به همین راحتی. می‌توانید برای افزایش اشتهای کودک، کمی سس شکلات هم برای تزیین روی اسموتی بریزید.

اسموتی شیر و خرما

این اسموتی مقوی، معجونی فوق‌العاده برای کودکان درحال‌رشد است. در مورد خواص خرما در قسمت قبل توضیح دادیم. موز موجود در این نوشیدنی سرشار از پتاسیم و منیزیم بوده که همگی برای سلامت کودک شما مفید و ضروری‌اند. برای تهیه این اسموتی شما به مواد زیر نیاز دارید.

خرما: 5 تا 6 عدد

موز: 1 عدد

شیر: 200 میلی‌لیتر

عسل: 1 قاشق

برای تهیه این اسموتی ابتدا موز را پوست کنده و خرد کنید. بهتر است موز را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا فریز شود و بعد استفاده کنید. حالا هسته‌های خرما را جدا کرده و با موز، شیر و عسل داخل مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا کاملاً یک‌دست شود. اسموتی مقوی شما آماده است. در تهیه این اسموتی و کلاً تمام اسموتی‌ها می‌توانید سلیقه‌ای عمل کنید و برخی مواد را حذف یا چیزهای دیگری به آن اضافه کنید. برای مثال اگر به دو دستور اسموتی بالا کمی بستنی‌ هم اضافه کنید طعم و غلظت خوبی به خود می‌گیرد. در مقابل باید کمی میزان شیر را هم بیشتر کنید یا به آن یخ اضافه کنید. اضافه‌کردن انواع مغزها مانند مغز گردو هم به برخی اسموتی‌ها مانند اسموتی شیر و خرما مزه عالی به میان وعده شما می‌دهد.

میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

بستنی برای میان وعده کودکان

بستنی را می‌توان یکی از بهترین میان وعده‌ها به‌خصوص در فصل تابستان دانست. در مواد اولیه برای تهیه بستنی خبری از مواد غذایی ناسالم و مضر نیست. بهترین حالت این است که بستنی را در منزل تهیه کنید؛ اما حتی اگر بستنی بازاری را هم برای میان‌وعده کودک انتخاب کنید، به‌مراتب گزینه بهترین نسبت به مواد خوراکی مانند چیپس و پفک است. می‌توانید چند نوع بستنی را با هم ترکیب کرده و به کودک خود بدهید.

کله جوش برای میان وعده کودکان

ممکن است کودک شما دوست داشته باشد یک میان‌وعده با رنگ و بوی غذا داشته باشد. در این گونه مواقع بهترین و راحت‌ترین انتخاب، کله جوش است. خواص کله‌ جوش آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانید بشمرید. در این غذا ترکیب پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین‌ها وجود دارد که بی‌شک می‌تواند بهترین گزینه برای میان‌وعده کودک شما باشد. طرز تهیه کله‌جوش هم بسیار راحت بوده و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. برای تهیه این غذا شما به مواد زیر نیاز دارید.

کشک: 10 قاشق

روغن: به میزان لازم

پیاز: 1 عدد بزرگ

گردو: 10 عدد

نعنا: 3 قاشق غذاخوری

فلفل سیاه، زردچوبه و نمک: به میزان لازم

برای تهیه این میان وعده گرم و خوشمزه کافی است پیاز را تفت داده و ادویه‌ها، نمک، گردو، نعنا و کشک را به آن اضافه کنید. حالا روی آن آب جوش ریخته و اجازه دهید کمی قل بخورد. حدود 15 دقیقه زمان کافی است تا غذا جا بیفتد. حالا آن را همراه با نان برای کودک سرو کنید. به همین راحتی! می‌توانید برای افزایش اشتهای کودک، روی آن را با پیازداغ تزیین کنید یا نان موردعلاقه کودک را با قالب، برش بزنید.

کلام آخر

کودکان عزیزترین ثمره‌های زندگی ما هستند و توجه به خوراک آن‌ها از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین وظایف ماست. حتماً نیاز نیست برای تهیه میان وعده کودک مواد اولیه زیادی در منزل داشته باشید یا زمان زیادی برای این کار صرف کنید. می‌توانید با انتخاب درست مواد غذایی و به‌کاربردن کمی سلیقه و حوصله، یک میان وعده عالی برای کودک خود تهیه کنید. در این مقاله چند نمونه میان وعده سالم و عالی برای کودکان قرار دادیم که امیدواریم با ایده گرفتن از آن‌ها یک میان وعده عالی برای کودک خود تهیه کرده و نوش‌جان کنید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان از تخم‌مرغ آب‌پز در میان وعده کودک استفاده کرد؟

بله، چرا که نه! تخم‌مرغ آب پز یکی از بهترین میان‌ وعده‌هایی است که می‌توانید به کودک خود بدهید؛ اما باید دقت داشته باشید که در طول روز بیش از 2 تخم‌مرغ به کودک خود ندهید؛ البته این تعداد می‌تواند بسته به نظر پزشک اطفال کمتر یا بیشتر هم  باشد.

چه نانی برای میان وعده کودک مناسب است؟

بهتر است برای میان وعده کودکان از نان‌هایی استفاده کنید که سبوس دارند.

چطور می‌توان میل کودک به شیرینی را کمتر کرد؟

می‌توانید با تهیه یک میان وعده سالم و خوشمزه که از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل و خرما در آن استفاده شده است، میل او را به شیرینی کمتر کنید.