طرز تهیه کیک رژیمی

طرز تهیه کیک رژیمی

برخلاف تصور افراد زیادی غذا، دسر و نوشیدنی‌های رژیمی تنها مختص به افرادی که اضافه‌وزن دارند نیست. بلکه خوردن غذای سالم حق هر انسانی است و برای داشتن بدنی سالم، تناسب‌اندام و ذهنی آرام باید از غذاهای سالم و رژیمی در طی روز استفاده کنیم. دراین‌بین ورزشکاران، دیابتی ها، افراد با رژیم غذایی خاص و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بیش از دیگران از خوردن کیک‌های رژیمی سود خواهند برد.
به همین دلیل این قسمت از مجله کیک و شیرینی سیرنگ را به ۲ طرز تهیه کیک رژیمی اختصاص داده‌ایم. با رعایت نسبت‌ها و نکات طلایی موجود در این مقاله می‌توانید یک کیک کم کالری و خوشمزه در خانه تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه کیک رژیمی ساده

در این دستور تهیه شما می‌آموزید که چگونه با مواد اولیه ارزان به ساده‌ترین روش ممکن کیک رژیمی بپزید. برای شروع باید مواد اولیه زیر را تهیه و گام‌به‌گام با دستور پیش بروید.
مواد لازم:
آرد قنادی: ۲ فنجان
ماست: ۱ فنجان
شکر قهوه‌ای: ½ فنجان
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
وانیل: ½ قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ: ۲ عدد
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
روغن سبزیجات: ½ فنجان
پوست لیموترش: ۱ قاشق چای‌خوری
عسل: برای تزیین

Diet cake recipe

دستور تهیه کیک رژیمی ساده

این دستور تهیه در واقع طرز تهیه کیک سفید رژیمی است که از مواد در دسترس و معمولی برای پخت آن استفاده می‌شود. ابتدا باید آرد و بیکینگ‌پودر را مخلوط کرده و ۳ مرتبه الک کنید تا سبک شود.
در ظرفی بزرگ تخم مرغ‌ها را به کمک همزن دستی یا همزن برقی مخلوط کنید تا از لختگی در بیایند. اگر از همزن برقی استفاده کنید کار شما آسان‌تر خواهد بود. ۲ دقیقه با دور متوسط همزن برقی تخم مرغ‌ها را زده و در آخر شکر و وانیل را اضافه کنید.
این مخلوط را هم برای ۳ تا ۴ دقیقه با همان سرعت هم بزنید. همزن برقی را کنار گذاشته و روغن و ماست را به مایه کیک اضافه کنید و در حد ترکیب شدن مواد را مخلوط کنید.
پوست لیمو رنده شده را اضافه کنید و یک‌بار بار دیگر به هم زدن ادامه دهید. اکنون باید مواد خشک را در طی ۳ مرحله به مایه کیک افزوده و در یک جهت هم بزنید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. قالب را چرب کرده و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. مایه کیک را داخل قالب بریزید و برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه آن را در طبقه وسط فر قرار دهید.
پس از این مدت، کیک به‌خوبی پخته شده و آماده رومال زدن است. زمانی که کیک را از قالب جدا کنید عسل یا هر نوع مارمالادی که تمایل دارید را روی آن رومال کرده و کمی جو دوسر پرک بوداده روی آن بپاشید. نوش جان.
این نوع کیک رژیمی را می‌توان به‌عنوان یک میان وعده سالم و مقوی برای کودکان دانست. چراکه ترکیبات و طعم آن خوشایند هر بازه سنی خواهد بود.

طرز تهیه کیک رژیمی میوه‌ای

این نوع کیک رژیمی را می‌توان با انواع میوه و قهوه، شکلات تلخ و پودر کاکائو نیز تهیه کرد.
مواد لازم:
آرد غلات کامل: ۲ فنجان
روغن نارگیل: ۱/۳ فنجان
شکر: ½ فنجان
شیر گیاهی: ۲/۳ فنجان
تخم مرغ: ۳ عدد
قهوه دم‌کرده: ½ فنجان
پوست لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
جوز هندی: ½ قاشق چای‌خوری
دارچین: ½ قاشق چای‌خوری
نمک: مقدار کمی بین دو انگشت
جو دوسر: ½ فنجان
میوه خرد شده: ۱ فنجان

Diet cake recipe

دستور تهیه کیک رژیمی میوه‌ای

آرد غلات کامل شامل آرد ارزن، دانه کینوا، پودر بادام و آرد سفید است. این آرد را می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد یا هر یک از این مواد را به‌صورت مساوی با یکدیگر ترکیب کنید.
در یک کاسه بزرگ تمامی مواد خشک به جز جو دوسر را با هم مخلوط کنید و ۳ مرتبه الک بزنید تا سبک شود. در ظرف دیگری تخم‌مرغ، وانیل و شکر را با همزن برقی برای ۲ تا ۳ دقیقه بزنید تا کرم رنگ شود.
قهوه، شیر گیاهی و روغن نارگیل را اضافه کرده و برای ۳۰ ثانیه هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. همزن را کنار بگذارید و با یک لیسک ادامه کار را پیش ببرید. پوست لیمو و وانیل را بی‌افزایید و با باقی مواد مخلوط کنید.
میوه‌های خرد شده می‌تواند شامل سیب، گلابی، انواع توت، زغال‌اخته یا هلو باشند. در این مرحله تکه‌های میوه را به مواد تر اضافه کنید. زمانی که میوه‌ها به‌خوبی در مایه کیک پخش شد، مواد خشک را طی چند مرحله افزوده و در یک جهت هم بزنید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و قالب را پس از چرب کردن با مایه کیک پر کنید. جو دوسر را به‌عنوان لایه آخر، روی مایه کیک بپاشید و قالب را در طبقه وسط برای ۴۰ دقیقه قرار دهید. کار شما به اتمام رسید. نوش جان.
مجله کیک و شیرینی‌پزی سیرنگ یک مرجع خوب از دستورهای تهیه انواع کیک، کلوچه و دسر است که می‌توانید با دنبال کردن آن علاوه بر افزایش آگاهی خود، با انواع طرز تهیه نیز آشنا شوید. مانند: طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ.

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک رژیمی

  • نسبت مواد را به‌خوبی رعایت کنید تا بافتی سبک و ایده آل انتظار شما را بکشد.
  • تا کامل شدن پخت کیک رژیمی در فر را باز نکنید.
  • شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام و شیر نارگیل برای پخت انواع کیک رژیمی مناسب هستند.
  • در صورت در دسترس نبودن شکر قهوه‌ای می‌توانید از عسل یا شکر سفید نیز استفاده کنید.
  • جو دوسر را قبل از افزودن به کیک رژیمی میوه‌ای با مقداری اسپری آب نمدار کنید تا در درجه حرارت بالا به هنگام پخت نسوزد.
  • اگر دیابتی هستید و خوردن قند مصنوعی برایتان بسیار محدود است کیک خود را با عسل یا انواع شیره تهیه کنید.
  • انتخاب میوه و مارمالاد موجود در طرز تهیه کیک رژیمی ساده و میوه‌ای کاملا سلیقه‌ای است.
  • در دستور تهیه کیک رژیمی میوه‌ای آرد غلات کامل وجود دارد. درصورتی‌که به یکی از مواد اولیه این آرد دسترسی نداشتید می‌توانید آن را از فهرست حذف کنید.

کلام آخر

کیک‌های رژیمی عموماً مقدار کالری و کربوهیدرات کم‌تری نسبت به همتای غیر رژیمی خود دارند. انتخاب مواد اولیه در تهیه این نوع دسرها عمدتاً بر پایه محصولات گیاهی مانند انواع شیر، روغن و شیرین‌کننده گیاهی است. به همین دلیل فیبر و مواد مغذی سالم‌تری را در خود جای‌داده اند.
مصرف کیک‌های رژیمی می‌تواند علاوه بر تناسب اندام موجب سلامت جسم و روح انسان نیز شود. با این دو طرز تهیه کیک رژیمی که در این مقاله از مجله سیرنگ بررسی کردیم، شما قادر هستید که طیف وسیعی از کیک‌های رژیمی را با عطروطعم مختلفی تهیه و نوش جان کنید. شما چه تجربه‌ای از پخت کیک‌های رژیمی دارید؟

سؤالات متداول

بهترین مواد برای تهیه کیک‌های رژیمی کدام است؟ 
بهترین مواد اولیه یا محصولاتی که می‌توان در پخت کیک‌های رژیمی به کاربست، محصولات گیاهی مانند شیرهای گیاهی، روغن گیاهی و شیرین کننده‌های طبیعی هستند.
چه کسانی از خوردن کیک و دسرهای رژیمی سود می‌برند؟ 
بیماران دیابتی، ورزشکاران، افراد با رژیم غذایی خاص، گیاه خوران و کسانی که به دنبال کاهش وزن و تناسب‌اندام هستند بیش از سایرین از مصرف دسرهای رژیمی سود خواهند برد.
آرد غلات کامل را چگونه می‌توان تهیه کرد؟ 
آرد غلات کامل عموماً ترکیبات متفاوتی دارد اما شما می‌توانید این ماده اولیه را از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرده یا بسته به ذائقه‌تان آن را در خانه با ترکیب کردن چند نوع آرد غلات تهیه کنید.