طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ

طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ

غذا و دسرهای شگفت‌انگیزی در سراسر جهان وجود دارند که بدون نیاز به تخم‌مرغ تهیه می‌شوند. دلایل زیادی برای انتخاب دسرهای بدون تخم‌مرغ وجود دارد؛ برای مثال: آلرژی به تخم‌مرغ، عدم تحمل ترکیبات موجود در تخم‌مرغ، تغییر سبک زندگی یا حتی نبود تخم‌مرغ در خانه. علاوه بر این‌ها کیک، شیرینی و دسرهایی که با تخم‌مرغ تهیه می‌شوند هم مدت زمان تهیه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند؛ چراکه برای داشتن نتیجه بهتر نیاز است که تخم‌مرغ‌ها را به‌خوبی هم زد. در هر صورت آشنا بودن با طرز تهیه دسرهای بدون تخم‌مرغ شما قادر هستید که این دسرهای لذیذ را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

در مقاله پیش رو از مجله آشپزی سیرنگ شما 6 طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ همراه با نکات طلایی آن آشنا خواهید شد. برای فراگیری این آموزش‌ها با ما همراه شوید.

طرز تهیه کیک براونی تابه‌ای بدون تخم‌مرغ

شما می‌توانید این کیک براونی شکلاتی را بدون نیاز به تخم‌مرغ و فر در خانه به‌راحتی تهیه کنید. این دسر یک میان وعده سالم و مقوی برای کودکان است.

مواد لازم:
آرد چندمنظوره: ۲ پیمانه

شیر: ۱ پیمانه

بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۳ قاشق چای‌خوری

پودر شکر: ½ پیمانه

سرکه: ¼ پیمانه

کره: ۱۵۰ گرم

عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

شکلات تخته‌ای خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

روغن‌مایع: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک براونی تابه‌ای بدون تخم‌مرغ

ابتدا تمامی مواد خشک را با هم ترکیب کرده و سه مرتبه الک بزنید. در یک ظرف مناسب سرکه و شیر را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی کف‌دار به وجود بیاید. اکنون نوبت به ترکیب کره و شکر است. ابتدا با استفاده از همزن برقی کره را با سرعت متوسط روبه‌بالا، حدود ۳ تا ۴ دقیقه بزنید تا کرم رنگ شود. سپس شکر را اضافه کنید. مخلوط به‌دست‌آمده را با سرعت بالا به مدت ۴ دقیقه هم بزنید تا ترکیبی کرم رنگ و پوک حاصل شود. در طی هم‌زدن هرازگاهی مواد را با لیسک دورگیری کنید.

حالا باید وانیل را به مخلوط شکر و کره اضافه کرد. پس از مخلوط شدن همه مواد نوبت به ‌اضافه کردن مواد خشک و ترکیب شیر و سرکه است. همه مواد را در سه نوبت و به‌تدریج به ترکیب کره و شکر اضافه کنید. مواد را فقط در حد مخلوط شدن هم بزنید. دقت داشته باشید که نهایتاً ۴۵ ثانیه تا ۱ دقیقه به هم زدن ادامه دهید.

برای پخت این کیک براونی می‌توانید هم از فر و هم از تابه استفاده کنید. اگر فر را برای پخت انتخاب می‌کنید دمای آن را با ۱۸۰ و زمان را بر 45 دقیقه تنظیم کنید. در صورتی که انتخاب شما تابه است باید تابه مناسبی را برای پخت انتخاب کنید. شعله گاز را در حد دم کردن پلو تنظیم کرده و در صورت تمایل از شعله پخش کن و دم کنی استفاده کنید.

تا تابه یا فرم گرم شود شما باید برای ذوب کردن شکلات تخته‌ای اقدام کنید. شکلات را خرد یا رنده کنید که راحت‌تر ذوب شود. روغن و شکلات را در ظرفی مناسب ریخته و نهایتاً در ماکرو فر یا روی بخار کتری ذوب کنید. شکلات را خوب هم بزنید تا کمی خنک شود.

قالب یا کف تابه را کمی چرب کرده و تکه‌ای کاغذروغنی کف آن بیندازید. مواد کیک را داخل ظرف موردنظر بریزید. بسته به سلیقه طرحی روی کیک با شکلات ذوب شده ایجاد کرده و کیک براونی بدون تخم‌مرغ را روی حرارت بگذارید تا پخته شود.

به‌هیچ‌عنوان در فر یا درپوش تابه را قبل از ۴۰ دقیقه باز نکنید. با گذشت این زمان به کمک یک خلال‌دندان یا سیخ چوبی آزمایش پخت را انجام دهید. اگر مواد کیک به سیخ نچسبید پخت کیک تکمیل شده است؛ اما اگر محتویات کیک به سیخ چسبیده بود 10 دقیقه دیگر برای کامل‌شدن پخت، در نظر بگیرید. نوش جان.

طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی بدون تخم‌مرغ

کیک‌های وانیلی فنجانی بدون تخم‌مرغ بافتی لطیف، مرطوب و بسیار خوشمزه دارند. این کیک‌ها مناسب مهمانی یا تغذیه بچه‌ها در مدرسه هستند. ازآنجایی‌که به تخم‌مرغ نیازی ندارد، نگهداری از آن آسان‌تر خواهد بود.

مواد لازم:
آرد چندمنظوره: ۲ پیمانه

شیر: ۱ پیمانه

نمک دریا: نوک قاشق چای‌خوری

پودر شکر: ½ پیمانه

سرکه سیب: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۱۰۰ گرم

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کاپ کیک وانیلی بدون تخم‌مرغ

آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و سه مرتبه الک بزنید. شیر و سرکه را با هم مخلوط کنید تا سطح آن را حباب پر کند. 5 دقیقه زمان دهید تا مخلوط شیر و سرکه عمل بیاید. در ظرفی دیگر شکر و کره را به مدت ۵ دقیقه با دور تند هم بزنید تا سبک و کرمی رنگ شوند. مانند طرز تهیه کیک براونی بدون تخم‌مرغ، خمیر کیک‌های فنجانی را تهیه کنید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه برای ۲۰ دقیقه روشن کنید. اجازه دهید تا فر کاملاً گرم شود. به‌این‌ترتیب کیک فنجانی بدون تخم‌مرغ به‌خوبی پف خواهد کرد. توجه داشته باشید که کیک‌ها برای پخته شدن بین ۱۸ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند.

قالب مافین یا قالب کیک‌های فنجانی را کمی چرب کنید و داخل آن‌ها یک کپسول شیرینی‌پزی بیندازید (کاغذ روغنی‌های کوچک). مواد را به‌اندازه‌ای که ۱/۳ از بالای قالب خالی بماند در قالب‌ها بریزید. قالب‌ها را در سینی فر بچینید و در طبقه وسط قرار دهید. با سپری شدن ۱۸ دقیقه آزمایش پخت را همانند طرز تهیه کیک براونی تابه‌ای بدون تخم‌مرغ انجام دهید.

پس از کامل‌شدن پخت کیک و خنک شدن آن‌ها می‌توانی کاپ کیک‌های را با خامه فرم گرفته، سس شکلات، ترافل، شکلات صبحانه یا پودر کاکائو تزیین کنید. شکلات صبحانه سیرنگ به شما کمک می‌کند تا به روش حرفه‌ای‌ها در خانه کیک و دسرهایتان را تزیین کنید.

طرز تهیه پان اسپانیا بدون تخم‌مرغ

یکی از دسرهای بی‌دردسر و فوری که در عین خوشمزه بودن ظاهری به‌شدت زیبا و جذاب دارد، پان اسپانیایی بدون تخم‌مرغ است.

مواد لازم:
آرد قنادی: ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری

بیسکویت پتی بور: ۱ بسته

شیر: ۳ پیمانه

شکر: ½ پیمانه

کره: ۲۰ گرم

عصاره وانیل: ½ قاشق چای‌خوری

پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری

پودر نسکافه: ۱ قاشق غذاخوری

آب داغ: ۲ قاشق غذاخوری

میوه خرد شده: برای تزیین

مراحل تهیه پان اسپانیا بدون تخم‌مرغ

ابتدا باید شیر، شکر، آرد قنادی و نشاسته ذرت را در یک قابلمه مناسب بریزید. همه مواد را خوب هم بزنید تا آرد و نشاسته گلوله، گلوله نشوند. پس از رقیق شدن آرد و نشاسته، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید.

زمانی که غلظت مواد در حد یک فرنی شد، کره و وانیل را اضافه کنید. با بلند شدن عطر وانیل قابلمه را از روی اجاق کنار بگذارید. مواد حاصل شده را به 3 قسمت ساده، کاکائویی و نسکافه‌ای تقسیم کنید. یعنی بخشی از مواد را با پودر کاکائو، بخش دیگر را با پودر نسکافه و قسمت سوم را به همان صورت یعنی طعم وانیلی نگهدارید.

ظرف‌های تک‌نفره‌ای را برای سرو پان اسپانیایی بدون تخم‌مرغ انتخاب کنید. یک لایه بیسکویت پتی بور بگذارید و روی آن را با مقداری از مواد میانی پر کنید. به ترتیب یک لایه بیسکویت و یک لایه مواد میانی ادامه دهید تا ظرفیت ظرف تکمیل شود. در آخر مقداری میوه خرد شده روی آن بریزد. شما می‌توانید از انواع توت، تمشک، هلو یا هر میوه در دسترس دیگری که به ذائقه شما خوش می‌آید استفاده کنید. نوش جان. 

یکی دیگر از دسرهای خوشمزه، دسر زعفرانی با ژله است که در مقاله طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله به آن روش تهیه آن را آوردیم.

طرز تهیه دسر پان اسپانیا

طرز تهیه دونات شکلاتی بدون تخم‌مرغ

شما به کمک این طرز تهیه می‌توانید بدون نیاز به تخم‌مرغ نوعی دونات شکلاتی خوش بافت و خوش‌طعم تهیه کنید.

مواد لازم:
آرد چندمنظوره: 1.5 پیمانه

شیر: 1/2 پیمانه

پودر شکر: ۱/۳ پیمانه

سرکه سفید: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: نوک قاشق چای‌خوری

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری

شکلات خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۱۰۰ گرم

روغن سرخ‌کردنی: به مقدار لازم

ترافل رنگی: برای تزیین

مراحل تهیه دونات شکلاتی بدون تخم‌مرغ

طبق این دستور شما متفاوت‌تر از طرز تهیه دونات معمولی، این شیرینی خوشمزه را خواهید پخت. آرد، شکر، کاکائو، بیکینگ‌پودر و نمک را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید و سه مرتبه الک بزنید. در یک کاسه جداگانه، شیر و سرکه را با هم مخلوط کرده و ۵ دقیقه زمان دهید تا عمل بیاید. کره و وانیل را با هم ترکیب کرده و خوب هم بزنید.

مخلوط کره و وانیل را به ترکیب شیر و سرکه اضافه کنید. مواد خشک را در سه مرحله درون کاسه بزرگی بریزید و هم‌زمان مواد تر را به آن اضافه کنید تا یکدست و بدون گلوله شوند.

در آخر باید خمیر منسجمی داشته باشید. مواد را با دست چرب برای ۱۰ دقیقه خوب ورز داده تا به دست نچسبد. خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت دهید. در آخر با کاتر به اشکال مختلف در بیاورید و در روغن داغ و فراوان سرخ کنید. پس از سرخ شدن دونات‌ها، آن‌ها را روی توری فلزی بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شده و از حرارت بیفتد.

شکلات خرد شده را با یک قاشق روغن‌مایع روی حرارت کتری مانند طرز تهیه کیک براونی بدون تخم‌مرغ ذوب کنید تا مناسب تزیین شود. دونات‌ها را در سس شکلات بزنید و روی آن‌ها را با آجیل یا ترافل‌های رنگی تزیین کنید. نوش جان.

شما می‌توانید 1/2 پیمانه از آرد را حذف کنید تا خمیر دونات شما حالت چسبنده داشته باشد. به‌این‌ترتیب خمیر را باید در قیف بریزید و مستقیم در روغن به دونات‌ها فرم دهید تا سرخ شوند. برای تهیه دونات ساده می‌توانید به مقاله طرز تهیه دونات مراجعه کنید.

طرز تهیه مافین تمشک بدون تخم‌مرغ

شما می‌توانید با تهیه خمیر کیک براونی که در طرز تهیه کیک براونی تابه‌ای بدون تخم‌مرغ بررسی کردیم، انواع کیک‌های مغزدار و میوه‌ای بدون تخم‌مرغ را طبخ کنید. اگر در فهرست مواد اولیه‌تان از شیر گیاهی هم استفاده کنید، این دسرهای بدون تخم‌مرغ مناسب گیاه‌خواران عزیز هم خواهد بود. برای داشتن مافین تمشک بدون تخم‌مرغ ابتدا خمیر کیک را باتوجه‌ به دستور تهیه گفته شده، آماده کنید. یک پیمانه تمشک، بلوبری یا شاه‌توت نیمه منجمد می‌تواند برای شما چندین مافین بدون تخم‌مرغ حاضر کند.

در مرحله آخر، یعنی در بخشی که مواد کیک را آماده قالب زدن می‌کنیم، باید تمشک‌های نیمه منجمد را به مایه کیک اضافه کنید. ترکیبات را هم بزنید تا تمشک در سراسر مایه کیک پخش شود. سپس مواد را در قالب بریزید و برای ۴۵دقیقه در فر ۱۸۰درجه قرار دهید تا بپزد. توجه داشته باشید اگر از قالب مافین برای پخت آن استفاده می‌کنید، مدت زمان پخت این شیرینی‌ها در فر به نصف خواهد رسید؛ یعنی 20دقیقه زمان برای پخت کامل کافی خواهد بود.

طرز تهیه مافین تمشک بدون تخم‌مرغ

طرز تهیه چیز کیک شکلاتی بدون تخم‌مرغ

اگر از بوی زهم تخم‌مرغ در چیزکیک‌های معمولی آزرده می‌شوید، وقت آن رسیده تا با چند محصول از مجموعه سیرنگ چیزکیک شکلاتی بدون تخم‌مرغ تهیه کنید.

مواد لازم:
بیسکویت پتی بور: ۲ بسته

بیسکویت الگو: ۱ بسته

شکلات صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری

خامه قنادی: ۱۵۰ گرم

کره: ۲۰۰ گرم

پنیر خامه‌ای: ۱۰۰ گرم

عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه چیز کیک شکلاتی بدون تخم‌مرغ

بیسکویت‌های پتی بور را به کمک غذاساز یا گوشت‌کوب کاملاً ریز خرد کنید. کره نرم شده را به بیسکویت‌های خرد شده اضافه کنید و کمی ورز دهید تا کره در تمامی قسمت‌های بیسکویت پخش شود. قالب تارت یا تابه‌ای را برای ادامه کار انتخاب کنید.

مخلوط به‌دست‌آمده را در سراسر تابه پخش کنید با یک لیوان یا گوشت‌کوب، مواد را فشرده و منسجم کنید. قالب را برای ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. اکنون باید برای آماده کردن مواد میانی آستین‌ها را بالا زد. عصاره وانیل، خامه قنادی و پنیر خامه‌ای را در کاسه همزن بریزید و برای ۵ دقیقه با دور تند همزن، بزنید. زمانی که تیغه همزن را از مخلوط خارج می‌کنید باید یک قله تیز روی آن ایجاد شده باشد.

اگر به چنین بافتی نرسیدید برای ۲ تا ۳ دقیقه دیگر مواد را مخلوط کنید. در آخر شکلات صبحانه را به محتویات کاسه اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم بزنید. پایه چیز کیک را از یخچال خارج کنید و مواد میانی را روی آن بریزید.

بیسکویت‌های الگو را روی چیز کیک بچینید و مجدداً چیز کیک را برای ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملاً منسجم شود. نوش جان.

کلام آخر

چه بسیارند کسانی که به دنبال تهیه دسرهای بدون تخم‌مرغ هستند. این افراد می‌تواند به علت حساسیت به تخم‌مرغ یا گیاه‌خوار بودنشان از طرز تهیه‌هایی استفاده کنند که تخم‌مرغ در آن جایی ندارد. ما در این مقاله از مجله سیرنگ شما را با ۶ طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ با تمامی نکات تکمیلی آن آشنا کردیم. شما آموختید که انواع کیک، مافین، دونات و دسرهای فوری را بدون نیاز به تخم‌مرغ در خانه تهیه کنید. امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان جالب بوده باشد. در صورت تمایل لطفاً این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

برای داشتن یک دستور تهیه کاملاً گیاهی در تهیه انواع کیک و شیرینی بدون تخم‌مرغ چه باید کرد؟
اگر در طرز تهیه دسر یا شیرینی شما شیر وجود دارد، نوع گیاهی آن را جایگزین شیرهای جانوری کنید.
چرا شکر به‌کاررفته در دسرهای بدون تخم‌مرغ باید دانه‌ریز یا پودر شده باشد؟
به علت نبود تخم‌مرغ در این طرز تهیه‌ها، برای رسیدن به بافتی ایده‌آل بهتر است که شکر دانه‌ریز یا پودر شده باشد.
چه ماده دیگری را می‌توان جایگزین تمشک در طرز تهیه مافین تمشک بدون تخم‌مرغ کرد؟
انواع توت مانند شاه‌توت، توت‌فرنگی، بلوبری یا سایر میوه‌های مشابه را می‌توان به‌صورت نیمه منجمد در پخت مافین تمشک به کار گرفت.