طرز تهیه کیک یخچالی

طرز تهیه کیک یخچالی

خیلی از ما این‌طور فکر می‌کنیم که کیک را همیشه باید پخت؛ حال در فر باشد، در تستر باشد یا در قابلمه، فرقی ندارد. اما خب چه کسی گفته که کیک را حتماً باید پخت؟ احتمالاً خیلی شگفت‌زده خواهید شد از این که بدانید بعضی از انواع کیک اصلاً نیازی به پخت ندارند و می‌توان بدون پخت آن‌ها را آماده کرد؛ کیک یخچالی دقیقاً یکی از همین کیک‌ها است.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک یخچالی را در کنار هم یاد خواهیم گرفت. این کیک از ساده‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید؛ همچنین مزه و بافت آن‌قدر متفاوت است که بدون شک تابه‌حال همانندش را نه چشیده‌اید و نه دیده‌اید! برای یادگیری روش آماده‌کردن این کیک منحصربه‌فرد، با ما همراه باشید.

روش تهیه کیک یخچالی

از خوبی‌های کیک یخچالی که آن را بسیار محبوب کرده است، آن است که برای تهیه آن به مواد اولیه چندانی نیاز نداریم. مواد لازم در طرز تهیه کیک یخچالی را می‌توان در هر خانه‌ای پیدا کرد و در بدترین حالت هم می‌توان آن‌ها را از نزدیک‌ترین فروشگاه با کمترین قیمت تهیه کرد. این ویژگی بزرگ‌ترین امتیاز کیک یخچالی نسبت به سایر کیک‌ها است.
اگر عاشق دسرهای ساده و یخچالی هستید و نمی‌خواهید برای درست‌کردن یک دسر ساده هزینه زیادی را متقبل شوید، تیرامیسو نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. طرز تهیه دسر تیرامیسو را می‌توانید در وب‌سایت سیرنگ مطالعه کنید.
برای تهیه کیک یخچالی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:
بیسکویت (پتی بور یا ساقه طلایی): 300 گرم
کره ذوب شده: 250 گرم
عسل: 1/2 پیمانه
پودر کاکائو: 1/2 پیمانه
خامه پرچرب: 1 پیمانه
شکلات تخته‌ای: 150 گرم
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک یخچالی برای شما ذکر کردیم، برای تهیه 12 اسلایس کیک کافی خواهد بود. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید و کیک بیشتری تهیه کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید که این میزان برای شما زیاد است، می‌توانید با کاهش مواد اولیه به نسبت مساوی، کیک کمتری درست کنید.

طرز تهیه کیک یخچالی

مراحل تهیه کیک یخچالی 

چنان که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، طرز تهیه کیک یخچالی بسیار ساده است. اگر مهارت آشپزی شما در حد جوش‌آوردن آب هم باشد، باز می‌توانید با دستوری که در ادامه در اختیار شما قرار می‌‌دهیم این کیک را درست کنید. برای آماده‌سازی مواد اولیه این کیک تنها به 20 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت و بعد از آن هم کافی است که کیک را به مدت 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آماده شود.
علاوه بر کیک یخچالی، عصرانه‌های دیگری هم هستند که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی و بدون دردسر تهیه کرد؛ دونات یکی از همین موارد است. طرز تهیه دونات را می‌توانید در وب‌سایت سیرنگ مطالعه کنید.
برای تهیه کیک یخچالی لازم است که مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز، قالب کیک خود را آماده کنید؛ آن را روغن‌مالی کنید و در یخچال قرار دهید. حال باید بیسکویت‌ها را خرد کنید. برای این کار می‌توانید بدون آنکه بیسکویت را از بسته‌بندی خارج کنید، با گوشت‌کوب بر رویش بکوبید تا خرد شود. بعد آن را داخل یک ظرف مناسب خالی کرده و مجدداً بکوبید تا قطعات آن یک اندازه شود. حواستان باشد که بیسکویت بیش از اندازه پودر نشود.
اکنون کاسه‌ای بزرگ و مناسب انتخاب کنید. کره را که از قبل ذوب کرده‌اید داخل آن بریزید. عسل، پودر کاکائو، نمک و حدود 1/4 از خامه را داخل آن بریزید. اگر در خانه مایکروفر دارید، کاسه را به مدت 30 ثانیه داخل آن قرار دهید تا همه مواد با یکدیگر هم‌دما شوند. در غیر این صورت می‌توانید مدتی آن‌ها را روی بخار کتری قرار دهید. در نهایت همه مواد را با همزن دستی خوب به هم بزنید تا یکدست شوند.
در این مرحله باید بیسکویت‌های خرد شده را داخل ظرف مواد خیس بریزید. خوب همه مواد را به هم بزنید تا بیسکویت‌ها کاملاً به ترکیب کاکائوی آغشته شوند. مواد را داخل قالب کیک خود بریزید و به کمک قاشق یا کفگیر، حسابی فشرده کنید. اکنون کیک را داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.
حال زمان آماده‌سازی سس شکلات برای روی کیک است. برای حاضرکردن سس شکلات، باید شکلات تخته‌ای را از قبل حسابی خرد کرده باشید. بعد از آن، باقی‌مانده خامه را داخل یک قابلمه کوچک بریزید، شکلات خرد شده را به آن اضافه کنید و قابلمه روی حرارت شعله متوسط قرار دهید.
اجازه دهید که خامه شروع به حباب زدن کند؛ به‌محض اینکه حباب‌ها را مشاهده کردید، قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید که قابلمه به مدت 3 دقیقه روی گاز بماند. در این مدت مواد داخل آن را خوب هم بزنید تا شکلات کاملا در خامه حل شود. برای این کار می‌توانید از روش بنماری (بخار کتری) نیز استفاده کنید.
اکنون کیک را از یخچال خارج کنید و سس شکلات را رویش بریزید. کیک را مجدداً به یخچال برگردانید و اجازه دهید که به مدت 3 ساعت در یخچال باقی بماند. اگر به‌اندازه کافی زمان دارید، می‌توانید بگذارید کیک 1 شب در یخچال بماند تا حسابی جا بیفتد. اگر قرار است کیک را سریع سرو کنید، می‌توانید آن را در فریزر نیز قرار دهید. بعد از این مدت کیک یخچالی شما آماده سرو است؛ نوش جان!

طرز تهیه کیک یخچالی

نکات مهم برای تهیه کیک یخچالی

تلاش ما بر آن بود تا در این دستور تهیه، تمام نکات لازم برای درست ‌کردن کیک یخچالی خوشمزه و درجه یک را به شما آموزش دهیم. حقیقت آن است که برای بهبود طرز تهیه هر نوع خوراکی، هزار و یک راه مختلف وجود دارد؛ برای خوشمزه‌تر کردن کیک یخچالی نیز می‌توانید از نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم استفاده کنید:

  • برای اینکه کیک به کف قالب نچسبد، بهتر است که قالب را روغن‌مالی کنید؛ اما روش بهتر آن است که داخل قالب را سلفون بکشید.
  • می‌توانید در کیک خود از انواع مغزها، مانند مغز گردو، مغز بادام یا فندق نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید کیک یخچالی را به‌صورت لایه‌ای درست کرده و میان آن از میوه‌های مختلف مانند موز استفاده کنید. 
  • برای اینکه بتوانید کیک پربارتری داشته باشید، می‌توانید از اسمارتیز یا سایر محصولات مشابه نیز در کیک خود استفاده کنید.
  • برای درست‌کردن سس شکلات، می‌توانید از هر نوع شکلاتی که دوست داشتید استفاده کنید؛ شکلات سفید و شکلات تلخ بهترین انتخاب‌ها هستند.
  • هرچقدر کیک شما بیشتر در یخچال بماند، بافت بهتری خواهد داشت و مزه آن نیز بهتر خواهد شد.
  • به‌جای استفاده از خامه پرچرب معمولی، می‌توانید از خامه قنادی استفاده کنید؛ خامه قنادی در تمام قنادی‌ها و فروشگاه‌های لوازم قنادی موجود است.
  • شما می‌توانید این کیک را به مدت 5 روز در یخچال نگهداری کنید. با فریز کردن کیک نیز می‌توانید حداکثر تا 2 ماه آن را مصرف کنید.
  • اگر می‌خواهید کیک ارزان‌تری داشته باشید، می‌توانید سس شکلات را از دستور تهیه حذف کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک یخچالی را با هم مرور کردیم. این کیک بسیار ساده است و طرز تهیه آن هیچ دشواری خاصی را به همراه ندارد. این کیک هم بسیار ارزان است و هم اینکه بسیار سریع آماده می‌شود؛ تمام این موارد در کنار هم، آن را به یک کیک منحصر‌به‌فرد و متفاوت تبدیل کرده‌اند.
امیدواریم این مطلب شما را به‌اندازه کافی برای تهیه کیک یخچالی وسوسه کرده باشد؛ اگر هم نه، شما همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ مانند کیک سه لایه با روکش شکلات استفاده کنید!

سؤالات متداول

بهترین زمان برای سرو کیک یخچالی چه موقعی است؟
بهترین زمان برای صرف کیک یخچالی بعد از شام و به‌عنوان دسر است؛ اما شما می‌توانید این کیک را در هر ساعتی نوش جان کنید.
کیک یخچالی را با چه چیزهایی می‌توان تزیین کرد؟
با خرده‌های بیسکویت یا شکلات، با انواع میوه‌ها، با پودر نارگیل و به‌ معنای واقعی کلمه با هر چیزی دیگری می‌توان این کیک خوشمزه را تزیین کرد.
کدام محصول سیرنگ را می‌توان جایگزین کیک یخچالی کرد؟
کیک دو لایه کاکائویی با مغزی کرم کاکائو یکی از محبوب‌ترین محصولات سیرنگ است که می‌توان آن را با این کیک یخچالی جایگزین کرد.