طرز تهیه‌ دسر تیرامیسو

طرز تهیه‌ دسر تیرامیسو

«تیرامیسو میل دارید قربان؟» فرض کنید در یک رستوران ایتالیایی، قبل یا بعد از سِرو غذا، این سوال با لحنی کرشمه‌ای از شما پرسیده شود؛ چه حس پرطمطراقی خواهید داشت؟ حالا اگر کمی حوصله داشته باشید، در این مطلب طرز تهیه‌ی دسر تیرامیسو را یادتان می‌دهیم. آن‌وقت می‌توانید بعد از جمع کردن بساط قرمه‌سبزی برای همسر، خانواده یا دوستان‌تان، یک دفعه به ایتالیا سفر کنید و برایشان تیرامیسو سِرو کنید!
نگران نباشید؛ چون تیرامیسو جزو آن خوراکی‌هایی است که برخلاف ظاهر غلط‎انداز و اسم سخت‌شان، خیلی هم راحت تهیه می‌شوند. البته این صرفا یک پیشنهاد است و اگر به این دسر علاقه ندارید، می‌توانید رسپی خوراکی‌های دیگری که برایتان آماده کرده‌ایم، مثل طرز تهیه‌ چیزکیک یا طرز تهیه‌ دسر زعفرانی با ژله را مطالعه کنید، اما اگر واقعا به تهیه‌ تیرامیسو علاقه‌مند هستید، تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ پیدایش تیرامیسو

تیرامیسو «tiramisù» به معنی «من رو بکش بالا!» یکی از کیک‌ها و دسرهای محبوب کشور ایتالیا است. طبق گواهی گزارش‌هایی از روزنامه‌ی واشنگتن‌پست آمریکا، قدمت تیرامیسو به دهه‌ی 1960 میلادی بازمی‌گردد. کارمینانتونیو یاناکونه، سرآشپزی است که در منطقه‌ی ونتو و شهر ترویزو که شهری نزدیک ونیز است، تیرامیسو را ابداع کرده است.
برای تهیه‌ی تیرامیسوی اصلی، بیسکوئیت ساوویاردی را به قهوه‌ی اسپرسو آغشته می‌کنند تا خوب خیس شود. سپس مخلوط همزده و یک‌دستی از پنیر ماسکارپونه، شکر و زرده‌ی تخم مرغ درست می‌کنند. حالا در ظرف کوچک و دوربسته‌ای، لایه‌لایه از دو مایه‌ی اصلی روی همدیگر می‌چینند. کاکائو و لیکور (نوعی نوشیدنی الکلی) دو طعم‌دهنده‌ای است که به این دسر جذاب اضافه می‌شود. نهایتا هم دسر را حدود یک ساعت در یخچال قرار می‌دهند تا خوب خودش را بگیرد.
البته ما در رسپی حاضر، علاوه بر اینکه به خاطر مسائل شرعی، نوشیدنی الکلی را حذف کردیم، سعی داشتیم تا مواد لازم را نیز کمی تغییر دهیم و از مواد دردسترس‌تر که فرآیند خرید و پخت را ساده‌تر می‌کنند استفاده کنیم. پس به نوعی می‌شود گفت که تیرامیسوی مورد مطالعه‌ی ما، مثل سالاد سزارهایی که در رستوران‌های ایران می‌بینید، ایرانیزه شده است.
برای مثال به جای پنیر ماسکارپونه از پنیر خامه‌ای و به جای بیسکوئیت ساوویاردی از بیسکوئیت پتی بور استفاده می‌کنیم. البته نگران خراب شدن رسپی نباشید؛ چون این کار اصولی انجام شده است و امری معمول به حساب می‌آید. برای مثال، رسپی‌های دیگری همچون طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور را هم می‌توانید بعدا مطالعه کنید. اما فعلا با هم طرز تهیه تیرامیسو ساده را مرور می‌کنیم.
مواد لازم دسر تیرامیسو برای چهار نفر:
قهوه‌ی اسپرسو: 1 فنجان
بیسکویت پتی بور: 1 بسته
پنیر خامه‌ای: 150 گرم
تخم مرغ: سه عدد
خامه: 200 گرم
شکر: 100 گرم
پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری

ترامیسو

طرز تهیه تیرامیسو با پتی بور

زمان آماده‌سازی: نیم الی یک ساعت
زمان استراحت در یخچال: شش ساعت

مرحله‌ اول

تخم مرغ‌ها را یکی‌یکی شکسته و زرده‌ها را از سفیده‌ها جدا می‌کنیم. سپس زرده‌ها را با همزن برقی آن‌قدر می‌زنیم تا کف کنند و افزایش حجم دهند و همچنین به رنگ کرم دربیایند.

مرحله‌ دوم

حالا شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه می‌کنیم و دوباره آن‌قدر هم می‌زنیم تا یک‌دست شوند. سپس پنیر خامه‌ای را به مواد اضافه می‌کنیم و دوباره با همزن می‌زنیم.

مرحله‌ سوم

در یک ظرف دیگر، خامه را با همزن آن‌قدری می‌زنیم که اگر قرار باشد ظرف را برعکس کنیم، خامه بیرون نریزد! حالا خامه‌ی فرم گرفته را به مواد قبلی اضافه می‌کنیم و به جای همزن، از لیسک یا یک قاشق بزرگ استفاده می‌کنیم. سعی می‌کنیم تا با آرامش، مواد مخلوط شوند.

مرحله‌ چهارم

سفیده‌های تخم مرغی که جدا کرده بودیم را هم در ظرفی جداگانه، مانند خامه آن‌قدر می‌زنیم تا فرم بگیرند. سپس به مواد اضافه می‌کنیم و دوباره با آرامش و هم زدن دستی مخلوط می‌کنیم.

مرحله‌ پنجم

یک الی دو شات (تقریبا یک فنجان) قهوه‌ی اسپرسو آماده می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا کمی خنک شود. می‌توانید این مرحله را قبل از مرحله‌ی قبلی انجام دهید تا از نظر زمانی جلو باشید. قهوه را از فنجان، داخل ظرفی پهن می‌ریزیم و بیسکویت‌ها را چندتا چندتا در ظرف فرو می‌بریم. سعی می‌کنیم دو طرف بیسکویت‌ها به قهوه آغشته شوند، اما خمیر نشوند. ما فقط رطوبت قهوه و القای طعمش را نیاز داریم.

مرحله‌ ششم

حالا یک ظرف پیرکس برمی‌داریم. (می‌تواند از جنس دیگری هم باشد) و یک لایه از بیسکویت کف آن می‌چینیم. سپس از مواد خامه‌ای که آماده کرده بودیم روی بیسکویت‌ها می‌ریزیم و به خوبی پهن می‌کنیم. این‌جا از پودر کاکائو روی مواد الک می‌کنیم تا خوش‌عطر و خوش‌طعم‌تر شوند. وقتی لایه‌ی اول تمام شد، دوباره به ترتیب از بیسکویت آغشته به قهوه، مواد خامه‌ای و پودر کاکائو استفاده می‌کنیم. این فرآیند را تا سه یا چهار بار می‌توانیم تکرار کنیم؛ اما برجِ تیرامیسو نسازید و سعی کنید اگر مقدار زیادی درست می‌کنید، از ظرف پهن‌تر استفاده کنید که ارتفاع تیرامیسو و تعداد لایه‌ها خیلی زیاد نشود.

مرحله‌ آخر

روی تیرامیسو را با یک سلفون بپوشانید و یا یک کیسه‌ی فریزر رویش بکشید. حالا دسر را به مدت حداقل 6 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا انسجام پیدا کند. البته غیر از انسجام، برای تلفیق طعم‌ها و جا افتادن مزه نیز نیاز است که دسر زمان خوبی را استراحت کند. بعد از طی زمان، دسر را بیرون آورده و به صورت قطعات 10 در 10 سانتی‌متری سرو کنید؛ نوش جان!

ترامیسو

ارزش غذایی تیرامیسو

با وجود خوشمزه بودن، اگر درمورد ارزش غذایی تیرامیسو بدانید، احتمالا آن را به یک مورد همیشگی تبدیل نخواهید کرد. مهم‌ترین دلیل، احتمالا میزان کالری تیرامیسو خواهد بود.
به ارزش غذایی تیرامیسو در هر 100 گرم (حدود یک وعده) توجه کنید:
انرژی: 236 کیلوکالری
قند: 13.46 گرم
چربی: 12.6 گرم
نمک: 0.36 گرم
اسید چرب ترانس: 0.39 گرم

نکات مهم در تهیه‌ دسر تیرامیسو

  • اگر زمان کافی دارید، به جای شش ساعت ذکر شده، سعی کنید زمانی بیشتر (البته حداکثر یک شبانه‌روز) به تیرامیسو زمان بدهید. این استراحت بیشتر باعث خوشمزه‌تر شدن دسر می‌شود. البته مصرف تیرامیسو را خیلی هم به تاخیر نیندازید؛ زیرا با وجود پنیر و تخم مرغ، این دسر زود منقضی و خراب خواهد شد.
  • خاطرجمع باشید که پنیر مصرفی‌تان برای تیرامیسو، بی‌نمک باشد. اگر که پنیرتان نمکی است، آن را در آب سرد بگذارید تا نمکش را از دست بدهد. درمورد بیسکویت هم مطمئن باشید که بیسکویت شیرین استفاده می‌کنید.
  • اگر تیرامیسو را برای مهمانی آماده می‌کنید و نیاز به تزیین بیشتر دارید، ژله یک گزینه‌ی خوب به شمار می‌آید. البته یا بایستی ژله را جدا درست کنید و قطعاتش را روی تیرامیسو بگذارید، یا بایستی ابتدا تیرامیسو را درست کرده و سپس ژله را رویش بریزید تا ببندد. گزینه‌ی اول بیشتر پیشنهاد می‌شود.
  • در استفاده از بیسکویت، می‌توانید خلاقانه رفتار کنید. برای مثال نیمی از بیسکویت‌ها را ساده و نیمی را کاکائویی انتخاب کنید. ضمنا به جای پتی بور، می‌توانید از بیسکویت لیدی فینگر نیز استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه در تهیه‌ی تیرامیسو از هیچ نمکی استفاده نمی‌شود، حواس‌تان در استفاده از شکر (یا پودر قند) جمع کنید. زیرا تعادل طعمی برقرار نمی‌شود و اگر میزان شکر را بی‌دلیل افزایش دهید، مزه‌ی شیرینی اشباع شده و نه‌تنها طعم‌های دیگر (مثل خامه و کاکائو) را سرکوب می‌کند، بلکه دل‌تان را هم خواهد زد و به راحتی نتیجه‌ی کار را تباه می‌سازد.

کلام آخر

امیدواریم که به سادگی هرچه تمام‌تر، توانسته باشیم تا رسپی تیرامیسو را برایتان جا بیندازیم. این دسر می‌تواند از کودکان تا سالمندان را مجذوب خود کند. یک تغییر ذائقه‌ی خوب برای سالمندان و یک جایزه‌ی شگفت‌انگیز برای کودکان است. پس گهگاهی به گنجاندن آن در رژیم غذایی و سفره‌ی شام‌تان فکر کنید. نوش جان!

سوالات متداول:

آیا اگر سفیده‌ی تخم مرغ و زرده‌ی تخم مرغ را از هم جدا نکنم، مشکلی پیش می‌آید؟
به طور کلی اکثر قنادها در قریب به اکثریت رسپی‌های کیک و شیرینی تاکید دارند که زرده‌ی تخم مرغ از سفیده‌ی آن جدا شود. این مساله بی‌دلیل نیست و باعث می‌شود شما به پُف بهتر و حتی طعم بهتری دست یابید. ضمنا جدا نکردن زرده از سفیده باعث می‌شود تا اندکی از بوی زُهم تخم مرغ باقی بماند!
من دستگاه اسپرسوساز ندارم، باید چه‌کار کنم؟
اولا می‌توانید با یک موکاپات دستی، در حد یک فنجان قهوه درست کنید که اتفاقا عطر و طعم بهتری از اسپرسوی دستگاهی به شما می‌دهد. اما اگر موکاپات هم ندارید، اسپرسو را با یک فنجان قهوه‌ی پودری (کافی میکس) حل شده در آب جوش جایگزین کنید. فقط سعی کنید که قهوه‌ی آماده را غلیظ‌تر از معمول درست کنید.
آیا می‌توانم تیرامیسو را در ظروف کوچک درست کنم؟
بله؛ اگر دوست داشته باشید، به جای یک ظرف پیرکس بزرگ، می‌توانید از ظروف کوچک‌تر و یا حتی لیوان‌های شیشه‌ای استفاده کنید. در این صورت، هر وعده تیرامیسو را جدا جدا درست کرده‌اید و برای هر نفر سِرو خواهید کرد. این روش (استفاده از لیوان شیشه‌ای) روشی معمول محسوب می‌شود که حتی در کیک‌های گرم مانند کاپ‌کیک‌ها نیز کاربرد دارد.