طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات
 دونات یکی از خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌ها است که به شکل‌های مختلفی آماده و سرو می‌شود؛ اما شکل قدیمی و سنتی آن را که بیشترمان به به‌خاطر داریم گرد است که رویش هم شکر پاشیده شده و طعم بی‌نظیری دارد.
دونات کالری بالایی دارد و اگر در رژیم هستید، بهتر است در روزهایی که برنامه غذایی‌تان آزاد است، دونات را با شیر، چای یا قهوه سرو کنید و روز بعدش حسابی تمرین کنید تا کالری‌اش بسوزد. خوشبختانه این کیک خوشمزه نیازی به فر ندارد و در روغن سرخ می‌شود، پس اگر آماده هستید، برای طرز تهیه دونات به روش ساده، خوشمزه و خانگی آماده شوید و برای آشنایی با دیگر دسرهای خوشمزه‌ نگاهی به مقاله طرز تهیه ویفر شکلاتی داشته باشید.

آشنایی با انواع دونات

دونات انواع مختلفی دارد و معروف‌ترینش گرد است که وسطش سوراخ دارد و معمولاً هم رویش شکر پاشیده می‌شود. مدل بعدی آغشته به شکلات آب شده است که با سلیقه خودتان روی شکلاتش می‌توانید پودر نارگیل، اسمارتیز، پودر پسته، دانه کنجد یا شکلات چیپسی بپاشید. مدل سوم هم کرم‌دار و در اصل نوعی پیراشکی است که آن هم با شکر و آغشته به شکلات سرو می‌شود.
طرز تهیه دونات با هر مدلی که سرو شود، یکی است؛ فقط به سلیقه خودتان و موادی که می‌خواهید رویش بپاشید، بستگی دارد، پس بیایید مواد اولیه طرز تهیه دونات را روی کابینت چیده و کار را شروع کنیم. برای تکمیل میز پذیرایی‌تان هم می‌توانید از مقاله کلوچه چگونه درست می‌شود کمک بگیرید.

طرز تهیه دونات

روش پخت دونات

گفتیم که دونات اصلاً رژیمی نیست و کالری زیادی دارد، پس بدون جایگزین با مواد اولیه رژیمی، مواد زیر را برای 10 الی 15 دونات آماده کنید. در ضمن یادتان باشد که برای طرز تهیه دونات نیاز به قالب گرد دارید و اگر قالب ندارید می‌توانید از لیوان چای‌خوری و یک استکان کوچک و کمرباریک استفاده کنید.
برای شروع مواد اولیه زیر را تهیه کنید:
آرد سفید و مخصوص شیرینی‌پزی: 500 گرم
شیر پاستوریزه پرچرب: 225 ممیلی‌لیتر
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
خمیرمایه فوری: یک قاشق غذاخوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ: 1 عدد
کره: 50 گرم
روغن‌مایع: به میزان لازم برای سرخ کردن دونات‌ها
بکینگ پودر: نوک قاشق چای‌خوری
شکلات تخته‌ای: به میزان لازم برای تزیین دونات
اسمارتیز و شکلات چیپسی: به میزان لازم برای تزیین دونات
پودر پسته و پودر نارگیل: به میزان لازم برای تزیین دونات
پیشنهاد می‌کنم حالا که وسایل پخت‌وپز را آماده کردید، با یک دسر خوشمزه دیگر یعنی انواع کیک برای صبحانه هم آشنا شوید.

مراحل پخت دونات

حالا نوبت پخت دونات است که ابتدا با گرم کردن شیر شروع می‌کنیم. یادتان باشد پیش از شروع تخم‌مرغ و کره را از یخچال بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسد.
شیر را روی شعله کم گاز گذاشته و کمی گرم کنید، یادتان باشد که اصلاً نباید به دمای جوش برسد و در حدی گرم شود که حتی دست را نسوزاند. وقتی به این دما رسید، شعله را خاموش کرده و بلافاصله شیر را در همان دمایی که هست در ظرف دیگری ریخته، خمیرمایه فوری را اضافه کرده و به قدری با قاشق هم بزنید که یکدست شود. حالا شکر را با نمک و وانیل اضافه کرده و به ترکیب کردن ادامه دهید. اگر کالری دونات خیلی برایتان مهم بود، می‌توانید شکر قهوه‌ای را با شکر سفید جایگزین کنید. حالا نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ است که همچنان با قاشق باید به ترکیب مواد ادامه دهید تا باهم یکدست شود.
در این فاصله آرد را یک دور الک کرده و سپس به ترکیب اضافه کرده و به قدری هم زنید که خمیر نرم و منعطفی داشته باشید. باید آن‌قدری به هم زدن ادامه دهید که مواد کاملاً ترکیب  و منسجم شده و دیگر به دست نچسبد. اگر خمیر آماده بود، کره و بکینگ پودر را اضافه کرده و به ورز دادن خمیر تا ده دقیقه ادامه دهید. در این مرحله مثل هر خمیر دیگری روی ظرف سلفون و سپس پارچه تمیز  انداخته و اجازه دهید تا در جایی خنک و تاریک تا یک ساعت استراحت کند.
بعد از استراحت خمیر مقدار بسیار کمی آب به خمیر اضافه کرده و اگر به دست نچسبید کار را شروع کنید و اگر هنوز به دست می‌چسبید، بگذارید تا کمی دیگر استراحت کند. خمیر آماده برای طرز تهیه دونات باید مقدارش دوبرابر شده و حجم داشته باشد.
اگر خمیر پف کرده و آماده است، فضا را آماده کرده و حسابی روی سینی یا ظرفی که قرار است دونات را آماده کنید، آرد بپاشید. خمیر را با وردنه صاف کرده و با قالب گرد برش بزنید. اگر هم قالب ندارید، از یک لیوان چای‌خوری برای قالب زدن استفاده کنید. اگر می‌خواهید مدل دونات‌های سوراخ‌دار باشد، از کوچک‌ترین سایز قالب یا استکان باریک استفاده کرده و وسط خمیر را هم قالب بزنید. در ضمن نیازی نیست که خمیر را با وردنه صاف و باریک کنید؛ زیرا دونات خراب می‌شود؛ بلکه با وردنه فقط کمی خمیر را باز کنید تا ضخامت هر کدام یک سانتی‌متر باشد.
برخی از آشپزهای فرانسوی پیشنهاد می‌دهند که در این مرحله از طرز تهیه دونات و پیش از سرخ کردن تا 15 دقیقه به خمیر مجدد استراحت دهید. در مرحله بعدی تابه بزرگی را روی شعله متوسط گاز گذاشته و روغن مخصوص سرخ کردن بریزید. یادتان باشد که شعله اصلاً نباید زیاد باشد زیرا باعث سوختن و مزه بد دونات‌ها می‌شود. در ضمن باید به قدری در ماهیتابه روغن بریزید که خمیر دونات در آن شناور شده و به کف ماهیتابه نچسبد.
حالا دونات‌ها را داخل روغن انداخته و بعد از سرخ شدن زیر و رو کنید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. دونات‌های آماده را در ظرف دیگری که کاغذ روغنی یا پارچه مخصوص برای جذب اضافه روغن دارد، گذاشته و اجازه دهید تا خنک شود.
دونات‌ها را می‌توانید با دارچین، پودر قند و شکر، پودر پسته یا نارگیل به سلیقه خودتان تزئین کنید. برای دونات شکلاتی هم دست به کار شده و شکلات‌های موردنظرتان را در کاسه شیشه‌ای گذاشته و روی کتری بگذارید تا به روش بن ماری آب شود. حالا دونات‌های سرد شده را در شکلات آب شده فرو برده و خارج کنید، برای تزئین هم رویش شکلات چیپسی، اسمارتیز، پودر قند و... را بپاشید.
دونات‌ها را می‌توانید گرم و سرد و همراه با چای، شیر، قهوه یا نسکافه برای صبحانه، عصرانه و میان‌وعده سرو کرده و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

طرز تهیه دونات

کلام آخر

در این مقاله با طرز تهیه دونات به روش ساده، خوشمزه و خانگی آشنا شدیم که زمان زیادی هم نیاز ندارد. اگر استراحت خمیر را حساب نکنیم، نهایتاً در یک ساعت شما دونات‌های خوشمزه و سالمی دارید که متأسفانه کالری زیادی دارد؛ اما از محصولات موجود در بازار به مراتب سالم‌تر و خوشمزه‌تر است و می‌توانید با هر شکلات یا ترکیب دیگری که دوست دارید، این دونات‌ها را تزیین کنید. نوش جان
سؤالات متداول
کرم داخل دونات‌های کرمی چگونه درست می‌شود؟
برای کرم داخل دونات‌های شبیه پیراشکی یک فنجان شیر را با یک فنجان خامه قنادی، زرده تخم‌مرغ و نشاسته ذرت مخلوط کرده و در صورت تمایز شکر، نمک و کره هم اضافه کنید. معمولاً به این مدل دونات هم گفته می‌شود؛ ولی در اصل پیراشکی است که داخل فر یا روی گاز و با روغن سرخ‌کردنی آماده می‌شود و دستور پخت متفاوتی دارد.
آیا دارچین را به مواد اولیه دونات هم می‌توانیم اضافه کنیم؟
این مسئله به سلیقه خودتان بستگی دارد؛ اما بهتر است که به دلیل غالب بودن طعم دارچین صرفاً برای تزیین از آن استفاده کنید.
برای تزیین دونات شکر بهتر است یا پودر قند؟
معمولاً دونات‌های قنادی هم با شکر و هم با پودر قند تزیین می‌شود. طعم شکر غالب است؛ اما با پودر قند دونات‌های شیک و شکیل‌تری برای پذیرایی از مهمان دارید.