طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی

طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی

خوشمزه‌ترین کیک‌ها، کیک‌هایی هستند که خامه داشته باشند. کیک‌ خامه‌ ای آن‌قدر برای ما ایرانی‌ها خاص است که از آن فقط در مناسبت‌ها و مراسم‌های خاص استفاده می‌کنیم؛ معمولاً هم آن را از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها تهیه می‌کنیم. سؤال اینجاست چه کسی گفته است که کیک خامه ای را فقط باید از قنادی تهیه کرد؟ حتی اصلاً چه کسی گفته است که این کیک‌ها را تنها باید در مناسبت‌های خاص خورد؟
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک خامه ای موزی را در کنار هم یاد خواهیم گرفت. با دستور پخت این کیک، خواهید دید که کیک‌های خامه‌دار را هم می‌توان بسیار ساده و بدون دردسر در خانه تهیه کرد. کیک خامه ای موزی یکی از ساده‌ترین کیک‌ها به شمار می‌رود به کمک آن می‌توان در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی حسابی سنگ تمام گذاشت؛ با ما همراه باشید تا با طرز تهیه کیک موزی آشنا شویم.

روش تهیه کیک خامه ای موزی خانگی

اولین قدم برای تهیه کیک خامه ای موزی، آشنایی و آماده‌سازی مواد اولیه آن است. مواد اولیه این کیک به دلیل منحصربه‌فرد بودن آن اندکی زیاد است، اما اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. تمامی مواد اولیه کیک خامه ای موزی در دسترس هستند و حتی بیشتر آن‌ها را ممکن است از قبل در خانه آماده داشته باشید؛ پس دشواری خاصی در این مرحله وجود ندارد.
از دیگر کیک‌های خاص و خوشمزه، می‌توانیم به کیک حلزونی اشاره کنیم. در مجله سیرنگ، شما می‌توانید طرز تهیه کیک حلزونی را همراه با نکات مهم آن مطالعه کنید.
از جمله مواد لازم در طرز تهیه کیک خامه ای موزی خانگی موارد زیر هستند:
موز: 4 عدد متوسط
آرد: 3 پیمانه
ماست: 1 و 1/2 پیمانه
کره ذوب شده: 3/4 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
تخم‌مرغ: 3 عدد
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غذاخوری
دارچین: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
برای تهیه خامه روی کیک موزی نیز به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:
پنیر خامه‌ای: 1 پیمانه
کره ذوب شده: 1/2 پیمانه
پودر قند: 3 پیمانه
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک خامه ای موزی مشاهده کردید، برای تهیه 10 تا 12 اسلایس کیک موزی کافی خواهد بود. اگر فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید کیک بیشتری برای جمعیت بیشتر درست کنید، تنها کافی است که مقدار اولیه را به نسبت مساوی افزایش داده و کیک بیشتری تهیه کنید.

طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی

مراحل تهیه کیک خامه ای موزی خانگی 

شاید فکر کنید که چون این کیک خامه‌ای است، طرز تهیه آن ممکن است بسیار دشوار و پیچیده باشد؛ اما از همین ابتدا به شما می‌گوییم که خیر! طرز تهیه کیک خامه ای موزی خانگی بسیار ساده است و اگر بادقت از روی دستور تهیه‌ای که پیش روی شما می‌گذاریم استفاده کنید، می‌توانید این کیک را بدون دردسر تهیه کنید.
برای تهیه کیک موزی خامه ای تنها باید مقداری حوصله داشته باشد؛ آماده‌سازی مواد اولیه این کیک 30 دقیقه و پخت آن نیز حدود 45 دقیقه طول می‌کشد. سردشدن آن در یخچال حدود 3 ساعت طول خواهد کشید.
از دیگر کیک‌هایی که تهیه آن‌ها نیاز به سردشدن در یخچال دارد، می‌توانیم به چیز کیک اشاره کنیم. شما می‌توانید طرز تهیه چیز کیک را در مجله کیک و شیرینی سیرنگ بخوانید.
در طرز تهیه کیک خامه ای موزی خانگی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

قبل از هر چیز، فر را روشن کرده و روش دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حال به سراغ آماده‌سازی مواد اولیه بروید. ابتدا موزها را پوست گرفته و خوب لِه کنید. برای این کار می‌توانید از مخلوط‌کن یا حتی چنگال استفاده کنید. سپس موزها را کنار بگذارید.
مواد خشک کیک را اعم از آرد، بیکینگ‌پودر، دارچین و نمک، در کاسه‌ای بزرگ بریزید، آن‌ها را خوب هم بزنید و سپس آن‌ها را 2 تا 3 مرتبه الک کنید. این کار به بهبود بافت کیک شما کمک شایانی خواهد کرد.
کره را که از قبل از در دمای اتاق رسیده است، داخل کاسه‌ای با ابعاد مناسب بریزید. به کمک همزن دستی یا برقی، کره را آن‌قدر هم بزنید تا رنگ آن روشن شود و بافت کره نیز نرم و خامه‌ای شود. بعد از آن شکر را به کاسه اضافه کنید و مجدداً هم بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند.
حال تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی اضافه کنید و قبل از اضافه‌کردن تخم‌مرغ بعدی، همه مواد را خوب هم بزنید. در نهایت وانیل را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر به هم‌زدن ادامه دهید. تخم‌مرغ باید تا جای ممکن پف‌دار و سفیدرنگ شود. حال موز را اضافه کنید و هم بزنید تا مایع کیک شما کاملاً یکدست شود.
اکنون باید مواد خشک را اضافه کنید. ترکیب آرد را در 3 مرحله به مواد تر اضافه کنید؛ هر بار خوب مواد را به هم بزنید تا با هم ترکیب شده و یکدست شوند. در نهایت نیز ماست را به مایع کیک اضافه کنید و مجددا هم بزنید. حواستان باشد که مواد را بیش‌ از حد هم نزنید، زیرا بافت کیک شما را خراب خواهد کرد.
قالب کیک مناسب خود را انتخاب کنید، قدری روغن داخل آن بمالید و سپس مقداری آرد رویش بپاشید، این کار باعث می‌شود که کیک شما به قالب نچسبد. مایع کیک را داخل قالب بریزید، قالب را چند بار روی سطح کار بکوبید تا حباب‌های اضافی خارج شوند؛ سپس آن را در فر قرار دهید و اجازه دهید که به مدت 40 تا 45 دقیقه بپزد.
در همین حین، سراغ آماده‌سازی خامه کیک بروید. برای انجام این کار، کاسه‌ای تمیز انتخاب کنید، کره ذوب شده و پنیر خامه‌ای را داخل ظرف بریزید. به کمک همزن دستی یا برقی، این دو را آن‌قدر با هم ترکیب کنید که بافتی مانند ماست چکیده پیدا کنند و نرم شوند.
حال پودر قند، وانیل و مقدار بسیار کمی نمک اضافه کنید. مجدداً مواد را هم بزنید تا به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. اگر دوست دارید که غلظت خامه روی کیک شما بیشتر باشد، می‌توانید مقدار بیشتری از پودر قند استفاده کنید. برای خامه سبک‌تر کافی است مقدار پودر قند را کمتر کرده و در عوض مقداری خامه ساده پرچرب داخل ترکیب خود بریزید. به‌دلخواه خود، می‌توانید مقداری پوره موز داخل خامه نیز بریزید.
حال خامه روی کیک را کنار گذاشته و به سراغ خود کیک بروید. یک خلال‌دندان یا سیخ چوبی داخل کیک فروکنید، اگر مایع کیک به آن نچسبید، کیک شما آماده است. کیک را از فر در بیاورید، اجازه دهید که کاملاً خنک شود.
بعد از اینکه کیک شما خوب خنک شد، می‌توانید خامه را روی آن بریزید. به‌دلخواه خود، می‌توانید کیک را از وسط نصف کرده و یک لایه از خامه را در میان کیک نیز بریزید. در لایه میانی می‌توانید مقداری موز و گردو نیز بریزید. بعدازاین، کیک را به مدت 3 ساعت یا بیشتر در یخچال قرار دهید تا آماده شود، سپس سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی

نکات مهم در تهیه کیک خامه ای موزی خانگی

ما تلاش کردیم تا تمام نکات مهم در طرز تهیه کیک موزی خامه ای را در طول دستور پخت به شما آموزش دهیم. در دنیای آشپزی برای بهبود یک دستور پخت، همیشه راهکارهای متنوعی وجود دارد؛ اگر شما نیز می‌خواهید که کیک موزی خامه‌ ای حرفه‌ای و خوشمزه‌تری داشته باشید، بد نیست که این نکات را در زمان تهیه، به‌خاطر بسپارید:

  • اول ‌از همه یادتان باشد که این کیک را می‌توانید تا 3 روز در یخچال و تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • به‌جای استفاده از موز تازه، می‌توانید از موز یخ‌زده استفاده کنید، این کار بافت کیک و خامه کیک شما را بهبود خواهد بخشید.
  • در طرز تهیه اصلی این کیک، به‌جای ماست از باترمیلک استفاده شده است. برای تهیه باترمیلک می‌توانید یک قاشق سرکه سفید یا آب‌لیمو ترش را داخل ظرف ریخته و آن‌قدر شیر اضافه کنید تا 1 و 1/2 پیمانه از ظرف شما پر شود. بعد این ترکیب را هم بزنید و
  • اجازه دهید که 5 دقیقه استراحت کنید. حال می‌توانید برای تهیه کیک از آن استفاده کنید.
  • اگر در خانه فر یا تستر ندارید، می‌توانید کیک را در قابلمه تهیه کنید، اما حواستان باشد که شعله را کم کرده و از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید.
  • برای تزیین این کیک می‌توانید از هر چیزی که دوست داشتید استفاده کنید؛ در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ، طرز تهیه کیک خامه ای موزی خانگی را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک از جمله ساده‌ترین کیک‌های خامه‌ای است که می‌توان در خانه تهیه‌اش کرد؛ از امتیازهای کیک موزی خامه ای نیز آن است که تمام مواد اولیه‌اش کاملاً در دسترس است. اگر هم حال‌وحوصله درست‌کردن این کیک را ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید. کیک لایه‌ای با روکش شکلات پرتقالی، یکی از محبوب‌ترین محصولات جایگزین این کیک به شمار می‌رود.

سؤالات متداول

کیک موزی خامه ای را در کنار کدام نوشیدنی می‌توان سرو کرد؟
بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار کیک خامه ای موزی خانگی، چای است. علاوه‌برآن شما می‌توانید از قهوه یا نسکافه نیز استفاده کنید.
چطور می‌توان مدت سرو کیک خامه ای موزی خانگی را کمتر کرد؟
برای اینکه کیک موزی خامه ای را زودتر سرو کنید، می‌توانید حداقل به مدت یک ساعت آن را در فریزر قرار دهید و سپس نوش جان کنید.
بهترین محصولات سیرنگ به‌جای کیک خامه ای موزی کدام هستند؟
کیک‌های لایه‌ای سیرنگ را می‌توان جایگزین پخت این کیک کرد. کیک دو لایه دو رنگ و همین‌طور کیک سه لایه با تزیین شکلات بسیار محبوب هستند.