طرز تهیه کیک حلزونی

طرز تهیه کیک حلزونی

اکثر مردم تصوری نیمه‌درست از خوشمزگی و خوبی یک غذا یا خوراکی دارند. به این معنا می‌گوییم نیمه‌درست، چون هم درست است و هم غلط! بگذارید بیشتر توضیح دهیم. درواقع اکثر مردم تمام توان خود را هنگام آشپزی یا هر کار مرتبط به خوراکی درست کردن، بر این می‌گذارند که اولا از مواد اولیه سالم و مقوی استفاده کنند. و ثانیا از ادویه‌ها و روش‌های پختی استفاده کنند که غذا یا خوراکی‌شان خوشمزه و خوش‌خوراک شود.
اما مشکل این‌جاست که خیلی وقت‌ها زیبایی یک خوراکی و طرح جذاب یا رنگ و لعاب آن می‌تواند تنه به تنه مزه آن بزند. به این صورت که خوراکی نسبتا خوشمزه با یک شکل زیبا به یک خوراکی بی‌نظیر تبدیل شود. یا حتی بدتر از آن، یعنی بالعکس، یک خوراکی خیلی خوشمزه به دلیل شکل نامناسب و طراحی هول‌هولکی یا دم دستی، مزه‌اش خیلی به چشم نیاید و زحمت‌تان به هدر برود.‌
جدای از مسائل بالا اگر بخواهیم تنوع‌دوستی انسان را در نظر بگیریم هم باز نیاز است که گاهی برای تنوع هم که شده خلاقیت به خرج دهیم. برای مثال در مبحث کیک و شیرینی، خیلی از کیک‌ها و شیرینی‌ها، مانند کیک شکلاتی، شیرینی کشمشی، پای سیب و... غالبا یک شکل دارند که همگی توسط اکثر مردم شناخته شده هستند، اما یک شیرینی یا کیک که خیلی هم مواد متفاوتی با آنان ندارد، اما شکل جدید و جذاب دارد، می‌تواند دل هرکسی را برده و حسابی جذبش کند...
به همین دلیل است که خوراکی‌هایی با طراحی، سرو یا حتی پخت خلاقانه، امروزه افزایش پیدا کرده‌اند. این خوراکی‌ها همان‌طور که گفتیم، غالبا تفاوت چندانی از نظر مواد اولیه و حتی پخت با خوراکی‌های معمول ندارند. درواقع نکته اصلی در این خوراکی‌ها خلاقیت است.
یکی از این خوراکی‌های جذاب، کیک حلزونی است که قیافه‌ای شکیل دارد. این کیک از نمای بالا شبیه به لاک یک حلزون که درهم‌پیچیده است به نظر می‌آید و زیبا محسوب می‌شود. اما اتفاقا طرز تهیه کیک حلزونی خیلی هم ساده است. ما در این مطلب سعی داریم دستور پخت کیک حلزونی را به شما آموزش دهیم. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک حلزونی

طرز تهیه کیک حلزونی که در این مطلب با هم مرور خواهیم کرد. درواقع یک طرز تهیه کیک پنیری به شمار می‌آید. بعید است که با کیک پنیری یا چیزکیک آشنا نباشید.
چیز کیک معمولا کیکی مغذی است که پایه آن خیلی با کیک‌های دیگر تفاوتی ندارد. اما در تهیه آن از پنیرهایی نرم و لطیف، همچون پنیر ماسکارپونه (ایتالیایی) یا پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود. معروف‌ترین کیک پنیری دنیا، چیز کیک نیویورکی است.
این نوع کیک قدمت فراوانی دارد و اولین بار در قرن هشتم میلادی در جزیره دلوس یونان تهیه شده است. البته چیز کیک امروزه یک شاخه مهم از صنعت کیک و شیرینی را تشکیل می‌دهد و انواع مختلفی را دارد. اما اگر به چیز کیک علاقه دارید، می‌توانید مطلب پیشین ما با عنوان طرز تهیه چیز کیک را مطالعه کنید که خالی از لطف نخواهد بود.
در مطلب حاضر هم طرز تهیه کیک حلزونی که یک نوع چیز کیک بسیار شکیل و خوشمزه است را با هم مرور خواهیم کرد.

کیک حلزونی

دستور پخت کیک حلزونی 

طرز تهیه کیک حلزونی، نیاز به دو دسته مواد اولیه دارد. یک دسته مواد اولیه برای پخت خود کیک و یک دسته مواد اولیه برای تهیه سس پنیر آن.
مواد اولیه برای تهیه کیک حلزونی:
تخم مرغ: 4 عدد
شکر: 3/4 لیوان دسته دار (فرانسوی)
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار
ماست پرچرب: 1/2 لیوان دسته دار
وانیل: 1 قاشق چای خوری
آرد: 1.5 لیوان فرانسوی
بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
مواد لازم برای تهیه سس پنیر:
پنیر خامه‌ای: 3 قاشق غذاخوری سرپر
شیر پرچرب: 1 قاشق غذاخوری پر

مراحل تهیه کیک حلزونی

مرحله اول: اول از همه تخم مرغ‌ها را درون یک کاسه گود بشکنید و آن‌قدر با ویسک یا چنگال به هم بزنید تا اصطلاحا کف کنند و کاملا کشدار شوند.
مرحله دوم: حالا وانیل (بهتر است از عصاره وانیل استفاده کنید.) و شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و دوباره با شدت و مدت زیادی هم بزنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا مخلوطی کشدار، کاملا یکدست و به رنگ کرم به دست بیاید. حالا ماست و روغن را هم در ظرفی دیگر یکدست کرده و به مخلوط تخم مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید.
مرحله سوم: آرد را ابتدا یک الی دو بار الک کنید. بعد از الک کردن، کمی آرد را با قاشق به هم بزنید تا داخل آرد هوا برود. این کار باعث پف بهتر کیک شما در ادامه کار خواهد شد. حالا بکینگ پودر را به آرد اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.
مرحله چهارم: مخلوط آرد و بکینگ پودر را به آرامی و مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کنید. باید حتما این کار را آرام آرام انجام دهید تا مبادا غلظت خمیر کیک شما زیادی سفت شود. ضمنا اگر تمام آرد را اضافی کردید و مخلوط کماکان شل بود، می‌توانید از آرد بیشتری استفاده کنید. زیرا اصطلاحا میزان آب‌خوری آردها با همدیگر فرق می‌کند.
مرحله پنجم: مخلوط خمیر که آماده شد، آن را کنار بگذارید. دقت داشته باشید که نیازی به ورز دادن یا مخلوط کردن خیلی زیاد وجود ندارد. حالا سراغ آماده کردن سس پنیر می‌رویم. این کار خیلی ساده است. کافی است که صرفا میزان پنیر یادشده را با میزان شیری که گفتیم در یک کاسه هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. در انتها پنیر باید کمی رقیق و خمیری شکل بشود. اگر این اتفاق نیفتاد از شیر بیشتری استفاده کنید.
مرحله ششم: درنهایت فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید. در فر را ببندید و اجازه دهید تا فر چند دقیقه‌ای گرم شود. حالا خمیر کیک را ابتدا در یک ماسوره ریخته و سپس با ماسوره داخل یک قالب به صورت حلزونی ریخته و در فر قرار دهید.
این کیک، کیک لطیفی است و در حدود 15 دقیقه خواهد پخت. البته بهتر است که هر از گاهی به آن سر بزنید و اگر زمان کمتر یا بیشتری نیاز داشت آن را خودتان انتخاب کنید. ضمنا بهتر است اگر فرتان گریل دارد در پنج دقیقه پایانی آن را روشن کنید. این کار باعث برشته شدن و طلایی شدن اطراف و روی کیک شما خواهد شد. وقتی کیک کاملا پخت، ابتدا چند دقیقه آن را بیرون بیاورید و استراحت بدهید. سپس این بار در ماسوره سس پنیر را بریزید و دقیقا در شکاف‌های مارپیچی که بین کیک وجود دارد، سس پنیر اضافه کنید.
سیاهدانه و کنجد گزینه‌هایی مناسب برای تزئین این کیک محسوب می‌شوند. گرچه که به ذائقه خود می‌توانید از تزئین‌های دیگری نیز استفاده کنید. بهتر است که قبل از سرو، این کیک چند دقیقه الی چند ساعت در یخچال قرار بگیرد. این کار باعث می‌شود که پنیر به خوبی ببندد و طعمش با کیک میکس شود. ضمنا انسجام کیک هم بهتر خواهد شد.

طرز تهیه کیک حلزونی

نکات مهم در تهیه کیک حلزونی

اگر از نکات زیر در طرز تهیه کیک حلزونی بهره ببرید، کیفیت کیک شما تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین دقت کنید که:

  • نیازی به جداسازی زرده تخم مرغ و سفیده تخم مرغ نیست. اما اگر ابتدا آن‌ها را از هم جدا کنید و جداجدا هم بزنید، سپس به هم اضافه کنید، باعث پف کردن بهتر کیک شما خواهد شد و بوی زهم کمتری هم خواهد داد. ضمنا درصورت جداسازی، ابتدا وانیل و شکر را به سفیده اضافه کنید.
  • درصورتی که به عصاره وانیل دسترسی نداشتید، می‌توانید از وانیل پودری نیز استفاده نمایید. تفاوت چندانی در نتیجه وجود نخواهد داشت.
  • اگر به چیزکیک علاقه ندارید، می‌توانید مراحل کیک بالا را طی کنید، اما به عنوان طعم‌دهنده از طعم‌دهنده دیگری جای پنیر استفاده کنید. برای مثال شیره انگور، عسل یا شهد دلخواه شما برای ریخته شدن در شکاف‌های کیک خیلی مناسب هستند.
  • این کیک را می‌توانید به حالت کلوچه‌ای نیز تهیه کنید. کافی است که به جای استفاده از قالب بزرگ، کف سینی فر را چرب کرده و از گلوله‌های کوچک خمیر (در حدود گردوی بزرگ) قالب بزنید. ضمنا حتما بین کلوچه‌ها فاصله مناسب بگذارید. البته ما در مطالب دیگر مجله به معرفی دستور پخت
  • کلوچه‌هایی متنوع پرداخته‌ایم. برای مثال می‌توانید مطلب طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر را هم مطالعه کنید.
  • ماست باعث می‌شود که طعم کیک درنهایت با پنیر سازگارتر باشد. به نوعی ماست تقویت‌کننده طعم دلخواه ما در این چیزکیک است. اما اگر به ماست علاقه ندارید، از شیر در خمیر استفاده کنید و مواظب غلظت خمیر هم باشید!

کلام آخر

همان‌طور که خواندید، طرز تهیه کیک حلزونی بسیار ساده و دلچسب است. به راحتی می‌توانید این کیک خوشمزه خانگی را برای نوش جان کردن همراه چای یا قهوه در یک عصرانه خانوادگی یا دوستانه بپزید. البته این کیک برای نوش جان کردن در صبحانه هم یک گزینه مناسب است. زیرا کیکی مقوی و برخوردار از تمام گروه‌های غذایی محسوب می‌شود. حتی کیک حلزونی را می‌توانید به عنوان خوراکی مدرسه کودک دلبندتان آماده کنید. که در این صورت پیشنهاد می‌کنیم آن را به صورت کلوچه‌ای آماده کنید. نوش جان!

سوالات متداول

در تهیه این کیک باید از چه آردی استفاده کنیم؟
آرد قنادی یا شیرینی پزی بهترین گزینه برای تهیه کیک حلزونی محسوب می‌شود. آردی که به نام سه صفر هم شناخته شده است. اما درصورتی که به آن دسترسی نداشتید می‌توانید از آرد نانوایی محل نیز استفاده کنید.
آیا طعم پنیر با کیک خوب می‌شود؟
بله. همان‌طور که گفتیم، چیزکیک یک شیرینی محبوب در اکثر نقاط دنیاست. بنابراین اگر تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید، می‌توانید یک بار تست کنید و احتمالا خوشتان خواهد آمد. ضمنا اگر از پنیری که شوری کمی دارد استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.
غلظت خمیر این کیک باید چقدر باشد؟
نه، خیلی زیاد و نه خیلی کم. نه آن‌قدر غلیظ بردارید که حالت خمیر نان تافتون به خودش گرفته باشد و نه آن‌قدر رقیق که حالت خمیر سنگک به خودش بگیرد.