طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر

طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر

کیک‌ها را می‌توان از جمله خوشمزه‌ترین عصرانه‌های ممکن دانست. اگر قرار است دورهمی داشته باشید و با عزیزانتان زمان صرف کنید، هیچ‌چیزی مانند کیک نمی‌تواند جمع شما را به‌یادماندنی‌تر کند. حال اگر این کیک آسان و سریع آماده شود و خیلی هم ارزان باشد، بدون شک به اولین انتخاب شما برای پذیرایی تبدیل خواهد شد؛ کیک زبرا یکی از همین کیک‌ها است و از قضا، محبوبیت بسیار بالایی در بین کدبانوهای ایرانی دارد.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، قصد داریم تا طرز تهیه کیک زبرا را به شما آموزش دهیم. مهم‌ترین نکته برای پخت این کیک آن است که شما هیچ نیازی به فر ندارید و می‌توانید به‌راحتی آن را در قابلمه یا تابه، تهیه کنید. علاوه بر طرز تهیه کیک زبرا بدون فر، ما در این مقاله نکات مهم پخت آن را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

روش تهیه کیک زبرا

چنان که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، کیک زبرا از ساده‌ترین و ارزان‌ترین کیک‌های خانگی به شمار می‌رود؛ مهم‌ترین دلیل این ویژگی نیز مواد اولیه کیک زبرا است. این کیک نه‌تنها به مواد اولیه آن‌چنان زیادی نیاز ندارد، بلکه همین مواد اندک نیز به‌راحتی در دسترس هستند و در خانه هر ایرانی پیدا می‌شوند.
از دیگر دسر‌های ساده و کم‌خرجی که می‌توانید  برای مهمانی‌ها حاضر کنید، دسر بیسکویت پتی بور است؛ شما می‌توانید طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
از جمله مواد لازم در طرز تهیه کیک زبرا خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آرد سفید: 2 پیمانه
شیر پرچرب: 1 پیمانه
تخم‌مرغ: 4 عدد
شکر دانه‌ریز: 1 پیمانه
روغن‌مایع: 1/2 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک زیرا خانگی بدون فر مشاهده کردید، جهت تهیه کیک برای 4 تا 6 نفر کافی خواهد بود. اگر میل دارید که مقدار کیک بیشتری برای مهمان‌های بیشتری تهیه کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. برعکس، اگر فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش داده و کیک کمترین تهیه کنید.

طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر

مراحل تهیه کیک زیرا خانگی

علاوه بر ارزان‌بودن، کیک زبرا یکی از راحت‌ترین کیک‌ها نیز به شمار می‌رود. برای تهیه این کیک، نه نیازی به فر دارید و نه اینکه لازم است مهارت آشپزی در حد سرآشپزهای بین‌المللی داشته باشید. آماده‌سازی مواد اولیه این کیک تنها حدود 20 دقیقه و پخت آن تنها در حدود 40 دقیقه طول خواهد کشید؛ پس شما می‌توانید این کیک را حداکثر تا یک ساعت حاضر کنید.
از دیگر کیک‌های ساده و کم‌دردسر می‌توان به کیک خیس شکلاتی اشاره کرد. شما می‌توانید طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را در مجله سیرنگ مطالعه فرمایید.
در طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
یک کاسه بزرگ انتخاب کنید؛ در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را داخل آن شکسته و خوب به هم بزنید. مقداری تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید تا کف کنند؛ سپس شکر را به آن اضافه کنید. اگر همزن برقی در خانه دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت استفاده از همزن دستی یا حتی مخلوط‌کن نیز کفایت خواهد کرد. 
تخم‌مرغ و شکر را آن‌قدر هم بزنید که حسابی پف‌دار و کش‌دار شوند و همچنین رنگشان نیز سفید شود. بعد از آن لازم است که روغن را به ظرف اضافه کنید. باز هم همه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. بعد از آن به سراغ شیر بروید؛ شیر را نیز مقدار هم بزنید تا مایع کیک شما کاملاً یکدست شود.
اکنون باید آرد را مواد خود اضافه کنید. آرد را همراه با بیکینگ‌پودر و وانیل مخلوط کرده و حداقل 2 یا 3 بار الک کنید. هراندازه که آرد را بیشتر الک کنید، بافت کیک شما سبک‌تر خواهد بود. بعد از آن حدود 3 قاشق غذاخوری از آرد را جدا کرده و کنار بگذارید. باقی‌مانده آرد را نیز آرام‌آرام به مایع کیک اضافه کنید. در این میان خوب مواد را هم بزنید. برای هم‌زدن در این مرحله می‌توانید از قاشق چوبی یا چنگال کمک بگیرید.
بعد از اینکه مایع کیک را به‌خوبی هم زدید، آن را به 2 قسمت مساوی ترکیب کنید. در یک بخش از مایع کیک، پودر کاکائو بریزید و مایع کاکائویی درست کنید. 2 قاشق آردی را که از قبل کنار گذاشته بودید نیز داخل بخش دوم از مایع کیک بریزید. اکنون زمان آن است که مایع کیک را داخل قابلمه یا تابه مورد نظر بریزید.
داخل قابلمه یا تابه را دو لایه کاغذروغنی قرار دهید. روی کاغذ را نیز مقداری چرب کنید و برای اینکه کیک به آن نچسبد، رویش را آرد بپاشید. مایع کیک را به کمک یک ملاقه داخل قابلمه بریزید؛ ابتدا یک ملاقه از مایع کیک ساده را کف ظرف بریزید، سپس یک ملاقه از مایع کاکائویی را به مرکز دایره قبلی اضافه کنید. همین‌طور به ترتیب ادامه دهید تا مایع کیک شما تمام شود.
در نهایت، به کمک سیخ چوبی یا خلال‌دندان روی کیک را طرح بزنید و به آن شکل دهید. روی در قابلمه دم‌کنی قرار دهید، قابلمه را نیز روی شعله‌پخش‌کن و حرارت کم قرار دهید. بعد از حدود 40 تا 50 دقیقه، کیک شما آماده است. قبل از آنکه زیر کیک را خاموش کنید، به کمک خلال دندان کیک را سوراخ کنید، اگر مایع کیک به خلال نچسبید، کیک شما آماده است. اجازه دهید که قابلمه خنک شود، سپس کیک را از آن خارج کرده و سرو کنید، نوش جان.

طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر

نکات مهم در تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر

ما تلاش کردیم تا در این دستور پخت، تمام نکات لازم را به شما آموزش دهیم؛ ولی حقیقت آن است که یک دستور پخت، همیشه راه‌های بسیاری دارد تا بتواند بهتر شود. شما هم برای اینکه بتوانید کیک زبرا خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید، می‌توانید از نکات زیر بهره بگیرید:

  • برای اینکه کیک باکیفیت‌تری داشته باشید، بهتر است که تمامی مواد کیک را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • بعد از اینکه کیک را داخل قابلمه یا تابه ریختید، چند بار آن را به سطح کار بکوبید تا حباب‌های داخل آن به‌خوبی خارج شوند. 
  • برای خوشمزه‌تر شدن کیک، می‌توانید مقدار روغن‌مایع را کاهش داده و به‌جای آن از کره ذوب شده استفاده کنید.
  • اگر در خانه شیر ندارید، می‌توانید از ماست استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که با این کار، بافت کیک شما مقداری متراکم و سنگین خواهد شد.
  • اگر در خانه آجیل یا انواع مغزها را دارید، می‌توانید در کیک خود از آن استفاده کنید؛ این کار کیک شما را مجلسی‌تر خواهد کرد. 
  • هرچقدر شعله زیر کیک کمتر باشد، کیک شما بهتر خواهد پخت. حتی اگر کیک دیرتر بپزد، بهتر است که زیر آن را کم کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک زبرا خانگی بدون فر را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های عجله‌ای شما باشد. اگر هم حال‌وحوصله پخت کیک ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات کیک رولی سیرنگ استفاده کنید؛ رول کیک توت فرنگی سیرنگ از جمله محبوب‌ترین گزینه‌های شما عزیزان خواهد بود. 

سؤالات متداول

آیا می‌توان در کیک زبرا از گلاب استفاده کرد؟
بسته به سلیقه خود می‌توانید در این کیک به‌جای استفاده از وانیل، از گلاب استفاده کنید.
کیک زبرا را چطور می‌توان تزیین کرد؟
برای تزیین این کیک می‌توانید از انواع میوه‌ها، مانند سیب یا موز استفاده کنید. پودر قند نیز گزینه مناسبی برای تزیین کیک خواهد بود.
بهترین جایگزین برای کیک زبرا خانگی از بین محصولات سیرنگ چیست؟
رول کینگ با کرم ساده و همین‌طور رول کیک پرتقالی از بین محصولات سیرنگ، از جمله بهترین جایگزین‌ها برای کیک زبرا خانگی به شمار می‌روند.