طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

هم عاشق شکلات هستید، هم عاشق کیک؟ هم پول خرید کیک بزرگ از بیکری و کافه ندارید؟ نکند که فر هم ندارید؟ همه این‌ها فدای سرتان.
ما امروز طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را برایتان آماده کرده‌ایم. آن هم به گونه‌ای که هیچ تفاوتی با کیک حرفه‌ای پخته شده در یک بیکری یا کافه قنادی نداشته باشد. فقط کافی است که تا انتهای این مطلب را به دقت بخوانید و سپس تمام توضیحات آن را مو به مو اجرا کنید. نگران نباشید؛ زیرا تمام توضیحات را مرحله به مرحله و با بیانی ساده ارائه کرده‌ایم. پس با ما در پخت این کیک خیس شکلاتی همراه باشید.
به هر حال کیک خیس شکلاتی به خاطر بافت نرم و جذابی که دارد، مورد استقبال هرکسی قرار می‌گیرد و کمتر ذائقه‌ای است که با آن نسازد. می‌توانید این کیک را به عنوان دسر یا عصرانه در خانه خود مصرف کنید. یا حتی آن را برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بپزید و رخ یک کیک‌پز فوق‌العاده و درجه یک را به خودتان بگیرید!

روش تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

مواد لازم برای طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر:

با وجود اینکه از وسایل، طرز تهیه و مواد ساده‌ای استفاده کنیم، این یک کیک خیس ساده نیست. درواقع می‌توان گفت که طرز تهیه کیک خیس کاکائویی فوق‌العاده است. فقط چون فر نداریم، قرار است یک کیک خیس قابلمه‌ای عالی را بپزیم. پس این تنها تفاوت کار ما با مدل بیکری حرفه‌ای بیرونی در قنادی‌ها خواهد بود.
البته با توجه به اینکه شکلات یک ماده خوراکی بسیار محبوب است، این تنها یک رسپی از هزاران رسپی است که می‌شود با آن کیک یا دسر شکلاتی درست کرد. برای مثال ما پیش‌تر یک رسپی دیگر از کیک شکلاتی را هم در مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی برایتان آماده کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.
اما مواد لازم کیک خیس شکلاتی بدون فر، جهت یک کیک متوسط، عبارت‌اند از:
آرد سفید شیرینی‌پزی: 2.5 لیوان (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
تخم مرغ: 3 عدد
شیر: 1 لیوان
وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
روغن مایع: 1/2 لیوان
بکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری
پودر کاکائو: 3 قاشق غذاخوری
شکر: 1 لیوان
و همچنین مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی این کیک عبارت‌اند از:
شیر: 1 لیوان
شکر: 1/2 لیوان
پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع: 5 قاشق غذاخوری
حالا که با مواد اولیه لازم آشنا شدید، مراحل را به نوبت بخوانید و انجام دهید.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

مرحله اول

برای تهیه کیک، ابتدا به امر تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بشکنید و با همزن دستی (ویسک) یا چنگال آن‌قدر هم بزنید تا خوب کف کنند. بعد از یکدست شدن تخم مرغ‌ها شکر را اضافه کرده و دوباره با همزن دستی (یا برقی) هم بزنید تا به خوبی حل شود.

مرحله دوم

حالا بعد از یکدست شدن مخلوط قبل، وانیل را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اضافه کردن وانیل برای گرفته شدن بو و طعم زهم تخم مرغ‌هاست. حالا شیر را که از قبل از یخچال درآورده‌اید تا به دمای محیط برسد را به این مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید.

مرحله سوم

این دفعه و بعد از یکدست شدن شیر با مواد، روغن مایع را به صورت آرام آرام اضافه کنید و حین اضافه کردن هم بزنید تا باز یکدست شود.

مرحله چهارم

حالا آرد را در یک ظرف بزرگ دیگر، به آرامی الک کنید. آرد الک شده را با تمام بکینگ پودری که داشتید مخلوط کنید و با قاشق هم بزنید. بعد از مخلوط شدن، با پودر کاکائو هم همین کار را انجام دهید و داخل آرد، یکدستش کنید. بعد از اینکه همه مواد با هم یکدست شدند، بایستی دوباره مخلوط را الک کنید تا مطمئن باشید که هیچ تخلخلی وجود نداشته باشد!

مرحله پنجم

حالا مخلوط آردی را در چند مرحله آرام آرام به مخلوط مایع اضافه کنید و مدام هم بزنید. چه همزن برقی دارید و چه همزن دستی، مهم این است که مواد را به صورت دورانی (چرخشی) و در یک جهت هم بزنید. مواد را آن‌قدر هم بزنید تا به یک بافت صاف، یکدست، نرم و چشمنواز برسید. این بافت باید شما را به یاد بافت یک دسر خمیری بیندازد. و حالا که بحث دسر شد، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مطلب طرز تهیه دسر با شیره و ارده را هم از دست ندهید!

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

مرحله ششم

حالا اگر فر ندارید کف یک تابه دوطرفه را روغنی کنید. سپس کاغذ روغنی بگذارید و روی آن را هم کمی چرب کنید. اگر هم تابه دوطرفه ندارید، از تابه معمولی استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. به هر حال دیگر باید مایه کیک را داخل تابه بریزید و خوب پهن کنید. این کار را با یک لیسک یا یک قاشق غیر فلزی انجام دهید. چند بار هم با پهنای قاشق روی مایه بزنید تا هوایی داخلش باقی نمانده باشد.

مرحله هفتم

حالا یک شعله پخش کن روی گاز قرار دهید و حرارت را به حد متوسط برسانید. اجازه دهید شعله پخش کن کاملا داغ داغ شود. تابه را روی شعله پخش کن بگذارید و اگر تابه دوطرفه دارید دربش را ببندید و اگر نه در تابه معمولی را با یک دم‌کنی ببندید.

مرحله هشتم

این کیک بایستی طی 30 الی 40 دقیقه بپزد. بنابراین زمان آماده‌سازی آن هم نیم ساعت است و نتیجه می‌گیریم شما در حدود یک ساعت، صاحب یک کیک خیس شکلاتی شده‌اید. بعد نیم ساعت از گذاشتن کیک روی گاز، می‌توانید آن را تست کنید. به این ترتیب که یک سیخ چوبی را داخل آن فرو کنید و اگر چیزی از مایه به آن نچسبیده بود، یعنی کاملا پخته است! اما اگر چیزی به سیخ چسبید، یعنی حدود 10 دقیقه دیگر به زمان نیاز خواهد داشت.

مرحله نهم

حالا وقتش است که یک سس شکلاتی بی‌نظیر برایش درست کنیم. ابتدا شیر را داخل یک ظرف بریزید. حالا شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. با پودر کاکائو هم همین کار را انجام بدهید و درنهایت مقداری روغن اضافه کنید. این مواد را داخل یک شیرجوش بریزید و روی حرارت قرار دهید. حرارت را متوسط کنید و مدام با یک چنگال یا ویسک هم بزنید. دقت داشته باشید که هم زدن شما باید باعث شود هیچ گلوله‌ای داخل سس باقی نماند و سسی یکدست تشکیل شود. ضمنا نیاز به جوشیدن سس نیست و همین که به غلظت مناسب رسید، باید آن را از روی گاز بردارید.

مرحله دهم

وقتی کیک به خوبی پخت، آن را از روی حرارت بردارید و کاغذ روغنی را از آن جدا کنید. سپس با سیخ چوبی، سوراخ‌هایی در چند طرف کیک ایجاد کنید. حالا کیک را در ظرفی مناسب بگذارید و سس شکلات را از تمام جهات رویش بریزید تا خصوصا از سوراخ‌هایی که ایجاد کردید نفوذ کرده و کاملا به خورد کیک برود. یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه کیک خیس شکلاتی، همین مساله است.
حالا دیگر وقت سِرو شده است. این مرحله بیشتر به سلیقه خودتان بازمی‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید از انواع میوه‌ها مانند موز، توت‌فرنگی و... یا پودر مغزیجات و میوه‌ها مثل پودر پسته، پودر بادام یا پودر نارگیل برای تزئین استفاده کنید. ضمنا زیبایی کیک خیس بیشتر به این صورت است که برش‌خورده سِرو شود تا درونش هم دیده شود.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

نکات مهم در تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر

اگر کیک را داغ داغ دوست دارید که هیچ؛ اما اگر نه می‌توانید یک بار به این توصیه عمل کنید و کیک را بعد از پختن، در حدود دو سه ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. بافت و طعم کیک، افزایش کیفیت جالبی را تجربه خواهند کرد!
اگر به طعم‌های دیگر، برای مثال قهوه علاقه دارید، می‌توانید در سسی که درست کردیم، به جای پودر کاکائو از یک نسکافه فوری استفاده کنید تا طعمی جدید را به کیک کاکائویی اضافه کنید.
یکی از روش‌های جالب سرو این کیک شکلاتی و خوراکی که با آن سازگار است، بستنی سفید (وانیلی) است که به نوعی کیک‌بستنی مکملی به شما خواهد داد.
می‌توانید با استفاده از قالب‌های خلاقانه، شکل جالبی به کیک بدهید. حتی اگر فر ندارید، مواد را درون قالب بریزید. یک قابلمه پر از آب کنید و قالب را با احتیاط درون آن بگذارید تا به آرامی بپزد.

کلام آخر

تهیه این کیک، همان‌طور که دیدید، زحمت زیادی ندارد. اما اگر با یک چای لب‌دوز لب‌سوز سرو شود، خستگی یک روز کامل را می‌شوید و می‌برد! البته اگر قهوه‌خور هستید که دیگر از طعم مکمل این دو با همدیگر نگوییم. خلاصه اینکه حسابی جای ما را هنگام سِرو این کیک جذاب، خالی کنید. نوش جان شما و عزیزانتان!

سوالات متداول:

این دستور پخت کیک برای چند نفر مناسب است؟
بستگی دارد که بخواهید برای هر نفر اسلایسی به چه اندازه سرو کنید. اما معمولا این مقدار برای 4 الی 6 نفر کاملا کافی خواهد بود.
اگر طعم قوی‌تری از شکلات را بخواهیم باید چه کنیم؟
ساده‌ترین راه این است که به جای پودر کاکائو، در سس شکلاتی که آموزش دادیم، شکلات تخته‌ای را آب کنید که بی‌نظیر هم خواهد شد!
اگر سس را از این مقدار بیشتر بزنیم، کیک ما خوشمزه‌تر خواهد شد؟
نه، متاسفانه. چون هر چیزی اندازه‌ای دارد و ریختن سس بیشتر روی کیک، باعث می‌شود بافت آن از بین برود و خمیری مانند تیلیت آبگوشت درست شود که شبیه کیک نخواهد بود!