طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی

طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی

اگر فرد سحرخیزی باشید و روزتان را با دیدن طلوع آفتاب شروع کنید، ‌مطمئنا صبحانه برایتان یک وعده‌غذایی مهم است. به همین دلیل، همیشه تنوع غذا در وعده صبحانه مهم است. هیچ‌چیز هم به‌اندازه نوشیدن یک چای خوشمزه به همراه کیک گرم‌ونرم پفکی نمی‌تواند دیدن روشنی آسمان و آغاز روز را دلنشین کند. این مطلب از سیرنگ را آماده کرده‌ایم تا درباره طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی با شما صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با این کیک و روش پخت و تهیه آن تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

کیک فرانسوی 

کیک صبحانه فرانسوی، معروف به «gateau de matin» است که یک خوراکی لذت‌بخش برای شروع روز محسوب می‌شود. این کیک تلفیقی از سادگی و ظرافت است و یک صبح فرانسوی را تداعی می‌کند! طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی شامل ترکیب آرد، شکر، بیکینگ‌پودر و کمی نمک به همراه مواد خیس کیک است. 
فرانسوی‌ها این کیک را به‌عنوان کیک صبحانه می‌شناسند، زیرا شیرینی کمی دارد؛ بنابراین برای سرو در وعده صبحگاهی کاملاً مناسب است. سرو کیک صبحانه فرانسوی به‌خودی‌خود یک هنر است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به‌عنوان یک عصرانه خوشمزه در عصری پاییزی‌ کنار یک فنجان چای ایرانی و اصیل آن را سرو کنید یا برای وعده صبحانه و همراه با نوشیدنی‌های انرژی‌بخشی مثل قهوه سراغ آن بروید. 
یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت کیک صبحانه فرانسوی تنوع طعم و بوی آن است. ازآنجایی‌که مواد اولیه این کیک درواقع پایه پخت هر کیکی است، به‌راحتی می‌توانید طعم و اسانس موردنظرتان را به این کیک اضافه کنید. فقط کافی است با اضافه‌کردن پوست لیمو یا توت‌های تازه مانند تمشک یا زغال‌اخته، دارچین و عصاره بادام یا نارگیل، طعم‌های متنوعی به این کیک بدهید.

برای آشنایی با کیک‌های مناسب برای صبحانه می‌توانید به مقاله انواع کیک برای صبحانه سر بزنید.

طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی

 

روش تهیه کیک فرانسوی

درحالی‌که می‌توانید دستور این کیک را با ده‌ها نوع و طعم مختلف تهیه کنید، نسخه اصلی این کیک بسیار ساده، دلنشین و خوشمزه است. طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی آن‌قدر ساده است که احتمالاً در حال حاضر هر چیزی که برای تهیه این کیک نیاز داشته باشید در آشپزخانه حاضر و آماده است! پس، فقط گاهی است نگاهی به لیست مواد اولیه بیندازیم و برای پخت یک کیک خوشمزه فرانسوی آماده شوید.
مواد لازم:
تخم‌مرغ: 3 عدد بزرگ 
روغن: 1/2 لیوان
آرد: 1.5 لیوان
کره: 120 گرم (کره آب شده با کمی نمک)
وانیل: 1‌ قاشق چایخوری
شکر: 2/3  لیوان
آب جوش: 1/2 لیوان
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چایخوری
نمک: 1/4 قاشق چایخوری
پودر قند: برای تزیین

مراحل تهیه کیک صبحانه فرانسوی

همان‌طور که تا اینجا اشاره کردیم، طرز تهیه کیک فرانسوی بسیار آسان است و این کیک پایه همه کیک‌هاست. برای اینکه یک کیک خوشمزه داشته باشید و بتوانید از چشیدن طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید، در ادامه طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی را برای شما گفته‌ایم:

  • در مرحله اول باید مواد خیس کیک را هم مخلوط کنید. کره، وانیل و شکر را با هم بریزید و هم بزنید تا نرم و پفکی شود. تخم‌مرغ‌ها را با همزن بزنید و سپس مواد خشک الک شده را کم‌کم اضافه کنید. در نظر داشته باشید که بعد از اضافه‌کردن مواد خشک، مخلوط را بیش از حد هم نزنید؛ زیرا ممکن است پف مواد از بین برود. 
  • مرحله دوم خمیر آماده شده را در قالب کیک گرد مناسب یا قالبی که برای پخت کیک آماده کرده‌اید بریزید. قبل از ریختن مواد حتماً کف قالب را چرب کرده با کاغذروغنی بپوشانید. سپس مواد را داخل قالب بریزید و با استفاده یک کفگیر در تمام سطح قالب پخش کنید تا کیک یکنواخت شود. 
  • مرحله سوم کیک برای پخت آن است. قالب را به مدت 25 تا 30 دقیقه در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم‌کرده‌اید بگذارید. برای اینکه از پخت کیک مطمئن شوید می‌توانید در نهایت یک خلال دندان را در مرکز آن فرو کنید، اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد و ماده‌ای از کیک به آن نچسبیده بود، کیک شما آماده است. 
  • اجازه دهید کیک در قالب روی توری سیمی به مدت 10 دقیقه خنک شود سپس از قالب خارج کنید تا کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن کیک، پودر قند را بپاشید یا با میوه‌های محبوب‌تان تزیین کنید.

در کنار کیک صبحانه، شکلات صبحانه نیز می‌چسبد. خواندن مقاله شکلات صبحانه را با چی بخوریم را از دست ندهید.

طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی

طرز تهیه کیک خوشمزه فرانسوی با طعم‌های مختلف

برای دستور پخت کیک فرانسوی دارچینی خمیر را با دارچین و جوز هندی مزه‌دار کنید، سپس با شکر قهوه‌ای روی آن را تزیین کنید. برای درست‌کردن کیک صبحانه لیمو هم مقدار آب و پوست لیمو را به خمیر اضافه کنید. 
کیک صبحانه بلوبری را هم می‌توانید با اضافه‌کردن یک فنجان بلوبری یخ‌زده یا تازه درس کنید. زغال‌اخته هم گزینه خوبی برای طعم دادن به کیک است. برای کرانچ، گردوهای برشته شده، خرد شده یا گردو را هم بزنید. همچنین مویز خشک یا کشمش نیز افزودنی خوبی خواهد بود.
اگر ترجیح می‌دهید کیکتان رژیمی‌تر باشد به‌جای پودر قند، سعی کنید قبل از گذاشتن در فر دارچین با کمی شکر را روی مواد بپاشید.   

نحوه نگهداری کیک فرانسوی

برای نگهداری طولانی‌مدت از کیک می‌توانید آن را تا دو روز در ظرف دربسته و در محیط اتاق نگه دارید، همچنین به مدت یک هفته در یخچال و تا 3 ماه در فریزر قابل نگهداری است.

نکاتی برای درست‌کردن بهترین کیک صبحانه

کف تابه را با کاغذروغنی بپوشانید و سپس کاغذ را کره و آردپاشی کنید. قبل از تهیه خمیر مطمئن شوید که همه مواد در دمای اتاق هستند. خمیر قرار است بسیار غلیظ باشد، بنابراین نگران نباشید. 
اگر دوست دارید برای فردا یا روزهای بعد هم از این کیک میل کنید، باقیمانده کیک را دوباره گرم کنید تا برش‌ها بافت نرم و خوبی داشته باشند. 

کلام آخر 

این مطلب از مجله سیرنگ را به صحبت درباره طرز تهیه کیک فرانسوی اختصاص دادیم. کیک‌ها برای هر سن و ذائقه‌ای محبوب هستند. اگر کودکانتان به خوردن صبحانه علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، مطمئناً بودن کیک‌هایی مثل این کیک فرانسوی یا افزودنی‌های دیگر در کنار سفره صبحانه، توجه و علاقه آنها را جلب می‌کند. 
شما چه تجربه‌ای از درست‌کردن کیک صبحانه خوشمزه دارید؟ اگر این کیک را طبق دستور گفته شده درست کردید حتماً تجربیات و نظرهایتان را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید. 

سؤالات متداول

کیک صبحانه فرانسوی چیست؟
کیک صبحانه فرانسوی، معروف به "gateau de matin"، یک خوراکی لذیذ است. این کیک ساده و درعین‌حال لذت‌بخش ماهیت یک صبحانه فرانسوی را در خود جای‌ داده است. ترکیب اصلی این کیک تشکیل شده از مواد اولیه مانند آرد، شکر، بیکینگ‌پودر، تخم‌مرغ، کره، شیر و وانیل است تا کیکی سبک، مرطوب و کمی شیرین تهیه شود.
کیک صبحانه فرانسوی چه تفاوتی با کیک‌های دیگر دارد؟
ویژگی منحصربه‌فرد کیک صبحانه فرانسوی در سادگی و همه‌کاره بودن آن نهفته است. شما می‌توانید طعم‌هایی مانند پوست لیمو، انواع توت‌ها یا ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و از طعم و عطر آن لذت ببرید.
چه چیزی کیک صبحانه فرانسوی را به یک غذای ایده‌آل صبحگاهی تبدیل می‌کند؟
کیک صبحانه فرانسوی به دلیل طعم متعادل و شیرینی سبک‌تر، یک انتخاب عالی برای صبحانه است. به طرز شگفت‌انگیزی با یک فنجان قهوه یا چای صبحگاهی می‌تواند روز شما را بسازد. سهولت آماده‌سازی و توانایی شخصی‌سازی طعم‌ها، آن را به یک کیک لذیذ و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.