انواع کیک برای صبحانه

انواع کیک برای صبحانه

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که بسیاری افراد از خوردن آن طفره می‌روند. با انتخاب یک خوراکی خوشمزه و ساده، می‌توانید هر کسی را ترغیب کنید که خوردن صبحانه را جدی بگیرد. خوردن انواع کیک برای صبحانه به همراه شیر، چای یا قهوه، ایده فوق‌العاده‌ای است. خوردن انواع کیک صبحانه، به خاطر وجود مواد مغذی نظیر تخم مرغ، شیر و کربوهیدرات کافی بسیار ارزشمند است؛ اگرچه خوردن زیاد قند در وعده صبحانه توصیه نمی‌شود. کیک صبحانه ساده و فوری را می‌توانید با افزودن خوراکی‌های مفید دیگری مثل گردو و کشمش برای خودتان یا کودکتان مقوی‌تر هم بکنید. اینجا، چند تا از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین کیک‌ها برای صبحانه را معرفی می‌کنیم و دستور پخت و فوت و فن‌هایشان را با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید:

در مطلب بهترین صبحانه برای کودکان، طرز تهیه چند صبحانه عالی برای فرزندانتان را ببینید.

یکی از فوری‌ترین انواع کیک برای صبحانه: کیک صبحانه وانیلی ساده

اولین و ساده‌ترین انتخاب از بین انواع کیک برای صبحانه، کیک اسفنجی ساده است. این کیک را هم به سادگی می‌توان درست کرد و هم می‌توانیم از کیک‌های اسفنجی خوشمزه سیرنگ استفاده کنیم. در ادامه دستور پخت کیک صبحانه ساده وانیلی را توضیح می‌دهیم:

مواد مورد نیاز برای کیک صبحانه ساده

آرد قنادی: 3 لیوان

تخم مرغ: 3 عدد

شیر: 1 لیوان

روغن مایع: 1 لیوان

شکر: 1.5 لیوان

بیکینگ پودر: 2 قاشق مرباخوری

وانیل: 1/4 قاشق چای‌خوری

برای پختن هر نوع کیکی، ابتدا باید مواد را برای مدتی در دمای اتاق قرار دهیم تا با هم هم‌دما شوند. همین طور فر را باید از حدود 0.5 ساعت قبل گرم کنیم.

تخم مرغ، وانیل و شکر را با همزن حدود 7 دقیقه بزنید تا به صورت مایع یکدست کرمی رنگی دربیاید و حسابی پف کند. سپس شیر و روغن را به مواد اضافه کنید و حدود 2 دقیقه دیگر با همزن بزنید. در ظرف دیگری، مواد خشک را با هم مخلوط و یکی دو باری الک کنید. در آخر مواد خشک را کم کم به مواد خیس اضافه کنید و با لیسک، از یک جهت هم بزنید تا کاملا با هم یکدست شوند.

قالب را چرب کنید و مایه کیک را به صورت یکنواخت در قالب بریزید. در دمای 175 تا 180 درجه سانتیگراد به مدت 40 تا 45 دقیقه کیک آماده است. کیک وانیلی به همراه چای یا شیر انتخاب خوبی برای یک صبحانه ساده و سریع است.

کیک صبحانه

کیک موز و گردو؛ یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک برای صبحانه

کیک موز و گردو، کیکی بسیار مقوی و خوشمزه برای صبحانه است. یکی از بهترین انواع کیک برای صبحانه که می‌توان با لذت، با چای یا قهوه خورد و یک روز پرانرژی را آغاز کرد. این کیک را هم می‌توان به صورت ساده پخت و نوش جان کرد هم با تاپینگ جذاب شکلاتی‌اش. ابتدا طرز پخت کیک به صورت ساده و بعد هم تاپینگ کیک را ببینیم:

مواد مورد نیاز برای کیک موز و گردو

کره نرم شده: 1/2 فنجان

شکر: 3/4 فنجان (ترکیبی از شکر گرانول و شکر قهوه‌ای باشد، بهتر است.)

تخم مرغ: 2 عدد بزرگ

آرد قنادی: 220 گرم (1+3/4 فنجان)

موز له شده: 1 فنجان

عصاره وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری

پودر دارچین: 1/4 قاشق چای‌خوری

دوغ: 1/4 فنجان

جوش شیرین: 3/4 قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک موز و گردو

ابتدا فر را روی دمای 175 درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود. شکر و کره را با هم مخلوط کنید تا به صورت کرمی در بیاید. سپس تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و با همزن به مدت هفت دقیقه هم بزنید. موز له شده و وانیل را هم اضافه کنید. هر چقدر که موز رسیده‌تر باشد بهتر می‌تواند به کیکتان طعم بدهد. موزهای سیاه شده برای این کار از همه مناسب‌ترند.

مواد خشک را در کاسه‌ای متفاوت با هم مخلوط کنید. نصف مواد خشک را به مخلوط اضافه کنید، سپس دوغ را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا نصف دیگر مواد خشک را نیز به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

در این جا می‌توانید کیک موزی‌تان را در قالب چرب شده متناسب بریزید و بگذارید در فر با دمای 175 درجه سانتیگراد حدود 40 دقیقه بماند تا بپزد. بعد 40 دقیقه کیک را با یک خلال دندان یا چنگال چک کنید که پخته است یا نه.

اما اگر می‌خواهید کیکی خوشمزه‌تر و مقوی‌تر داشته باشید، می‌توانید برای کیک صبحانه خوشمزه‌تان یک روکش گردویی ساده درست کنید.

برای تهیه رویه کیک موز و گردو  به مواد زیر احتیاج دارید:

آرد: 1+1/4 فنجان

شکر قهوه‌ای: 1/2فنجان

شکر دانه ریز: 1/3 فنجان

دارچین: 1.5 قاشق چای‌خوری

نمک: 1/4 قاشق چای‌خوری

گردو خرد شده: 1/3 فنجان

چیپس شکلات: 1/3 فنجان (اختیاری)

کره ذوب شده: 6 قاشق غذاخوری

همه مواد به جز کره و شکلات را با همزن با هم بزنید تا کاملا مخلوط شود سپس کره را اضافه کنید هم بزنید تا با مواد یکدست شود. وقتی خمیر کیکتان آماده شد، قالب را چرب کنید، اول خمیر را بریزید در قالب و بعد روکش گردویی را روی خمیر پخش کنید و شکلات چیپسی را روی مواد بپاشید. حالا با دمای 175 درجه به مدت 40 تا 45 دقیقه در فر قرار دهید.

بعد از پخته شدن کیک موز و گردوی خوشمزه‌تان، آن را برش دهید و برای صبحانه با چای، قهوه یا شیر میل کنید.

انواع کیک برای صبحانه

کیک هویج و گردو؛ وقتی یک کیک صبحانه خاص می‌خواهید

یکی از مقوی‌ترین انواع کیک برای صبحانه، کیک هویج و گردوست. این کیک ساده با بافت لطیف و طعم خاصش، کیک محبوب بسیاری از کافه‌ها و بوفه‌های صبحانه است. در ادامه طرز تهیه کیک هویج و گردو برای صبحانه را به شما آموزش می‌دهیم:

مواد لازم برای پخت کیک هویج و گردو

آرد قنادی: 2 لیوان

تخم مرغ: 4 عدد

هویج رنده شده: 1 لیوان

شکر: 1+1/3 لیوان

روغن مایع: 1 لیوان سرخالی

دارچین: 1 قاشق مرباخوری

وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری

گردو خرد شده: 1/2 لیوان

بیکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه کیک هویج و گردو

قبل از هر کاری مواد را کمی زودتر از یخچال خارج می‌کنیم تا با محیط هم دما شود. فر را نیم ساعت قبل از استفاده، روی دمای 180 درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم تا گرم شود. برای شروع ابتدا تخم مرغ‌ها را به همراه شکر و وانیل خوب هم می‌زنیم تا به صورت کشدار و کرمی در بیاید. بعد روغن را به مواد اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. در این مرحله، هویج رنده شده را هم به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملا مخلوط شود. هویج خام است و با رنده ریز، رنده شده است. اگر ریز رنده نکنید، کیکتان بافت خوبی پیدا نمی‌کند و هویج‌ها به خوبی در کیک نمی‌پزد.

مواد خشک را در ظرفی جداگانه مخلوط و یکی دو باری الک می‌کنیم. مواد خشک را، در چند مرحله، به مواد خیس اضافه می‌کنیم و با لیسک هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شود. در آخر، گردوهای خرد شده را که با کمی آرد مخلوط کرده‌ایم به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. با این کار گردو‌ها در قالب ته‌نشین نمی‌شود.

قالبی مناسب برمی‌داریم، چرب و آردپاشی می‌کنیم و مایه را به صورت یکنواخت داخل قالب می‌ریزیم. قالب را در فر می‌گذاریم و حدود 40 دقیقه فرصت می‌دهیم تا خوب بپزد. بعد از 40 دقیقه چک می‌کنیم که وسط کیک پخته باشد و از فر خارجش می‌کنیم.

کیک هویج و گردو را می‌توانید همین‌طور ساده با چای یا قهوه میل کنید یا انواع روکش‌ها و تاپینگ‌های خوشمزه مثل خامه قنادی، کرم پنیری و ... را با آن امتحان کنید.

برای تهیه کرم پنیری 200 گرم خامه قنادی را به مدت 10 دقیقه با دور تند همزن می‌زنیم و بعد 300 گرم پنیر ماسکارپونه به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملا با هم مخلوط شوند. ترکیب کرم پنیری و کیک هویج بی‌نظیر است و یک کیک صبحانه خوشمزه و بی‌نظیر.

کیک کشمشی؛ انتخاب اول در میان کیک‌های صبحانه

قدیمی‌ها می‌گفتند هر کس صبح‌ها 21 عدد کشمش بخورد، حافظه‌ و هوشی در حد نبوغ پیدا می‌کند. از فایده کشمش که بگذریم، حس لذت‌بخش کشف کشمش توی کیک‌های خانگی، فوق‌العاده است. چه بهتر که این کشمش را صبح، با کیک صبحانه‌تان نوش جان کنید. یکی از ساده‌ترین دستور‌های کیک کشمشی را برایتان آورده‌ام:

مواد لازم برای کیک صبحانه کشمشی

کره: 1/3 فنجان

شکر قهوه‌ای: 1 فنجان

آب: 1 لیوان

آرد: 2 فنجان

مرغ: 2 عدد

دارچین: 1 قاشق چای‌خوری

میخک آسیاب شده: 1/2 قاشق چای‌خوری

جوز هندی آسیاب شده: 1/2 قاشق چای‌خوری

نمک: 1/4 قاشق چای‌خوری

جوش شیرین: 1 قاشق چای‌خوری

عصاره وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: 1/2 قاشق چای‌خوری

گردو خرد شده: 1 فنجان

این دستور پخت خیلی سریع و آسان است:

فر را از قبل روی دمای 180 درجه بگذارید تا گرم شود. آب، کره، شکر، ادویه‌ها، نمک و کشمش را درون ظرفی قابلمه‌ای بریزید و روی اجاق بگذارید تا به جوش بیاید. بگذارید 3 دقیقه بجوشد و از روی گاز بردارید تا از دما بیفتد. حالا عصاره وانیل را هم بزنید و به مواد اضافه کنید.

در ظرفی جداگانه مواد خشک را با هم مخلوط کنید. در ظرف دیگری تخم مرغ‌ها را بزنید تا پف کند. حالا مخلوط آب و شکر و کشمش را به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. تخم مرغ‌ها و گردو را هم اضافه کنید. اضافه کردن گردو اختیاری است. قالب‌تان را چرب کنید و مواد را به قالب اضافه کنید. بین 45 تا 55 دقیقه در فر برای این کیک کافی است.

کیک دو رنگ؛ کیک صبحانه‌ای جذاب برای کودکان

طعم شیر در کنار کیک صبحانه کاکائویی، بی‌نظیر می‌شود. علاوه بر طعم فوق‌العاده کیک کاکائویی، کیک دورنگ ظاهری بسیار زیبا دارد که اشتهای هر کسی را برای صبحانه باز می‌کند. طرز تهیه کیک دو رنگ یا کیک زبرا همین‌جاست:

مواد مورد نیاز برای تهیه کیک دورنگ

آرد قنادی: 2.5 پیمانه

شیر: 1 پیمانه

تخم مرغ: 3 عدد

روغن مایع: 1/2 پیمانه

وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری

پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

انواع کیک برای صبحانه

طرز تهیه یکی از بهترین انواع کیک برای صبحانه

مثل همیشه قبل از هر کار، فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم می‌کنیم و مواد اولیه را در محیط قرار می‌دهیم تا خوب هم‌دما شوند. تخم مرغ، وانیل و شکر را با همزن خوب هم می‌زنیم تا تغییر حجم دهد و مایع کشدار کرمی تولید شود. سپس روغن و شیر را هم به مواد اضافه می‌کنیم و دو دقیقه با همزن می‌زنیم.

در ظرف دیگری آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط و الک می‌کنیم. دو قاشق غذاخوری از آرد را کنار می‌گذاریم و بقیه را به آرامی به مایع اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا یکدست شود. مایه به‌دست آمده را نصف می‌کنیم. به نصفی از مایه دو قاشق پودر کاکائو را اضافه می‌کنیم و به نصف دیگر دو قاشق آرد را.

حالا قالب را چرب و آردپاشی می‌کنیم. برای طرح گرفتن کیک، به ترتیب یک ملاقه از مایع سفید درون قالب می‌ریزیم، منتظر می‌مانیم پخش شود، یک ملاقه مایع قهوه‌ای و همین طور به ترتیب تا کل مواد تمام شود. قالب را درون فر می‌گذاریم و فرصتی 40 تا 50 دقیقه‌ای می‌دهیم تا پخته شود.

کیک طرح‌دار سفید و کاکائویی ما برای یک صبحانه دلچسب آماده است.

کلام آخر

در این مقاله 5 تا از بهترین انواع کیک برای صبحانه، دستور پخت و نکات مهم را با هم بررسی کردیم. شما هم از خوردن کیک در وعده صبحانه لذت می‌برید؟ به نظر شما کدام یک از کیک‌های ذکر شده برای صبحانه بیشتر می‌چسبد؟ اگر هر کدام از کیک‌ها را تا به حال پخته‌اید، نکات و فوت و فن‌های مخصوص‌تان را با مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پختن کیک در توستر یا اون برقی با فر تفاوت دارد؟

تقاوت زیادی بین توستر و فرهای برقی برای پختن کیک وجود ندارد اما دما را عموما باید مقداری کمتر قرار دهید. مثلا برای کیک‌های آموزش داده شده، دمای 160 درجه مناسب است.

آیا خوردن کیک‌های بسته‌بندی فروشگاهی برای صبحانه مضر است؟

با توجه به کارخانه و برند تولیدکننده کیک، می‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد. تازگی و کیفیت مواد اولیه، فرایند آماده‌سازی و پخت، نوع بسته‌بندی و زمان تولید و انقضای محصول، در کیفیت کیک‌هایی که از سوپرمارکت‌ها می‌خریم تاثیر دارد. در هر صورت، برای زمان‌هایی که وقت و حوصله کافی برای پخت کیک یا حتی خوردن صبحانه‌های دیگر نداریم، خوردن چای و یک کیک صبحانه بسته‌بندی از برندی معتبر مثل سیرنگ می‌تواند روزمان را بسازد.

چه نکاتی را باید برای انتخاب کیک برای صبحانه در نظر داشته باشیم؟

مواد اولیه کیک اثر مهمی در میزان انرژی ما در طول روز دارد. گردو، کشمش، میوه‌های مقوی مثل موز و هویج تاثیر مثبتی بر سلامت ما دارد. به طور کلی اگر در کیک صبحانه از شکر کمتر و ترجیحا شکر قهوه‌ای استفاده کنیم بهتر است. همین‌طور تاپینگ‌ یا فیلینگ‌های بسیار شیرین مثل خامه قنادی یا انرژی‌زاهای مصنوعی مثل کاکائو و شکلات، توصیه نمی‌شود. استفاده از میوه‌های تازه، آجیل و شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل، تاثیر مثبتی در سطح انرژی روزمان دارد.

آیا کیک‌های دیگری هم که برای صبحانه مناسب باشد؟

بسته به سلیقه شما، کیک‌های متنوعی هست که برای یک صبحانه عالی گزینه مناسبی است: کیک پسته‌ای، کیک کنجدی، کیک آناناس، کیک توت فرنگی و ... هر کدام انتخاب‌های جذابی از بین انواع کیک برای صبحانه است.