آب‌نبات چگونه درست می‌شود؟

آب‌نبات چگونه درست می‌شود؟

ردپای اولین آب‌نبات‌ها به دوران مصر باستان دیده می‌شود. در آن زمان شیرینی‌پزها به کمک عسل و چند ماده اولیه دیگر آب‌نبات تهیه می‌کردند. با گذشت زمان، شکل امروزی آب‌نبات در کشورهای اروپایی به‌ویژه در ایتالیا تهیه و تولید شدند.

این تنقلات خوش‌طعم و لذیذ پای ثابت بسیاری از مهمانی‌ها بوده و هست. هر چند که اشکال مختلفی از آن‌ها با طعم و رنگ‌های متفاوتی تهیه و تولید می‌شوند؛ اما نوع خانگی آن چیز دیگری است. به همین دلیل این قسمت از مجله سیرنگ را به 3 طرز تهیه آب‌نبات اختصاص داده‌ایم. شما در این مقاله می‌آموزید که چطور آب‌نبات میوه‌ای تهیه کنید یا به پاسخ آب‌نبات‌های سنتی چگونه ساخته می‌شوند؟ برسید.

طرز تهیه آب‌نبات میوه‌ای

برای تهیه آب‌نبات میوه‌ای به مواد زیر نیاز داریم و پس از فراهم کردن ابزار و مواد اولیه زیر باید طبق دستور پیش برویم.

مواد اولیه برای تهیه آبنبات عبارتند از:

شکر: ۱ لیوان

گلوکز: ۱/۳ لیوان

آب: ۱/۳ لیوان

رنگ خوراکی: ۲ قطره

اسانس میوه‌ای: ۳ قطره

مراحل تهیه آب‌نبات میوه‌ای

ظرفی استیل یا نچسبی را انتخاب کنید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید. بلافاصله شکر، گلوکز و آب را داخل ظرف بریزید. سریع شروع به هم زدن کنید تا ذوب‌شدن شکر و ایجاد مایعی رقیق شده به دست بیاید.

زمانی که شکر ذوب شد، وقت آن می‌رسد که رنگ و اسانس میوه‌ای دلخواه را به آن اضافه کنید. پس از ۲ تا ۳ دقیقه بعد رنگ کاملاً در سراسر مایع به‌دست‌آمده پخش شده است. اجاق را خاموش کنید تا مواد از جوشیدن بیفتد.

کاغذروغنی را کف سینی یا صفحه کار خود پهن کنید. با کج کردن ظرف اشکال دایره‌ای از آب‌نبات ایجاد کنید تا پس از خنک‌شدن به همان صورت باقی بماند. در روش دیگر شما باید مواد را روی کاغذروغنی پهن کنید و نهایتاً با زدن ضربات کوتاه آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.

در طرز تهیه آب‌نبات‌چوبی شما باید در مرحله‌ای که مواد آب‌نباتی را روی کاغذروغنی می‌ریزید، خلال‌دندان را روی هر قطعه بگذارید تا پس از خنک‌شدن آب‌نبات‌چوبی داشته باشید. در صورت تمایل کمی ترافل روی مواد آب‌نبات بریزید. این کار را باید قبل از سرد شدن مواد تکمیل کنید.

طرز تهیه آب‌نبات هل دار و زعفرانی

یکی از آب‌نبات‌های سنتی که از سالیان دور در میان مردمان ایران‌زمین طرف‌داران زیادی داشته است، آب‌نبات هل دار و زعفرانی است. برای تهیه این نوع آب‌نبات به مواد زیر نیاز دارید.

مواد زیر برای تهیه آب‌نبات هل دار و زعفرانی لازم است.

شکر: ۱ لیوان

گلوکز: ۱/۳ لیوان

زعفران دم‌کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

عرق هل: ۱ قاشق غذاخوری

دانه هل کوبیده: ۱/۲ قاشق غذاخوری

آب: ۱/۳ لیوان

گلوکز: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه آب‌نبات هل دار و زعفرانی

مانند دستور تهیه آب‌نبات میوه‌ای، شکر، گلوکز و آب را به مرحله ذوب‌شدن برسانید. زمانی که مایع آب‌نبات رقیق شد، زعفران دم‌کرده، هل کوبیده و عرق آن را هم داخل قابلمه بریزید.

پس از ۳ تا ۵ دقیقه، اجاق را خاموش کنید. آب‌نبات‌ها را قالب بزنید یا با دست فرم دهید. برای این کار می‌توانید از قالب‌های شکلات‌سازی یا همانند دستور قبلی به‌صورت نامنظم و دستی به آب‌نبات‌ها شکل دهید.

 

 

طرز تهیه آب‌نبات گل محمدی

نوعی دیگر از آب‌نبات‌های سنتی همان نوع گل محمدی یا گلاب آن است. برای این مدل از آب‌نبات شما باید مواد را مانند دستور تهیه آب‌نبات هل دار و زعفرانی فراهم کنید. البته با این تفاوت که به‌جای عرق هل همان مقدار گلاب اضافه کرده و به‌ازای هر واحد هل کوبیده شده، ۲ واحد گل محمدی خشک به ترکیبات اضافه کنید.

مقالات مختلف و متعددی در وبلاگ مجله سیرنگ وجود دارد که شما را با انواع طرز تهیه‌ها و خواص مواد غذایی مختلف آشنا می‌کند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید پس از خواندن مقاله انواع کیک برای صبحانه ایده‌های فراوانی برای طبخ کیک پیدا کنید.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از مجله سیرنگ شما با روش ساخت انواع آب‌نبات آشنا شدید. آموختید که چگونه آب‌نبات خانگی تهیه کنید یا برای داشتن آب‌نبات میوه‌ای به چه موادی نیاز دارید و چگونه باید آن را آماده پذیرایی کرد. علاوه بر این‌ها دریافتید که آب‌نبات‌های سنتی مانند آب‌نبات هل دار و زعفرانی یا آب‌نبات گل محمدی را چگونه در منزل بپزید. امیدواریم که این مقاله موردتوجه شما قرار گرفته باشد.

سؤالات متداول

اولین آب‌نبات‌های امروزی در کدام منطقه تهیه شدند؟ 

آب‌نبات‌های امروزی برای نخستین‌بار در کشورهای اروپایی به‌ویژه در ایتالیا تهیه و تولید شد.

چه نوع شکری برای تهیه آب‌نبات مناسب است؟ 

شکر سفید یا شکر قهوه‌ای هر دو برای تهیه آب‌نبات مناسب هستند.

برای داشتن آب‌نبات‌چوبی چگونه باید عمل کنیم؟ 

ابتدا مواد آب‌نبات را مانند یکی از دستورهای دلخواه تهیه کنید. اگر از قالب استفاده می‌کنید باید پس از ریختن مواد به داخل قالب یک خلال‌دندان در آن فرو کنید تا پس از خنک‌شدن آب‌نبات‌چوبی داشته باشید. اگر از کاغذروغنی برای تهیه آب‌نبات‌چوبی استفاده می‌کنید پس از ریختن مقداری مواد آب‌نبات روی کاغذروغنی قبل از خنک‌شدن مواد خلال‌های دندان را داخل آن جای‌گذاری کنید.