طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله

طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله

فرهنگ آشپزی ما ایرانی‌ها پر است از انواع دسرهای خوشمزه و رنگارنگ؛ آن‌قدر زیاد که آدم می‌ماند باید کدام را انتخاب کند، بس که این دسرهای ایرانی پرتنوع هستند! یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین دسرهایی که می‌توانید برای امشب خود انتخاب کنید، دسر زعفرانی با ژله است. این دسر خوشمزه با اصیل‌ترین چاشنی ایرانی، یعنی زعفران تهیه می‌شود.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، نگاهی به طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله خواهیم داشت. از ویژگی‌های خوب این دسر می‌توان به سریع آماده‌شدن آن، مزه متفاوتی که دارد، اقتصادی‌بودن و همچنین سهولت در طرز تهیه‌اش اشاره کرد. ابتدا به سراغ دستور پخت این دسر و سپس به سراغ فوت‌وفن‌های آن خواهیم رفت؛ با ما همراه باشید.

روش تهیه دسر زعفرانی با ژله

چنان که در مقدمه به آن اشاره کردیم، دسر زعفرانی با ژله بسیار اقتصادی است؛ تهیه این دسر برای شما بسیار ارزان تمام خواهد شد. دلیل ارزان‌بودن این دسر نیز به‌خاطر مواد اولیه‌اش است. مواد لازم برای این دسر در هر خانه ایرانی پیدا می‌شود و در غیر این صورت، می‌توان آن‌ها را از نزدیک‌ترین سوپرمارکت با کمترین قیمت تهیه کرد.
از دیگر دسرهای ساده و ارزانی که می‌توانید تهیه کنید، کیک اسفنجی است. اگر دوست طرز تهیه این دسر را هم یاد بگیرید، می‌توانید مقاله کیک اسفنجی چطور درست می‌شود را از مجله سیرنگ مطالعه کنید.
برای تهیه دسر زعفرانی با ژله، شما به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:
زعفران دم‌کرده: 1/3 پیمانه 
شیر: 3 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
خامه: 200 گرم
پودر ژلاتین: 3 قاشق‌ غذاخوری
آب سرد: 1/2 پیمانه
گلاب: 3 قاشق غذاخوری
پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
لازم است بدانید که منظور از ژله در طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله، همان ژلاتین است. استفاده از ژلاتین در این دسر باعث می‌شود که دسر ما حالت ژله‌ای پیدا کند. نکته دیگر آن که این مقدار از مواد اولیه، جهت تهیه این دسر برای 4 نفر مناسب است. اگر دوست داشتید که مقدار بیشتری از دسر زعفرانی با ژله تهیه کنید، تنها کافی است که میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید.

طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله

مراحل تهیه دسر زعفرانی با ژله

طرز تهیه ژله زعفرانی بسیار ساده است؛ آن‌قدر که حتی بچه‌های دبستانی هم می‌توانند به‌راحتی و بدون کمک والدین تهیه‌اش کنند. برای تهیه این ژله باید مقداری صبور باشید؛ زیرا که لازم است آن را به مدت 3 تا 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را ببندد. آماده‌سازی این دسر تنها 30 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت.
از دیگر دسرهای سریعی که می‌توانید در کمترین زمان برای خود آماده کنید، دسر با ارده و شیره است. در مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌توانید طرز تهیه دسر با ارده و شیره را یاد بگیرید و از نوش‌جان‌کردن آن لذت ببرید.
برای تهیه دسر زعفرانی با ژله باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
ابتدا یک کاسه پیرکس حاضر کنید و ژلاتین را همراه با آب سرد، داخل آن بریزید. به کمک چنگال یا همزن دستی، آب و پودر ژلاتین را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. حال کاسه خود را روی حرارت آب ‌جوش کتری قرار دهید و مجدداً هم‌زدن را از سر بگیرید. آن‌قدر این کار را انجام دهید که ترکیب آب و ژلاتین کاملاً شفاف شود.
اکنون باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس شیر را همراه با خامه و شکر داخل آن بریزید. شعله را روشن کنید و اجازه دهید که شیر به جوش بیاید. در همین حین، به کمک یک قاشق چوبی شیر و شکر و خامه را خوب به هم بزنید تا به‌خوبی در یکدیگر حل و یکدست شوند.
زمانی که شیر به جوش آمد، آن را از روی حرارت بردارید. زعفران را که از قبل دم کرده‌اید داخل شیر بریزید و خوب به هم بزنید؛ بعد از آن نیز ترکیب ژلاتین و آب را به شیر اضافی کنید. وقتی که هنوز شیر از حرارت نیفتاده است، تمام ترکیبات را  بادقت هم بزنید تا یکدست شوند و در نهایت شما مایعی زعفرانی رنگ داشته باشید. گلاب و هل را نیز می‌توانید در همین مرحله به باقی مواد اضافه کنید.
حال یک قالب مناسب انتخاب کنید و کف آن را با روغن چرب کنید. صبر کنید که ترکیب شیر و زعفران شما از حرارت بیفتد، سپس آن را داخل قالب موردنظر خود بریزید. قالب را داخل یخچال  قرار دهید؛ بعد از 4 تا 5 ساعت، دسر زعفرانی با ژله آماده سروکردن است. می‌توانید دسر را با گلبرگ گل سرخ تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله

نکات مهم در تهیه دسر زعفرانی با ژله

تلاش ما بر آن بود که تمام نکات لازم را برای تهیه ژله زعفرانی به شما آموزش دهیم، اما در آشپزی همیشه فوت‌و‌فن‌های زیادی وجود دارد؛ این دسر هم از این قاعده خارج نیست. برای اینکه بتوانید دسر زعفرانی خوشمزه‌تری داشته باشید، بد نیست که نکات زیر را نیز در زمان تهیه به‌خاطر داشته باشید:

  • روش دیگری نیز برای طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله وجود دارد؛ در این روش باید آب و ژلاتین و زعفران را جداگانه در یخچال قرار دهید و شیر و شکر و خامه را نیز مانند فرنی آماده کنید. سپس ژله را خرد کرده و فرنی را روی آن بریزید.
  • به‌جای استفاده از هل و گلاب، می‌توانید از وانیل استفاده کنید.
  • به‌جای استفاده از پودر هل، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری عرق هل استفاده کنید.
  • به‌دلخواه خود می‌توانید در این دسر از خلال بادام یا دیگر مغزیجات نیز استفاده کنید.
  • اگر فکر می‌کنید که میزان شکر این دسر زیاد است، می‌توانید بسته به سلیقه خود آن را کمتر کنید.
  • این دسر را بدون استفاده از خامه نیز می‌توانید تهیه کنید.
  • شما می‌توانید دسر را در یک قالب بزرگ یا در چند قالب کوچک سرو کنید.
  • هراندازه که میزان ژلاتین بیشتر باشد، ژله شما زودتر آماده خواهد شد؛ ولی توجه داشته باشید که ژلاتین زیاد می‌تواند مزه دسر شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • اگر دوست داشتید می‌توانید مقدار ژلاتین این دسر را کمتر کنید و در عوض دسر را به‌‌صورت گرم نیز میل کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله آشنا شدیم. این دسر بسیار ساده و سریع آماده می‌شود، مزه بسیار مطبوعی دارد و از جمله خوراکی‌های اصیل ایرانی به شمار می‌رود. امیدواریم که طرز تهیه این ژله زعفرانی حسابی شما را تحت‌تأثیر قرار داده باشد که همین امروز آن را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. یادتان باشد که بعد از امتحان این دسر، نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

سؤالات متداول

آیا در طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله می‌توان از پودر نارگیل استفاده کرد؟
بله، شما می‌توانید هم در طرز تهیه این دسر و هم برای تزیین آن از پودر نارگیل استفاده کنید.
آیا می‌توان در دسر زعفرانی با ژله از تخم شربتی استفاده کرد؟
بله، برای خاص‌تر کردن این دسر می‌توانید به مخلوط شیر و شکر، مقداری تخم شربتی نیز اضافه کرده و دسری متفاوت تهیه کنید.
آیا می‌توان در طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله از میوه هم استفاده کرد؟
بله، شما می‌توانید در طرز تهیه این دسر از انواع میوه‌های دلخواه خود نیز استفاده کنید؛ هم برای تزیین و هم برای تهیه خود ژله.