طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

حوصله‌تان سر رفته و گرسنه نیز هستید؟ دلتان یک خوراکی ساده و سریع و خوشمزه می‌خواهد؟ دوست دارید خودتان دست‌به‌کار شوید و چیزی درست کنید؟ بهترین انتخابی که برای چنین مواقعی خواهید داشت، کلوچه زنجبیلی است. این کلوچه یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید در خانه تهیه کرده و نوش جان کنید!
در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کلوچه زنجبیلی را با یکدیگر یاد خواهیم گرفت. این کلوچه دستور پختی بسیار ساده دارد و می‌توان آن را در کمترین زمان ممکن تهیه کرد. هیچ نیازی هم نیست که مهارت آشپزی شما در حد شف‌های فرانسوی باشد! با ما همراه باشید تا در عرض 40 دقیقه، یک شیرینی به یادماندنی را تهیه کنیم.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

از خوبی‌های کلوچه زنجبیلی آن است که مواد لازم برای تهیه آن را می‌توان در هر خانه ایرانی پیدا کرد؛ این موضوع به میزان محبوبیت این شیرینی خوشمزه افزوده است. همین‌طور باعث شده است که کلوچه زنجبیلی، گزینه‌ای اقتصادی برای عصرانه‌ها باشد. 
یکی از مواد اولیه مهم در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی، شیره است. شما می‌توانید با مطالعه مقاله بهترین زمان مصرف ارده و شیره از مجله سیرنگ، اطلاعات خود را درباره این خوراکی مقوی افزایش دهید.
در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی باید مواد اولیه زیر را حاضر کنید:
شکر: 1 پیمانه
آرد: 2 و 1/4 پیمانه
زنجبیل: 2 قاشق چای‌خوری
کره: 3/4 پیمانه
تخم‌مرغ: 1 عدد بزرگ
شیره خرما یا انگور: 1/4 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
دارچین: 1 قاشق چای‌خوری
پودر میخک: 1/2 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‎خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی مشاهده کردید، برای تهیه حدوداً 24 کلوچه کفایت خواهد کرد. چنان که قصد دارید برای اولین بار مقدار کمتری از این کلوچه را تهیه کنید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. اگر دوست دارید مقدار بیشتری نیز درست کنید، می‌توانید مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید.

یکی دیگر از کلوچه‎‌های خوشمزه، کلوچه خرمایی است که در مقاله طرز تهیه کلوچه خرمایی روش تهیه آن را آوردیم.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

مراحل تهیه کلوچه زنجبیلی

همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، طرز تهیه کلوچه زنجبیلی بسیار راحت است و می‌توان خیلی سریع آن را تهیه کرد. برای تهیه این کلوچه، شما تنها به 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. چه چیزی می‌تواند برای تهیه یک عصرانه خوشمزه از این بهتر باشد؟ اصولا می‌توان این‌طور گفت که طرز تهیه انواع کلوچه‌ بسیار راحت است؛ اگر دوست دارید در این باره بیشتر بخوانید، می‌توانید به مقاله کلوچه چگونه درست می‌شود سر بزنید.
در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز، فرد را روشن کرده و روی دمای 350 دجه قرار دهید. سپس کره را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید که در محیط آشپزخانه نرم شود. حال باید یک کاسه بزرگ آماده کنید، کره، تخم‌مرغ و شکر را داخل آن بریزید و به کمک همزن، آن‌قدر هم بزنید که ترکیب شما پف‌دار و سبک شود. حدود 5 تا 7 دقیقه باید هم بزنید تا به اینجا برسید.
سپس در همان کاسه، یک عدد تخم‌مرغ بشکانید. شیره را نیز اضافه کنید. مجدداً ترکیب را اضافه کنید تا کاملاً یکدست شود. در نهایت زنجبیل را اضافه کنید و باز هم همه را با هم ترکیب کنید. در یک ظرف جداگانه، آرد را همراه با پودر دارچین، بیکینگ‌پودر و پودر میخک ترکیب کرده و الک کنید. سپس باید آن را به مایع کلوچه اضافه کنید.
ترکیب آرد را آرام‌آرام به مایع اضافه کنید؛ بهتر است که این کار را در 3 یا 4 مرحله انجام دهید. برای راحتی کار می‌توانید از قاشق جهت هم‌زدن مایع و آراد استفاده کنید. در نهایت باید خمیری نرم داشته باشید که بتوانید به‌راحتی آن را در دست گرفته و حالت بدهید. حواستان باشد که خمیر شما بیش‌از‌اندازه خشک نشود.
خمیر به‌دست‌آمده را مقداری ورز بدهید. سپس به‌ اندازة یک گردو از آن جدا کنید و به شکل توپ در بیاورید. توپ‌ها در ظرف شکر و دارچین غلت بدهید و روی سینی فر قرار دهید. بهتر است که فاصله بین هر توپ حدود 5 سانتی‌متر یا بیشتر باشد؛ همچنین می‌توانید از کاغذروغنی نیز استفاده کنید.
کلوچه‌ها و سینی را داخل فری که از قبل گرم شده است، قرار دهید. حدوداً 10 تا 12 دقیقه برای پخت این کلوچه‌ها کافی است. حواستان باشد، زمانی که کلوچه‌ها به‌اندازه کافی پف کردند و رویشان طلایی شد، باید آن‌ها را از فرد خارج کنید. پس از خاموش کردن فر، در آن را باز بگذارید تا کلوچه‌ها خنک شوند. سپس می‌توانید آن‌ها را سرو کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

نکات مهم در تهیه کلوچه زنجبیلی

همان‌طور که خودتان نیز در این مطلب مشاهده کردید، طرز تهیه این کلوچه خوشمزه بسیار ساده بود. اما همیشه برای بهتر کردن دستورهای پخت، فوت‌و‌فن‌های زیادی وجود دارد. در این بخش، فوت‌وفن‌های لازم را برای اینکه بتوانید کلوچه زنجبیلی خوشمزه‌تری داشته باشید، به شما آموزش خواهیم داد:

  • برای تهیه این کلوچه می‌توانید از پودر زنجبیل و همچنین زنجبیل تازه استفاده کنید. با استفاده از زنجبیل تازه، مزه قوی‌تر و بهتری خواهید داشت.
  • برای تهیه این کلوچه می‌توانید از هر نوع شیره‌ای که دوست داشتید استفاده کنید.
  • برای اینکه کلوچه تردتری داشته باشید، می‌توانید از مقدار بیکینگ‌پودر بیشتری استفاده کنید.
  • به‌جای استفاده از پودر میخک، می‌توانید از پودر هل استفاده کنید.
  • هرچقدر که ترکیب شکر و کره و تخم‌مرغ را بیشتر هم بزنید، کلوچه‌های شما پف‌دارتر و نرم‌تر خواهند بود.
  • برای تازه‌ نگه‌داشتن کلوچه‌ها، می‌توانید آن‌ها را داخل یک شیشه مربای بزرگ قرار دهید و رویشان یک عدد نان تست بگذارید؛ با این روش کلوچه‌های شما به مدت طولانی تازه و نرم خواهند ماند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ، نگاهی به طرز تهیه کلوچه زنجبیلی داشتیم. پخت این کلوچه بسیار ساده بوده و در کمترین زمان نیز آماده می‌‌شود. هرچند که تهیه این کلوچه کم‌دردسر است، اما باز هم خیلی‌ها حال‌وحوصله تهیه کلوچه خانگی را ندارند. در چنین مواقعی، پیشنهاد ما به شما استفاده از کلوچه‌های آماده سیرنگ است.
تنوع کلوچه‌های سیرنگ بسیار زیاد است؛ کلوچه سنتی، کلوچه هل و دارچین، کلوچه شکلاتی، کلوچه خرمایی و کلوچه پرتقالی سیرنگ، همگی جایگزینی مناسب برای کلوچه زنجبیلی خانگی به شمار می‌روند؛ تصمیم با شماست. در کامنت‌ها تجربه خود را از نوش‌جان‌کردن این کلوچه‌ها با ما نیز در میان بگذارید.

سؤالات متداول

بهترین آرد برای تهیه کلوچه زنجبیلی چیست؟
آرد سفید قنادی، بهترین آرد برای تهیه این کلوچه خوشمزه در خانه است.
آیا در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی می‌توان از کشمش استفاده کرد؟
بله. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، در طرز تهیه این کلوچه از کشمش نیز استفاده کنید.
بهترین جایگزین آماده برای کلوچه زنجبیلی چیست؟
کلوچه هل و دارچین سیرنگ، بهترین محصول آماده‌ای است که می‌توانید جایگزین کلوچه زنجبیلی بکنید.