طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر

طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر

از دیرباز اجداد و مادربزرگ‌های ما به پخت انواع کلوچه ساده و انواع نان خانگی در تنورهای کوچک و بزرگ می‌پرداختند و چه‌قدر هم این نان‌ها و کلوچه‌های دست‌ساز خوشمزه بودند. با وجود این گذشته درخشان، چند دهه‌ای می‌شود که با موج مدرنیته و صنعتی شدن، کوچک شدن خانه‌ها از یک طرف و افزایش ساعات کاری، پخت نان و کلوچه در خانه به خاطره‌ها پیوسته؛ زیرا هم در خانه آپارتمانی نمی‌شد طرز تهیه کلوچه محلی را اعمال کرد و هم وقتی برای بانوی خانه نمانده بود که چنین کارهایی انجام دهد، ولی باز هم دست روزگار ورق را برگرداند. با ساخته شدن وسایل خانگی پیشرفته، دست کدبانوها هم در راحتی شیرینی‌پزی خانگی و هم در سرعت دادن به زمان پخت شیرینی افزایش یافت. بنابراین موج جدیدی از اشتیاق به طرز تهیه کلوچه ساده در منزل افزایش یافت. اگرچه که بهترین راه برای شما، پرسش رسپی از مادر و مادربزرگ‌هاست، اما ما نیز این‌جا هستیم تا بتوانید کلوچه جذابی در خانه بپزید. برای این کار نیاز به یک توستر (آون توستر خانگی) کوچک داریم؛ همین.
ضمنا جدای از بحث تفریح و وسواس جهت پخت کلوچه سالم برای اعضای خانواده، حتی اگر شغل مناسبی ندارید، صرفا با یک توستر خانگی می‌توانید به این فکر بیفتید که تجارت خانگی کوچکی را آغاز کنید. برای مثال کیک و شیرینی یا کوکی‌های کوچک بپزید و برای کافه‌ها یا قنادی‌ها ببرید. این گونه به مرور منبع درآمد کوچکی نیز برای خودتان خواهید داشت.
بنابراین با ما تا انتهای این مطلب از سیرنگ همراه باشید که قرار است طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر را به سادگی هرچه تمام‌تر به شما آموزش دهیم.

دستور پخت کلوچه خانگی در توستر

بهتر است کار پخت را شروع کنیم و سراغ پخت کلوچه خانگی نرم و جذاب‌مان برویم. فقط دقت داشته باشید که این یک طرز تهیه کلوچه فوری به حساب می‌آید و انواع دیگر کلوچه‌ها مانند کلوچه کنجدی و کلوچه کاکائویی را نیز می‌توانید در خانه درست کنید، اما رسپی فعلی، رسپی یک کلوچه میان‌پر خرمایی است که بسیار هم لذیذ و مطبوع محسوب می‌شود. البته ما پیشتر، انواع دیگری از کلوچه، مانند کلوچه سیب را هم برایتان آماده کرده‌ایم. از مطلب طرز تهیه کلوچه سیب، می‌توانید رسپی این کلوچه خوشمزه را مطالعه کنید.
ضمنا زمان آماده‌سازی کلوچه خرمایی حاضر، حدود نیم ساعت و زمان پخت نهایتا 2 ساعت است که کلا زمانی زیر 2 ساعت برای پختش نیاز است. و اینکه در نظر داشته باشید این میزان کلوچه حداقل برای یک چاشت 4 نفره با ذائقه خوب و خوش‌خوراک بودن کافی است؛ اما باز میزان مصرفش به شما بستگی خواهد داشت.
مواد لازم برای تهیه کلوچه خرمایی خانگی:
آب: 2.5 لیوان فرانسوی
خمیر مایه فوری: 2 قاشق غذاخوری
آرد: به میزان لازم
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
شکر: 1/2 لیوان
تخم مرغ: 2 عدد
شیر ولرم: 1/2 لیوان
روغن مایع: 8 قاشق غذاخوری
حالا دست به کار می‌شویم. برای پخت این کلوچه ابتدا بایستی آرد را (هرچقدر هم صاف باشد) الک کنیم. آرد که الک شد، آن را در ظرفی ریخته و با خمیر مایه فوری مخلوط می‌کنیم. سپس بکینگ پودر را هم اضافه کرده و هم می‌زنیم.
در مرحله بعدی، شکر و یکی از تخم مرغ‌ها را هم اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم. بعد از یک هم زدن اساسی با قاشق یا چنگال (یا ویسک) حالا بایستی شروع کنیم به ورز دادن مواد.
در حین ورز دادن، نصف پیمانه شیر را هم اضافه می‌کنیم. شیر باید حتما ولرم باشد و آرام آرام به مواد اضافه شود. حالا نیمی از روغن مایع را هم اضافه کرده و آن‌قدری موادمان را ورز می‌دهیم تا که خمیر دیگر به ظرف نچسبد.
پس از اینکه خمیر به استحکام و لطافت خوبی رسید، باید روی آن را با یک پارچه بپوشانیم و یک ساعت به آن زمان بدهیم تا استراحت کند.

طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر

طرز تهیه مواد داخل کلوچه

حالا باید مواد میان‌پر کلوچه را درست کنیم. البته اگر تمایلی به میان‌پر بودن کلوچه ندارید، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید، اما دقت داشته باشید که اصل جذابیت کلوچه حاضر به همین مواد داخلی آن خواهد بود.
مواد لازم برای آماده‌سازی میان‌پر کلوچه:
خرما: 1.5 لیوان (هسته جدا شده)
پودر زنجبیل: 1 قاشق غذاخوری
پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده: به میزان لازم
وانیل: 1 قاشق غذاخوری
خرما را داخل یک تابه ریخته و تفت می‌دهیم. دو قاشق روغن هم اضافه می‌کنیم و بعد از تفت خوردن، مقداری آب می‌ریزیم تا خرماها نرم شده و به صورت مایه دربیایند. حالا سایر مواد میان‌پر را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم. سپس زیر مواد را خاموش می‌‌کنیم تا اندکی سرد شوند و قوام پیدا کنند.

مرحله آخر تهیه کلوچه خانگی در توستر

یک سینی ساده برداشته و کف آن را کمی آرد می‌پاشیم. حالا از خمیر کلوچه برداشته، داخلش از مواد میان‌پر گذاشته و قلقلی می‌کنیم و کف سینی می‌چینیم. کف سینی توستر را با باقی‌مانده روغن کمی چرب می‌کنیم. بهتر است این کار را با قلم‌مو انجام دهید. حالا قلقلی‌های کلوچه را برداشته و در کف دست کمی فشار می‌دهیم تا پهن شوند. آن‌ها را روی سینی توستر می‌گذاریم. اگر دو سه قاچ با چاقو روی کلوچه‌ها بدهیم، هم زیباتر می‌شوند و هم بهتر خواهند پخت. در آخر بهتر است که زرده یک تخم مرغ را از سفیده جدا کرده و برای برشتگی و زیبایی، کلوچه را با آن رومال کنیم. اگر تزیین بیشتری می‌خواهید می‌توانید مقداری کنجد نیز روی کلوچه‌ها بپاشید. اگر نه هم که هیچ.

آماده‌سازی توستر 

توستر را باید روی زمان 10 دقیقه و با حرارت 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنیم. ابتدا بایستی هر 2 المنت بالا و پایین روشن باشند. بعد از گذشت 10 دقیقه، المنت بالایی را خاموش کرده و کلوچه‌ها را در سینی وسطی توستر قرار داده و به مدت 30 دقیقه اجازه می‌دهیم تا خوب بپزند.
در 5 دقیقه پایانی، باید المنت بالایی را دوباره روشن کنیم تا روی کلوچه‌ها نیز به خوبی بپزند. کلوچه شما آماده است. نوش جان.

طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر

نکات مهم در تهیه کلوچه خانگی در توستر

  • خمیر مایه فوری، بهترین خمیر مایه‌ای است که می‌توانید از آن استفاده کنید. زیرا نیازی به تست کردن سلامتی نخواهد داشت. اما اگر خمیر مایه فوری ندارید، برای اینکه ببینید خمیر مایه عمل می‌کند یا نه، باید آن را در مقداری آب و شکر هم بزنید و ببینید که آیا کف می‌کند و حباب می‌دهد یا خیر؟
  • استفاده از بکینگ پودر برای بهتر پف کردن کلوچه خانگی است. اگر به بکینگ پودر یا جوش شیرین، حساسیت دارید می‌توانید آن را حذف کرده یا کمتر از آن استفاده کنید.
  • آرد از آن جهت باید الک شود که صاف‌ترین آردها هم ذرات گلوله‌ای ریزی دارند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست.
  • نمی‌توان مقدار معینی آرد در مقدار لازم تهیه کلوچه خانگی عنوان کرد. زیرا بسته به اینکه از کجا آرد تهیه می‌کنید، میزان آب متفاوتی را به خود جذب می‌کند تا خمیر مورد نظر ما به دست آید. یکی از بهترین آردها، آرد سه صفر یا آرد شیرینی‌پزی محسوب می‌شود که دردسترس همه هست.
  • اگر به جای زنجبیل به طعم کاکائو علاقه دارید، کافی است یک قاشق کمتر آرد بریزید و جای آن از یک قاشق پودر کاکائو استفاده کنید. در این صورت کلوچه خانگی کاکائویی تحویل خواهید گرفت. البته پیشنهاد می‌کنیم رسپی حاضر را به همین شکل انجام دهید و درصورت علاقه به کاکائو و شکلات از
  • سایر رسپی‌ها استفاده کنید. برای مثال در مطلبی دیگر تحت عنوان طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر، این طعم خوشمزه را هم برایتان به ارمغان آورده‌ایم.

کلام آخر

امیدواریم که با داشتن یک آون توستر خانگی، بتوانید طرز تهیه کلوچه خانگی با توستر را اجرا کنید و از طعم بی‌نظیر این کلوچه نرم ساده بهره ببرید. این کلوچه می‌تواند یک چاشت خوب عصرانه در کنار چای نوشیدن خانواده شما باشد. همین‌طور می‌توانید از این کلوچه به عنوان تغذیه مدرسه کودکانتان بهره ببرید. در هر صورت توجه داشته باشید که به دلیل استفاده نکردن از نگهدارنده، این کلوچه‌ها باید در یخچال بمانند و زیر یک هفته مصرف شوند.

سوالات متداول:

آیا اگر از روغن بهتری استفاده کنیم، کلوچه بهتر می‌شود؟
خیر، اتفاقا این کلوچه دقیقا به روغن مایع (آفتابگردان یا کلزا) پخت و پز نیاز دارد. اگر از روغن زیتون یا کره استفاده کنید، طعم و بافت این کلوچه خانگی را تحت تاثیر قرار خواهید داد. به همین دلیل بهتر است که به رسپی اصلا دست نزنید.
آیا می‌شود به جای شیر به کلوچه خانگی ماست اضافه کرد؟
بله، به جای حجم شیری که عنوان کردیم، می‌توانید مقداری ماست کم‌چرب اضافه کنید. در حدود نیم لیوان ماست می‌تواند مناسب مقدار حاضر باشد.
جایگزین وانیل چیست؟
اگر به طعم وانیل علاقه ندارید می‌توانید آن را با زعفرانی که در آب دم آورده‌اید جایگزین کنید. زعفران با خرما و سایر مواد سازگار است و کلوچه زعفرانی تحویل شما خواهد داد.