کیک اسفنجی چگونه درست می‌‌شود؟

کیک اسفنجی چگونه درست می‌‌شود؟

کیک اسفنجی را می‌توان اولین کیکی در نظر گرفت که هر کسی باید بلد باشد. بسیاری از افراد این کیک را به‌عنوان کیک پایه در صنعت شیرینی‌پزی می‌شناسند. اگرچه این کیک دستور راحتی داشته و نام آن کیک پایه است؛ اما برای سرو در انواع دورهمی‌ها و مهمانی‌ها مناسب است. باتوجه‌به اینکه مزه این کیک ساده است؛ می‌توانید آن را همراه با انواع مربا، شکلات یا نوشیدنی سرو کنید و از این نظر دست شما باز است. در این مقاله سعی می‌کنیم ساده‌ترین روش برای تهیه کیک اسفنجی را به شما آموزش دهیم. 

طرز تهیه کیک اسفنجی

برای تهیه یک کیک اسفنجی پف‌دار و خوشمزه شما به مواد زیر نیاز دارید. این میزان مواد برای ۴ نفر مناسب است. درصورتی‌که می‌خواهید این کیک را برای تعداد افراد بیشتری تهیه کنید، به نسبت میزان مواد را اضافه کنید. 

آرد: ۳ لیوان
شیر: ۱ لیوان 
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
شکر: ۱ لیوان 
روغن‌مایع: ۱ فنجان
تخم‌مرغ: ۶ عدد

کیک اسفنجی چگونه درست می‌ شود؟

مراحل تهیه کیک اسفنجی

پس از اینکه مواد را آماده کرده و دم دستتان قرار دادید، ابتدا فر را روشن کنید. تا زمانی که مواد را مخلوط کردید، فر شما آماده پخت کیک باشد. پس اولین مرحله، روشن‌کردن فر است. حالا تخم‌مرغ‌ها را شکسته و زرده و سفیده آن‌ها را از هم جدا کنید. زرده تخم‌مرغ را بلافاصله همراه با وانیل و شکر داخل ظرفی بریزید. در این مدت سفیده‌ها را داخل یخچال قرار دهید. این موضوع برای پف بهتر کیک مهم است. حالا زرده‌ها را همراه شکر و وانیل خوب هم بزنید تا جایی که یک مایه کرمی کش‌دار و روشن به دست آید. حالا سفیده‌ها را از یخچال خارج کرده و آن‌ها را هم بزنید. در این مرحله صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. تا جایی سفیده‌ها را هم بزنید که کاملاً پف کنند و درصورتی‌که ظرف را برگرداندید چیزی از آن نریزد. حالا نوبت قاطی کردن مواد است. زرده‌ها، روغن‌مایع، سفیده و شیر را کم‌کم به هم اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند.

پس از آن، مواد خشک یعنی آرد و بیکینگ‌پودر را الک کرده و در چند مرحله به مواد اضافه کنید. در این مرحله نباید از همزن استفاده کنید. استفاده از یک لیسک یا چنگال مناسب است. حالا مواد را داخل قالب کیک چرب شده ریخته و داخل فر قرار دهید. اجازه دهید با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۰ دقیقه داخل فر بماند. پس از گذشت این زمان کیک شما آماده است. وقتی کیک را از فر خارج کردید، اجازه دهید ابتدا کمی خنک شود سپس آن را برش بزنید. برش‌زدن کیک در حالتی که کاملاً داغ است می‌تواند باعث ترک‌برداشتن و خردشدن کیک شود. در صورت دلخواه می‌توانید کیک را با انواع مربا، چای و نوشیدنی‌های گرم سرو کنید. شما حتی می‌توانید روی کیک را با مقداری پودر قند هم بپوشانید تا کیک شما کمی شیرین‌تر شود؛ البته این کیک در حد معقول شیرین است؛ اما می‌توانید از این راه شیرینی آن را کمی بیشتر کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرو همراه این کیک خوشمزه، شکلات صبحانه سیرنگ است که آن را برای کودکان بسیار جذاب‌تر می‌کند. نوش جان!

مراحل تهیه کیک اسفنجی

نکات مهم در تهیه کیک اسفنجی 

  •  مهم‌ترین نکته برای تهیه کیک اسفنجی این است که مواد کیک پس از مخلوط‌شدن به‌هیچ‌وجه نباید در محیط آشپزخانه بماند. بلافاصله پس از آماده‌سازی مواد، مایه کیک را داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید. 
  • بعضی از تخم‌مرغ ها بزرگ هستند؛ اگر تخم‌مرغ‌های شما به نسبت بزرگ بودند، تعداد را از 6 به 5 تا کاهش دهید. 
  • زمان گفته شده در روش تهیه کیک اسفنجی حدودی بوده و برای هر فر متفاوت است. بهتر است پس از گذشت ۳۵ دقیقه، کیک را مدام چک کنید و هر زمان پخت آن کامل شده بود، آن را از فر خارج کنید. 
  • برای اینکه کیک به قالب نچسبد بهتر است از قالب کمربندی و کاغذروغنی استفاده کنید. کاغذ روغنی را پیش از استفاده حتماً چرب کنید. 
  • می‌توانید مقداری گلاب هم به مواد کیک اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد. در این صورتی مقدار وانیل را کمی کمتر کنید. 

کلام آخر 

در این مقاله دستور پخت یک کیک اسفنجی ساده و پایه را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید به سلیقه خود کمی مزه و عطر آن را تغییر دهید. برای مثال می‌توانید 1 تا 2 قاشق پودر کاکائو را به مواد اضافه کرده و یک کیک اسفنجی کاکائویی داشته باشید. این از مزیت‌های کیک اسفنجی است که می‌تواند بنا به ذائقه شما تغییر کند. این کیک خوشمزه می‌تواند در یک عصر پاییزی دل‌انگیز مهمان سفره عصرانه شما باشد. 

سؤالات متداول 

آیا می‌توان در تهیه کیک اسفنجی شیر را حذف کرد؟ 
بهتر است همان شیر را استفاده کنید؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از شیر استفاده کنید، می‌توانید آن را با ۲ تا ۳ قاشق ماست و کمی آب جایگزین کنید. یا کلاً ماست را هم حذف کرده و کمی آب اضافه کنید. 
چرا کیک اسفنجی پف نمی‌کند؟ 
یکی از دلایل این موضوع می‌تواند استراحت مواد پس از قاطی‌شدن در محیط آشپزخانه باشد. مایه کیک را بلافاصله پس از حاضرشدن داخل فر قرار دهید تا کیک شما به‌خوبی پف کند. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث شود کیک شما پف نکند این است که حرارت سمت بالای فر را در همان ابتدای پخت روشن می‌کنید. این موضوع می‌تواند پف کیک شما را کم کند. نکته مهم دیگر برای پف بهتر کیک این است که در ۳۰ دقیقه اول پخت، به‌هیچ‌عنوان در فر را باز نکنید. 
از کجا بفهمیم کیک اسفنجی کاملاً پخته است؟ 
شما می‌توانید برای اطمینان حاصل‌کردن از پخت کیک، یک خلال‌دندان را داخل آن فروکنید، اگر خلال‌دندان تمیز بیرون آمد یعنی کیک شما کاملاً پخته است.