طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

خیلی از افرادی که آگاهی کافی ندارند، این‌طور گمان می‌کنند که افراد وگان، دایره غذایی بسیار محدودی دارند؛ حال‌‌آنکه حقیقت چیز دیگری است. برخلاف تصور عموم، افرادی که رژیم غذایی وگان دارند، می‌توانند طیف وسیعی از غذاها را بدون محدودیت مصرف کنند که البته انواع کیک و شیرینی نیز در آن می‌گنجد.
اگر شما هم رژیم غذایی وگان دارید و به دنبال کیک و شیرینی وگان هستید، این مطلب برای شماست، در این مطلب از مجله سیرنگ با طرز تهیه کیک اسفنجی وگان آشنا می‌شویم. همچنین در کنار هم از نکات مهم تهیه این کیک نیز اطلاع حاصل می‌کنیم و در نهایت هم نگاهی به ارزش غذایی کیک اسفنجی وگان خواهیم داشت.

روش تهیه کیک اسفنجی وگان

وقتی که صحبت از وگان بودن مواد غذایی در میان باشد؛ به این معناست که نمی‌توان از هیچ محصول حیوانی اعم از فراورده‌های گوشتی یا لبنی استفاده کرد. درست به همین دلیل باید به سراغ محصولات تمام گیاهی و وگان رفت. برای تهیه کیک اسفنجی وگان، به‌جای استفاده از شیر گاو می‌توان از شیر سویا استفاده کرد. البته بد نیست بدانید که شیر را می‌توان کاملاً از این کیک حذف کرد؛ شما می‌توانید طرز تهیه کیک بدون شیر را نیز در مجله سیرنگ مطالعه کرده و یاد بگیرید.
از جمله مواد اولیه کیک اسفنجی وگان باید به موارد زیر اشاره کنیم:
شیر سویا: 2 پیمانه
آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری
آرد: 3 و 2/3 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 4 قشق چای‌خوری
جوش‌شیرین: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
شکر: 1.5 پیمانه
روغن گیاهی: 2/3 پیمانه
وانیل: 2 قاشق چای‌خوری
پودر قند: 2 قاشق غذاخوری
این مقدار از مواد اولیه که برای طرز تهیه کیک اسفنجی وگان دیدید، می‌تواند برای تهیه حدود 16 اسلایس کیک کافی باشد. اگر میل دارید که مقدار کمتری از این کیک درست کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. اگر هم دوست دارید که در مهمانی‌های بزرگ‌تر با این کیک پذیرایی کنید، کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید.

طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

مراحل تهیه کیک اسفنجی وگان

همان قدر که تهیه مواد اولیه کیک اسفنجی وگان ساده است، تهیه آن نیز به همان میزان بدون دردسر است. شما هراندازه هم که در آشپزی تازه‌کار باشید، باز هم می‌توانید با دستوری که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفته، این کیک را خیلی راحت در عرض کمتر از یک ساعت تهیه کنید. از دیگر کیک‌های ساده می‌توان به کیک ساده توستری اشاره کنیم؛ شما می‌توانید در مجله سیرنگ طرز تهیه کیک ساده در توستر را مطالعه کنید.
برای طرز تهیه کیک اسفنجی وگان باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز فر را روشن کنید و آن را روی دمای 160 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک ظرف یا پارچ مناسب انتخاب کنید و 2 پیمانه شیر سویا را همراه با 2 قاشق غذاخوری آبلیمو (ترجیحا تازه) داخل آن بریزد. این دو را خوب بهم بزنید تا با یکدیگر حل شوند؛ سپس این ظرف را کنار بگذارید.
اکنون کاسه‌ای بزرگ حاضر کنید و آرد را داخل آن بریزید. بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین و نمک را داخل آرد ریخته و با یک قاشق چوبی یا چنگال، خوب هم بزنید و مخلوط کنید. این ترکیب را حداقل یک مرتبه الک کنید تا یکدست شوند و بافت کیک شما را بهتر کند.
اکنون کاسه‌ای که شیر سویا و آبلیمو را با هم ترکیب کرده بودید و کنار گذاشته بودید را بیاورید. روغن گیاهی، شکر و وانیل را نیز به مواد داخل این کاسه اضافه کنید. به کمک همزن دستی یا همزن برقی، همه مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند و بافتی نرم برسند. حال این ترکیب را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
نیمی از مایع کیک را برداشته و آرام‌آرام داخل ظرف آرد بریزید. به کمک قاشق چوبی خوب هم مواد را با یکدیگر ترکیب کنید؛ آن‌قدر که آرد و شیر سویا یکدست شده و هیچ گلوله‌ای در ترکیب شما باقی نماند. زمانی که به این مرحله رسیدید، نیمه دیگر مایع کیک را نیز اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن کنید تا خمیر کیک حاضر شود.
حال یک قالب کیک مناسب انتخاب کنید؛ کف و دیواره‌ آن را روغن بمالید و مقداری آرد هم نیز روی آن بپاشید. مایع کیک را داخل قالب بریزید و چند بار قالب را به‌آرامی روی میز یا اپن بکوبید تا حباب‌های اضافی آن خارج شود.
کیک را داخل فر که از قبل گرم شده است قرار دهید؛ اجازه دهید که کیک شما حدوداً 30 تا 35 دقیقه بپزد. پس از پایان این مدت‌زمان، یک خلال‌دندان داخل کیک فروببرید و اگر چیزی از مایع کیک به آن نچسبید، فر را خاموش کنید. کیک را خارج کنید و اجازه دهید کاملاً خنک شود. مقداری پودر قند روی آن بپاشید و سپس سرو کنید؛ نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

اگرچه که ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم برای تهیه این کیک را در طول دستور تهیه آن با شما به اشتراک بگذاریم، اما برای محصول نهایی بهتر هنوز چند نکته باقی‌مانده است. دنیای آشپزی همین است؛ همیشه صدها راهکار خلاقانه مختلف برای بهتر کردن یک دستور پخت وجود دارد. اگر می‌خواهید که کیک اسفنجی وگان شما حرفه‌ای‌تر باشد، بد نیست که این موارد را به یاد داشته باشید:

  • شما می‌توانید این کیک را به‌صورت طبقاتی و خامه‌ای نیز تهیه کنید؛ خامه معمولی وگان یا خامه قنادی وگان را می‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ پیدا کنید و با شیرین‌کردن آن، کیک خامه‌‌ای اسفنجی داشته باشید.
  • برای تزیین کیک خود می‌توانید از موز یا توت‌فرنگی استفاده کنید. سیب هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • همچنین شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر کردن این کیک، از مربای توت‌فرنگی یا مربای آلبالو نیز استفاده کنید.
  • ترکیب مربا و خامه روی این کیک می‌تواند مزه‌ای بهشتی برای شما به ارمغان بیاورد.
  • بسته به سلیقه خود، شما می‌توانید مقداری دارچین یا پودر گردو نیز به ترکیبات این کیک اضافه کرده و کیک پربارتری داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که شیر سویا استفاده شده در این کیک باید از نوع ساده و بدون طعم باشد تا کیک شما خوشمزه‌تر شود.
  • این کیک را می‌توانید حداکثر تا یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک رژیمی کاتلا

طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

ارزش غذایی کیک اسفنجی وگان

اگر علاوه بر رژیم غذایی وگان، رژیم غذایی لاغری را نیز دنبال می‌کنید، بدون شک نیاز دارید که از کالری هر خوراکی تازه‌ای که می‌خورید آگاهی داشته باشید. در این بخش نگاهی به مهم‌ترین اطلاعات تغذیه‌ای و ارزش غذایی کیک اسفنجی وگان خواهیم داشت. از دیگر دسرهای رژیمی می‌توانیم به کلوچه شیره انگور اشاره کنیم؛ شما می‌توانید طرز تهیه کلوچه با شیره انگور را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
انرژي: 286 کیلوکالری
کربوهیدرات: 46 گرم
پروتئین: 4 گرم
چربی: 10 گرم
سدیم: 122 میلی‌گرم
پتاسیم: 193 میلی‌گرم
فیبر:1 گرم
قند: 23 گرم
ویتامین آ: 119 واحد
ویتامین ث: 8 میلی‌گرم
کلسیم: 92 میلی‌گرم
آهن: 2 میلی‌گرم

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، در کنار هم طرز تهیه کیک اسفنجی وگان را یاد گرفتیم. در این کیک از هیچ نوع فراورده حیوانی استفاده نشده است، اما بااین‌حال از کیفیت و خوشمزگی این کیک انگشت‌به‌دهان خواهید ماند! فرقی ندارد که رژیم وگان دارید یا خیر، درهرصورت می‌توانید این کیک را درست کرده از آن لذت ببرید. اگر هم حوصله تهیه این کیک را ندارید، می‌توانید از محصولات سیرنگ استفاده کنید؛ رول کیک توت‌فرنگی یکی از محبوب‌ترین محصولات ما به شمار می‌رود.

سوالات متداول

بله؛ این کیک میزان کالری اندکی دارد و با کاهش مقدار شکر در آن، حتی می‌توان آن برای افرادی که رژیم دارند مناسب‌تر هم کرد.

چای همیشه بهترین و اولین انتخاب ما ایرانی‌ها است، اما اگر می‌خواهید گزینه‌ای کلاسیک‌تر داشته باشید، می‌توانید از انواع قهوه نیز استفاده کنید.

از بین محصولات سیرنگ، رول کیک پرتقالی و رول کیک با کرم وانیل را می‌توان بهترین جایگزین‌های این کیک به شمار آورد.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)