طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی به دلیل محبوبیت در اغلب مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. جالب است بدانید که پس از ورود قنادان اتریشی به دانمارک در پی اعتصاب کارگران نانوایی در سال 1850 میلادی، این شیرینی خوشمزه وارد این کشور شد. در طی سالها، تغییرات زیادی در دستورالعمل‌های تهیه شیرینی دانمارکی رخ داده است و طبیعتا در کشور ما نیز، طرز تهیه شیرینی دانمارکی، مطابق میل و ذائقه ی مردم ما تغییر کرده است.
شیرینی دانمارکی، انواع مختلفی دارد و شکل ظاهری آن می‌تواند بسیار متنوع باشد، به‌عنوان‌مثال می‌توانید خمیر را به شکل‌های پاپیون، سه‌گوش، توپی و... دربیاورید. همچنین برای کرم میانی آن، می‌توانید از انواع طعم‌دهنده‌ها مثل پودر کاکائو، پودر قهوه و پودر هل استفاده کنید. در برخی از کشورهای اروپایی، شیرینی دانمارکی با مرباهای میوه یا تکه‌های میوه سرو می‌شوند. شاید شما هم فکر کنید که تهیه شیرینی دانمارکی در منزل، مشکل است و ترجیح دهید آن را به‌صورت آماده از قنادی‌های سطح شهر تهیه کنید، اما خوب است بدانید که با صرف زمان اندکی، می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با همان کیفیت و طعم، در منزل تهیه کنید و به‌صورت گرم و تازه، نوش جان کنید.

روش تهیه شیرینی دانمارکی

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه شیرینی دانمارکی:
آرد گندم نول: 4 پیمانه
شکر: 1/2 پیمانه
آب یا شیر ولرم: 1 پیمانه
خمیرمایه: 3 قاشق چای خوری
روغن‌مایع: 1/2 پیمانه
تخم مرغ: 1 عدد
سفیده تخم مرغ: 1 عدد
وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده: در صورت تمایل

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

مراحل تهیه شیرینی دانمارکی

در ادامه مراحل تهیه این شیرینی محبوب را باهم ببینیم:
برای شروع، آب یا شیر ولرم را با خمیرمایه و شکر ترکیب کنید، حداقل 10دقیقه زمان بدهید و روی آن را بپوشانید تا خمیرمایه عمل بیاید. پس از آن، تخم‌مرغ کامل، سفیده تخم‌مرغ و وانیل را به ترکیب اضافه کنید و به هم بزنید تا کف کند. سپس به‌آرامی روغن را اضافه کنید. درصورتی‌که تمایل دارید از زعفران دم کرده استفاده کنید در انتهای این مرحله به مخلوط اضافه کنید. هنگامی که مخلوط مایع شما آماده شد، آردی را که الک کرده‌اید را اضافه کنید و با دست، خمیر را ورز دهید. لازم است مدتی خمیر را ورز دهید، اگر حین ورز دادن خمیر چسبنده شد، کافی است دستتان را با روغن چرب کنید و نیازی به‌ اضافه کردن آرد نیست. حالا زمان استراحت دادن به خمیر است. بهتر است حداقل یک ساعت، خمیر را استراحت دهید.
مواد لازم برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی:
آرد گندم نول: 1/4پیمانه
شکر: 1/2پیمانه
شیر: 1/2پیمانه
وانیل: نوک قاشق چای خوری

طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی

شیر و شکر و آرد را در یک قابلمه ریخته، روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا شکر حل شود. کمی که قوام پیدا کرد وانیل را به آن اضافه کنید و تا رسیدن به غلظت مطلوب، حرارت دادن و هم زدن را ادامه دهید. در آخر، اجازه دهید کرم کاملاً خنک شود.

اگر شیرینی دوست ندارید، می‌توانید به سراغ تهیه انواع کیک خوشمزه بروید. یکی از کیک‌های پرطرفدار چیز کیک است که در مقاله طرز تهیه چیز کیک، روش تهیه آن را آوردیم.

شیرینی دانمارکی

پیچیدن شیرینی دانمارکی

در این مرحله، خمیر را با وردنه باز کنید و به شکل دلخواه برش بزنید. می‌توانید مستطیل‌های کوچک و یک اندازه برش بزنید. کرم شیرینی را داخل قیفی ریخته و وسط خمیرهای برش زده بریزید و خمیر را ازیک‌طرف ببندید. شیرینی‌ها را در کف سینی فر بچینید، می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید. در این مرحله لازم است نیم ساعت به شیرینی‌ها استراحت بدهید. سپس با مقداری زرده تخم‌مرغ و زعفران، رومال کنید و کنجد بپاشید.

پخت شیرینی دانمارکی

شیرینی‌های در سینی چیده شده را به مدت 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد می پزیم. در صورت تمایل، می‌توانید شیرینی‌ها را با شهد سرو کنید.

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه، شیرینی نخودچی است که در مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی روش تهیه آن را آوردیم.

فوت‌وفن‌های تهیه شیرینی دانمارکی در منزل

  • بهتر است برای پخت این شیرینی، یک ظرف کوچک آب داخل فر قرار دهیم تا شیرینی‌ها خشک نشوند.
  • برای عمل آوری خمیر مایه، از ظرف فلزی استفاده نکنید و مخلوط را در جایی گرم و تاریک نگه دارید تا خمیرمایه سریع‌تر عمل بیاید.
  • هنگام باز کردن خمیر، قطر آن نباید بیش از 5 میلیمتر باشد، با استفاده از وردنه خمیر را به خوبی پهن کنید.
  • اگر بعد از پخت روی شیرینی‌ها طلایی نشد، شعله گریل فر را به مدت 5 دقیقه روشن کنید.

کلام آخر

شیرینی دانمارکی تهیه شده در منزل می‌تواند یک عصرانه گرم و دلچسب در کنار چای باشد. برای اینکه این شیرینی برای کودکان جذاب تر باشد می‌توانید با استفاده از شکلات آب‌شده آن را پوشش دهید و یا تزیین کنید. امیدواریم آن را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. 

سؤالات متداول

آیا می‌توان کرم شیرینی دانمارکی با نشاسته درست کرد؟
بله. در برخی از دستورهای غذایی، کرم شیرینی دانمارکی از مخلوط آرد و نشاسته ذرت تهیه می‌شود. 
علت پف‌نکردن خمیر شیرینی دانمارکی چیست؟
ممکن است نسبت مقادیر مایعات (روغن و شیر) به آرد بیش از حد باشد و این موضوع باعث سفت‌شدن و پفکی نشدن شیرینی شود.
آیا می‌توان در شیرینی دانمارکی از جوش‌شیرین استفاده کرد؟
خیر، در این شیرینی از خمیرمایه جهت عمل آوری خمیر استفاده می‌شود.