طرز تهیه کیک شکلاتی

طرز تهیه کیک شکلاتی

سال‌های زیادی است که مردم از کاکائو به‌عنوان یک طعم‌دهنده عالی در انواع دسر‌های و خوراکی‌های خود استفاده می‌کنند. در این میان اما کیک شکلاتی گل سرسبد آن‌ها بوده و تمام کشورها طرفداران خود را دارد. کیک شکلاتی را تقریباً تمام افراد دوست دارند؛ از کودکان گرفته تا پدر و مادرهایمان! این کیک در سراسر جهان به‌عنوان میان‌وعده یا صبحانه بسیار پرطرفدار است. کیک شکلاتی را می‌توان به‌صورت کیک خیس یا ساده تهیه کرد. این به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. دستورهای پخت زیادی برای کیک شکلاتی وجود دارد؛ اما ما در مجله کیک و کلوچه سیرنگ امروز می‌خواهیم بهترین روش برای پخت کیک شکلاتی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید. 

روش تهیه کیک شکلاتی

برای تهیه این کیک شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید. این مواد برای ۴ نفر کافی است. درصورتی‌که برای تعداد افراد بیشتری می‌خواهید این کیک را بپزید، می‌توانید میزان مواد را به نسبت اضافه کنید. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کیک شکلاتی برای ۴ نفر عبارتند از:
آرد: ۱ پیمانه (بهتر است آرد قنادی استفاده شود) 
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق چای‌خوری سرپر 
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری 
شکر: 1/2 پیمانه 
تخم‌مرغ: ۳ عدد  
شیر: 1/2 پیمانه 
روغن: 1/2 پیمانه 
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک شکلاتی

مراحل تهیه کیک شکلاتی

برای تهیه این کیک ابتدا باید مایه اولیه کیک را آماده کنید. برای این کار لازم است تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و سفیده و زرده آن‌ها را از هم جدا کنید. سفیده را همراه با نصف شکر و وانیل به‌خوبی با همزن برقی هم بزنید تا جایی که کاملاً پف‌کرده و درصورتی‌که ظرف را برگردانید، چیزی از ظرف نریزد. شما می‌توانید برای حصول نتیجه بهتر سفیده‌ها را پس از جداسازی در حد ۲۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید. حالا باقی‌مانده شکر را همراه با شیر گرم به زرده تخم‌مرغ اضافه کرده و آن را خوب هم می‌زنیم تا حالت کرمی به خود بگیرد. در این مرحله حتماً باید رنگ زرده‌ها کاملاً روشن شده باشد و تمام شکر در آن حل شده باشد. سپس به آن‌ها روغن را اضافه می‌کنیم. حالا باید آرد، بیکینگ‌پودر و پودر کاکائو را الک کنید. بهتر است آرد را دو بار الک کنید تا سبک‌تر شود. مخلوط آرد را به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید و دوباره هم بزنید. وقتی این مواد با هم خوب ترکیب شدند، سفیده تخم‌مرغ را هم به آن‌ها اضافه کرده و با لیسک هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. در این مرحله از همزن استفاده نکنید حالا کف یک قالب کیک را چرب کرده و مواد را داخل آن بریزید. سپس آن را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا پف‌کرده و کاملاً پخته شود. وقتی کیک را از فر خارج کردید، اجازه دهید ابتدا کمی خنک شود سپس آن را برش بزنید. برش‌زدن کیک در حالتی که کاملاً داغ است می‌تواند باعث ترک‌برداشتن و خردشدن کیک شود. می‌توانید روی کیک را با انواع شکلات‌های دلخواه خود بپوشانید. برای تزیین این کیک می‌توانید از بیسکویت الگو سیرنگ استفاده کنید. به این صورت که یک عدد از این بیسکویت‌ها را نصف کنید. حالا کمی کره را ذوب کرده و با شکلات تخته‌ای ذوب‌شده مخلوط کنید. این مایه را روی کیک بریزید. حالا کمی پودر قند و پودر کاکائو را روی آن الک کرده وبیسکویت‌های الگو را روی کیک قرار دهید. می‌توانید یک یا چند برش از میوه دلخواه خود را نیز کنار بیسکویت قرار دهید. این نوع سرو برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها عالی است. 

نکات مهم در پخت کیک شکلاتی 

  • در تهیه کیک شکلاتی بهتر است تخم‌مرغ‌ها را کمی پیش از تهیه کیک از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. 
  • دقت کنید پس از قاطی‌کردن مواد با لیسک، خیلی سریع مواد را داخل فر قرار دهید. اگر در این مرحله مایه کیک شما زیاد از حد در محیط آشپزخانه بماند، کیفیت کیک شما به‌شدت پایین خواهد آمد. 
  • بهتر است پودر کاکائو مصرفی شما کیفیت بالایی داشته باشد؛ زیرا این مسئله ارتباط مستقیمی با افزایش کیفیت کیک شکلاتی شما دارد. شما بنا به ذائقه خود می‌توانید از پودر کیک‌هایی استفاده کنید که طعم شیرین‌تر یا تلخ‌تری دارند. 
  • درصورتی‌که زمان نداشته باشید، می‌توانید سفیده و زرده را با یکدیگر هم بزنید؛ اما بهتر است این کار را نکنید چون کیفیت کیک شما پایین‌تر می‌آید. 
  • بهتر است فر را از ۱۰ دقیقه قبل گرم کنید. 
  • می‌توانید برای اینکه کیک به قالب نچسبد، روی آن را آرد پاشی کنید. همچنین می‌توانید قالب را کمی چرب کنید. 
  • در دقایق اولیه پخت فقط حرارت پایین فر را فعال کرده و سپس حرارت دو سمت را فعال کنید. این کار باعث می‌شود پف کیک شما بسیار بیشتر شود. 
  • برحسب اینکه شما از چه نوع فر یا مایکروفری استفاده می‌کنید، زمان پخت کیک شما می‌تواند متفاوت باشد. برای پخت کیک شکلاتی در فر باید پس از گذشت حدود ۴۰ دقیقه، کیک را خارج کرده و یک خلال‌دندان یا چاقو را داخل آن فروکنید. اگر مواد میانی کیک به آن نچسبد، یعنی کیک شما آماده است. به همین روش از هر نوع فر، تستر، کیک‌پز یا مایکروفری می‌توانید استفاده کنید و نگران سوختن یا نپختن کیک خود نباشید. 

آیا طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی با کیک شکلاتی متفاوت است؟ 

کیک شکلاتی با کاپ کیک شکلاتی تفاوت چندانی ندارد. در واقع شما با یادگرفتن کیک شکلاتی، می‌توانید کاپ کیک آن را هم تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی را هم به شما آموزش خواهیم داد. برای این کار شما به قالب فلزی یا کاغذی کاپ کیک نیاز دارید. پس از آماده کرده مایه‌ کیک که در قسمت قبل توضیح داده شد، یک‌سوم قالب‌های کاپ کیک را با مواد پرکرده و داخل آن شکلات چیپسی، شکلات تلخ یا بیسکویت الگو سیرنگ بریزید. این بخش به سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد. شما حتی می‌توانید مایه کیک را به‌تنهایی هم داخل قالب‌ها بریزید. حالا قالب‌ها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید کیک بپزد. در این حالت زمان پخت کیک کمی کمتر از حالت قبل خواهد بود.

طرز تهیه کیک شکلاتی

خواص کیک شکلاتی 

از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده کیک شکلاتی، کاکائو است. کاکائو چه به‌صورت پودر و چه شکلات تلخ، می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. علاوه بر این، کاکائو کلسترول بد را کاهش داده و اثر رقیق‌کنندگی خون دارد. پودر کاکائو می‌تواند قند خون را متعادل‌تر کرده و التهاب را کاهش دهد. جالب اینکه مصرف کاکائو، حتی به شکل شکلات، می‌تواند برای کنترل وزن مفید باشد. کاکائو حاوی ترکیب‌های فراوانی است که خواص آنتی‌باکتریال، ضد آنزیمی و محرک دستگاه ایمنی دارند و روی سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارند. در این کیک از تخم‌مرغ استفاده شده که ارزش غذایی آن را بسیار بالا برده است. مصرف روزانه تخم‌مرغ خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه جدید در چین، افرادی که یک تخم‌مرغ در روز مصرف می‌کردند، ۳۰% کمتر از افرادی که روزانه تخم‌مرغ مصرف نمی‌کردند در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند. تخم‌مرغ حاوی ویتامین دی است که برای سلول‌های خاکستری مغز مفید است. متأسفانه بدن ما مقدار کافی ویتامین دی را از مواد غذایی دریافت نمی‌کند. علاوه بر این، تخم‌مرغ حاوی چیزی به نام کولین است که به سلول‌های عصبی (نورون‌ها) کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. کولین همچنین برای زنان باردار و دوران شیردهی بسیار مهم است زیرا نقش مهمی را در رشد و توسعه مغز ایفا می‌کند. مصرف این کیک به‌خصوص در وعده‌های صبحانه یا عصرانه می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی شما، ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی را به بدن شما وارد کند. به همین دلیل این کیک انتخابی عالی برای کودکان و ورزشکاران است. 

کلام آخر 

کیک شکلاتی انتخاب بسیاری از ما در کافه‌ها یا شیرینی‌فروشی‌هاست. شاید فکر کنید تهیه یک کیک شکلاتی خوشمزه کار سختی است؛ اما اصلاً این‌طور نیست. کافی است یک‌بار با دستور گفته شده این کیک را امتحان کنید تا پای ثابت عصرانه، صبحانه و مهمانی‌های شما شود. این کیک نسبت به کیکی که از قنادی‌ها و کافه‌ها تهیه می‌کنید شکر و روغن کمتری دارد و رژیمی‌تر است. به‌نوعی می‌توان این دستور را دستور تهیه کیک شکلاتی رژیمی هم دانست. به همین خاطر افرادی که رژیم دارند هم می‌توانند این کیک را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرند. 

سؤالات متداول 

چرا کیک شکلاتی تلخ می‌شود؟ 
اصلی‌ترین علت این موضوع این است که پودر کاکائو شما تلخ است. پودرهای کاکائو در بازار انواع مختلفی دارند و بهتر است پیش از خرید، از فروشنده بخواهید نوع شیرین آن را به شما بدهد. 
چرا کیک شکلاتی ترک می‌خورد؟ 
علت این موضوع برش‌زدن کیک در حالتی است که کیک داغ است. 
آیا می‌توان در تهیه کیک شکلاتی شیر را حذف کرد؟ 
بله. می‌توانید به‌جای شیر از ماست استفاده کنید به‌طورکلی آن را حذف کنید. در این صورت می‌توانید آب گرم را جایگزین آن کنید. در این صورت شما یک کیک شکلاتی بدون لبنیات خواهید داشت.  
آیا می‌توان میزان شکر کیک را کمتر در نظر گرفت؟ 
بله. این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد. پیروی از این دستور به شما یک کیک عالی با طعم مطلوب خواهد داد؛ اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید شکر کیک را کمتر کنید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.