طرز تهیه کاپ کیک مجلسی

طرز تهیه کاپ کیک مجلسی

یکی از بهترین گزینه‌های پذیرایی برای مهمانی‌ها، دورهمی‌ها، جشن‌های تولد و همین‌طور مجلس‌های خاص، چیزی نیست جز کاپ کیک! کاپ کیک‌ها معمولاً بسیار ساده حاضر می‌شوند و به دلیل تنوع بالایی که در مزه و رنگ دارند، می‌توانند هر کسی را مجذوب و دلباخته خود کنند. اگر به دنبال طرز تهیه کاپ کیک مجلسی هستید، کاپ کیک ماربل می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.
در این مقاله از سیرنگ، طرز تهیه کاپ کیک ماربل را در کنار هم مرور خواهیم کرد. این کیک خوشمزه را می‌توانید به‌راحتی و بدون دردسر حاضر کنید؛ همچنین مواد اولیه این کیک نیز در اکثر فروشگاه‌ها در دسترس است. در انتهای مطلب نیز نگاهی به نکات مهم در طرز تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

روش تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل

مواد اولیه این کیک مخصوص شاید در نگاه اول کمی زیاد باشد، اما خبر خوب آن است که شما می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی و با کمترین قیمت از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها تهیه کنید؛ شاید خیلی از آن‌ها را از قبل در خانه خودتان نیز داشته باشید. همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کاپ کیک به شمار می‌رود.
شما می‌توانید کاپ کیک ماربل یا مرمرین را به شکل کیک معمولی نیز درست کنید؛ برای این کار سری به مقاله طرز تهیه کیک مرمرین بزنید و آن را مطالعه کنید.
از جمله مواد اولیه کاپ کیک مجلسی ماربل باید به موارد زیر اشاره کنیم:
مواد لازم برای مایع کاپ کیک:
آرد: 1 و 1/4 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 و 1/2 قاشق غذاخوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
کره: 1/2 پیمانه
شکر: 3/4 پیمانه
تخم‌مرغ بزرگ: 2 عدد
خامه ترش: 1/2 پیمانه + 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 و 1/2 قاشق چای‌خوری
شکلات ذوب‌شده: 1/3 پیمانه
مواد لازم برای خامه روی کاپ کیک:
کره: 1 و 1/2 پیمانه
پودر قند: 4 و 1/2 پیمانه
وانیل: 1 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: 1/4 پیمانه
خامه: 6 قاشق غذاخوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کاپ کیک مجلسی مشاهده کردید، می‌تواند حدود 14 عدد کیک برای به ارمغان بیاورد. اگر دوست دارید که مقدار بیشتری درست کنید، بدون شک باید میزان مواد اولیه را افزایش دهید؛ اما یادتان باشد که مواد اولیه باید با نسبت مساوی زیاد شوند. همچنین اگر می‌خواهد تعداد کیک کمتری درست کنید، تنها کافی است که مواد اولیه را با نسبت‌های مساوی کم کنید.

طرز تهیه کاپ کیک مجلسی

مراحل تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل

طرز تهیه کاپ کیک مجلسی اصول و نکات خاص خودش را دارد، اما چندان دشوار نیست. شما می‌توانید این خوراکی خوشمزه را در مدت‌زمان یک ساعت و 15 دقیقه حاضر کنید؛ به همین دلیل می‌توان آن را از جمله کیک‌های سریع نیز در نظر گرفت. از دیگر کیک‌های مجلسی که در کمترین زمان حاضر می‌شوند، می‌توان به کیک گردو و کشمش نیز اشاره کرد. شما می‌توانید طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی را در مجله سیرنگ بخوانید.
تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل دارای دو مرحله اصلی است؛ در مرحله اول باید ابتدا مایع کیک را حاضر کنید و در مرحله دوم، به سراغ خامه روی کیک بروید.

طرز تهیه مایع کاپ کیک مجلسی

ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای 176 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. همچنین شما برای پخت این شیرینی نیاز به سینی مخصوص کاپ کیک خواهید داشت. حال یک کاسه بزرگ و مناسب انتخاب کنید؛ آرد را همراه با بیکینگ‌پودر و نمک داخل این ظرف بریزید، با همزن دستی یکدستشان کنید و ظرف را کنار بگذارید.
حال در یک کاسه دیگر، کره را همراه با شکر بریزید. کره باید از قبل به دمای اتاق رسیده و نرم شده باشد. این دو را آن‌قدر هم بزنید که یکدست شوند و کره به رنگ سفید در بیاید. حواستان باشد که کره بیش از اندازه نرم نشود. حدود 2 تا 3 دقیقه هم‌زدن در این مرحله کافی است. حال یکی‌یکی تخم‌مرغ‌ها را داخل ظرف شکسته و قبل از اضافه‌کردن تخم‌مرغ بعدی، همه مواد را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کنید.
اکنون حدود نصف مواد اولیه خشک را داخل مخلوط کره و تخم‌مرغ و شکر اضافه کنید. بعد از آن وانیل و خامه ترش را نیز داخل ظرف بریزید. بعد از اینکه همه این مواد را خوب هم زدید، باید باقی مواد اولیه خشک را نیز اضافه کنید. در این مرحله بهتر است برای هم‌زدن از قاشق استفاده کنید؛ همچنین حواستان باشد از زیاد هم‌زدن خودداری کنید.
مایع کیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید؛ بهتر است برای این کار از ترازو استفاده کنید تا هر دو قسمت حجم و وزن برابر داشته باشند. به ظرف باقی‌مانده، شکلات ذوب‌شده اضافه کنید. خوب آن را هم بزنید تا رنگ آن به شکل یکدست شکلاتی شود. حال مایع کاپ کیک مجلسی ما آماده برای ریختن داخل سینی است.
داخل هر قالب از سینی کاپ کیک، کاغذ مخصوص قرار دهید. در غیر این صورت هر قالب را روغن‌مالی کرده و مقداری آرد داخلشان بریزید. به‌صورت یکی در میان، از مایع کیک معمولی و شکلاتی داخل هر قالب بریزید. هر قالب گنجایش 4 قاشق غذاخوری مایع کاپ کیک را دارد. حال سینی را داخل فر قرار دهید.
کاپ کیک خود را به مدت 15 تا 20 داخل فر با دمای 176 درجه بپزید. می‌توانید با کمک خلال دندان از پختن کامل هر یک از کیک‌ها اطمینان حاصل کنید. بعد از این کیک‌ها پخت، سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. وقتی که کاملا خنک شد، کاپ کیک‌ها را از داخل آن بیرون آورده و در جایی مناسب قرار دهید.

طرز تهیه خامه روی کاپ کیک مجلسی

تهیه خامه روی کاپ کیک خود در دو مرحله درست می‌شود، اول باید خامه وانیلی را درست کنید و سپس به سراغ خامه شکلاتی بروید. دو ظرف جداگانه حاضر کنید و در یک از ظرف‌ها، نصف مقدار کره ذکر شده در مواد اولیه مربوط به خامه کیک را اضافه کنید. (حدود 10 قاشق غذاخوری) با همزن کره‌ را خوب هم بزنید تا یکدست و سفید‌رنگ شود. 
حال نصف میزان شکر را نیز اضافه کرده و مجدداً هم بزنید تا شکر به‌خوبی با کره مخلوط شود. بعد از آن وانیل و نصف خامه و نصف نمک را نیز اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد به خورد یکدیگر بروند. باقی‌مانده شکر را نیز در همین مرحله اضافه کنید. برای تنظیم غلظت دلخواه، می‌توانید مقدار بیشتری از خامه را نیز اضافه کنید.
برای درست‌کردن خامه شکلاتی روی کاپ کیک، تمامی مراحل بالا را مجدداً تکرار کنید. قبل از اضافه‌کردن شکر در مرحله آخر، پودر کاکائو را اضافه کنید و سپس باقی‌مانده شکر را به آن اضافه کنید و سپس هم بزنید تا یکدست شود. حال باید خامه‌ها را روی کاپ کیک‌های سرد شده قرار دهید.
برای این کار می‌توانید از قیف و ماسوره استفاده کنید. اگر در خانه این ابزار را ندارید، می‌توانید از کیسه‌فریزر نیز استفاده کنید. خامه شکلاتی و وانیلی را به‌صورت اریب داخل کیسه‌فریزر بریزید و حواستان باشد که با یکدیگر قاطی نشوند. سپس نوک پایین کیسه‌فریزر را به‌صورت یک مثلث کوچک برش بزنید و بالا کیسه را نیز به‌آرامی گره بزنید.
به‌آرامی نوک کیسه را روی کاپ کیک‌ها حرکت دهید و شکل موردنظر خود را ایجاد کنید. بعد از اینکه خامه را روی کیک اضافه کردید، کاپ کیک‌ها را برای 30 دقیقه تا یک ساعت داخل یخچال قرار دهید. می‌توانید روی کیک‌ها را با دانه‌های ریز شکلاتی تزئین کنید. اکنون طرز تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل به پایان رسیده است، نوش جان!

طرز تهیه کاپ کیک مجلسی

نکات مهم در تهیه کاپ کیک مجلسی مرمرین

تلاش ما آن بود که در طرز تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل، تمام نکات لازم را نیز در اختیار شما قرار دهیم. اما همیشه راهکارهای بسیاری برای بهبود کیفیت یک شیرینی وجود دارد. اگر شما هم می‌خواهید کاپ کیک مجلسی شما بهتر و خوشمزه‌تر شود، می‌توانید نکات زیر را مطالعه کنید؛ البته قبل از آن، از شما دعوت می‌کنیم که طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی را نیز در مجله سیرنگ ببینید.
در طرز تهیه کاپ کیک مجلسی باید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • برای نگهداری کاپ کیک‌ها می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف دربسته قرار دهید؛ این کیک در دمای اتاق تا 24 ساعت و در یخچال تا 3 روز قابل مصرف است.
  • همچنین شما می‌توانید این کاپ کیک‌ها را به مدت 3 ماه در فریزر نیز نگهداری کنید.
  • شما می‌توانید کاپ کیک‌ها و خامه روی آن را از شب قبل حاضر کرده و سپس در روز مهمانی آماده کرده و سرو کنید.
  • به‌جای استفاده از خامه، می‌توانید از شیر یا ماست نیز استفاده کنید.
  • شما می‌توانید به‌جای درست‌کردن کیک به‌صورت مرمرین، مایع کیک یا خامه روی آن را به‌صورت تک‌ رنگ در هر قالب بریزید.
  • شما می‌توانید همین دستور را برای تهیه مینی کاپ کیک نیز استفاده کنید، تنها کافی است از سینی مخصوص مینی کاپ کیک استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با طرز تهیه کاپ کیک مجلسی ماربل یا مرمرین آشنا شدیم. طرز تهیه این کاپ کیک شاید مقداری دردسر به همراه داشته باشد، اما بدون شک نتیجه نهایی و مزه آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این شیرینی خوشمزه را تهیه کرده و در کنار عزیزان خود از آن لذت ببرید. اگر هم توان تهیه این کاپ کیک را ندارید، می‌توانید یکی از محصولات سیرنگ مانند کاپ کیک دوقلو وانیل – کاکائویی نوش جان کنید!

سؤالات متداول

میزان کالری کاپ کیک مجلسی ماربل چقدر است؟
هر یک عدد کاپ کیک مرمرین، حدود 500 واحد کالری دارد. اگر رژیم دارید باید در نوش جان کردن این کیک اندکی احتیاط کنید.
بهترین نوع آرد برای استفاده در کاپ کیک مجلسی کدام است؟
آرد سفید همه‌کاره یا آرد سفید قنادی، بهترین نوع آرد برای پخت این شیرینی به‌ شمار می‌رود. شما می‌توانید از آرد نانوایی نیز استفاده کنید.
بهترین جایگزین کاپ کیک مجلسی از بین محصولات سیرنگ کدام است؟
کیک روغنی ماربل، بهترین شیرینی از بین محصولات سیرنگ است که می‌توانید آن را جایگزین این کاپ کیک کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)