طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی

طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی

خیلی از عاشقان دنیای کیک و شیرینی، کیک گردویی را دوست دارند و خیلی از عاشقان دیگر این دنیا با کیک کشمشی در رابطه‌اند. اما اگر همزمان جفت‌شان را دوست داشته باشید چه؟ این‌جاست که کیک گردویی و کشمشی وارد عمل می‌شود! نگران نباشید، می‌شود کشمش و گردو را کنار هم داشت. این دو نه تداخلی در طعم و نه تضادی در بافت کیک با هم ایجاد نمی‌کنند. اتفاقا مکمل همدیگر و بهبود دهنده کیک هم محسوب خواهند شد. کیکی که یک گاز از آن می‌تواند شما را به دنیای بچگی‌تان ببرد که در عصری پاییزی، عطر یک کیک مسحورکننده مست‌تان کرده است!
درواقع کیک گردویی و کشمشی یکی از نوستالژی‌های ما ایرانی‌ها نیز به شمار می‌آید. خیلی از مادران و مادربزرگ‌های ما در کیک از کشمش و گردو استفاده می‌کردند. و طبعا وقتی این کیک جزو دستپخت مادران و مادربزرگ‌ها بوده، باید به دو نتیجه کلی برسیم. یک اینکه طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی در خانه خیلی سخت نیست. و دوم اینکه در عین سادگی، طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی یک سری فوت و فن و رمز و راز برای خوشمزگی دارد.
ما امروز قرار است راجع به طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی صحبت کنیم. در مطلب حاضر علاوه بر طرز تهیه، به فوت و فن‌های تهیه کیک کشمشی ساده خواهیم پرداخت. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دستور تهیه کیک گردویی و کشمشی

با وجود آن که در بخش بالا از خانگی بودن کیک گردویی و کشمشی گفتیم، باید بدانید که این کیک، یک کیک ابداعی در ایران نیست. بلکه کیک گردویی و کشمشی تقریبا در فرهنگ شیرینی پزی و قنادی اکثر کشورهای دنیا به طرق مختلف پخته شده و می‌شود. ما در مطلب حاضر به طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی با شیر خواهیم پرداخت. شاید بگویید مگر کیک و شیرینی بدون شیر هم وجود دارد؟ باید بگوییم که بله! برای مثال ما به پخت 5 نوع شیرینی در مطلبی قدیمی تحت عنوان طرز تهیه دسر بدون شیر و خامه پرداخته بودیم. به هر حال طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی به مواد اولیه زیاد سختی احتیاج ندارد. غالب این مواد اولیه در منزل شما دردسترس قرار دارند.
مواد اولیه لازم برای کیک گردویی و کشمشی:
تخم مرغ متوسط: 4 عدد
شیر: 1 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شکر: 1.5 پیمانه
روغن مایع: 1/2 پیمانه
آرد سفید قنادی: 3 پیمانه
وانیل: نوک قاشق چای خوری
بکینگ پودر: 1.5 قاشق چای خوری
کشمش شسته شده و خشک شده: 1/2 پیمانه
گردوی خرد شده (ساطوری): 1/2 پیمانه

طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی

مراحل تهیه کیک گردویی و کشمشی

دقت داشته باشید که در طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی، یکی از مهم‌ترین نکات برای کسب نتیجه بهتر، رعایت ترتیب مراحل در رسپی خواهد بود. بنابراین حتما به دقت مراحل را مطالعه کرده و پشت سر هم انجام دهید.
مرحله اول: یک کاسه گود برداشته و تخم مرغ‌ها را یکی یکی درون آن بشکنید. همزن برقی را برداشته و وانیل را درون تخم مرغ بریزید. حالا با همزن برقی و دور متوسط کمی هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از حالت لخته‌دار خودشان خارج شوند.
مرحله دوم: شکر را به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و با همزن برقی این‌قدر هم بزنید تا اینکه اولا مخلوط تخم مرغ و شکر یکدست شده، ثانیا حالت فوم دار (کفی) و کشدار پیدا کنند. دقت داشته باشید که اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید این کار را با همزن دستی (ویسک) یا حتی چنگال انجام دهید. صرفا به وقت و انرژی بیشتری احتیاج خواهید داشت.
مرحله سوم: حالا روغن مایع را به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و با دور کند همزن، صرفا در حدی که مخلوط یکدست شود هم بزنید. درنهایت شیر را هم به مخلوط اضافه کرده و به همان شیوه هم زدن روغن مایع عمل کنید.
مرحله چهارم: حالا نوبت درست کردن مخلوط آرد در طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی است. پس یک ظرف گود (کاسه یا دیمه) بزرگ بردارید و آرد و بکینگ پودر را داخل آن با قاشق هم بزنید. سپس مخلوط آرد و بکینگ پودر را دو الی سه بار الک کنید. این دو کار باعث هواگیری بهتر آرد می‌شود. عاملی که خودش درنتیجه به شما کیک گردویی و کشمشی با پف زیاد تحویل خواهد داد! البته اگر خیلی عاشق کیک پف دار هستید، می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان کیک اسفنجی چیست؟ را هم مطالعه کنید.
مرحله پنجم: حالا مخلوط آرد را برداشته و به صورت مرحله به مرحله درون مخلوط تخم مرغ بریزید. هر بار که مقداری آرد می‌ریزید، کاسه را بالا گرفته و با استفاده از یک لیسک یا قاشق بزرگ، مخلوط را دَوَرانی هم بزنید. دقت کنید که این کار ساده برای گرفتن بافت مناسب از کیک شما خیلی ضروری خواهد بود. آرد ریختن و هم زدن را تا جایی ادامه دهید که خمیر به بافت مناسبی برسد. به این صورت که اگر پیش از ریختن تمام آرد، مخلوط مناسب بود، آرد ریختن را پایان دهید. اما بالعکس اگر تمام آرد را هم ریختید و باز خمیر شما خیلی شل بود، کمی بیشتر آرد اضافه کنید.
مرحله ششم: بعد از اینکه آرد ریختن تمام شد، دقت کنید که هیچ حبابی داخل خمیر وجود نداشته باشد. حالا وقت اضافه کردن کشمش و گردو است. دم کشمش‌ها را حتما بگیرید و گردوها را هم با چاقوی آشپزخانه ساطوری کنید. این دو را داخل خمیر ریخته و هم بزنید تا در کل آن پخش شوند.
مرحله هفتم: یک قالب ترجیحا گرد و بزرگ (مثلا با قطر 20 الی 26 سانتی متری) بردارید و کف آن را چرب کنید. بعد از چرب کردن با روغن مایع، کمی هم روی سطح را آردپاشی کنید. حالا مخلوط مواد را درون قالب بریزید. فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود. پس از چند دقیقه، قالب را بردارید و دو بار روی سطح کار بکوبید تا کل مایه داخل قالب صاف و یکدست شود. حالا با لیسک و بدون فشار زیاد، روی سطح کیک را صاف کنید.
مرحله هشتم: آخرین مرحله از طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی این است که قالب را داخل فر بگذارید. سپس بین 50 الی 60 دقیقه فرصت دهید تا کیک به خوبی بپزد. بهترین تست برای سنجیدن پختگی کیک این است که در دقایق پایانی یک خلال دندان را در کیک فرو کنید و دربیاورید. اگر بعد از درآمدن، چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک شما پخته است. کیک را دربیاورید و بعد از 5 دقیقه استراحت، آن را برش بزنید. بهترین تزئین برای این کیک، استفاده از پودر نارگیل یا خود گردوی ساطوری شده است.

مشکل ته نشین شدن کشمش و گردو

اگر خودتان برای بار اول و دوم این کیک را بپزید، احتمال دارد که دچار یک مشکل متداول شوید. اینکه کشمش و گردو به کف کیک رفته‌اند و سوخته‌اند! این مشکل خیلی از بانوان برای پخت کیک خانگی بوده است. اما با چیز عجیب و غریبی رو به رو نیستیم. درواقع این اتفاق به دلیل چگالی بالای کشمش و گردو و چگالی پایین‌تر خمیر به وجود می‌آید. اما چندی از راحت‌ترین کارها برای جلوگیری از این اتفاق را با هم مرور می‌کنیم:
سعی کنید خمیر کیک گردویی و کشمشی کمی غلیظ‌تر از حالت معمول پخت سایر کیک‌ها باشد. زیرا وزن بالا و غلظت خمیر، مانع فرو رفتن کشمش و گردو خواهد شد.
اگر قبل از پخت کیک، کشمش و گردو را کمی خیس کنید و بعدا لایه رویی آن‌ها را خشک کنید، هم پف کرده و خوش‌بافت‌تر می‌شوند. هم اینکه با باد کردن خود دیگر شبیه خمیر شده و فرو نخواهند رفت. این یکی از تکنیک‌هایی است که در پخت شیرینی کشمشی نیز کاربرد دارد. ضمنا اگر به پخت شیرینی کشمشی در خانه علاقه دارید، مطلب طرز تهیه شیرینی کشمشی را هم از دست ندهید.
یکی از تکنیک‌های دیگر این است که قبل از اضافه کردن کشمش و گردو به خمیر، آن‌ها را در آرد بغلتانید و سپس الک کنید تا صرفا روی سطح کشمش و گردو کمی آردی باشد. این آرد مانع پایین رفتن و سوختن کشمش و گردو خواهد شد.
نکته‌ای که در خود طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی عنوان کردیم هم خیلی موثر است. به این شکل که حتما کشمش و گردو را در مرحله آخر اضافه کنید. ضمنا یکی دو دور هم زدن با لیسک کافی است. هم زدن زیاد خمیر بعد از اضافه کردن کشمش و گردو، یکی از دلایل فرو رفتن و ته نشینی این دو ماده در کیک خواهد بود.

طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی

نکات مهم تهیه کیک گردویی و کشمشی

طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی که در بالا با هم مرور کردیم، یک رسپی کامل است. اما این نکات باعث خواهند شد که به درک بهتری راجع به انواع کیک کشمشی و گردویی برسید. پس آن‌ها را هم از دست ندهید.
اگر کیک گردویی یا کیک کشمشی تنها دوست دارید، کافی است که یکی از این دو ماده را حذف کنید، زیرا طرز تهیه کیک گردویی یا طرز تهیه کیک کشمشی نیز کاملا به همین شکلی است که در بالا دیدید.
اصلی‌ترین عامل پف کردن کیک، تخم مرغ آن است. بنابراین اگر کیک پفکی دوست دارید، باید چند تکنیک برای تخم مرغ‌ها را رعایت کنید. اولا جدا کردن زرده و سفیده و هم زدن جداگانه آن‌ها برای پف کردن خیلی مناسب است. ثانیا اینکه موقع هم زدن سفیده تخم مرغ با همزن، مطمئن باشید که پره‌های همزن یا ویسک شما کاملا خشک باشد. و ثالثا حین آماده سازی مخلوط تخم مرغی، حتما از ظرفی که غیر پلاستیکی است استفاده کنید. ظروف شیشه‌ای برای این کار بهترین نتیجه را می‌دهند. این تکنیک‌ها علاوه بر پف بهتر، جلوی بوی زهم تخم مرغ را نیز می‌گیرند. ضمنا اگر به تخم مرغ در کیک علاقه ندارید هم می‌توانید کیک یا دسر بدون تخم مرغ را امتحان کنید. برای مثال بهتر است که نگاهی هم به طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ بیندازید.
کیک کشمشی را می‌توانید به جای شیر با ماست هم درست کنید. برای طرز تهیه کیک کشمشی با ماست، عینا مراحل بالا را تکرار کنید. با این تفاوت که به جای شیر، از ماست غلیظ شیرین استفاده کنید.
اگر دوست داشته باشید می‌توانید طعم و عطر کیک گردویی و کشمشی را با اضافه کردن موادی همچون گلاب، هل یا دارچین بالاتر ببرید. در این صورت مثلا کیک کشمش و گردو دارچین خواهید داشت!

طرز تهیه کیک کشمشی بدون فر

آخرین سوالی که درموردش صحبت خواهیم کرد، این است که اگر فر نداشتیم چگونه کیک کشمشی بپزیم؟ طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی بدون فر هم خیلی ساده است. اولا در نظر داشته باشید که تمام مراحل درست کردن خمیر کیک، عینا مثل روش بالاست و هیچ تغییری در آن پیش نخواهد آمد. اما درمورد پخت کیک بدون فر، کافی است که یک قابلمه را با مقداری آب جوش پر کنید. سپس با یک جسم فلزی (مثلا کاسه استیل) یک پایه درست کنید و قالب کیک را روی پایه درون قابلمه بگذارید. درنهایت دم کنی را روی قابلمه گذاشته و حدود یک ساعت صبر کنید تا کیک به خوبی بپزد.
ضمنا اگر کلا در خانه فر ندارید، می‌توانید طرز تهیه انواع کیک بدون فر را در سیرنگ بخوانید. برای مثال طرز تهیه کیک ساده بدون فر پیش روی شماست.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی با تمام نکات آن، باز هم ساده به نظر می‌رسد. کافی است که کمی حوصله و دقت را چاشنی کار کنید تا بتوانید در یک عصر دلپذیر، خانواده یا دوستان خود را با نوستالژی کیکی بچگانه سورپرایز کنید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

در تهیه کیک بالا باید از چه آردی استفاده کنیم؟
کلا برای پخت اکثر کیک‌ها، می‌توانید از آرد شیرینی پزی (یا همان آرد قنادی) استفاده کنید. آردی که با نام آرد سه صفر نیز شناخته می‌شود. اما اگر به این آرد دسترسی نداشتید، کافی است که از نانوایی محل خود کمی آرد سفید گندم تهیه کنید.
کیک گردویی و کشمشی بالا برای چند نفر مناسب است؟
ما مخصوصا در طرز تهیه کیک گردویی و کشمشی به تعداد نفرات اشاره نکردیم. زیرا این مساله به شدت علاقه شما به کیک و میزان اشتها برخواهد گشت. اما اگر اسلایس (برش‌های) معمول قنادی و کافه را در نظر بگیریم، کیک بالا تقریبا برای شش الی هشت نفر مناسب خواهد بود. ضمنا این کیک را می‌توانید با چای یا قهوه سرو کنید.
کیک گردویی و کشمشی را چگونه نگهداری کنیم؟
کیک گردویی و کشمشی خیلی مستعد خرابی نیست. نگهداری از آن ساده است و کافی است که در جایی بدون رطوبت بالا و تحت حفاظت یک محفظه شیشه‌ای (یا پلاستیکی) باشد. اما اگر می‌خواهید وسواس بیشتری به خرج دهید، کافی است که آن را با همان محفظه شیشه‌ای درون یخچال قرار دهید.