طرز تهیه کیک خرمالو

طرز تهیه کیک خرمالو

یکی از خاص‌ترین میوه‌هایی که تنها در پاییز می‌توان آن را پیدا کرد، خرمالو است. علاقه مردم ما به خرمالو بسیار دوگانه است؛ عده‌ای عاشق خرمالو هستند و یک سال تمام برایش لحظه‌شماری می‌کنند، برخی دیگر نیز حتی به آن لب نمی‌زنند. برای این دسته دوم، ما یک راه‌حل بسیار ساده داریم تا از لذت چشیدن خرمالو محروم نمانند؛ کیک خرمالو پیشنهاد ماست!
 در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک خرمالو را به شما عزیزان همیشگی آموزش خواهیم داد. این کیک بسیار ساده آماده می‌شود و تنها چیز خاصی که برای پخت آن نیاز دارید، خرمالو رسیده و شیرین است؛ باقی مواد اولیه را در خانه خود پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید تا با مواد اولیه کیک خرمالو آشنا شویم.

روش تهیه کیک خرمالو

چنان که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، کیک خرمالو یکی از ساده‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید؛ زیرا به مواد اولیه چندانی نیاز ندارد. تنها چیزی که شاید تهیه‌اش مقداری چالش‌برانگیز باشد، خرمالو است. در پاییز می‌توانید بهترین خرمالوها را برای کیک خود تهیه کنید. باید بدانید که طرز تهیه کلوچه خرمایی نیز به سادگی همین کیک است.
در طرز تهیه کیک خرمالو شما باید مواد اولیه زیر را حاضر کنید:
پوره خرمالو: 2 پیمانه
آرد سفید: 3 پیمانه
تخم‌مرغ: 3 عدد
شکر: 2 پیمانه
پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غذاخوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
روغن‌مایع: 1/2 پیمانه
کره ذوب شده: 1/2 پیمانه
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
گردو خرد شده (اختیاری): 1 پیمانه
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک خرمالو مشاهده کردید، حدود 10 تا 16 اسلایس کیک به شما خواهد داد. بسته به سلیقه خود، شما می‌توانید میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید و برای مهمانی‌های بزرگ‌تر کیک بپزید. همچنین اگر فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است، می‌توانید میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید.

طرز تهیه کیک خرمالو

مراحل تهیه کیک خرمالو

برای تهیه این کیک، لازم نیست که هنر آشپزی یک شف بین‌المللی را داشته باشید! با دستور پختی که در ادامه این مقاله در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، می‌توانید این کیک را به ساده‌ترین روش ممکن تهیه کنید.
گفتنی است که آماده‌سازی مواد اولیه کیک خرمالو حدود 20 دقیقه و پخت آن نیز حدود یک ساعت طول خواهید کشید. از دیگر عصرانه‌های ساده‌ای که می‌توانید به‌جای این کیک دردس کنید، تیرامیسو است. طرز تهیه دسر تیرامیسو را در مجله سیرنگ مطالعه فرمایید.
در طرز تهیه کیک خرمالو لازم است که مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز، ابتدا فر را روشن کرده و آن را روی دمای 170 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اکنون مواد خشک را در یک کاسه بزرگ بریزید؛ آرد، شکر، دارچین، بیکینگ پودر و نمک را در یک کاسه بزرگ بریزید. تمام مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. اکنون آن‌ها را حداقل برای یک مرتبه الک کنید. حواستان باشد که الک‌کردن را بیشتر از 3 مرتبه انجام ندهید، زیرا در کیفیت کیک شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
حال در یک ظرف دیگر، مواد تر کیک را با یکدیگر ترکیب کنید. پوره خرمالو، روغن، کره ذوب شده، وانیل و تخم‌مرغ را داخل کاسه‌ای دیگر بریزید و خوب به هم بزنید. برای اینکه ترکیب بهتری داشته باشید و پف بیشتری را از کیک خود شاهد باشید، بهتر است که ابتدا تخم‌مرغ را حسابی هم بزنید تا کف کرده و تقریباً سفید شود، سپس باقی مواد را اضافه کنید.
بعد از اینکه مواد تر شما یکدست و به‌خوبی با هم ترکیب شدند، می‌توانید مواد خشک را آرام‌آرام به آن اضافه کنید. بهتر است که ترکیب آرد را در 3 مرحله به مایع کیک اضافه کنید؛ در این میان آن را به کمک قاشق چوبی خوب به هم بزنید تا یکدست شوند. بعد از اینکه کل آرد را به داخل ظرف ریختید، می‌توانید گردو را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید.
حال باید قالب موردنظر خود را حاضر کنید. برای اینکه کیک شما به کف قالب نچسبد، می‌توانید مقداری روغن یا کره به کف و دیواره‌های قالب بمالید. سپس روی تمام نقاط آن آرد بپاشید. بعد از انجام این کار، می‌توانید مایع کیک را داخل قالب بریزید. در نهایت چندمرتبه قالب را روی سطح کار بکوبید تا حباب‌های زیر آن خارج شوند.
کیک را داخل فر و بر روی طبقه وسط قرار دهید. اجازه دهید که کیک حداقل به مدت 45 دقیقه داخل فر بماند. بعدازاین مدت‌زمان یک عدد خلال‌دندان یا چنگال را داخل کیک فروکنید، اگر مایع کیک به آن نچسبید، کیک شما حاضر است. در غیر این صورت، اجازه دهید که کیک حداکثر تا 15 دقیقه دیگر داخل فر بماند.
اکنون طرز تهیه کیک خرمالو به پایان می‌رسد و کیک شما نیز حاضر است. اجازه دهید کیک سرد شود و سپس آن را از قالب خارج کنید. در نهایت می‌توانید روی کیک را به کمک پودر قند یا اسلایس‌های خرمالو تزیین کنید؛ نوش جان!

طرز تهیه کیک خرمالو

فوت‌وفن‌های تهیه کیک خرمالو

در طرز تهیه کیک خرمالو که اکنون مطالعه کردید، ما سعی کردیم تا تمام نکات لازم را به شما آموزش دهیم؛ اما همیشه راهکارهای بسیاری برای بهبود یک دستور پخت وجود دارد. اگر دوست دارید که کیک خرمالو خوشمزه‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشید، می‌توانید از نکاتی که در ادامه به شما متذکر می‌شویم استفاده کنید:

  • اگر می‌خواهید کیک رژیمی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، می‌توانید میزان شکر را کاهش داده و به‌جای شکر سفید، از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.
  • یادتان باشد که در زمان اضافه‌کردن مواد خشک، کیک را بیش‌ از اندازه هم نزنید، زیرا ممکن است پف آن بخوابد و کیک شما حالت خمیری پیدا کند.
  • استفاده از گردو یا دیگر مغزها در این کیک کاملاً اختیاری است؛ ولی استفاده از گردو می‌تواند کیک شما را خوشمزه‌تر و مجلسی‌تر کند.
  • می‌توانید این کیک را لایه‌لایه برش بزنید و میان هر لایه از فیلینگ خامه و موز استفاده کنید.
  • برای تزیین روی کیک و بهبود مزه آن، می‌توانید از سس کارامل آماده که در بازار موجود است استفاده کنید. 
  • شما می‌توانید این کیک را داخل ظرف دربسته قرار دهید و تا یک هفته در یخچال و یک ماه در فریزر نگهداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ، طرز تهیه کیک خرمالو را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک یکی از ساده‌ترین کیک ‌های پاییزی به شمار می‌رود و تهیه آن نیز هزینه چندانی برای شما به همراه نخواهد داشت. امیدواریم که این کیک را همین امروز برای عزیزان خود تهیه کرده و در کنار هم از مزه خوش آن لذت ببرید؛ اگر هم این کار برایتان دشوار است، می‌توانید در عوض از محصولات سیرنگ، مانند رول کینگ با کرم ساده استفاده کنید!

سؤالات متداول

بهترین راه برای سرو کیک خرمالو چیست؟
بهترین راه برای سرو این کیک، اسلایس کردن آن و تزیین با میوه است. در کنارش نیز می‌توانید چای یا قهوه قرار دهید.
آیا در کیک خرمالو می‌توان از موز استفاده کرد؟
استفاده از موز در مواد کیک چندان توصیه نمی‌شود، ولی می‌توانید از آن برای فیلینگ و تزیین کیک استفاده کنید.
آیا کیک خرمالو یک کیک رژیمی به شمار می‌رود؟
هر اسلایس از این کیک حدود 200 کالری دارد، درست به همین دلیل می‌توان گفت که این کیک از جمله بهترین کیک‌های رژیمی است.