چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم؟

چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم؟

کلوچه خرمایی، یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین شرینی‌های ایرانی است که در مناطق مختلف ایران، به سبک‌هایی شبیه به هم درست می‌شود. شما می‌توانید کلوچه خرمایی را به شکل‌های مختلف درست کنید و برای یک عصرانه مقوی و خوشمزه کنار چای سرو کنید؛ یا برای تغذیه مدرسه فرزندان خود آن را تهیه کنید. می‌توانید از کلوچه‌های خرمایی سیرنگ که انواع و شکل‌های مختلفی دارد هم استفاده کنید. در این مطلب، ابتدا به این می‌پردازیم که چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم؟ سپس طرز تهیه کلوچه خرمایی گردویی، طرز تهیه کلوچه خرمایی شوشتری، طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی و نکات طرز تهیه کلوچه خرمایی ر ا آموزش می‌دهیم. با این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ همراه باشید:
طرز تهیه کیک صبحانه فرانسوی را اینجا ببینید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی با ماست

یکی از روش‌های ساده برای طرز تهیه کلوچه خرمایی با ماست را در این مطلب آورده‌ایم:
مواد لازم برای خمیر کلوچه خرمایی:
تخم مرغ: 2 عدد
شکر: 6 قاشق غذاخوری
کره: 25 گرم
روغن مایع: 4 قاشق غذاخوری
آرد: 3.5 لیوان
ماست: 3/4 پیمانه
مایه خمیر: 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر: 2 قاشق چای‌خوری
پودر هل: 1 قاشق چای‌خوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
برای تهیه خمیر ابتدا همه مواد، به ویژه کره را در دمای محیط قرار می‌دهیم تا کاملا نرم شود. تخم مرغ‌ها، به همراه شکر، روغن مایع، کره و ماست را با همزن دستی انقدر می‌زنیم تا کاملا یکدست شود. حالا وانیل و هل را اضافه می‌کنیم تا مایعمان خوش‌عطر و بوتر شود. در ادامه خمیر مایه و بیکینگ پودر را اضافه می‌کنیم. سپس آرد را که از قبل چند باری الک کرده‌ایم، به تدریج به مایه اضافه می‌کنیم تا مایه تبدیل به خمیر شود. خمیر را خوب ورز می‌دهیم و مقدار کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم و بعد از 10 دقیقه ورز دادن، روی کاسه خمیر را می‌پوشانیم و می‌گذاریم تا یک ساعت استراحت کند. بعد از یک ساعت استراحت حجم خمیر 2 تا 3 برابر شده است و برای ادامه کار حاضر است. در این مرحله، از چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم به سراغ درست کردن مواد میانی کلوچه خرمایی می‌رویم:
مواد لازم برای میان کلوچه:
خرما: 20 عدد
گردو: 5 عدد
کره: 25 گرم
پودر دارچین: 1/2 قاشق غذاخوری
پودر هل: 1/2 قاشق غذاخوری
آب جوش: 4 قاشق غذاخوری
برای درست کردن مواد میانی، بعد از جداکردن پوست و هسته خرماها، آن‌ها را با آب جوش داخل یک قالبمه کوچک می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا خرما‌ها کاملا نرم شوند. سپس گردوی خرد شده، کره، هل و دارچین را هم اضافه می‌کنیم تا خوب به خورد هم بروند. حالا مواد را از روی حرارت برمی‌داریم تا کاملا خنک شود.
وقتی خمیر حاضر شد، آن را به چانه‌های یکسان تقسیم می‌کنیم، خمیرها را صاف می‌کنیم، مقداری از مواد میانی را وسط خمیرها می‌ریزیم و مجددا چانه می‌گیریم. حالا خمیرها را دوباره با دست کمی پهن می‌کنیم. درون سینی فر را با روغن چرب می‌کنیم. کلوچه‌ها را داخل سینی فر می‌چینیم. حالا برای زیباتر شدن کلوچه ها، یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن را به همراه مقدار بسیار کمی وانیل خوب می‌زنیم. حالا مواد رومال را روی کلوچه‌ها می‌مالیم و کلوچه‌ها را در فری که از یک ربع قبلريال با دمای 180 درجه سانتی‌گراد، گرم شده است قرار می‌دهیم. حدود 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است تا کلوچه‌های خرمایی‌مان خوب بپزد.
فواید شیرینی گردویی را اینجا ببینید.

کلوچه خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی گردویی

مواد لازم برای خمیر کلوچه خرمایی:
شیر: 1 پیمانه
شکر: 1/2 پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد
کره: 50 گرم
روغن مایع: 50 گرم
آب ولرم: 1 چهارم پیمانه
خمیر مایه: 2 قاشق چای‌خوری
پودر هل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
آرد: 5 پیمانه یا کمی بیشتر
در ابتدای طرز تهیه کلوچه خرمایی و گردویی باید خمیر مایه را به همراه آب ولرم و یک قاشق غذاخوری از شکر مخلوط‌کنیم و روی آن را‌ بپوشانیم تا در عرض 10 دقیقه عمل بیاید. در این مرحله، شیر ولرم، روغن مایع، تخم مرغ، شکر، کره به دمای اتاق رسیده را با چنگال خوب می‌زنیم تا با هم کاملا یکدست شود. از طرفی هم، پودر هل، آرد و نمک را با هم مخلوط و سه بار الک می‌کنیم. حالا خمیر مایه حجم گرفته را به مواد خیس اضافه و خوب مخلوط می کنیم. آرد را به تدریج اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا تبدیل به خمیر شود. آرد تا ضایی اضافه می‌شود که خمیر به دست نچسبد. سپس خمیر را در سطحی آردپاشی شده 10 دقیقه‌ای ورز می‌دهیم. کاسه‌ای را چرب می‌کنیم و خمیر را به کاسه منتقل می‌کنیم تا حدود 1 ساعت و نیم در جایی گرم استراحت کند و حجمش حداقل دو برابر شود. در این مدت مواد داخلی کلوچه خرمایی گردویی را درست می‌کنیم.
مواد لازم برای داخل کلوچه خرمایی گردویی:
خرمای بدون هسته: 300 گرم
پودر گردو: 50 گرم
جوز هندی: 1/2 قاشق چای‌خوری
پودر هل: 2 قاشق چای‌خوری
پودر دارچین: 2 قاشق چای‌خوری
آب: 1/2 پیمانه
برای درست کردن مواد میانی، ابتدا اگر خرمایتان پوست دارد بگیرید. می‌توانید از مقداری آب ولرم برای ور آمدن پوست خرماها استفاده کنید. حالا خرما و آب را روی حرارت بگذارید تا خرماها با آب، نرم شود و آب تبخیر شود. وقتی آب تمام شد، ادویه‌ها و گردو را اضافه کنید و با خرما خوب مخلوط کنید.
وقتی خمیر خوب ور آمد، آن را دوباره کمی ورز دهید. سپس به 16 قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را باز کنید، مقداری مواد میانی داخلش بگذارید، آن را جمع کنید و دوباره با کف دست کمی پهنش کنید. حالا اگر می‌خواهید فرم کلوچه گردویی خرمایی‌های بیرونی را به خودش بگیرد، می‌توانید با قیچی، شعاع دایره را از محیط به سمت مرکز چند برش بزنید.
سینی فر را چرب کنید، کلوچه‌ها را دانه دانه درون سینی بچینید. رویشان را بپوشانید و بگذارید حدود 20 دقیقه دیگر استراحت کنند. حالا نوبت رومال است.
مواد لازم برای رومال:
شکر: 1 قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ: 1 عدد
زعفران دم شده: مقدار کمی
این مواد را خوب با هم مخلوط کنید و با فرچه، روی کلوچه‌ها بمالید. کلوچه‌ها با مقداری کنجد زیباتر می‌شوند. حالا بگذارید در فری که از قبل، با دمای 180 درجه سانتی‌گراد، گرم شده است به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزند. حواستان باشد چند دقیقه‌ای هم برای طلایی شدن روی کلوچه‌ها، حرارت بالایی فر را روشن کنید. طرز تهیه کلوچه خرمایی گردویی به همین سادگی است.
طرز تهیه شیرینی کشمشی را اینجا ببینید.

طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی

کلوچه خرمایی سنتی سیستانی با ادویه‌های متفاوت و طرز تهیه ساده‌اش، محبوب دل‌هاست. می‌توانید این کلوچه خرمایی عالی را برای خانواده و مخصوصا کودکان درست کنید:
مواد اولیه خمیر کلوچه خرمایی زابلی:
آرد: 1.5 پیمانه
روغن حیوانی: 1/3 پیمانه
شیر: 6 قاشق غذاخوری پر
شکر: 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/2 قاشق مرباخوری
سیاه‌دانه: 1 قاشق مرباخوری
رازیانه: 1 قاشق چای‌خوری
زیره: 1/2 قاشق مربا‌خوری
در طرز تهیه کلوچه خرمایی زابلی، ابتدا آرد و روغن را در ظرفی با هم خوب مخلوط می‌کنیم انقدر که روغن حیوانی کامل به خورد آرد برود. در مرحله بعد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را نیز به مواد اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. حالا نوبت شیر است. شیر را نرم نرمک به مواد اضافه و مخلوط می‌کنیم تا خمیری یکدست به دست آید. حالا نوبت سیاه‌دانه، رازیانه و زیره است. در ادامه مواد را حسابی با هم مخلوط می‌کنیم و ورز می‌دهیم. حدود 5 دقیقه ورز دادن کافی است. حالا باید به سراغ مواد میانی کلوچه خرمایی زابلی برویم.
مواد اولیه میانی کلوچه خرمایی زابلی:
خرما: 12 عدد
پودر هل و دارچین: مقدار کمی
روغن حیوانی: مقدار کمی
برای تهیه مواد میانی، خرماها را پوست و هسته می‌گیریم و به همراه هل و دارچین و کمی روغن حیوانی درون قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا خوب بپزد و نرم شود. وقتی خرماها نرم شد از روی حرارت برمی‌داریم.
حالاخمیر را به اندازه دو گردو جدا و به شکل دایره‌ای باز می‌کنیم. بعد کمی از مواد میانی را وسط آن می‌ریزیم و به صورت سه‌گوش می‌بندیم. روی کلوچه‌ها را با شانه یا چنگال طرح می‌اندازیم. سپس سینی فر را چرب می‌کنیم و کلوچه‌ها را درون آن می‌چینیم. سینی را درون فری که از قبل، با دمای 180 درجه سانتی‌گراد، گرم کرده‌ایم می‌گذاریم تا کلوچه‌ها به مدت 20 دقیقه بپزند. برای طلایی شدن روی کلوچه‌ها، 5 دقیقه‌ای هم گریل را روشن می‌کنیم. حالا روش سیستانی پاسخ یه سوال چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم را می‌دانید.
طرز تهیه شیرینی دانمارکی را اینجا ببینید.

طرز تهیه‌ کلوچه خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی شوشتری

کلوچه خرمایی شوشتری و دزفولی هم یکی از انواع کلوچه خرمایی سنتی است که خیلی خوشمزه و مقوی است و به زحمت پختش می‌ارزد.
مواد لازم برای خمیر کلوچه خرمایی شوشتری:
آرد: 1/2 کیلو
شیر ولرم: 1 لیوان
روغن مایع: 3/4 لیوان
شکر: 5 قاشق غذاخوری
نمک: 1/8 قاشق چای‌خوری
مایه خمیر: 1 قاشق غذاخوری
زیره و رازیانه کوبیده شده: 2 قاشق غذاخوری
مایه خمیر را به همراه 3 قاشق شیر ولرم و یک قاشق شکر در لیوان می‌ریزیم و حدود 10 دقیقه وقت می‌دهیم تا پف کند. آرد، نمک، و روغن را با هم مخلوط می‌کنیم و زیره و رازیانه را نیز می‌افزاییم. خوب ورز می‌دهیم که روغن و آرد به خورد هم برود. سپس باقیمانده شکر را در شیر حل می‌کنیم و شیر را  کم کم به آردها می‌افزاییم و هم می‌زنیم تا خمیر یک دستی به دست بیاید. حالا نوبت ورز دادن خمیر است. در صورتی که خمیرتان زیادی سفت بود، کمی آب ولرم اضافه کنید یا اگر به دست می‌چسبید کمی آرد. حالا خمیر را بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید تا استراحت کند. در این مدت مواد میانی را درست‌ کنید.
مواد لازم برای داخل کلوچه خرمایی شوشتری:
خرما، دارچین و زنجبیل: به مقدار کافی
روغن: 2 قاشق غذاخوری
خرماها را هسته و پوست می‌گیریم و با 2 قاشق غذاخوری روغن و کمی دارچین و زنجبیل روی حرارت قرار می‌دهیم تا خوب نرم شوند. پس از اینکه خمیر خوب پف کرد، به اندازه یک نارنگی از آن برمی‌داریم، کف دستمان پهن می‌کنیم، یک قاشق از مخلوط خرما را میان آن قرار می‌دهیم و بعد خمیر را جمع می‌کنیم.
فر را از قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم . کلوچه‌ها را بعد از مهر زدن، درون سینی فر می‌چینیم و با زرده تخم مرغ یا زعفران دم شده، رومال می‌زنیم. حالا کلوچه‌ها را برای حدود نیم ساعت در فر قرار می‌دهیم. در آخر، حدود سه دقیقه روی کلوچه‌ها را هم گریل می‌کنیم. این هم از طرز تهیه کلوچه خرمایی شوشتری یا طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول.

طرز تهیه کلوچه خرمایی در قابلمه

اگر فر ندارید، ممکن است با خودتان بگویید چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم.؟ شما به راحتی می‌توانید در قابلمه یا ماهیتابه دوطرفه نیز کلوچه خرمایی را درست کنید. 
مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه خرمایی در قابلمه
آرد سفید: 2 تا 2.5 لیوان
شیره خرما: 1/3 لیوان
تخم مرغ: 2 عدد
روغن جامد یا کره: 1/2 لیوان
پودر دارچین و هل: 1 قاشق چای‌‌خوری
گلاب: 3 قاشق غذاخوری
در مرحله اول طرز تهیه کلوچه خرمایی در قابلمه، کره، تخم مرغ‌ها و پودر ادویه را با هم خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس شیره خرما را به آن بیفزایید. حالا آرد را با الک، به تدریج روی مواد خیس بپاشید و خوب مخلوط کنید تا در نهایت خمیری یکدست به دست آید. خمیر را خوب ورز دهید. حالا کف تابه‌ای دوطرفه یا ماهیتابه‌ای عادی را کاغذ روغنی بگذارید. اندازه یک گردو از خمیر را با دست بردارید و با مهر یا با دست به شکل دلخواه مدل دهید و درون تابه بگذارید. وقتی همه خمیر را به صورت کلوچه‌ای، داخل تابه گذاشتید، در تابه دوطرفه را ببندید یا با دمکنی در قابلمه را بگذارید. حرارت زیر قابلمه باید خیلی کم باشد و حتما از شعله پخش کن استفاده کنید. حدود 30 دقیقه زمان لازم است تا کلوچه‌ها خوب بپزد. اگر کلوچه‌ها را شیرین‌تر می‌پسندید، یک یا دو قاشق شکر به مواد اضافه کنید. اگر از این مدل طرز تهیه کلوچه خرمایی خوشتان آمده است اما می‌خواهید با فر آن را بپزید با دمای 175 درجه سانتی‌گراد حدود 20 دقیقه زمان بدهید تا خوب بپزد.

نکاتی درباره طرز تهیه کلوچه خرمایی

  • از خمیر مایه تازه استفاده کنید تا خمیرتان زود ور بیاید.
  • یکی از نشانه‌های ور آمدن خمیر، این است که داخل خمیر به شکل لانه زنبوری حفره‌دار می‌شود و جای انگشت روی آن باقی می‌ماند.
  • برای فرم دادن کلوچه‌ها از قالب‌های گوناگون نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خمیر کلوچه خرمایی و گردویی می‌توانید به جای شیر از آب استفاده کنید.
  • وجود روغن بیشتر در خمیر کلوچه باعث تردی آن، و وجود ماست باعث حالت کیکی و نرم شدن کلوچه می‌شود. بسته به سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید.
  • می‌توانید در طرز تهیه کلوچه خرمایی با ماست یا طرز تهیه کلوچه خرمایی گردویی از پودر زیره و پودر رازیانه برای عطر و بوی سنتی‌تر استفاده کنید.
  • در مواد میانه کلوچه خرمایی، تنوع و خلاقیت به خرج دهید. زنجبیل را امتحان کنید، مقدار گردو را تغییر دهید یا از بادام و سایر مغزها استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کلوچه خرمایی می‌توانید فقط از خرمای ساده له شده به عنوان مواد میانی استفاده کنید. سلیقه خودتان است.
  • برای ورز دادن خمیر از کف دست استفاده کنید نه انگشت‌هایتان.

کلام آخر

در این مطلب به جواب این سوال پرداختیم که چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم و نکات طرز تهیه کلوچه خرمایی را با هم بررسی کردیم. حالا، فرصت خوبی است که آستین‌ها را بالا بزنید و برای خود و خانواده‌تان هر کدام از مدل‌های کلوچه خرمایی را که دوست دارید درست کنید. یا فقط از سر کوچه چند تا کلوچه‌ خرمایی سیرنگ بخرید و با چای تازه دم به همراه خانواده نوش جان کنید. شما تا به حال کیک‌ها و کلوچه‌های سیرنگ را امتحان کرده‌اید؟ ترجیح می‌دهید خودتان کیک و شرینی درست کنید یا آن را به صورت آماده تهیه کنید؟ به نظرتان کدام نوع کلوچه خرمایی خوشمزه‌تر است؟ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
طرز تهیه ویفر شکلاتی اینجاست.

سوالات متداول

آیا می‌توان انواع مختلف کلوچه خرمایی را در قابلمه یا تابه پخت؟
بله! می‌توانید هر کدام از انواع کلوچه خرمایی را به روش ذکر شده در طرز تهیه کلوچه خرمایی با قابلمه درست کنید. فقط طلایی شدن روی کلوچه‌ها ممکن است با استفاده از قابلمه امکان‌پذیر نباشد اما با استفاده از ماهیتابه دوطرفه، روی کلوچه‌ها هم طلایی می‌شود.
طرز تهیه کلوچه خرمایی با توستر چگونه است؟
در طرز تهیه کلوچه خرمایی با توستر، همه مراحل را مثل طرز تهیه کلوچه خرمایی پیش می‌رویم، وقتی می‌خواهیم کلوچه‌ها را درون توستر بگذاریم، دمای توستر را روی 180 درجه قرار می‌دهیم و هر دو المنت را روشن می‌کنیم. گردش هوا را هم می‌زنیم تا هوا کاملا درون توستر بچرخد. بعد از  چند دقیقه، المنت بالایی را خاموش می‌کنیم و فقط با پایینی حدود 10 دقیقه فرصت می‌دهیم تا گرم شود. سپس سینی کلوچه‌ها را درون توستر می‌گذاریم تا حدود 30 دقیقه بپزد. پنج دقیقه آخر را به گریل شدن کلوچه‌های خرمایی با المنت بالایی توستر اختصاص می‌دهیم.
طرز تهیه کلوچه خرمایی عربی چگونه است؟
طرز تهیه کلوچه خرمایی عربی هم مثل کلوچه‌های خرمایی عادی است. به طرق گفته شده خمیر را درست می‌کنید فقط این تفاوت را دارد که عرب‌ها برای تهیه کلوچه خرمایی، از خرمای فشرده یا کبکاب استفاده می‌کنند. کبکاب را هسته می‌گیرند و با روغن و دارچین روی حرارت قرار می‌دهند تا نرم شود. بقیه مراحل تهیه کلوچه خرمایی عربی هم مثل سایر انواع آن است. ادویه‌هایی مانند هل و دارچین و زنجبیل ادویه‌هایی است که در کلوچه خرمایی عربی استفاده می‌شود.