طرز تهیه پای آناناس

طرز تهیه پای آناناس

آناناس یک میوه‌ی گرمسیری با فواید بسیار زیاد برای سلامتی است که سرشار از ویتامین C، منگنز، ویتامین B۶ و فولات است. به همین دلیل نقش اساسی در کاهش درد و التهاب، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از سرطان دارد.
عطروطعم و فواید این میوه دوست‌داشتنی سبب شده تا از آن به شکل‌های مختلفی مانند: کمپوت، شربت، مربا، کیک، ژله، شکلات و پای نیز استفاده کنند. یکی از خوشمزه‌ترین حالت‌های مصرف آناناس پای آناناس است که این قسمت از مجله سیرنگ را به آن اختصاص داده‌ایم. در ادامه شما با ۲ طرز تهیه پای آناناس و فوت و فن‌های آن آشنا خواهید شد.

طرز تهیه پای آناناس با میوه آن

اگر از ما بپرسید که پرطرفدارترین کیک‌های خانگی کدام اند؟ بی‌تردید پای آناناس یکی از آن‌ها خواهد بود.
در یکی از حالت‌های طرز تهیه پای آناناس استفاده از میوه خام و تازه امری متداول است. شما باید برای تهیه این نوع پای پس از فراهم کردن مواد اولیه زیر باید طبق دستور پیش بروید.
مواد لازم:
آناناس خرد شده: 2 فنجان
آرد چندمنظوره: 250 گرم
کره: 120 گرم
تخم‌مرغ: 1 عدد
آب سرد: 5 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: 2 قاشق غذاخوری
آب‌لیمو تازه: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
دارچین: 1/2 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پای آناناس

مراحل تهیه پای آناناس با میوه تازه

آرد، ۲ قاشق غذاخوری شکر و نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و خوب مخلوط کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را 3 مرتبه الک بزنید تا سبک شود. حالا باید کره سرد را به قطعات کوچک تقسیم کرده و به مخلوط آرد اضافه کرد. در این مرحله می‌توانید با دست یا غذاساز، کره و مخلوط آرد را ترکیب کنید تا به یک خمیر نسبتاً منسجم و چسبناک برسید.
اکنون وقت آن رسیده که تخم‌مرغ و آب سرد را به‌تدریج به خمیر اضافه کرده و خوب آن را ورز دهید. آن‌قدر به ورز دادن ادامه داده تا خمیر به شکل یک توپ دربیاید و در وسط کاسه جمع شود. خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و آن‌ها را در پلاستیک جداگانه‌ای قرار داده و برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در محیط نسبتاً خنکی استراحت دهید.
شما تا کنون خمیر پای را آماده کرده‌اید. الان باید مواد میانی طرز تهیه پای آناناس را بسازید. در یک کاسه، آناناس خرد شده، شکر، نشاسته ذرت، آب‌لیمو، وانیل و دارچین را با هم مخلوط کنید. مواد را به‌خوبی ترکیب کرده تا کاملاً هم مزه شوند.
فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. قالب پای را با آرد، روغن و کاغذ شیرینی‌پزی آماده پخت پای آناناس کنید. یک قسمت از خمیر را روی میز کارتان باز کنید. شما برای باز شدن خمیر نیاز دارید که سطح کارتان را آردپاشی کرده باشید. خمیر را تا جایی باز کنید که به ضخامت تقریباً ۳ تا ۵ میلی‌متر برسد.
خمیر پهن شده را بادقت داخل قالب پای قرار داده و لبه‌های اضافی آن را برش بزنید. مواد داخل پای را روی خمیر بریزید و به طور یکنواخت در سراسر قالب پخش کنید. قسمت دوم خمیر را هم باز کرده و در صورت تمایل به شکل نواری برش بزنید. یکی در میان نوارها را روی هم قرار دهید تا به یک بافت حصیری برسید.
در غیر این صورت می‌توانید خمیر باز شده را به‌عنوان لایه آخر روی پای کشیده و اضافی خمیرها را ببرید. با چنگال یا چاقو چند شکاف روی خمیر رویی ایجاد کرده و پای آناناس را برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در فر گرم شده با دمای ۱۷۰ قرار دهید تا بپزد و طلایی شود. نوش جان.

طرز تهیه پای آناناس با کمپوت آن

در واقع پخت پای به این روش نوعی طرز تهیه کیک بدون شیر است؛ بنابراین اگر هوس شیرینی و کیک کردید؛ اما شیر در خانه ندارید با کمک این طرز تهیه کیک بپزید.
این طرز تهیه پای آناناس در مقایسه با همتای قبلی آن در مدت‌زمان کمتری آماده می‌شود و نیاز کمتری به صرف وقت و انرژی دارد.
مواد لازم:
کمپوت آناناس خرد شده: 2 فنجان
آرد چندمنظوره: 250 گرم
تخم‌مرغ: 1 عدد
کره: 120 گرم
شکر: 1/2 فنجان
آب سرد: 7 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پای آناناس

مراحل تهیه پای آناناس با کمپوت آن

طبق طرز تهیه پای آناناس با میوه تازه خمیر پای را آماده کرده و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به آن در محیطی خنک مانند یخچال استراحت دهید. خمیر پای را باز کنید و در قالب فر که با آرد، روغن و کاغذروغنی آماده شده قرار دهید.
کمپوت آناناس را خرد کرده و با باقی‌مانده شکر، ۲ قاشق غذاخوری آب و وانیل مخلوط کرده و روی خمیر زیرین پای بریزید. تکه دیگر خمیر را پس از نواری برش زدن روی قسمت میانی پای چیده و آن را در طبقه وسط فر قرار دهید.
دمای لازم برای پخت پای آناناس ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد و مدت‌زمان ۳۵ تا ۴۰ دقیقه است. به‌محض طلایی شدن پای دسر شما آماده است. نوش جان.

فوت و فن‌های تهیه پای آناناس

برای داشتن پای آناناس باکیفیت، خوش عطروطعم و خوش بافت باید به نکات زیر توجه داشت:

  • یکی از رازهای خوشمزه و خوش بافت شدن پای آناناس استفاده از کره سرد است. در نتیجه تا زمانی که قصد آماده‌سازی خمیر پای را ندارید آن را از یخچال خارج نکنید.
  • آب را آرام‌آرام به خمیر پای اضافه کنید. زیرا در طرز تهیه پای آناناس شما به یک خمیر منسجم نیاز دارید نه یک خمیر نرم و آبکی.
  • خمیر پای را در حد پخت در فر قرار دهید و صرفاً طلایی شدن پای را مدنظر قرار ندهید. زیرا پای شما خشک خواهد شد.
  • یکی از رازهای خوش بافت بودن پای آناناسی که از این ۲ طرز تهیه پای آناناس حاصل می‌شود، تنها ۲ تکه کردن خمیر پای و استراحت دادن آن‌ها در محیطی خنک به مدت ۳۰ دقیقه است.
  • مقدار شیرینی مایه درونی پای آناناس کاملاً به ذائقه شما بر می‌گردد.
  • جوز هندی، هل آسیاب شده، دارچین و گلاب از جمله ادویه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها برای ارتقا عطروطعم مواد میانی پای کمک بگیرید.
  • مجله کیک و شیرینی سیرنگ یک منبع عالی برای بررسی انواع طرز تهیه کیک و شیرینی است که می‌تواند در بستری ساده آموزش‌های متعددی را در اختیار شما قرار دهد. مانند: طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه.

کلام آخر

پای آناناس نوعی دسر پرطرفدار و خوشمزه است که برخلاف تصور افراد زیادی تهیه آن در خانه کار چندان سختی نیست. هر چند که این مهم زمانی میسر می‌شود که شما به‌خوبی نسبت مواد، نحوه ترکیب و نکات مهم طرز تهیه پای آناناس را رعایت کرده باشید.
۲ طرز تهیه پای آناناس که در این مقاله از مجله سیرنگ بررسی شد به شما این فرصت را می‌دهد که در خانه به سبک حرفه‌ای‌ها پای آناناس بپزید.

سوالات متداول

استفاده از کمپوت آناناس نه‌تنها عطروطعم پای را افزایش می‌دهد؛ بلکه مدت‌زمان آماده‌سازی این دسر را هم کوتاه‌تر خواهد کرد.

خمیر پای یک خمیر نسبتاً کم آب است. به همین دلیل در مدت‌زمان کوتاهی آماده می‌شود. اگر صرفاً طلایی شدن خمیر پای را ملاک پخت قرار دهیم، امکان خشک و سفت شدن خمیر پای وجود دارد.

جوز هندی، هل آسیاب شده، دارچین و گلاب از بهترین ادویه و چاشنی‌های ممکن برای افزایش عطروطعم پای آناناس هستند.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)