طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه

طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه

تا به حال شده است دلتان بخواهد کیک بپزید اما امکاناتش را نداشته باشید؟ خیلی از اوقات دلمان یک دسر خوشمزه می‌خواهد، اما جایی هستیم که فر در دسترس نیست یا حتی وسایل ساده‌ای مثل همزن برقی وجود ندارد، پس باید پختن کیک خانگی را بی‌خیال شویم؟ معلوم است که نه. اگر طرز تهیه کیک قابلمه‌ای را بدانید، به راحتی می‌توانید کیک قابلمه‌ای پف دار بدون فر درست کنید و یک روز شاد برای خود و عزیزانتان بسازید. همین‌طور می‌توانید از کیک‌های خوشمزه سیرنگ کنار یک عصرانه جذاب استفاده کنید. در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه روی گاز را به روش‌های گوناگون برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید:

طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه بدون فر

برای تهیه کیک اسفنجی متخلخل با پف زیاد در قابلمه، کافی است به دقت مراحل درست کردن مایه کیک اسفنجی را انجام دهید تا در قابلمه هم بتوانید یک کیک اسفنجی همه چیز تمام درست کنید. در این بخش ابتدا طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه بدون فر را می‌بینیم و بعد طرز تهیه کیک ساده وانیلی در قابلمه . دومی ساده‌تر و بی دردسرتر است و به راحتی می‌توانید حتی بدون همزن برقی هم درستش کنید و اولی پف‌دارتر و حرفه‌ای‌تر.
مطلب کیک اسفنجی چیست را از دست ندهید.
مواد لازم در طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه روی گاز:
آرد: 2 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
شیر: 1/2 پیمانه
روغن مایع: 1/2 پیمانه
تخم مرغ: 3 عدد
بیکینگ پودر: 2 قاشق مرباخوری
وانیل: 1 قاشق مرباخوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
برای تهیه کیک اسفنجی در قابلمه بدون فر، ابتدا زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ‌ها را با دور تند همزن انقدر بزنید تا حجم آن دوبرابر شود و به صورت کاملا پف کرده درآید انقدر که وقتی کاسه را برمی‌گردانید، سفید همزده نمی‌ریزد. در ظرف دیگری آرد و بیکینگ پور و نمک را مخلوط کنید و سه بار کاملا الک کنید. این کار به پف کردن کیکتان کمک می‌کند. حالا زرده‌ها، شکر و وانیل را با دور تند همزن بزنید تا به صورت کشدار و کاملا زده شده دربیاید. حالا نوبت شیر و روغن است. این دو را هم حدود یک دقیقه با زرده و شکر بزنید. حالا نوبت اضافه کردن مخلوط آرد است. در چند مرحله، آرد را به مخلوط زرده اضافه کنید و از یک طرف با لیسک هم بزنید. وقتی مواد کاملا مخلوط شد ،در انتها، سفید زده شده را اضافه و با لیسک کاملا هم بزنید تا مواد مخلوط شود. هم زدن زیادی مواد باعث می‌شد که همه حباب‌هایی که در سفیده زرده شده مانده است، خارج شود و کیک حالت متخلخل و پف‌دار خود را از دست بدهد.

طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه

طرز تهیه کیک ساده بدون فر در قابلمه

این مرحله‌ای است که با درست کردن کیک با فر متفاوت است. باید شعله‌پخش‌کن را بردارید و روی شعله گاز بگذارید تا داغ شود. همان موقع، قابلمه مورد نظرتان را هم روی گاز بگذارید. با کمی کره جامد و سرد، فقط کف قابلمه را چرب کنید. حالا مایه کیف اسفنجی را درون قابلمه بریزید و در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید. شعله باید خیلی کم باشد. حالا به کیک فرصت دهید تا حدود 1 ساعت روی شعله کم باقی بماند. بعد از حدود 40 دقیقه می‌توانید در کیک را باز کنید و با یک خلال دندان تست کنید که کیک پخته است یا هنوز به زمان نیاز دارد. اگر خلال دندان را وسط کیک فرو کردید و درآوردید و چیزی به خلال دندان نچسبید بود، کیک قابلمه ای شما حاضر است. کیک را از روی شعله بردارید و کمی زمان بدهید تا سرد شود. سپس از قابلمه درآورید و برای سرو آماده کنید.
کلوچه چگونه درست می‌شود نیز برایتان جالب خواهد بود.

طرز تهیه کیک ساده وانیلی بدون فر و همزن برقی

اگر حتی همزن برقی هم ندارید، می‌توانید به راحتی این مدل کیک قابلمه‌ای را درست و نوش جان کنید.
مواد لازم:
آرد: 2.5 لیوان
تخم مرغ: 2 عدد
شیر: 1 لیوان
روغن مایع: 4.5 قاشق غذاخوری
شکر: 1 لیوان
وانیل: 1/3 قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر: 2 قاشق غذاخوری
در مرحله اول پخت کیک ساده وانیلی بدون فر و همزن برقی، باید تخم مرغ، شکر و وانیل را با هم مخلوط کنید. با همزن دستی یا فقط یک چنگال، حدود 10 دقیقه بزنید تا مواد کاملا کشدار شود و رنگ عوض کند. حالا شیر و روغن را اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر هم بزنید. در ظرف دیگری، آرد و بیکینگ پودر را مخلوط و 3 بار الک کنید. حالا در چند مرحله، آرد را به مخلوط خیس اضافه کنید و با لیسک از یک طرف هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. مایه کیکتان آماده است. بقیه مراحل را به روش گفته شده در طرز تهیه کیک ساده بدون فر در قابلمه ببیند.

نکات تهیه کیک قابلمه‌ای

  • حتما از دم‌کنی برای در کیک استفاده کنید. اگر دم‌کنی ندارید، می‌توانید یک پارچه‌ نخی تمیز و بزرگ بردارید و در قابلمه را توی آن بپیچید جوری که انگار دم‌کنی است.
  • دیواره‌های قابلمه را چرب نکنید و فقط کف قابلمه را چرب کنید تا پف کیک نخوابد.
  • ممکن است دوست داشته باشید توی قابلمه کیک درست کنید اما کیکتان مثل کیک قالبی باشد. می‌توانید وسط قابلمه‌تان یک لیوان بدون دسته بگذارید و به آرامی مایه کیک را دور این لیوان بریزید و روی گاز بگذارید و باقی مراحل را طی کنید. موقعی که کیک پخت،
  • شبیه کیک قالبی می‌شود.
  • در قابلمه را قبل از نیم ساعت باز نکنید تا پف کیک نخوابد.
  • قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید خیلی مهم است. از قابلمه‌ای استفاده کنید که حدود دو برابر مواد شما جا داشته باشد و ضخامت مایه کیک بیشتر از 4 سانت نشود تا نه بسوزد نه وسط نپخته باقی بماند.
  • در این روش، ممکن است زمان بیشتری برای پخت کیک لازم داشته باشید که کاملا طبیعی است. پس تا حد امکان زود در قابلمه را باز نکنید.
  • اگر در ابتدای پخت کیک، حدود 2 دقیقه شعله گاز را زیاد کنید و سپس زیر آن را کم کنید بهتر است.
  • بهتر است از قابلمه تفلون برای پخت کیک قابلمه‌ای استفاده کنید.
  • مرحله الک کردن آرد و زدن تخم مرغ‌ها را به خوبی انجام دهید تا پف کیکتان تضمین شده باشد.

مطلب انواع کیک برای صبحانه را از دست ندهید.

طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه

پخت کیک در قابلمه با آب

روش دیگری برای طرز تهیه کیک ساده بدون فر وجود دارد، استفاده از آب برای پختن کیک است. مایه کیک را به روشی که دوست دارید درست کنید. حالا یک قابلمه، دوبرابر قابلمه‌ای که می‌خواهید کیک را در آن بپزید، بردارید و درون آن یک پایه فلزی قرار دهید. می‌توانید از یک آبکش فلزی برعکس یا هر چیز دیگری که قابلمه کوچک را نگه می‌دارد هم استفاده کنید. حالا درون قابلمه بزرگ، تا پایه فلزی آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. قابلمه مورد نظرتان را چرب و آردپاشی کنید و روی پایه بگذارید. حالا در قابلمه بزرگ را که با دمکنی پوشانده‌اید بگذارید. در این مدل پخت هم، باید حدود یک ساعت به کیک زمان بدهید. قبل از 40 دقیقه اول در قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد. بعد از 45 دقیقه با خلال دندان تست کنید و اگر کیک پخته بود، از توی قابلمه بزرگ برش دارید و بعد از کمی سرد شدن به ظرف سرو منتقلش کنید. حواستان باشد بیش از حد در قابلمه بزرگ آب نریزید تا آب وارد مایه کیکتان نشود.

پخت انواع مختلف کیک در قابلمه

اگر دنبال طرز تهیه کیک قابلمه‌ای جدید هستید، باید بدانید که می‌توانید انواع مختلف مایه کیک را در قابلمه بدون فر نیز درست کنید. فقط مایه کیکتان را آماده کنید و پختن کیک را درون قابلمه انجام دهید. برای پف کردن بیشتر، کمی بیکینگ پودر بیشتر بزنید و مراحلی مثل زدن تخم مرغ و مخلوط کردن مواد با لیسک را به درستی انجام دهید تا پف کیکتان تا حد امکان زیاد بماند. برای داشتن کیک شکلاتی، مقداری پودر کاکائو به آردتان اضافه کنید یا از طعم‌دهنده‌های دیگر برای طعم‌های دیگر استفاده کنید. هل، دارچین، کمی شیر قهوه به جای شیر، رنده پوست پرتقال و... مزه‌های جذابی به کیکتان می‌دهد. برای خوشمزه‌تر شدن کیکتان، از کشمش، گردو و آجیل‌های دیگر استفاده کنید و وقتی کیک را درون قابلمه ریختید، آجیل را روی مایه بریزید. این را هم در نظر داشته باشید که کیک‌هایی که ذاتا پف خوبی ندارند و حتی در فر هم سخت‌تر پف می‌کنند، مثل کیک هویج آمریکایی، ممکن است برای پختن در قابلمه چالش‌برانگیزتر باشند.
طرز تهیه کلوچه زنجبیلی را ببینید.

کلام آخر

پختن کیک در هر جایی که هستید و با هر وسیله و تجهیزاتی که دارید، می‌تواند کاری خلاقانه و لذتبخش باشد. پس خودتان را محدود به تجهیزاتی مثل فر، همزن برقی و... نکنید و هر کجا که خواستید از طریق طرز تهیه کیک بدون فر و همزن برقی، کیکی خوشمزه و تازه برای خانواده تهیه کنید. همین طور می توانید از کیک‌های سیرنگ که طعمی شبیه کیک‌های خانگی دارند و بسیار خوشمزه و تازه هستند استفاده کنید. شما تا به حال شده است که بخواهید بدون تجهیزات کیک درست کنید؟ از چه روشی برای پخت کیک خوشمزه خود استفاده کرده‌اید؟ تا به حال کیک را بدون فر پخته‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

برای طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه از چه نوع قابلمه‌ای می‌توان استفاده کرد؟
بهتر است که از قابلمه تفلون استفاده کنید. همین طور باید اندازه قابلمه‌تان تقریبا دو برابر مایه‌ کیک باشد تا برای پختن خوب و پف کردن آن جا باشد. قابلمه‌تان باید حتما در داشته باشد و از دم‌کنی هم برای در قابلمه استفاده کنید.
 چه نوع کیکی را می‌شود بدون فر درست کرد؟
انواع مختلف کیک را می‌توانید بدون فر و به صورت قابلمه‌ای درست کنید؛ از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر گرفته تا کیک‌های دیگری مثل کیک ماست، کیک زبرا، کیک سیب، کیک خیس شکلاتی و ... . مایه کیکتان را با دقت و توجه آماده کنید و به جای فر از قابلمه کمک بگیرید.
به جز پخت کیک در قابلمه با آب و کیک قابلمه‌ای، روش دیگری هم برای طرز تهیه کیک در قابلمه روی گاز وجود دارد؟
می‌توانید در روش پخت کیک قابلمه‌ای با آب جوش، از آب استفاده نکنید. قابلمه بزرگتر را داغ کنید و پایه فلزی و قابلمه کیک را درون آن بگذارید و درش را ببندید. اینطوری، حرارتی که در قابلمه ایجاد می‌شود، قابلمه بزرگتر را به چیزی شبیه فر تبدیل می‌کند و باعث پخت کیکتان می‌شود.