طرز تهیه کیک بدون شیر

طرز تهیه کیک بدون شیر

طرز تهیه کیک بدون شیر ممکن است برای شما خیلی عجیب به نظر برسد. به هرحال از قدیم‌الایام تعریف واضحی که برای همه مردم از دستور تهیه یک کیک وجود دارد این بوده است که شیر یکی از اساسی‌ترین مواد اولیه هرکیک است. اما ممکن است دلایل زیادی پیش بیاید که یک نفر نتواند یا نخواهد که شیر مصرف کند. تا قبل از علاقه به نوش جان کردن کیک، احتمالا مشکل خاصی پیش نمی‌آید. زیرا کافی است که شیر از رژیم غذایی فرد مورد نظر پاک شود. اما اگر او عاشق نوش جان کردن کیک باشد چه؟
اینجاست که باید راه حلی بیندیشیم. زیرا افراد به دلایل زیادی ممکن است نتوانند یا نخواهند حتی مقدار کمی شیر که در کیک وجود دارد را نوش جان کنند. این دلایل ممکن است به حساسیت غذایی نسبت به لاکتوز موجود در شیر، عدم علاقه به مصرف محصولات حیوانی (وگان بودن)، عدم علاقه به طعم و مزه شیر و یا حتی رژیم غذایی یا مشکلات چربی بدن و... بازگردد.
خوشبختانه قنادها و سرآشپزهای خلاق دنیا، رسپی‌های ویژه‌ای برای این مشکل اندیشیده‌اند. دستورهای تهیه‌ای که البته قبلا هم بدون شیر موجود بوده‌اند. بسیاری از نان‌ها و کلوچه‌های سنتی کشور خودمان نیز بدون شیر تهیه می‌شوند. در این مطلب به صورت گذرا، طرز تهیه کیک بدون شیر را به چند روش مختلف برایتان مرور خواهیم کرد. درنهایت این خود شما هستید که بنا به خواسته خود یا خانواده انتخاب خواهید کرد از کدام رسپی استفاده کنید. پس حتما تا انتهای این مطلب جذاب با ما همراه باشید. زیرا جدای از مرور روش‌های مختلف، قرار است که یک دستور کامل برای طرز تهیه کیک بدون شیر را نیز برایتان آموزش دهیم.

آیا کیک بدون شیر خراب نمی‌شود؟

احتمالا می‌دانید که کیک کلاسیک غیر از شیر، حاوی مواد اصلی دیگری همچون آرد، تخم مرغ، روغن و شکر است. اما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که حتی غیر از شیر، سایر اجزای یک کیک را نیز می‌شود حذف کرد و با مواد اولیه دیگری جایگزین کرد. برای مثال ما قبلا مطالب زیر را راجع به جایگزینی مواد اصلی کیک و شیرینی با مواد مشابه برایتان آماده کرده بودیم:

  • طرز تهیه کلوچه با شیره انگور که در آن به جای شکر از شیرین‌کننده طبیعی و سالم‌تری استفاده خواهد شد.
  • طرز تهیه کیک بدون روغن که گزینه‌ای عالی برای افراد رژیمی یا دچار مشکلات قلبی و عروقی و چربی بالا محسوب می‌شود.
  • طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ که برای افراد دارای کلسترول بالا مناسب محسوب می‌شود.و نهایتا طرز تهیه کیک ساده خانگی بدون شیر که یک رسپی جالب در همین موضوع فعلی به حساب می‌آید.از نظر علم آشپزی، وجود شیر در اکثر رسپی‌های کیک، برای چند منظر است. یکی از مهم‌ترین این دلایل، نرم شدن و پف خوب بافت کیک است. این اتفاق به دلیل چربی موجود در شیر پدید می‌آید و لطافت کیک را به وجود می‌آورد. یکی دیگر از دلایل وجود شیر در کیک این است که مزه کیک به مزه‌ای ملایم و دوست‌داشتنی تغییر پیدا می‌کند. یکی دیگر از دلایل وجود شیر، جلوگیری از پخش بوی زهم تخم مرغ در کیک است. و نهایتا دلیل دیگر وجود شیر، توانایی شیر در ارتباط بین مزه‌های مختلف و بافت مواد مختلف داخل خمیر کیک است.بنابراین ما باید موادی را جایگزین شیر کنیم که بتوانند حداکثر این نیازها را داخل خمیر جوابگو باشند تا کیک ما با کمترین مشکل مواجه شود. بیایید تا چند طرز تهیه کیک بدون شیر را مرور کنیم و ببینیم بهترین گزینه کدام است؟

طرز تهیه کیک با ماست

اولین ماده‌ای که بعد از شنیدن نام شیر به اسم هر انسانی می‌آید، ماست است. فرآورده اصلی و محبوبی که از شیر تهیه می‌شود و ازنظر عملکرد به شیر خیلی شباهت دارد. اگر مشکل شما با شیر داخل کیک، صرفا طعم و بوی خود شیر است، می‌توانید به سادگی ماست را جایگزین شیر کنید. زیرا ماست طعم و بوی ناخوشایند شیر (برای بعضی‌ها) را ندارد.
صرفا در انتخاب ماست باید دقت داشته باشید که ماستی که در کیک استفاده می‌شود، باید دو ویژگی مهم را داشته باشد. یک اینکه به هیچ عنوان ماست نباید ترش باشد. پس از ماست شیرین استفاده کنید. دوم اینکه ماست نباید اصلا آب ماست داشته باشد. پس از ماست چکیده یا همزده استفاده کنید. یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین شیر، ماست یونانی است.
ما پیشتر در یک مطلب مجزا، طرز تهیه کیک با ماست را آموزش داده بودیم. این احتمالا ساده‌ترین گزینه برای طرز تهیه کیک بدون شیر محسوب می‌شود.

طرز تهیه کیک بدون شیر

طرز تهیه کیک با خامه سفید

اگر مشکل شما صرفا با مزه شیر است، یکی دیگر از جایگزین‌ها استفاده از خامه سفید یا همان خامه صبحانه است. طریق استفاده نیز خیلی راحت است. کافی است که به میزان یادشده از شیری که در رسپی گفته شده، خامه رقیق شده (با آب ولرم) آماده کنید و داخل مواد اولیه خمیری کیک استفاده کنید.
صرفا دقت داشته باشید که خامه سفید، بافت کیک شما را خیلی خامه‌ای می‌کند. برخلاف ماست که می‌تواند کیک را حتی پوک‌تر از شیر کند. پس از خامه سفید رقیق شده برای تهیه کیک با بافت اسفنجی استفاده نکنید. ضمنا ما آموزش تهیه کیک اسفنجی را در مطلب کیک اسفنجی چگونه درست می‌شود؟ برایتان آماده کرده‌ایم.

طرز تهیه کیک با آب پرتقال

بله. درست شنیدید! می‌شود به کل هیچ مواد لبنی در کیک استفاده نکرد. این گزینه احتمالا برای آن‌هایی که از ریخت شیر هم بدشان می‌آید خیلی کاربرد دارد! جدای از شوخی، وگان‌ها و افراد داخل رژیم‌های سفت و سخت می‌توانند با آب پرتقال طبیعی، کیک تهیه کنند. این یک طرز تهیه کیک بدون شیر راحت است. ما قبلا دستور کامل این کیک جذاب را در مطلب طرز تهیه کیک پرتقالی برایتان آموزش داده بودیم. مطلبی بسیار خواندنی و جذاب!

طرز تهیه کیک با شیر نارگیل

اگر از شیر خیلی هم بدتان نمی‌آید، اما دوست ندارید که از مواد خوراکی لبنی استفاده کنید و یا وگان هستید، می‌توانید به استفاده از شیر گیاهی داخل مواد خمیری کیک خودتان فکر کنید. ما قبلا در مطلب جایگزین‌های شیر در کیک، انواع و اقسام شیر گیاهی که می‌شود جایگزین شیر طبیعی لبنی شود را به شما معرفی کرده بودیم. شیرهایی همچون شیر سویا، شیر جو دوسر، شیر برنج، شیر بادام و... می‌توانند جایگزین شیر در کیک به شمار بیایند.
اما بین شیرهای گیاهی، شیری که ما پیشنهاد می‌کنیم جایگزین شیر لبنی کنید، شیر نارگیل است. این شیر از نظر طعم کاملا به شیر شباهت دارد و چه بسا خوشمزه‌تر است. از نظر چربی هم شیر نارگیل کاملا با یک شیر لبنی باکیفیت و پرچرب رقابت کرده و خیلی اوقات آن را شکست خواهد داد. پس اگر در یک رسپی، شیر پرچرب را دیدید، به سادگی می‌توانید آن را با شیر نارگیل جایگزین کرده و از خواص نارگیل هم لذت ببرید.

طرز تهیه کیک با شیر خشک

یکی دیگر از راهکارها برای ساخت طرز تهیه کیک بدون شیر، استفاده از شیر خشک است! بله؛ می‌دانیم که اینجوری کاری شبیه به کلک رشتی را مرتکب می‌شویم. اما چه می‌شود کرد؟ این روش باز هم برای افرادی توصیه می‌شود که به شیر، حساسیت غذایی دارند. شیر خشک این مشکل را برایتان پیش نخواهد آورد.
روش جایگزینی شیر با شیر خشک نیز خیلی راحت است. کافی است که به همان روشی که برای نوزاد دلبندتان شیر خشک آماده می‌کنید، شیر خشک را در آب جوش حل کنید. سپس چند دقیقه اجازه استراحت بدهید تا دمای شیر به دمای اتاق بازگردد. نهایتا شیر خشک آماده شده را می‌توانید به مقدار مساوی در رسپی‌ای داخلش شیر داشته است، جایگزین کنید. برای مثال می‌توانید در طرز تهیه کیک شیر اسفنجی از این تکنیک بهره ببرید و نتیجه را تست کنید. به شما قول می‌دهیم که کیک خوشمزه و خوش‌بافتی انتظار شما را خواهد کشید.

دستور تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

و اما رسیدیم به دستور تهیه‌ای که به صورت کامل برایتان شرح خواهیم داد. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما این کیک اسفنجی را قرار است تنها با آب آشامیدنی تهیه کنیم! برای تهیه این کیک اسفنجی بدون شیر، به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
آرد سفید شیرینی پزی: 5/1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 200 گرم
تخم مرغ متوسط: 6 عدد
نمک: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک بدون شیر

مراحل تهیه کیک بدون شیر اسفنجی

مرحله اول: قبل از انجام هرکاری، فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه دهید تا به خوبی گرم شود. دقت داشته باشید که به دلیل عدم استفاده از شیر در این رسپی باید با وسواس بیشتری، تمام تکنیک‌های یادشده را انجام دهید.
مرحله دوم: حتما یک قالب گرد کیک پزی بردارید و کف و دیواره آن را به خوبی چرب کرده و آردپاشی کنید. البته می‌توانید به جای این کار از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید.
مرحله سوم: در این طرز تهیه باید زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از همدیگر جدا کنیم. این کار را انجام دهید و زرده و سفیده را در دو کاسه بزرگ مجزا بیندازید.
مرحله چهارم: حالا زرده تخم مرغ‌ها را با همزن برقی به مدت 5 الی 10 دقیقه آن‌قدر هم بزنید تا حالت کشدار و کرم رنگ به خودشان بگیرند. در میانه این کار بایستی نصف شکری که دارید را هم به آن‌ها اضافه کنید تا کاملا با زرده یکدست شود.
مرحله پنجم: سفیده تخم مرغ را هم در ظرفی مجزا با باقی شکر و با استفاده از همزن برقی آنقدر هم بزنید تا کاملا فوم دار بشود. تشخیص آماده بودن سفیده به این شکل است که باید اگر ظرف را معکوس گرفتید، چیزی از درونش بیرون نریزد. بعد از اینکه سفیده به خوبی کف کرد، آن را درون یخچال بگذارید تا هم استراحت کند و هم خراب نشود.
مرحله ششم: حالا وقتش است که زرده و سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. اما دقت داشته باشید که نباید در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید و یا تندتند هم بزنید. صرفا با یک لیسک و درحد مخلوط شدن آن‌ها را هم بزنید.
مرحله هفتم: حالا آرد را به مواد تخم مرغی اضافه کنید. بهتر است که اگر کیک اسفنجی با پف زیاد می‌خواهید، آرد را از قبل یکی دو بار الک کنید. آرد را هم که اضافه می‌کنید، نیاز نیست خیلی تند و سریع و یا زیاد هم بزنید. صرفا در حد مخلوط شدن هم بزنید تا لطافت خمیری که داریم از دست نرود و پف سفیده نخوابد. درنهایت اگر خمیر خیلی سفت شده است، کمی آب ولرم به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که استفاده از آب جوش باعث بستن تخم مرغ پیش از پخت می‌شود و کار شما را خراب خواهد کرد.
مرحله هشتم: حالا مواد را داخل قالب بریزید و بهتر است از قالبی استفاده کنید که موادتان حجمی درحدود نیمی از حجم قالب را اشغال کنند. این کار برای پف کردن و اسفنجی شدن کیک شما بسیار راهگشا خواهد بود. پس از ریختن مواد خمیری داخل قالب، قالب را به آرامی یکی دو بار روی میز کار بکوبید تا حفره احتمالی وسط خمیر از بین برود. حالا قالب را داخل فر که به خوبی گرم شده است بگذارید و درب فر را تا نیم ساعت به هیچ عنوان باز نکنید.
مرحله نهم: بعد از نیم ساعت درب فر را باز کنید و با فرو کردن یک خلال دندان به بافت کیک، ببینید که آیا پخته است یا نه؟ اگر خلال هنگام بیرون آمدن از بافت کیک کاملا تمیز باشد، یعنی کیک پخته است. اگر نه 5 الی 10 دقیقه دیگر به آن زمان دهید تا کاملا بپزد.
مرحله دهم: پس از اینکه کیک کاملا پخت، آن را از فر بیرون بیاورید. سپس 5 دقیقه استراحت بدهید تا ترک نخورد. درنهایت می‌توانید کیک را از قالب درآورده، برش زده و تزئین کنید.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید، انواع و اقسام روش‌ها وجود دارد که بتوانید بدون وجود شیر هم از نعمت نوش جان کردن کیک بی‌بهره نمانید. پس حتما یک طرز تهیه کیک بدون شیر را انتخاب کنید و از این خوراکی خوشمزه لذت ببرید.

سوالات متداول

کدام یک از روش های طرز تهیه کیک بدون شیر بهتر هستند؟
همان‌طور که در ابتدای متن هم گفتیم، این کاملا به شما و قصدی که از تهیه کیک بدون شیر دارید بازمی‌گردد. وگرنه همه روش‌ها کیک‌های جالبی را درست می‌کنند.
آیا روش آخر به بکینگ پودر نیاز ندارد؟
خیر. سفیده تخم مرغ کار بکینگ پودر را انجام می‌دهد. صرفا به نکات ریزه‌کاری درمورد تخم مرغ عمل کنید تا پف تخم مرغ نخوابد. ضمنا بهتر است که قبل از استفاده و شروع تهیه مواد، تخم مرغ‌ها چند دقیقه از یخچال بیرون آمده باشند تا به دمای محیط برسند.
برای تزئین کیک بدون شیر اسفنجی از چه موادی استفاده کنیم؟
به سلیقه و ذائقه خودتان بازمی‌گردد. اما یکی از بهترین گزینه‌ها، استفاده از گاناش شکلاتی است. کافی است که مقداری خامه صبحانه را به همراه شکلات تخته‌ای خردشده به روش بن ماری ذوب کنید و هم بزنید. سپس روی کیک بریزید. روش بن ماری یعنی ذوب غیر مستقیم؛ به این شکل که درون یک کاسه، خامه و شکلات را ریخته و روی حرارت کتری در حال جوش بگذارید تا این مواد را مایع کند!