طرز تهیه کیک قابلمه‌ای

طرز تهیه کیک قابلمه‌ای

خیلی از ما شاید در خانه خود فر یا تستر نداشته باشیم‌؛ اما آیا این موضوع دلیل می‌شود تا خودمان را از لذت خوردن کیک‌های خوشمزه محروم کنیم؟ قطعاً خیر! اگر در خانه خود فر، مایکروویو یا تستر ندارید، خیلی ساده و آسان می‌توانید انواع کیک‌ها را حتی در قابلمه نیز تهیه کنید و نوش جان کنید. این کیک‌ها را با نام کیک قابلمه ای می‌شناسند.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک قابلمه ای ساده و سریع را به شما آموزش می‌دهیم. این کیک را می‌توانید با کمترین و ارزان‌ترین مواد اولیه حاضر کنید. اگر دانشجو هستید، اگر نمی‌خواهید برای تهیه کیک زیاد هزینه کنید یا اینکه حالی برای بیرون رفتن و خرید مواد اولیه ندارید، بدون شک تهیه کیک قابلمه ای می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

روش تهیه کیک قابلمه‌ای

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، مواد لازم در طرز تهیه کیک قابلمه ای بسیار اندک است. مواد اولیه کیک قابلمه ای را می‌توان در خانه هر ایرانی پیدا کرد و به‌راحتی آن را تهیه نمود. بد نیست بدانید دسر بیسکویت پتی بور نیز از دیگر خوراکی‌هایی است که هم مواد اولیه اندکی دارد، هم نیازی به فر ندارد؛ طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور را می‌توانید در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
از جمله مواد اولیه در طرز تهیه کیک قابلمه ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
آرد: 2 پیمانه
تخم‌مرغ: 4 عدد
شکر: 1.5 پیمانه
روغن‌مایع: 1/2 پیمانه
شیر: 1 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو (اختیاری): 2 قاشق غذاخوری

این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک قابلمه ای مطالعه کردید، برای تهیه کیک مناسب برای 4 تا 5 نفر مناسب است. اگر دوست دارید که این کیک را برای دورهمی‌های بزرگ‌تر تهیه کنید، می‌توانید مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. درصورتی‌که اولین‌بارتان است این کیک را درست می‌کنید و می‌ترسید کیک خراب شود، می‌توانید میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید.

طرز تهیه کیک قابلمه‌ای

مراحل تهیه کیک قابلمه‌ای

از خوبی‌های این کیک هرچقدر هم بگوییم کم گفته‌ایم؛ کیک قابلمه‌ای نه‌تنها بسیار ارزان تمام خواهد شد، بلکه تهیه آن نیز بسیار ساده است. این کیک فوت‌و‌فن خاصی ندارد و اگر در آشپزی‌کردن مهارت اندکی دارید، می‌توانید بدون دردسر آن را تهیه کنید.
آماده‌سازی مواد اولیه کیک قابلمه ای حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و تهیه آن نیز چیزی حدود 45 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت. اگر به تهیه دسرهای ساده و سریع علاقه دارید، بد نیست که طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله را نیز در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه کیک قابلمه ای باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
در ابتدا، یک کاسه بزرگ و مناسب برای مخلوط‌کردن مواد انتخاب کنید. تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بشکنید و سپس شکر را به همراه وانیل به آن اضافه کنید. اکنون خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. بهترین روش آن است که از همزن برقی کمک بگیرید؛ ولی اگر همزن ندارید، می‌توانید گوش کوب برقی، مخلوط‌کن، همزن دستی یا حتی 2 عدد چنگال استفاده کنید.
زمانی که تخم‌مرغ‌های شما حسابی سفید و پف‌دار شدند، می‌توانید به سراغ اضافه‌کردن مواد اولیه دیگر بروید. در این مرحله می‌توانید شیر و روغن‌مایع را اضافه کنید. بعد از اینکه هر یک از مواد را اضافه کردید، مایع کیک را مقداری هم بزنید تا یکدست شود. زمانی که همه مواد را اضافه کردید، حدود 1 تا 2 دقیقه آن‌ها را خوب به هم بزنید.
در کاسه‌ای جداگانه، مواد خشک را بریزید. آرد و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط کنید و حداقل یک مرتبه آن‌ها را الک کنید تا آرد یکدست و سبک شود. هرچقدر که آرد را بیشتر الک کنید، کیک شما نیز سبک‌تر شده و بافت بهتری خواهد داشت. بسته به سلیقه خود می‌توانید مقداری دارچین نیز در این مرحله به آرد اضافه کنید.
حالا باید مواد خشک را به مایع کیک اضافه کنید. بهتر است که این کار را در چند مرحله انجام دهید. در مرحله اول حدود 1/3 آرد را به ترکیب تخم مرغ اضافه کنید و به وسیله چنگال یا قاشق چوبی، خوب به هم بزنید. سپس به همین شکل باقی آرد را در 2 مرحله اضافه کنید. این کار باعث می‌شود کیک شما بافت بهتری داشته باشد.
یک قابلمه نچسب با ابعاد مناسب انتخاب کنید. کف قابلمه را به‌خوبی با روغن چرب کنید. مقداری هم روی آن آرد بپاشید تا کیک به قابله نچسبد. به‌جای این کار می‌توانید از کاغذروغنی مخصوص کیک استفاده کنید. حال مایع کیک را داخل قابلمه خالی کنید. قابلمه را چند بار روی سطح کار بکوبید تا حباب‌های داخل مایع کیک به‌خوبی خارج شود.
حال یک عدد شعله‌پخش‌کن را روی شعله متوسط قرار دهید. شعله را روشن کرده و آن را روی حرارت کم تنظیم کنید. قابلمه را نیز روی آن بگذارید و در آن را ببندید. استفاده از دم‌کنی در این مرحله توصیه می‌شود. اجازه دهید که کیک به مدت 45 تا 50 دقیقه روی حرارت باقی بماند. بعد از مدت، یک عدد خلال‌دندان را داخل کیک فرو کنید؛ اگر مایع کیک به خلال نچسبید، کیک شما آماده است.
اکنون کیک قابلمه ای شما آماده است. کیک را از روی گاز بردارید و در آن را باز بگذارید؛ اجازه دهید که کیک خنک شود و سپس آن را از قابلمه خارج کنید. می‌توانید روی کیک خود را با پودر قند و میوه‌های دلخواه تزیین کنید. بعد از آن تنها کافی است که کیک را اسلایس و سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه کیک قابلمه ای

نکات مهم در تهیه کیک قابلمه‌ای

تلاش ما بر آن بود تا تمام نکات لازم را در طی دستور تهیه کیک قابلمه ای به شما آموزش دهیم. طرز تهیه هر کیکی نکات مهم مربوط به خودش را دارد و با رعایت این نکات، می‌توان کیک خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تری داشت. فوت‌و‌فن تهیه کیک قابلمه ای را می‌توانیم در موارد زیر برای شما خلاصه کنیم:

  • در زمان پخت کیک، در قابلمه را نباید به‌هیچ‌عنوان باز کنید؛ در غیر این صورت پف کیک شما می‌خوابد و حالت خمیری پیدا خواهد کرد.
  • حواستان باشد که هر چقدر شعله کمتر باشد بهتر است؛ با این کار زمان پخت کیک مقداری طولانی خواهد شد، ولی در عوض کیک بهتری خواهید داشت.
  • شما می‌توانید مایع کیک را به دو قسمت تقسیم کنید، یک قسمت را با پودر کاکائو ترکیب کنید و در نهایت کیک دورنگ داشته باشید. حتی می‌توانید کاکائو را در کل مواد کیک ترکیب کرده و کیک کاکائویی بپزید.
  • شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن کیک در زمان سرو، از خامه قنادی آماده، سس کارامل یا سس شکلات استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید که کیک قابلمه ای خود را به کیک خیس تبدیل کنید، می‌توانید بعد از پخت مقداری شربت (ترکیب شکر، آب و گلاب) روی آن بریزید.
  • برای داشتن کیک رژیمی می‌توانید مقدار شکر را بسته به‌دلخواه خود کمتر کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک قابلمه ای را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک یکی از ساده‌ترین کیک‌ها به شمار می‌رود و برای تهیه آن هیچ نیازی به فر یا تستر نیست. ارزان‌بودن این کیک نیز از دیگر امتیازهای آن به‌حساب می‌آید. اگر حال حوصله درست‌کردن این کیک را ندارید، همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ مانند رول کیک پرتقالی نیز استفاده کنید و لذت ببرید!

سؤالات متداول

آیا می‌توان در کیک قابلمه ای از مغزیجات استفاده کرد؟
بله، شما به‌دلخواه خود می‌توانید در این کیک از مغز گردو یا دیگر انواع مغزها استفاده کنید.
آیا کیک قابلمه ای را می‌توان کیک رژیمی به‌حساب آورد؟
ازآنجایی‌که میزان روغن و شکر این کیک به نسبت کیک‌ها دیگر بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توان آن را در زمره کیک‌های رژیمی نام برد.
بهترین جایگزین کیک قابلمه ای در بین محصولات سیرنگ کدام است؟
رول کینگ با کرم ساده از جمله بهترین محصولات سیرنگ است که می‌توان آن را جایگزین کیک قابلمه ای کرد.