طرز تهیه بستنی میوه‌ای

طرز تهیه بستنی میوه‌ای

بستنی میوه‌ای از جمله دسرهای نوستالژیک است که عموماً همه ما را به یاد دوران کودکی و بستنی‌های یخی می‌اندازد. این دسر عموماً بدون لبنیات و با کمک میوه‌های تازه یا آب‌میوه تهیه می‌شود.
ماده اصلی تشکیل‌دهنده بستنی میوه‌ای شامل: آبمیوه، تکه‌های میوه تازه، آب، شکر یا شیرین‌کننده‌های طبیعی می‌شود. از این رو ساخت بستنی میوه‌ای در خانه ممکن خواهد بود و به نسبت همتاهای لبنی آن دردسر کمتری دارد.
آنچه که در این قسمت از مجله سیرنگ بررسی می‌شود به شما کمک می‌کند تا طرز تهیه بستنی میوه‌ای را در منزل با تمامی نکات اساسی آن فرابگیرید.

طرز تهیه بستنی میوه‌ای با شیر و خامه

اگر به دنبال بافتی لطیف و طعمی بازاری هستید می‌توانید از این دستور تهیه بستنی میوه‌ای کمک بگیرید. این حجم از مواد اولیه عموماً برای ۴ نفر مناسب است.
مواد لازم:
شیر: 1 لیوان
خامه قنادی: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
توت‌فرنگی یا هر میوه دلخواه دیگر: 500 گرم
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه بستنی میوه‌ای با شیر و خامه

در گام نخست توت‌فرنگی یا میوه دلخواهتان را بشویید و در صورت نیاز پوست بگیرید. میوه‌ها را کمی خرد کرده و برای ۲ تا ۴ ساعت در فریزر بگذارید تا منجمد شود. شیر را با خامه، وانیل و شکر مخلوط کنید. به کمک یک مخلوط‌‌کن یا همزن دستی این مواد را با هم ترکیب کرده تا یک‌دست شوند.
مایه به‌دست‌آمده را هم برای ۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا حالت نیمه منجمد پیدا کند. حالا باید توت‌فرنگی‌های منجمد و مایه بستنی میوه‌ای نیمه منجمد را در دستگاه مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید. با دور تند دستگاه همه مواد را مخلوط کنید تا به بافتی مشابه به بستنی میوه‌ای دست پیدا کنید.
مواد را داخل یک ظرف درپوش‌دار ریخته و برای ۴ ساعت در فریزر بگذارید تا بستنی کاملاً آماده مصرف شود. به کمک قاشق یا اسکوپ بستنی را در ظرف سرو ریخته و نوش جان کنید.
انواع مختلفی از میوه همچون: موز، طالبی، انبه، هلو و پرتقال را می‌توانید برای ساخت بستنی میوه‌ای به کار بست. این نوع بستنی همانند: طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر عطر و طعمی تماماً خانگی و خاص دارد.

طرز تهیه بستنی میوه‌ای

طرز تهیه بستنی میوه‌ای ساده

یکی دیگر از دستورهای تهیه بستنی میوه‌ای که قدمت طولانی دارد؛ بستنی یخی یا همان بستنی میوه‌ای ساده است که برای تهیه آن به مواد اولیه زیر نیاز دارید.
مواد لازم:
تمشک یا شاه‌توت: 500 گرم
آب: 1/2 فنجان
شکر: 1 فنجان
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه بستنی میوه‌ای یخی

پس از تمیز کردن شاه‌توت‌ها، آن‌ها را با مقداری آب سرد بشویید و آبکش کنید. شاه‌توت را با آب، شکر و وانیل داخل یک قابلمه مناسب ریخته و اجازه دهید که برای ۵ دقیقه بجوشد تا کمی نرم شود.
در این فاصله شکر به‌خوبی در ترکیب حل شده و عطر وانیل فضا را پر خواهد کرد. اجازه دهید که میوه نرم شده از حرارت بیفتد. سپس آن را در فریزر بگذارید تا منجمد شود. ۴ ساعت زمان برای استراحت مایه بستنی میوه‌ای ساده کافی خواهد بود.
مایه بستنی را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید که کمی نرم شود. شما می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از خارج کردن مایه بستنی از فریزر کار خود را برای تهیه بستنی میوه‌ای ساده آغاز کنید. مایه را داخل مخزن مخلوط‌کن ریخته و با درجه بالا دستگاه مواد را بزنید تا به یک بافت برفکی برسید.
بستنی را در قالب مخصوص ریخته و یک نی یا یک آبسلانگ در وسط قالب قرار دهید. حالا باید بستنی را در فریزر بگذارید تا بعد از ۸ ساعت آماده مصرف شود. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی شکلاتی

طرز تهیه بستنی میوه‌ای

فوت و فن‌های تهیه بستنی میوه‌ای

  • انتخاب میوه برای طرز تهیه بستنی میوه‌ای در هر دو دستور تهیه کاملاً به سلیقه شما بر می‌گردد. شما می‌توانید از میوه‌های منجمد درون فریزر یا میوه‌های تازه فصل استفاده کنید. البته که امکان ساخت بستنی میوه‌ای با آبمیوه و نکتار میوه نیز وجود دارد.
  • اگر از میوه‌های سختی همچون هلو یا موارد مشابه دیگر برای طرز تهیه بستنی میوه‌ای استفاده می‌کنید، پس از شست‌وشو میوه‌ها را پوست بگیرید و با مقدار کمی آب آن‌ها را به حالت نیم‌پز در بیاورید تا قابلیت مخلوط شدن با سایر مواد را داشته باشند.
  • افزودن شکر یا هر نوع شیرین‌کننده دیگر به دستور تهیه بستنی میوه‌ای ساده یا یخی کاملاً اختیاری است؛ اما اگر از میوه‌های ترش‌مزه مانند شاه‌توت یا تمشک برای ساخت بستنی میوه‌ای استفاده می‌کنید مقداری شکر برای تلطیف طعم به مواد اولیه اضافه کنید.
  • در طرز تهیه بستنی میوه‌ای با خامه و شیر می‌توانید از انواع مختلفی از شیرهای گیاهی و جانوری پرچرب و غلیظ کمک بگیرید.
  • اگر به خامه قنادی دسترسی نداشتید می‌توانید خامه صبحانه را جایگزین آن در طرز تهیه بستنی میوه‌ای با شیر و خامه کنید.
  • نیمه منجمد شدن مایه بستنی در دستور تهیه بستنی میوه‌ای با شیر و خامه باعث کوتاه شدن مدت‌زمان آماده‌سازی بستنی و بالا رفتن کیفیت نهایی بستنی خواهد شد.

اگر به دستورهای میوه‌ای علاقه‌مند هستید می‌توانید یک نگاهی به طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی در مجله کیک و شیرینی سیرنگ بیندازید.

کلام آخر

ساخت بستنی میوه‌ای در خانه عمدتاً به 2 روش با لبنیات و بدون لبنیات ممکن است. طبق 2 طرز تهیه بستنی میوه‌ای شما قادر هستید که بستنی دلخواه خود را با کمک انواع مختلفی از میوه و با یکی از 2 روش‌های بررسی شده تهیه و نوش جان کنید.
دقت داشته باشید که برای رسیدن به طعم مناسب باید به نکات گفته شده در دستور تهیه توجه کرد. امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان جالب‌توجه بوده باشد و آن را برای دوستان خود ارسال کنید تا از طعم بستنی میوه‌ای خانگی لذت ببرند.

سؤالات متداول

از چه میوه‌هایی می‌توان برای تهیه بستنی میوه‌ای خانگی استفاده کرد؟
انتخاب میوه‌های فصلی یا میوه‌های فریز شده که مطابق ذائقه و سلیقه شما هستند برای تهیه بستنی میوه‌ای خانگی مناسب خواهند بود.
چگونه با میوه‌های سختی همچون هلو بستنی میوه‌ای درست کنیم؟
میوه‌هایی که بافت خارجی سفتی دارند را باید پس از پوست‌گیری با مقدار کمی شیر یا آب نیم‌پز کرد تا به‌راحتی با باقی مواد مخلوط شوند.
بهترین نوع شیر و خامه برای تهیه بستنی میوه‌ای کدام است؟
شیرهای گیاهی و جانوری پرچرب که غلظت بالایی دارند برای تهیه بستنی میوه‌ای مناسب هستند. از سوی دیگر خامه قنادی و در صورت‌ عدم دسترسی به آن خامه صبحانه گزینه خوبی برای ساخت بستنی میوه‌ای هستند.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)