طرز تهیه بستنی شکلاتی

طرز تهیه بستنی شکلاتی

از جمله بهترین دسرهایی که می‌توانید برای فصل تابستان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید، بدون شک بستنی است. یک بستنی خنک و خوشمزه بدون شک می‌تواند جگر ما را در گرمای طاقت‌فرسای این فصل حال بیاورد و حسابی ما را سرزنده کند. از بین انواع بستنی، شاید به‌جرئت بتوان گفت که بستنی شکلاتی یک پله از همه بالاتر است.
در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم طرز تهیه بستنی شکلاتی را در کنار یکدیگر یاد بگیریم. این بستنی را می‌توان هم با استفاده از دستگاه بستنی ‌ساز درست کرد و هم می‌تواند از انواع غذاساز برای تهیه آن کمک گرفت. همچنین در این مطلب با نکات مهم تهیه این خوراکی و ارزش غذایی بستنی شکلاتی نیز آشنا خواهیم شد.

روش تهیه بستنی شکلاتی

خیلی از افراد این‌طور فکر می‌کنند که شاید مواد لازم برای تهیه بستنی شکلاتی را هر جایی نتوانند پیدا کنند؛ اما این تفکر درست نیست. این دسر دوست‌داشتنی را می‌توان با ساده‌ترین مواد اولیه که در هر خانه پیدا می‌شود، تهیه کرد؛ اگر هم در خانه نداشتید، می‌توانید از نزدیک‌ترین فروشگاه تهیه کنید. از دیگر خوراکی‌های ساده که با کمترین مواد اولیه تهیه می‌شود، باید به کیک اسفنجی اشاره کنیم، طرز تهیه کیک اسفنجی را می‌توانید در مجله سیرنگ با جزئیات کامل مطالعه کنید.
از جمله مهم‌ترین مواد اولیه بستنی شکلاتی باید به موارد زیر اشاره کنیم:
خامه سنگین: 2 پیمانه
پودر کاکائو: 1/4 پیمانه
چیپس شکلات: 3/4 پیمانه
شیر کامل: 1.5 پیمانه
شکر: 3/4 پیمانه
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
زرده تخم‌مرغ: 3 عدد
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه بستنی شکلاتی مشاهده کردید، می‌تواند برای تهیه این دسر برای 12 نفر کافی باشد. اگر می‌خواهید برای اولین بار مقدار کمتری درست کنید، کافی است که مواد اولیه را با نسبت‌های مساوی کاهش دهید. همچنین برای تهیه مقدار بیشتری از این بستنی، کافی است که مواد اولیه باز هم با همان نسبت مساوی، افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی میوه‌ای

طرز تهیه بستنی شکلاتی

مراحل تهیه بستنی شکلاتی

همان قدر که مواد اولیه این بستنی را می‌توان راحت تهیه کرد، طرز تهیه آن نیز به همان اندازه آسان است. تنها کافی است که مراحل طرز تهیه بستنی شکلاتی را بادقت پیش ببرید، آن‌گاه خودتان از نتیجه کار شگفت‌زده خواهید شد. تنها هنری که برای تهیه این بستنی نیاز دارید، صبر است؛ زیرا که آماده‌شدن آن حدود 12 ساعت طول می‌کشد. از دیگر دسرهای ساده‌ای که می‌توانید برای مهمانی‌ها تدارک ببینید، باید به دونات اشاره کنیم؛ می‌توانید طرز تهیه دونات را به‌صورت کامل در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه بستنی شکلاتی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
کاسه‌ای بزرگ و مناسب انتخاب کنید؛ یک پیمانه از خامه سنگین را همراه با پودر کاکائو در آن بریزید و به کمک همزن دستی، آن‌ها را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. حال این ترکیب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید که جوش بیاید. در این حین مدام آن‌ها را هم بزنید و صبر کنید تا به مدت 30 ثانیه بجوشد.
قابلمه را از روی حرارت بردارید و چیپس شکلات را داخل آن بریزید. به کمک همزن مجدداً آن‌ها را هم بزنید تا یکدست شوند و بافت مناسبی برسند. حال یک پیمانه باقی‌مانده از خامه را نیز به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. این ترکیب را داخل کاسه خود برگردانید و رویش را با یک پارچه تمیز بپوشانید؛ آن را فعلا کنار بگذارید.
حال کاسه‌ای دیگر فراهم کنید؛ زرده تخم‌مرغ‌ها را داخل آن ریخته و شروع به هم‌زدن کنید تا کاملاً یکدست شوند. از طرف دیگر، داخل قابلمه‌ای کوچک روی حرارت متوسط، شیر را با شکر و نمک ترکیب کنید. زمانی که شیر مقداری ولرم شد، نصف پیمانه از آن جدا کنید و داخل کاسه زرده تخم‌مرغ‌ بریزید. آن را خوب هم بزنید و زمانی که یکدست شد، کل محتویات کاسه را داخل قابلمه شیر برگردانید. آن را آرام‌آرام داخل قابلمه بریزید و در این میان نیز به هم‌زدن ادامه بدهید.
ترکیب شیر و تخم‌مرغ در طرز تهیه بستنی شکلاتی، کاستارد نامیده می‌شود. کاستارد بستنی باید آن‌قدر روی حرارت باشد که کم‌کم شروع به غلیظ شدن کند. زمانی که کاستارد به قاشق چوبی شما چسبید، می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید. حواستان باشد که بعد از سردشدن غلیظ‌تر می‌شود، پس اجازه ندهید که برای مدت طولانی روی حرارت بماند.
تا قبل از اینکه کاستارد از حرارت بیفتد، باید آن را به کاسه‌ای که خامه و کاکائو در آن بود اضافه کنید. بهتر است که کاستارد را از داخل یک آبکش فلزی عبور بدهید و سپس به خامه اضافه کنید، با این کار بستنی شما بافت بهتری خواهد داشت. زمانی که کل کاستارد را به کاسه خامه اضافه کردید، شروع به هم‌زدن کنید تا این دو کاملاً یکدست شوند. وانیل را نیز در همین مرحله اضافه کرده و به هم‌زدن ادامه بدهید.
حال یک در قابلمه مناسب روی کاسه قرار دهید و کاسه را حداقل به مدت 6 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. اگر دستگاه بستنی ساز دارید، می‌توانید بعد از این مدت‌زمان مایع بستنی را داخل دستگاه ریخته و در نهایت بستنی حاضر شده را تحویل بگیرید. اگر این دستگاه را ندارید، می‌توانید از مخلوط‌کن یا غذاساز نیز کمک بگیرید؛ اما بهتر است که مایع بستنی را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند.
وقتی که مایع بستن حسابی یخ زد، آن را از فریزر خارج کنید، به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس داخل غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید و آن‌قدر صبر کنید که مایع یخ‌زده بستنی اندکی نرم شده و بافتی شبیه به بستنی پیدا کند. پس از این مرحله بستنی را از دستگاه خارج کنید، داخل ظرفی دردار قرار دهید و باز هم به مدت 6 ساعت داخل فریزر قرار  دهید.
اکنون طرز تهیه بستنی شکلاتی شما به پایان رسیده است؛ شما می‌توانید این بستنی را با چیپس شکلاتی یا سس شکلات تزیین کرده و سرو کنید؛ نوش جان!

خواندن مقاله طرز تهیه بستنی زعفرانی را از دست ندهید.

نکات مهم در تهیه بستنی شکلاتی

ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم در طرز تهیه این بستنی خوشمزه را برای شما در طول دستور تهیه آن ذکر کنیم. باید بدانید که همیشه راهکارهای خلاقانه بسیاری برای بهتر کردن یک دستور تهیه وجود دارد، اگر می‌خواهید که بستنی شکلاتی باکیفیت‌تری شبیه به انواع بستنی بازاری داشته باشید، بد نیست که به نکات این بخش توجه کنید. همچنین شما می‌توانید نکات مهم تهیه دسر زعفرانی را نیز در مقاله طرز تهیه دسر زعفرانی با ژله مطالعه کنید.

  • به‌جای استفاده از چیپس شکلات، شما می‌توانید شکلات تخته‌ای را خرد کرده و سپس در طرز تهیه این بستنی از آن استفاده کنید.
  • می‌توانید به‌جای استفاده از شکلات شیرین، از شکلات تلخ استفاده کنید.
  • همچنین شما می‌توانید در مراحل آخر چیپس شکلات را به داخل بستنی خود اضافه کنید، طوری که قابل‌دیدن باشد و زیر دندان بیاید.
  • اگر مخلوط‌کن یا دستگاه غذاساز ندارید، می‌توانید از همزن دستی یا حتی قاشق چوبی برای به‌جای آن استفاده کنید. این کار زحمت زیادی می‌طلبد و هر نیم ساعت یک‌بار باید بستنی را داخل فریزر قرار دهید، آن را بیرون بیاورید، هم بزنید و سپس دوباره داخل فریزر قرار دهید. این مراحل را باید 5 یا 6 مرتبه تکرار کنید.
  • این بستنی را می‌توانید حداکثر تا 3 ماه داخل فریزر بدون مشکل نگهداری کنید.

طرز تهیه بستنی شکلاتی

ارزش غذایی بستنی شکلاتی

حال که طرز تهیه بستنی شکلاتی را یاد گرفتیم، بد نیست که نگاهی به طرز تهیه این بستنی نیز داشته باشیم. اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا اینکه می‌خواهید لاغر شوید، بدون شک نیاز دارید از ارزش غذایی هر چیزی که می‌خورید آگاه شوید. در جدول زیر می‌توانید با جزئیات کامل، نگاهی به ارزش غذایی بستنی شکلاتی داشته باشید:
انرژي: (1/3 پیمانه) 304 کیلوکالری
کربوهیدرات: 24 گرم
پروتئین: 4 گرم
چربی: 22 گرم
کلسترول: 104 میلی‌گرم
سدیم: 56 میلی‌گرم
پتاسیم: 182 میلی‌گرم
فیبر: 2 گرم
قند: 19 گرم
ویتامین آ: 701 واحد
ویتامین ث: 1 میلی‌گرم
کلسیم: 77 میلی‌گرم
آهن: 1 میلی‌گرم

اگر می‌خواهید بستنی خانگی درست کنید، مقاله طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب را از دست ندهید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، برای شما از طرز تهیه بستنی شکلاتی صحبت کردیم. این دسر فوق‌العاده را می‌توانید به‌راحتی تنها با مقداری صبر و حوصله در خانه تهیه کنید و با انواع بستنی بازاری رقابت کنید. امیدواریم که این مطلب به‌اندازه کافی شما را برای تهیه این بستنی وسوسه کرده باشد. همچنین اگر دوست داشتید، می‌توانید از انواع محصولات سیرنگ مانند کرم کاکائو فندقی (سیتلا) نیز در طرز تهیه این بستنی استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجایی‌که میزان کالری این بستنی بسیار زیاد است، اگر رژیم لاغری دارید بهتر است که تنها در مواقع خاص از آن نوش جان کنید.

بسته به سلیقه خود می‌توانید در ترکیبات این بستنی خوشمزه از موز تازه یا انواع طعم‌دهنده‌های موزی نیز استفاده کنید.

بله، شما می‌توانید از انواع محصولات سیرنگ مانند بیسکویت کاکائویی کرم‌دار سیرنگ در آخرین مراحل تهیه این بستنی استفاده کنید.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)