طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

اینکه در خانه فر ندارید، دلیل نمی‌شود که خودتان را از پخت کیک محروم کنید. خیلی از کیک‌ها را می‌توان بدون نیز به فرد و تنها به کمک یک قابلمه مناسب پخت؛ نتیجه کار نیز دقیقاً مشابه با فر خواهد شد و هیچ فرقی میان آن‌ها حس نخواهید کرد. درست به همین دلیل، در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ می‌خواهیم طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر را به ساده‌ترین روش، با هم یاد بگیریم.
کیک سیب یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌ها است که در هر فصلی می‌توانید آن را تهیه کنید. این کیک دستور پخت ساده‌ای دارد و مواد اولیه آن نیز در اکثر خانه‌های ایرانی در دسترس است. تنها کافی است که برای پخت این کیک مقداری حوصله، صبر و دقت به خرج دهید، باقی راه را ما راهنمای شما خواهیم بود.

روش تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

از ویژگی‌های دوست‌داشتنی کیک سیب خانگی آن است که مواد اولیه آن در اکثر موارد، کاملاً در دسترس است. برای تهیه مواد اولیه کیک سیب لازم نیست که زحمت خاصی را تحمل کنید؛ اگر هم یکی از مواد اولیه را نداشتید، می‌توانید آن را از نزدیک‌ترین فروشگاه به منزل خود تهیه کنید. همین موضوع باعث شده است که کیک سیب گزینه‌ای محبوب برای عصرانه‌های خانواده ایرانی باشد.
از دیگر کیک‌های میوه‌ای خوشمزه و ساده، می‌توانیم به کیک پرتقال نیز اشاره کنیم. شما عزیزان می‌توانید طرز تهیه کیک پرتقال را به طور کامل از مجله سیرنگ مطالعه کنید.
از جمله مواد لازم در طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:
سیب: 2 عدد متوسط
تخم‌مرغ: 2 عدد
آرد: 1 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق غذاخوری
ماست: 2 تا 3 قاشق غذاخوری
روغن: 1/2 پیمانه
کره: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 1 پیمانه سر خالی
دارچین: 1 قاشق چای‌‌خوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
رنده پوست لیمو: به میزان لازم
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون  فر مشاهده کردید، جهت تهیه کیک برای 4 تا 6 نفر کافی است. اگر دوست دارید که مقدار کیک بیشتری برای خود و عزیزانتان تهیه کنید یا اینکه قرار است با این کیک از مهمان پذیرایی کنید، می‌توانید میزان مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید. اگر هم فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است، تنها کافی است که مواد اولیه را به نسبت مساوی کم کنید.

طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

مراحل تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

کیک سیب به همان اندازه که خوشمزه است، درست به همان اندازه نیز ساده است. با دستور پختی مناسب، می‌توان این کیک را در کمترین زمان ممکن، بدون دردسر درست کرد. اگر تنها هنر شما در آشپزی، نیمرو درست‌کردن است، باز هم می‌توانید از پس پخت کیک سیب خانگی بر‌بیایید. آماده‌سازی مواد اولیه این کیک حدود 20 دقیقه و پخت آن نیز حدود 30 دقیقه طول خواهد کشید.
اگر عاشق انواع دسر با سیب هستید، توصیه می‌کنیم که کلوچه سیب را نیز حتماً امتحان کنید. شما می‌توانید طرز تهیه کلوچه سیب را مجله سیرنگ مطالعه کنید.
در طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:
ابتدا باید به سراغ تهیه مایع کیک رفت. برای این کار، حدود نصف شکر و رنده پوست لیمو را داخل کاسه‌ای مناسب بریزید و مقداری به هم بزنید تا عطر و عصاره پوست لیمو آزاد شود. بعد از آن تخم‌مرغ را اضافه کرده و به کمک همزن دستی یا برقی، تخم‌مرغ را آن‌قدر هم بزنید که سفید شده و به بیشترین میزان ممکن پف کند.
حال روغن را اضافه کرده و به‌هم‌زدن ادامه دهید. وقتی مواد قبلی خوب با یکدیگر ترکیب شدند، ماست را اضافه کنید. باز هم مقداری هم بزنید و در نهایت نیز وانیل را اضافه کنید. حال باید به سراغ مواد اولیه خشک بروید.
در یک ظرف مناسب، آرد را همراه با نمک و بیکینگ‌پودر با هم مخلوط کنید. سپس آرد را حداقل 2 بار الک کنید تا سبک و یکدست شود. حال آرد الک شده را آرام‌آرام به مایع کیک اضافه کنید. بهتر است که این کار را در 3 مرحله انجام دهید؛ قبل از هر بار اضافه‌کردن آرد، مایع کیک را خوب هم بزنید تا یکدست شود.
حال مایع کیک را کنار گذاشته و سیب‌ها را آماده کنید. سیب‌ها را پوست بگیرید، از وسط نصف کنید، هسته آن‌ها را به‌خوبی جدا کنید و در نهایت به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. دارچین را روی سیب‌های ورقه شده بپاشید و مقداری آن‌ها را هم بزنید تا یکدست شوند.
حال یک قابلمه یا تابه با عمق مناسب انتخاب کنید. کره را داخل تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط رو به کم قرار دهید. اجازه دهید که کره ذوب شود. سپس باقی‌مانده شکر را داخل ظرف ریخته و اجازه دهید تا آب شده و کاراملی شود. بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و سیب‌های دارچینی را کف تابه قرار دهید.
حال مایع کیک را روی سیب‌های کاراملی بریزید. چند بار تابه را روی میز یا اپن بکوبید تا حباب‌های باقی‌مانده داخل مایع از آن خارج شوند. روی شعله متوسط، شعله‌پخش‌کن قرار دهید. تابه یا قابلمه کیک خود را رویش بگذارید و حرارت را نیز مجدداً روی متوسط رو به کم تنظیم کنید؛ اجازه دهید که کیک سیب شما بپزد.
می‌توانید از دم‌کنی نیز استفاده کنید. اجازه دهید که کیک به‌ مدت 20 تا 30 دقیقه روی حرارت باقی بماند. در تمام این مدت در قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد. در انتهای پخت، یک خلال‌دندان داخل کیک فروکنید، اگر مایع کیک به آن نچسبید، کیک شما حاضر است. تابه را از روی حرارت بردارید، درش را باز کنید و اجازه دهید که سرد شود.
کیک را داخل ظرفی مناسب برگردانید، مقداری پودر قند یا دارچین رویش بپاشید و سرو کنید. اکنون طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر شما به پایان رسیده است، نوش جان!

طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

نکات مهم در تهیه کیک سیب خانگی بدون فر

ما تلاش کردیم که در دستور پخت کیک سیب، تمام نکات لازم و ضروری را به شما آموزش دهیم. حقیقت آن است که برای بهتر کردن دستور تهیه کیک سیب، راهکارهای بسیاری وجود دارد. اگر می‌خواهید که کیک سیب بدون فر شما خوشمزه‌تر و خوش‌عطرتر شود، بد نیست که نکات مهم زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • در تهیه مایع کیک هم می‌توانید به‌جای روغن، از کره ذوب شده استفاده کنید.
  • می‌توانید میزان شکر کیک را بسته به ذائقه خود افزایش دهید.
  • می‌توانید داخل مایع کیک نیز از دارچین استفاده کنید.
  • بسته به سلیقه خود می‌توانید گلاب را جایگزین وانیل کنید.
  • به‌جای استفاده از شکر کاراملی شده، می‌توانید مقداری شیره انگور استفاده کنید.
  • برای سرو کیک می‌توانید از بستنی وانیلی یا خامه شیرین قنادی استفاده کنید.
  • کیک سیب خانگی بدون فر را می‌توانید تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید.
  • هرچقدر که شعله زیر کیک کمتر باشد، احتمال سوختن کیک نیز کمتر خواهد شد؛ پس اگر پخت کیک طول بکشد هم اشکال ندارد، بهتر است زیر آن را کم کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر را در کنار هم یاد گرفتیم. این کیک از ساده‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید و برای پختش نیز هیچ نیازی به فر نخواهید داشت. همین باعث شده است که کیک سیب خانگی یکی از کم‌دردسرترین کیک‌های ایرانی باشد.
امیدواریم که این مطلب به‌اندازه کافی شما را برای پخت این کیک وسوسه کرده باشد؛ اگر هم حوصله پخت کیک ندارید، هیچ ایرادی ندارد. شما همیشه می‌توانید از محصولات سیرنگ برای دورهمی‌های خود استفاده کنید؛ رول کیک توت‌فرنگی را به‌شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم!

سؤالات متداول

بهترین نوشیدنی برای سرو در کنار کیک سیب خانگی چیست؟
چای همیشه اولین انتخاب ما ایرانی‌ها برای سرو در کنار کیک سیب خانگی بدون فرد است، اما علاوه‌برآن می‌توانید از قهوه، نسکافه یا شیر داغ نیز استفاده کنید.
میزان کالری کیک سیب خانگی بدون فر چقدر است؟
هر اسلایس از این کیک حدود 460 کالری دارد. اگر رژیم دارید یا می‌خواهید حواستان بیشتر به خوردو‌خوراکتان باشد، بهتر است کمتر از این کیک نوش جان کنید.
بهترین جایگزین برای کیک سیب خانگی از محصولات سیرنگ کدام است؟
اگر دوست ندارید که این کیک را خودتان درست کنید، می‌توانید از محصولات محبوب سیرنگ مانند رول کیک پرتقالی یا رول کینگ با کرم ساده نوش جان کنید.