خواص ارده‌شیره

خواص ارده‌شیره

اگر می‌خواهید که تا ساعات پایانی شب همچنان پر انرژی و سرحال بمانید، این مقاله از مجله سیرنگ برای شماست. ارده‌شیره یکی از مقوی‌ترین و مغذی‌ترین خوراکی‌های حال حاضر است که خوردن آن به‌وقت صبحانه یا میان‌وعده گزینه عالی برای شما خواهد بود. چراکه ارده و شیره هر دو، دو ماده غذایی سرشار از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین هستند. در نتیجه مصرف ترکیبی این دو مانند سوخت موشک عمل خواهد کرد.
ارده‌شیره چه نوع خوراکی هستند؟ چه خواصی و مزیتی دارند؟ اصلاً طرز تهیه ارده‌شیره به چه صورت است؟ در این مقاله ما به‌تمامی این سؤالات پاسخ خواهیم داد. پس اگر به ‌سلامتی و توان جسمانی خود اهمیت فراوانی می‌دهید، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ارده‌شیره چیست؟ 

ارده محصول نهایی کنجد آسیاب شده است که در انواع مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. ارده نوعی ماده خمیری نرم، روغنی و مغذی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع (امگا ۳،۶و ۹)، تیامین، منیزیم، فسفر، مس، منگنز، فیبر، پروتئین و آهن است. شما با مصرف انواع ارده می‌توانید سیستم ایمنی، سطح انرژی و مواد مغذی موردنیاز خود را تقویت و تأمین کنید.
شیره یا دوشاب محصول نهایی است که از پخت آب یا عصاره یک یا چند نوع میوه و گیاه به دست می‌آید. البته شیره را از خرما، توت، خرمالو، سیب یا مخلوطی از این میوه‌ها نیز تهیه می‌کنند. شیره سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و انواع املاح معدنی همچون فسفر، کلسیم، منیزیم و آهن است. مصرف شیره برای درمان کم‌خونی، کنترل تیروئید، رفع کسلی و بی‌حالی بسیار مفید است.
ارده‌شیره مخلوطی از ارده کنجدی با دوشاب یا همان شیره است. در هر منطقه بسته به مواد در دسترس یا ذائقه افراد برای تهیه ارده‌شیره از دوشاب مختلفی استفاده می‌کنند. ارده را می‌توان با شیره انگور، شیره توت، شیره خرما یا مخلوط چند شیره نوش جان کرد.

خواص ارده‌شیره

خاصیت ارده‌شیره

ارده‌شیره طبعی گرم و تر دارد؛ بنابراین یک داروی طبیعی و قوی برای سرد مزاجان است؛ اما افرادی که طبعی گرم دارند بهتر است که در کنار شیره ارده از شربت عسل و سرکه یا میوه‌های تازه که طبعی سرد دارند استفاده کنند. مصرف روزانه دو تا سه قاشق مخلوط شیره و ارده به شما کمک می‌کند تا از برخی امراض دور بمانید و برخی اختلالات را کنترل یا بهبود ببخشید. مانند:
1. شیره ارده انرژی بسیار بالایی را در اختیار بدن قرار می‌دهد. مصرف این ماده غذایی در فصل زمستان بسیار زیاد توصیه می‌شود. زیرا بدن را گرم نگه می‌دارد و انرژی لازم برای انجام سوخت‌وساز را به بدن می‌رساند.
2. ارده و شیره خاصیت آنتی ترومبوتیک دارد؛ یعنی از بروز و تشکیل لخته در خون جلوگیری می‌کند.
3. سطح کلسترول خون را با مصرف شیره و ارده کاهش دهید تا روند و سرعت جریان خون خود را بهبود ببخشید و از بروز لخته خون نیز جلوگیری کنید.
4. خوردن ارده و شیره نیاز روزانه به اسیدفولیک را بر طرف می‌کند و پروتئین‌های لازم را در اختیار بدن قرار می‌دهد.
5. مصرف شیره و ارده، فشارخون و ضربان قلب را تنظیم می‌کند.
6. افرادی که به کم‌خونی یا فقر آهن مبتلا هستند، حتماً ارده‌شیره بخورند. چراکه در درمان این اختلال بسیار مؤثر است.
7. ترکیب شیره و ارده یک بمب تقویت کننده نیروی جنسی است. برای درمان کمبود یا ضعیف بودن اسپرم در مردان، آن‌ها باید در هفته ۳ تا ۴ مرتبه ارده‌شیره بخورند.
8. ارده و شیره موجب کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شود.
9. برای بهبود عملکرد بدن و تقویت قوای جسمی‌تان شیره و ارده را در برنامه غذایی خود جای دهید تا نیاز بدن را برای تأمین مواد آلی و مغذی برطرف کرده باشید.
10. مصرف روزانه ارده‌شیره کلسیم موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.
11. استخوان، مفاصل و دندان‌ها را تقویت کرده و در درمان استخوان‌درد و درد مفاصل بسیار موفق عمل می‌کند.
12. چربی‌های موجود در ارده‌شیره سالم و طبیعی هستند؛ بنابراین از قلب و عروق آن، در برابر بسته شدن رگ‌ها از چربی یا خون جلوگیری می‌کند.
13. افرادی که دچار بیماری یا اختلالات کبد و کلیه هستند، می‌توانند با ارده و شیره بیماری خود را تا حد زیادی کنترل و درمان کنند.
14. خوردن ارده‌شیره موجب فعال شدن سلول‌های عصبی و تقویت حافظه می‌شود.
15. ارده‌شیره روند پیری را کند می‌کند.
16. مصرف ارده‌شیره برای نرم کردن سینه و رفع سرفه بسیار مفید است.
17. آهن موجود در ترکیب ارده و شیره باعث رفع خستگی، ضعف و بی‌حالی شده و از خواب رفتن دست‌وپا جلوگیری می‌کند.
18. اگر یبوست دارید، ارده‌شیره میل کنید. زیرا یک ملین و مسهل قوی است.
19. کودکان و سالمندان ارده‌شیره بخوردند تا سطح انرژی خود را بالا ببرند.
20. ارده‌شیره خاصیت ضد سرطانی دارد.
21. برای تسکین درد و ترمیم زخم‌ها ترکیب شیره و ارده را میل کنید.
22. ارده‌شیره ضد نفخ است و عملکرد معده و روده را بهبود می‌بخشد.
23. ارده و شیره ضدافسردگی است.
24. اگر به دنبال عضله‌سازی هستید از خواص ارده‌شیره غافل نشوید.
25. اگر از دردهای رماتیسمی یا بیماری‌های مربوط به شریانی یا رگ‌های وریدی رنج می‌برید، ارده‌شیره میل کنید.
26. این ماده مغذی سطح پلاکت خون را تنظیم می‌کند. اگر سطح پلاکت خونتان پایین است به هنگام صبحانه یا برای میان‌وعده ارده‌شیره بخورید.
27. مصرف این دو به خانم‌ها برای رفع بیماری‌های رحم توصیه می‌شود.
28. برای دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن یا پاک‌سازی روده و معده از بقایای غذاهای مانده، از خوردن ارده‌شیره غافل نشوید.
29. ترکیب ارده و شیره درد و عوارض ناشی از قاعدگی را آسان می‌کند و قاعده‌آور است.

خواص ارده‌شیره

طرز تهیه ارده‌شیره

ترکیب شیره و ارده بهترین صبحانه برای کودکان و سالمندان است. برای تهیه یک پیاله کوچک ارده و شیره کافی است مواد زیر را تهیه و مطابق دستور پیش بروید. دستور تهیه ارده و شیره اصلاً کار سخت و پیچیده‌ای نیست.
شیره: ۴ قاشق غذاخوری
ارده: ۴ قاشق غذاخوری
بسته به سلیقه و ذائقه خود از هر نوع شیره‌ای که علاقه دارید برای تهیه ارده‌شیره استفاده کنید. انواع ارده می‌تواند در تهیه این معجون به کار شما بیاید. باز هم کافی است که در این مرحله به ذائقه خود متکی باشید.
اگر طعم شیرین را می‌پسندید به‌اندازه یک قاشق غذاخوری دیگر به شیره اضافه کنید؛ اما اگر طعم‌های کم شیرین و گس را بیشتر می‌پسندید، یک قاشق غذاخوری ارده به مقدار گفته شده اضافه کنید. تمامی مواد را با هم خوب ترکیب کنید تا یک‌دست شود. نوش جان.

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از مجله سیرنگ تحت عنوان خواص ارده‌شیره، شما با موضوعات مرتبط اما گوناگونی دراین‌رابطه آشنا شدید. شما دانستید که ارده‌شیره چه نوع ماده غذایی است و مصرف آن برای بدن چه مزیت‌هایی را به همراه دارد. علاوه بر این‌ها آموختید که تنها در ۲ دقیقه در خانه ارده‌شیره درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.
شما می‌توانید ارده باکیفیت را در انواع مختلفی از گروه صنایع غذایی سیرنگ تهیه کنید. سیرنگ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ارده، حلوا شکری، حلوا ارده، کرم کنجد، کیک و کلوچه در ایران است.

سؤالات متداول

ارده‌شیره از چه مواد مغذی و ترکیبات آلی تشکیل شده است؟
ارده‌شیره منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع (امگا ۳.۶و ۹)، تیامین، منیزیم، فسفر، مس، منگنز، فیبر، پروتئین و آهن است.
برای تهیه ارده‌شیره از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟ 
برای تهیه ارده‌شیره از نسبت مساوی ارده کنجد و شیره باید کمک گرفت. انتخاب انواع ارده و انواع شیره کاملاً سلیقه‌ای است.
مهم‌ترین فواید مصرف ارده‌شیره چیست؟ 
تقویت سیستم ایمنی، افزایش قوای جنسی و جسمی، بهبود کم‌خونی، جلوگیری از لخته‌شدن خون در بدن، افزایش سطح انرژی، ضدالتهاب، ضد پیری، ضدسرطان و ضد پوکی‌استخوان نمونه‌ای از مهم‌ترین فواید مصرف ارده‌شیره است.