کرم کنجد چیست؟

کرم کنجد چیست؟

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مقوی و خوشمزه‌ای که بیشتر روزها سر سفره صبحانه و عصرانه ما ایرانی‌ها به‌خصوص در روزهای سرد زمستان حاضر است، کرم کنجد و ارده است که هر دو طبع گرمی دارند، به افزایش قوای جسمانی و بهبود سیستم ایمنی کمک کرده و در رشد کودکان مؤثر هستند.

امروز در این مقاله می‌خواهیم کرم کنجد و خواص آن را معرفی کرده و سپس یک روش طرز تهیه کرم خانگی کنجد را آموزش دهیم تا برای میان‌وعده روزانه و عصرانه انتخاب‌های مقوی‌تر، سالم‌تر و بهتری را به جای انواع شیرینی، پفک، پاستیل و دیگر خوراکی‌های مضر داشته باشید، پس با ما همراه شوید. در ضمن برای اطلاعات بیشتر در این مورد هم می‌توانید از مقاله بهترین صبحانه برای کودکان کمک بگیرید.

خواص کرم کنجد چیست؟

اول از همه بیایید با خواص کرم کنجد آشنا شویم که یک تا سه قاشق از آن تا حد قابل‌قبولی نیاز روزانه بدن به پروتئین، فیبر و خانواده ویتامین‌های B را تأمین می‌کند.

همان‌طوری که خودتان هم می‌دانید کرم کنجد انرژی و کالری تقریباً بالایی دارد و اگر کسی در رژیم غذایی خاصی به سر می‌برد باید در مصرف این میان‌وعده خوشمزه تقریباً محتاط باشد. به دلیل کالری و انرژی بالا  کرم کنجد را می‌توانیم همراه با قهوه بهترین وعده برای قبل تمرین (به اندازه فقط یک قاشق سرخالی غذاخوری) بدانیم که هم انرژی لازم بدن برای تمرین را تأمین کرده و هم باعث بهبود قوای جسمی برای تمرین‌های سخت و وزنه زدن می‌شود. البته کنجد تقریباً چرب است؛ اما چون از نوع چربی مفید و مناسب برای بدن است، تأثیر بدی روی میزان کلسترول و چربی خون ندارد؛ اما بهتر است که در مبتلایان به کلسترول بالا محتاط‌تر مصرف شود.

مصرف کنجد برای تقویت حافظه خوب است و توصیه می‌شود، پس در وعده صبحانه حتماً یک تا دو روز در هفته کرم کنجد داشته باشید و در روزهای زمستانی تا سه روز در هفته حتماً کنجد یا ارده نوش جان کنید تا بدنتان گرم بدانید. معمولاً برای بانوان هم در روزهای پیش از قاعدگی توصیه می‌شود کرم کنجد یا ارده و دیگر غذاهایی با طبع گرم را مصرف کنند. از دیگر خواص مصرف انواع فراورده‌های کنجد از جمله کرم و ارده باید به:

  • افزایش استحکام و قدرت استخوان‌های بدن
  • مؤثر در بهبود بیماری‌های پوستی و التیام سریع‌تر زخم‌ها
  • تأمین کلسیم موردنیاز بدن
  • تأمین ویتامین ب3 و ب6 بدن
  • تأمین فسفر و منیزیم موردنیاز بدن
  • بهبود هضم غذا و کمک به سیستم گوارش بدن
  • مؤثر در درمان کم‌خونی و مناسب برای روزهای قاعدگی
  • سپری علیه بسیاری از بیماری‌ها به دلیل آنتی‌اکسیدان موجود در کرم کنجد
  • تأمین بخشی از نیاز روزانه بدن به کربوهیدرات 

اشاره کرد. البته محصولات موجود در بازار متأسفانه شکر و قند مصنوعی بالایی هم دارد که در صورت ابتلا به دیابت باید محدودیت مصرف را رعایت کرد و یا کرم خانگی کنجد را تهیه کرد که در ادامه مقاله آن را هم برایتان آوردیم. در مقاله طرز تهیه صبحانه با ارده بیشتر در این مورد صحبت کردیم که می‌توانید نگاهی به آن داشته باشید.

 

کرم کنجد چیست؟

 

کرم کنجد چیست؟

خب حالا ببینیم که کرم کنجد چه نوع فراورده‌ای است. این محصول در واقع فراورده‌ای کنجدی است که از ترکیب ارده با کنجد بوداده و پوست گرفته به دست می‌آید، معمولاً هم مقداری شکر افزوده دارد. بافت این کرم سفت و شبیه کرم شکلاتی است؛ یعنی دیگر مانند ارده رقیق نیست و نیازی به ترکیب با عسل یا انواع شیره خرما و شیره توت ندارد.

می‌توانید کرم کنجد را در وعده صبحانه و عصرانه روی نان تست سبوس یا نان تست پروتئین مالیده و با چای و قهوه نوش جان کنید. اگر در رژیم غذایی خاصی هستید، اصلاً نان تست سفید استفاده نکرده و بیشتر از یک قاشق غذاخوری سرخالی از کرم نوش جان نکنید. در ضمن هنگام خرید محصول می‌توانید کرم با کنجد برشته یا معمولی را انتخاب کرده و برای اطلاعات بیشتر از مقاله کرم کنجد را با چی بخوریم؟ کمک بگیرید

بهترین مارک کرم کنجد بازار ایران

در حال حاضر در ایران مارک‌های متنوع کرم کنجد در بازار پیدا می‌شود که با بررسی و خواندن جدول حقایق تغذیه‌ای می‌توانید محصول موردنظرتان را انتخاب کنید.

پیشنهاد ما محصول کرم کنجد و ارده سیرنگ و یا سایر برندهایی است که حتماً جدول حقایق تغذیه‌ای داشته باشند. این جدول مهم شامل میزان چربی، شکر، کالری و دیگر افزودنی‌های کرم است که دانستن آن برای رعایت محدودیت‌های رژیم غذایی لازم است، برای همین توصیه می‌کنیم از خرید محصولی که شکر و چربی بالایی دارد، یعنی در جدول به رنگ قرمز چاپ شده خودداری کنید و کرمی را که شکر و کالری کمتری دارد را نوش جان کنید.

 

کرم کنجد چیست؟

روش تهیه کرم کنجد خانگی

همان‌طوری که گفتیم کرم کنجد را در خانه هم می‌توانید تهیه کرده و دیگر خیالتان بابت میزان شکر محصول راحت باشد. برای شروع هم توصیه می‌کنیم مقدار کمی کرم آماده کرده تا قلق کار آشنا شوید.

مواد لازم برای یک وعده  کرم کنجد شامل:

  • ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم کنجد ساده یا بوداده
  • شکر یا استویا به مقدار دلخواه
  • ۱ تا ۲ پیمانه ارده
  • وانیل پودری یا مایع به مقدار دلخواه
  • آجیل و مغز دلخواه مانند پسته، بادام یا فندق
  • کاکائو یا قهوه به مقدار دلخواه

می‌شود. البته آجیل، قهوه و کاکائو برای افرادی است که می‌خواهند کرمشان طعم‌دار باشد؛ در غیر این صورت نیازی به تهیه حتمی این دو مورد نیست.

برای شروع دانه‌های کنجد را خیس کرده و بعد از چند ساعت آسیاب کنید تا خمیری شود، در ضمن با سلیقه خودتان می‌توانید از کنجد بوداده هم استفاده کنید. وقتی که کنجدهای آسیاب شده حالت خمیری گرفت با ارده کنجد، شکر، وانیل و دیگر مواد اولیه ترکیب کرده و مجدد با دور متوسط مخلوط کنید.

ترکیب باید به قدری مخلوط شده که حالت کرمی گرفته و آماده ریختن در ظرف سرو باشد. در همین مرحله اگر دلتان خواست، آجیل‌های خورد شده و یا قهوه و کاکائو را به میزان نوک قاشق چای‌خوری اضافه کرده و یک دقیقه دیگر مخلوط کنید. محصول نهایی باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال باشد تا آماده مصرف شود؛ نوش جان!

کلام آخر 

در این مقاله با کرم کنجد و طرز تهیه آن آشنا شدیم و کمی هم درباره خواص این کرم خوشمزه و مقوی صحبت کردیم. در صورتی که فرزندتان مدرسه می‌رود، برای تقویت حافظه حتماً در وعده صبحانه‌اش کرم کنجد گذاشته و خودتان هم در روزهای سرد و یا روزهایی که تمرین دارید، مصرف مقداری از این کرم را فراموش نکنید تا هم سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و هم انرژی بیشتری برای انجام کارهایتان در طول روز داشته باشید.

سؤالات متداول

مضرات مصرف کرم کنجد چیست؟

کرم کنجد کالری بالایی دارد و در صورت مصرف مداوم باعث چاقی می‌شود. در صورت ابتلا به دیابت و کلسترول هم باید حتماً به‌صورت محدود مصرف شود.

بین کرم کنجد و ارده مصرف کدام بهتر است؟

دو محصول تفاوت زیادی ندارند و تقریباً هر دو خواص یکسان است؛ منتها کرم را به تنهایی می‌توانید نوش جان کنید؛ اما ارده را باید با عسل یا شیره خرما یا انگور ترکیب کرده و نوش جان کنید.

آیا مصرف کرم کنجد برای کسانی که معده درد دارند، خوب است؟

کنجد به‌طورکلی برای بهبود سیستم گوارش بدن و هضم غذا خوب است؛ اما در شرایط حاد و مصرف داروهای خاص حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید.