طرز تهیه صبحانه با ارده

طرز تهیه صبحانه با ارده

ارده یکی از خوشمزه‌ترین فراورده‌های کنجد با طبع گرم است که معمولاً به‌عنوان میان‌وعده مقوی و صبحانه خوشمزه روزهای سرد پاییز و زمستان پیشنهاد می‌شود. ارده برای استحکام استخوان و حفظ گرمای بدن توصیه می‌شود و در سنین رشد به کودکان کمک می‌کند تا یک چاشت خوشمزه را امتحان کرده و سراغ تنقلات پرکالری، چاق‌کننده و ناسالم نروند.

در این مقاله از مجله سیرنگ تصمیم گرفتیم به دلیل خواص مقوی این فراورده کنجدی، طرز تهیه چند مدل صبحانه مقوی با ارده را معرفی کنیم که هم خوشمزه و سیرکننده است و هم زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. پس با ما همراه شده و برای اطلاعات بیشتر حتماً نگاهی به مقاله بهترین صبحانه برای کودکان داشته باشید.

خواص ارده چیست؟

پیش از معرفی چند مدل طرز تهیه صبحانه با ارده بیایید با خواص مقوی این فراورده کنجدی آشنا شویم که سوغاتی شهر اردکان استان یزد است و از آسیاب کردن کنجد پوست گرفته و بوداده شده به دست می‌آید.

گفتیم که ارده طبع گرمی دارد، پس در روزهای سرد به حفظ گرمای بدن کمک کرده و یک صبحان مقوی و سالم برای شهرهای سردسیر و روزهای برفی است. علاوه بر این، ارده حاوی ویتامین A است و تأثیر خوبی در رشد کودک، بهبود بینایی و سیستم ایمنی بدن دارد.

ارده به دلیل داشتن خانواده ویتامین‌های ب برای کاهش استرس و افزایش سلامت پوست مفید است و به دلیل کلسیم به حفظ قوای بدن و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. آهن موجود در ارده باعث شده این فراورده کنجدی برای بانوان به‌خصوص در روزهای قاعدگی بسیار مفید باشد و برای افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه شود.

ترکیب ارده با انواع شیره‌ها مثل شیره خرما یا انگور میان‌وعده‌ای مفید برای مبتلایان به دیابت است و حتی باعث بهبود دردهای معده و التهابات دستگاه گوارش می‌شود. با این همه خاصیت، وقتش رسیده که با چند مدل طرز تهیه صبحانه با ارده آشنا شویم. در ضمن برای انتخاب‌های بیشتر، مقاله طرز تهیه دسر با ارده و شیره را هم حتماً بخوانید.

طرز تهیه ارده بار با شکلات

اولین پیشنهاد طرز تهیه صبحانه با ارده، ارده بار با شکلات و گردو است. شاید تا امروز درباره شکلات بار یا پروتئین بار شنیده یا امتحانشان کرده باشید، حالا قرار است با کمک ارده یک بار شکلاتی و خوشمزه داشته باشید که آماده کردنش زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد. برای ارده بار با شکلات مواد اولیه یعنی:

کنجد: به مقدار لازم

شکلات تلخ: 1 ‌تخته

خرما: 1 تا 3 عدد به میزان سلیقه‌تان

ارده: 2 پیمانه

شیره خرما یا انگور: 2 قاشق غذاخوری

گردوی آسیاب شده: 5 عدد

نان بستنی سنتی: 1 صفحه

را آماده کنید. اول از همه گردوها را آسیاب کرده و یا اگر دستگاهش را ندارد، ساطوری کنید. گردوهای ساطوری شده را با ارده مخلوط کرده و سپس شیره انگور یا خرما را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به غلظت برسد. حالا خرما را پوست کنده و بعد از درآوردن هسته، ساطوری کنید و همراه با کنجدها که به اندازه سلیقه خودتان است، به ترکیب ارده و گردوها اضافه کنید. مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا خوب غلیظ شده و در ظرف دربسته تا یک ساعت داخل یخچال استراحت دهید.

در این فاصله نان بستنی را به اندازه ظرف موردنظرتان برش داده و کف ظرف بگذارید. ترکیب ارده و گردو با خرما و کنجد را درون ظرف ریخته و با لیسک پخش کنید تا یکدست و صاف شود. حالا باید 1 تا 2 ساعت آن را در فریزر بگذارید. در این فاصله شکلات‌ها را به روش بن‌ماری آب کرده و بعد از 2 ساعت که ارده بار را از فریزر درآوردید، یک لایه شکلات ضخیم را روی آن ریخته و دوباره در فریزر بگذارید تا اصطلاحاً ببندد.

ارده بار را می‌توانید مثل شکلات اسنیکرز به‌صورت مستطیل یا مربع‌های کوچک برش بزنید. در ضمن هنگام ریختن شکلات هم می‌توانید ارده بار را با پودر نارگیل، پودر پسته یا کنجد تزیین کنید، اگر هم طعم ارده را خیلی دوست ندارید، در مقاله ارده را با چی بخوریم؟ ایده‌های خوبی را پیشنهاد دادیم تا طعم نسبتاً چرب ارده اذیت‌تان نکند.

نان ارده؛ مقوی‌ترین پیشنهاد برای صبحانه

پیشنهاد بعدی برای طرز تهیه صبحانه با ارده نان ارده است که تقریباً 2 ساعت از شما زمان می‌گیرد؛ اما بسیار سالم، خوشمزه و البته خوش‌عطر است.

برای پخت نان ارده مواد اولیه یعنی:

آب ولرم: 0.5 پیمانه

شیر ولرم: 0.5 پیمانه

روغن مایع: 0.5 استکان

خمیرمایه: 21 گرم خمیرمایه تر یا 1 قاشق غذاخوری خمیرمایه خشک فوری

شکر: 2 قاشق غذاخوری

نمک: 1 قاشق مرباخوری

آرد: 3 پیمانه

را آماده کرده و مقداری کره هم برای چرب کردن روی خمیر و سطح ظرف بیرون یخچال بگذارید تا به دمای محیط برسد. ارده و شکر هم به مقدار دلخواه برای سطح رویی نان به مقدار دلخواه آماده داشته باشید.

حالا باید برای پخت نان آماده شوید که اول ترکیب شیر، آب، شکر و خمیرمایه است. این ترکیب را باید به قدری هم بزنید تا خمیرمایه حل شده و سپس به ترتیب روغن مایع، آرد و نمک را اضافه کنید. آرد را حتماً الک کرده و به‌آهستگی به مخلوط اضافه کنید. از این مرحله به بعد کمی دستتان را آردی کرده و آن‌قدر خمیر را ورز دهید که هم نرم شده و هم دیگر به دستتان نچسبد. خمیر نان باید حداقل یک ساعت استراحت کند.

بعد از استراحت خمیر باید آن را به 8 چانه تقسیم کرده و کمی هم کره اضافه کنید تا حسابی نرم و البته کمی چرب شود. روی سینی مخصوص یا ظرف روغنی آرد ریخته و سپس چانه‌ها را با وردنه به اندازه یک بشقاب پهن کنید. وسط خمیر نان، ترکیب ارده و شکر ریخته سپس خمیر را رول کرده و بپیچید و سراغ شانه بعدی بروید. برای رومال نان‌ها هم می‌توانید از ترکیب تخم‌مرغ، شکر و کره استفاده کرده و با براش تمام نان‌ها را آغشته به این ترکیب کنید تا بعد از پخت ترد و طلایی باشید.

زمان پخت نان در فر با دمای 180 درجه حدود 15 دقیقه است و در این فاصله اصلاً در فر را باز نکنید. نان ارده را می‌توانید با شیره خرما، عسل و مربا نوش جان کرده و لذتش را ببرید.

کلام آخر

در این مقاله دو مدل را طرز تهیه صبحانه با ارده برایتان آوردیم که بسیار خوشمزه و خلاقانه است. در ضمن ترکیب ارده با عسل، ارده با شیره توت یا شیره خرما به تنهایی هم صبحانه مفید و بسیار خوشمزه‌ای است. می‌توانید نان تست را در دستگاه تست گذاشته تا کمی برشته شده و سپس روش ترکیب ارده با عسل یا ارده با شیره ریخته و نوش جان کنید.

ترکیب مقوی ارده برای روزهای پاییز و زمستان صبحانه‌ای بسیار خوشمزه و مقوی است که اگر با چای یا قهوه سرو شود بدون شک از آن بسیار لذت خواهید برد.

سؤالات متداول

آیا ارده را با شکلات صبحانه هم می‌توان خورد؟

بله، مقدار کمی ارده را با شکلات صبحانه ترکیب کرده و با نان تست برشته نوش جان کنید.

آیا ارده برای افرادی که کلسترول دارند، مفید است؟

چربی ارده از نوع چربی مفید است و با چربی مضر مثل روغن تفاوت زیادی دارد؛ ولی اگر میزان چربی خونتان بالا است، پیشنهاد می‌کنیم در مصرف ارده محتاط باشید.

آیا با ارده، غذا هم می‌توان درست کرد؟

بله، برخی پیش‌غذاهای لبنانی و ترکی مثل باباغنوش و حمص با ارده درست می‌شوند.