چرا شیرینی نارگیلی ترک نمی‌خورد؟

چرا شیرینی نارگیلی ترک نمی‌خورد؟

نارگیل در دسته مواد مغذی و انرژی‌زا قرار می‌گیرد و خاصیت فراوانی برای بدن دارد. شیرینی نارگیلی یکی از فراورده‌های این میوه بوده که منبع خوبی از فولات، نیاسین، تیامین، پیریدوکسین، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم و زینک است. این شیرینی در دسته دسرهای سنتی ایرانی قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی در بین سنین مختلف دارد. ممکن است ظاهر زیبا و طعم لذیذ این شیرینی، تصور شما را به سمت سخت و پیچیده بودن دستور تهیه آن سوق دهد. باید بگوییم که طرز تهیه شیرینی نارگیلی چندان پیچیده و دشوار نیست اما نیاز دارد که برخی از اصول و فوت و فن‌های لازم را بدانید و به آن پایبند باشید.
بدین منظور ما این قسمت از مجله سیرنگ را به طرز تهیه شیرینی نارگیلی و فوت و فن‌های طلایی آن اختصاص داده‌ایم. همچنین قصد داریم پاسخ روشنی برای چرا شیرینی نارگیلی ترک نمی‌خورد؟ بیان کنیم.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

کیفیت شیرینی نارگیلی مانند کیک‌های تولد به نسبت مواد اولیه، بسیار وابسته است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از ترازو برای وزن‌کشی و پیمانه‌زدن مواد به‌کاررفته در این شیرینی استفاده کنید. برای داشتن ۵۰۰ گرم شیرینی نارگیلی مواد زیر را تهیه کرده و طبق دستور پیش بروید.
مواد لازم:
پودر نارگیل: ۲۵۰ گرم
روغن‌مایع: ۱۵۰ گرم
شکر: ۵۰۰ گرم
سفیده تخم‌مرغ: معادل ۱۲۵ گرم
آبِ لیموترش: ½ قاشق چای‌خوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

چرا شیرینی نارگیلی ترک نمی‌خورد؟

مراحل تهیه شیرینی نارگیلی

پودر نارگیلی که در تهیه شیرینی نارگیلی به کار بسته می‌شود با پودر نارگیلی که برای تزیین استفاده می‌شود متفاوت است. این پودر باید چرب باشد. بهترین نوع پودر نارگیل که برای پخت شیرینی نارگیلی می‌تواند به کار برود، نوع سریلانکایی آن است.
پودر نارگیل را با شکر داخل دستگاه غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. اکنون باید نیمی از سفیده تخم‌مرغ و روغن‌مایع بدون بو را داخل غذاساز ریخته و مجدداً ترکیب کنید. وقتی مواد مخلوط شدند، نصف دیگر از حجم باقی‌مانده سفیده تخم‌مرغ و روغن را اضافه کرده و خوب هم بزنید. این مرحله باید در ۳۰ تا ۴۰ ثانیه خاتمه پیدا کند.
در طی مخلوط کردن باید با لیسک چند مرتبه دورگیری انجام دهید و حدود ۱/۳ از روغن و سفیده تخم‌مرغ باقی را کنار بگذارید. اگر مخلوط به‌دست‌آمده کاملاً یکسان بود، دیگر نیازی به ترکیب کردن نیست؛ اما اگر همچنان جا داشت برای ۱۰ ثانیه دیگر مواد را مخلوط کنید.
حالا باید مواد حاصل شده را در دیگی ضخیم ریخته و به‌اصطلاح داغ بزنید. حرارت شعله کم باشد تا مواد نسوزد و سفیده تخم‌مرغ نبندد. مایه شیرینی را در یک‌جهت با زیرورو کردن داغ بزنید. این مرحله را با قاشق چوبی یا لیسک انجام دهید. حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان کافی خواهد بود. برای آزمایش مقدار کمی از خمیر را بین دو انگشتان بگیرید اگر دانه‌های شکر ذوب شده باشند، کافی است. در غیر این صورت اجازه دهید تا گرما شکر را ذوب کند.
ظرف را از روی حرارت بردارید و بلافاصله آب‌لیمو، وانیل و حجم باقی‌مانده سفیده تخم‌مرغ و روغن را به آن اضافه کنید و هم بزنید. ظرف را مجدداً روی حرارت بگذارید و تند، تند هم بزنید تا پخت انجام نشود و مایه شیرینی نجوشد.
مایه شیرینی باید اندکی رقیق شود و شروع به لعاب انداختن کند. به‌محض اینکه لعاب را دیدید زیر اجاق را خاموش کنید و مایه شیرینی را از روی حرارت بردارید تا کاملاً خنک شود. مایه شیرینی را به‌هیچ‌عنوان در یخچال نگذارید. زیرا کیفیت شیرینی را کاهش می‌دهد و شیرینی نارگیلی خشک می‌شود.
فر را روی دمای ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه بسته به توان و نوع فر قرار دهید. سینی فر را با کاغذروغنی بپوشانید و مواد را با قاشق یا قیف روی سینی بریزید. ضخامت خمیر شیرینی تا یک سانتی‌متر باشد کافی است. روی هر خمیر را با کاردک یا قاشق کمی فشار دهید تا حالت قله‌ای شیرینی از بین برود.
مقداری پودر پسته روی شیرینی‌ها بپاشید. دقت کنید که فر حداقل به مدت ۵ دقیقه گرم شده باشد. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت این شیرینی لازم است؛ اما شما در دقیقه ۱۵ حتماً زیر شیرینی‌ها را چک کنید که به‌محض تغییر رنگ پخت را متوقف کنید. شفاف شدن لایه رویی شیرینی و ترک خوردن شیرینی نارگیلی نشان‌دهنده پخت این دسر لذیذ است.
شیرینی‌ها را تا زمان خنک شدن اصلاً از سینی فر جدا نکنید. برای نگه‌داری این شیرینی آن را در جای خشک و خنک بگذارید و حتماً در ظرف در بسته نگه‌داری شود.

در ادامه می‌توانید به مقاله فواید شیرینی نارگیلی سر بزنید و درباره اهمیت شیرینی نارگیلی و خواص آن بیشتر بدانید.

چرا شیرینی نارگیلی ترک نمی‌خورد؟

علت ترک نخوردن شیرینی نارگیلی 

  • اگر مایه شیرینی شل بود، یک قاشق غذاخوری آرد برنج و اگر سفت بود نصف سفیده تخم‌مرغ را به مواد شیرینی اضافه کنید.
  • شکر باید دانه‌ریز و سفید باشد. به‌هیچ‌عنوان از پودر قند و شکر قهوه‌ای استفاده نکنید تا کیفیت و ظاهر شیرینی را خراب نکنید.
  • از اسانس وانیل مایع برای تهیه شیرینی نارگیلی استفاده نکنید، زیرا رنگ شیرینی را تغییر می‌دهد.
  • در حین پخت شیرینی در فر را باز نکنید و فر را در طبقه وسط بگذارید.
  • برای پخت شیرینی نارگیلی، سفیده تخم‌مرغ باید به دمای محیط برسد.
  • دمای فر را در محدوده مناسب قرار دهید. نامناسب بودن دمای فر باعث پف نکردن شیرینی و سفت شدن شیرینی نارگیلی خواهد شد.
  • فر را از قبل طبق دستورات گفته شده گرم کنید تا شیرینی در دمای مناسب به پخت کامل برسد.
  • مرحله داغ زدن یکی از اساسی‌ترین دلایل پف کردن و ترک خوردن شیرینی نارگیلی است؛ بنابراین این مرحله را بادقت فراوان و حوصله انجام دهید.
  • میزان حرارت برای داغ زدن خمیر شیرینی باید به‌اندازه‌ای باشد که سفیده تخم‌مرغ نپزد و مایه شیرینی به جوش نیاید در غیر این صورت شیرینی نارگیلی خشک می‌شود.
  • شکر و پودر نارگیلی که برای تهیه شیرینی نارگیلی استفاده می‌کنید حتماً از نوع دانه‌ریز باشد تا خمیر شیرینی پس از پخت ترک بخورد و لطیف بماند.
  • با رعایت تمامی نکات گفته شده شیرینی نارگیلی ترک می‌خورد و بافتی لطیف و طعمی ایده‌آل پیدا خواهد کرد.

اگر دانستن روش ساخت انواع آب‌نبات یا دسرهای ساده و خوشمزه از علاقه‌مندی‌های شماست به بلاگ مجله سیرنگ نگاهی بیندازید. برای مثال طرز تهیه دونات را مطالعه کنید تا بتوانید به ساده‌ترین روش دونات خانگی خوشمزه تهیه کنید.

کلام آخر

شیرینی نارگیلی از انواع شیرینی‌های سنتی است که در ایام و مناسبت‌های ویژه از آن برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله سیرنگ شما با طرز تهیه شیرینی نارگیلی و رازهای خوشمزه شدن آن آشنا شدید. دانستید که رعایت نکردن چه نکاتی منجر می‌شود که شیرینی نارگیلی سفت و خشک شود یا ترک نخورد. برای پخت این شیرینی و داشتن بافتی ایده‌آل بهتر، کافی است که طبق دستور پیش بروید و نکات گفته شده را از یاد نبرید.

سؤالات متداول

چه نوع روغنی برای تهیه خمیر شیرینی نارگیلی خوب است؟ 
روغن‌های گیاهی که بدون بو و عصاره هستند.
چرا شیرینی نارگیلی خشک می‌شود؟ 
رعایت نکردن اصول تهیه این شیرینی، دمای نامناسب و نادرست بودن روش داغ زدن باعث خشک شدن شیرینی نارگیلی و پف نکردن آن خواهد شد.
بهترین پودر برای تهیه شیرینی نارگیلی کدام است؟ 
پودر نارگیل ریز و کرم رنگ که عمدتاً پرچرب است برای تهیه شیرینی نارگیلی مناسب است، مانند: پودر نارگیل سریلانکایی.